miss spjåk Skrevet 28. desember 2018 #141 Skrevet 28. desember 2018 På 9.12.2018 den 22.03, Kjempeliten skrev: Jeg studerer norsk språk. Foreleserne våre syns det er kjempespennende at vi lever samtidig som det foregår en språkendring, for det skjer ikke veldig ofte. Det er et naturlig fenomen, som du sier. Det har skjedd før, og det vil skje igjen. Jeg er enig i at det ikke har noen ting å gjøre med å være barnslig, lat eller uvitende. Det finnes mennesker med doktorgrad i norsk språk som har denne talefeilen, og de ser ikke på det som noe problem. Jeg er for at vi skal bevare det norske språket og dets lyder, men hvor språknazi skal man være? Dette er en naturlig endring, og det spås at om mange år vil kj-lyden forsvinne helt, og etter hvert også sh-lyden. Færre og færre uttaler kj-lyden. Hvor mye tid skal man bruke på noe som er på vei ut? Vi har ikke et normert talespråk her i landet. Det hadde tatt seg ut, med alle de dialektene vi har. Jeg er også enig i det noen andre skriver over her, at det ikke er nødvendig å bli sinna for at folk snakker sånn. Det er en unødvendig reaksjon ovenfor noe som folk ikke kan noe om. Men, en sånn type reaksjon er heller ikke unormalt, det kan vel forklares ned enkel psykologi: Folk liker ikke det som er annerledes og ukjent. Om der er så positivt å ha en sånn holdning til ting som er annerledes kan jo diskuteres da........ Personlig vil jeg nå mene at livet blir bedre for både den med talefeil og motstandere av den om vi prøver å være litt hyggelige med hverandre. Det er greit å mislike noe, men vi kan ikke forvente at alle andre skal være enig. jeg har ikke en eneste person i min omgangskrets, verken familie, kolleger eller venner, som sier sjole og sjede. Antagelig vanligere blant ungdom. Jeg snakket slik selv da jeg var 13-14 men ble ledd av så lærte meg fort å si kj. Det er jo en grunn til at kjede og skjede uttales forskjellig og det tenker jeg er greit😊
Kjempeliten Skrevet 28. desember 2018 #142 Skrevet 28. desember 2018 2 minutter siden, miss spjåk said: jeg har ikke en eneste person i min omgangskrets, verken familie, kolleger eller venner, som sier sjole og sjede. Antagelig vanligere blant ungdom. Jeg snakket slik selv da jeg var 13-14 men ble ledd av så lærte meg fort å si kj. Det er jo en grunn til at kjede og skjede uttales forskjellig og det tenker jeg er greit😊 Hvis du leser avisene så ser du at det er et fenomen, utenfor din omgangskrets. En grunn? Hvordan da? Var det noen som satte seg ned en gang for 1000 år siden og sa at kjede og skjede må uttales ulikt, eller så vil folk misforstå?
miss spjåk Skrevet 28. desember 2018 #143 Skrevet 28. desember 2018 11 minutter siden, Kjempeliten skrev: Hvis du leser avisene så ser du at det er et fenomen, utenfor din omgangskrets. En grunn? Hvordan da? Var det noen som satte seg ned en gang for 1000 år siden og sa at kjede og skjede må uttales ulikt, eller så vil folk misforstå? men det virker som det i enkelte tilfeller også går utover hvordan man skriver disse ordene? Som i eksemplet med 18åringen som la ut "velsmurt skjede". Jeg forstår det om man er dyslektiker. Men i enkelte jobber er godt skriftlig språk viktig. Så noe enkelte tenker på som en uviktig endring av talespråket kan plutselig bli noe som går utover skriftspråket også? Nå har vi allerede fått ganske mange amerikanske ord inn i tale-og-skriftspråk, og orddelingsfeil ser jeg ofte. Så jeg vet språket er på vei til å endres. 1
Kjempeliten Skrevet 28. desember 2018 #144 Skrevet 28. desember 2018 1 minutt siden, miss spjåk said: men det virker som det i enkelte tilfeller også går utover hvordan man skriver disse ordene? Som i eksemplet med 18åringen som la ut "velsmurt skjede". Jeg forstår det om man er dyslektiker. Men i enkelte jobber er godt skriftlig språk viktig. Så noe enkelte tenker på som en uviktig endring av talespråket kan plutselig bli noe som går utover skriftspråket også? Nå har vi allerede fått ganske mange amerikanske ord inn i tale-og-skriftspråk, og orddelingsfeil ser jeg ofte. Så jeg vet språket er på vei til å endres. Du kan klare å skille mellom kj og skj, men samtidig være dårlig til å lese og skrive. Du kan være god til å lese og skrive, men klarer ikke å skille mellom kj og skj i tale. Det trenger ikke ha noe sammenheng. Selvfølgelig, er man både dårlig til å lese og skrive OG ikke klarer å skille mellom kj og skj så kan det godt hende man blander i skrift også. Men da har man også gjerne andre feil som ikke er så lett å høre, som feil ved skriving av dobbeltkonsonant, dropper eller legger til stumme bokstaver, skriver fremmedord feil osv. Det blir litt dumt å kun se på én lyd isolert da, hvis man skal hjelpe slike personer. Men det å ikke skille mellom lydene i tale kan man finne hos høyt utdannede personer med helt korrekt språk både i skrift og tale ellers. Jeg har en professor i norsk som ikke klarer å skille mellom lydene. Ellers er jo alt annet korrekt, nesten litt for mye, hn er jo skikkelig språknerd. Så det trenger ikke være noe sammenheng mellom skrift og tale mtp kj-lyden. Det er ikke så svart/hvitt som en skulle tro, med denne lyden. Språk er avansert, og det er tilfeldig. Det finns ingen regler for hvordan et språk skal utvikle seg. I Norge er ikke talespråket normert, så det er ingen som bestemmer hvordan vi skal si de og de lydene.
Gjest Opie Skrevet 28. desember 2018 #145 Skrevet 28. desember 2018 23 timer siden, wintergirl skrev: Skal folk snakke ufint til en bare fordi de sliter med å uttale en lyd Dette handler ikke om de som SLITER med å uttale lyder. De skal selvsagt ikke få kritikk. Debatten handler om noe helt annet, nemlig at mange som vokser opp i dag OG mange voksne bevisst sier sj i stedet for kj, rett og slett fordi de ikke gidder å uttale ting riktig, og fordi det blir mer og mer vanlig. Det handler absolutt ikke om de få som sliter med språk og uttale.
wintergirl Skrevet 28. desember 2018 #146 Skrevet 28. desember 2018 (endret) 20 minutter siden, Opie skrev: Dette handler ikke om de som SLITER med å uttale lyder. De skal selvsagt ikke få kritikk. Debatten handler om noe helt annet, nemlig at mange som vokser opp i dag OG mange voksne bevisst sier sj i stedet for kj, rett og slett fordi de ikke gidder å uttale ting riktig, og fordi det blir mer og mer vanlig. Det handler absolutt ikke om de få som sliter med språk og uttale. Men hva vet dere om hvem som eventuelt sliter eller ikke. Her får man gjennomgå hvis man ikke snakker korrekt og flere kaller det latskap. Fins verre ting å ta seg av i samfunnet. Hvis det plager så mye inn i hjerterota, så burde kanskje ordet kj avskaffes da. Det er faktisk mange som sliter med det, og verre blir det med øyne som ser stygt på en og retter hånlig. Endret 28. desember 2018 av wintergirl
Kjempeliten Skrevet 28. desember 2018 #147 Skrevet 28. desember 2018 2 hours ago, wintergirl said: Men hva vet dere om hvem som eventuelt sliter eller ikke. Her får man gjennomgå hvis man ikke snakker korrekt og flere kaller det latskap. Fins verre ting å ta seg av i samfunnet. Hvis det plager så mye inn i hjerterota, så burde kanskje ordet kj avskaffes da. Det er faktisk mange som sliter med det, og verre blir det med øyne som ser stygt på en og retter hånlig. Jeg er enig. Også sliter jeg med å ta disse «motstanderne» seriøst når de nekter å ta til seg det som språkforskere sier om fenomenet og hva som faktisk er fakta. Greit nok å ha egne meninger, men man bør ikke la det gå ut over andre mennesker.
wintergirl Skrevet 28. desember 2018 #148 Skrevet 28. desember 2018 1 minutt siden, Kjempeliten skrev: Jeg er enig. Også sliter jeg med å ta disse «motstanderne» seriøst når de nekter å ta til seg det som språkforskere sier om fenomenet og hva som faktisk er fakta. Greit nok å ha egne meninger, men man bør ikke la det gå ut over andre mennesker. Jeg også sliter med å ta de seriøst. De har sine feil ellers de også. Snakker noen til meg så er det hva de sier som teller. Helt ærlig, så merker jeg ikke så stor forskjell på sj og kj lyden selv heller. Og det er mange ord som blir byttet ut ellers ja, som ingen reagerer på. Vi snakket ganske annerledes for 1000 år siden og, sånn er det bare.
Gjest Optimo Skrevet 28. desember 2018 #149 Skrevet 28. desember 2018 (endret) Leste nettopp "skjønnsleppene" i en annen tråd. Er det ikke fantastisk, dere? Endret 28. desember 2018 av Guile
Maleficenta Skrevet 28. desember 2018 #150 Skrevet 28. desember 2018 (endret) 4 timer siden, wintergirl skrev: Jeg også sliter med å ta de seriøst. De har sine feil ellers de også. Snakker noen til meg så er det hva de sier som teller. Helt ærlig, så merker jeg ikke så stor forskjell på sj og kj lyden selv heller. Og det er mange ord som blir byttet ut ellers ja, som ingen reagerer på. Vi snakket ganske annerledes for 1000 år siden og, sånn er det bare. Så du hører ikke forskjell på skjede og kjede? Og du ser ikke hvor uheldig den feilen kan bli? Endret 28. desember 2018 av Maleficenta 4
wintergirl Skrevet 28. desember 2018 #151 Skrevet 28. desember 2018 1 time siden, Maleficenta skrev: Så du hører ikke forskjell på skjede og kjede? Og du ser ikke hvor uheldig den feilen kan bli? Faktisk opplever jeg sjeldent og misforstå andre. Og ord som kjole/shole, skjørt/shørt, kjøtt/shøtt mm. er ikke ord man misforstår. Så ja, dere gjør et stort nummer ut av lite. Igjen, så er der hvordan vi er mot andre som teller. Og de jeg kjenner som er opphengt i kj lyden har en del å ta seg i selv som er langt verre.
Maleficenta Skrevet 28. desember 2018 #152 Skrevet 28. desember 2018 2 minutter siden, wintergirl skrev: Faktisk opplever jeg sjeldent og misforstå andre. Og ord som kjole/shole, skjørt/shørt, kjøtt/shøtt mm. er ikke ord man misforstår. Så ja, dere gjør et stort nummer ut av lite. Igjen, så er der hvordan vi er mot andre som teller. Og de jeg kjenner som er opphengt i kj lyden har en del å ta seg i selv som er langt verre. Skjede kan misforstås ..
wintergirl Skrevet 28. desember 2018 #153 Skrevet 28. desember 2018 Akkurat nå, Maleficenta skrev: Skjede kan misforstås .. Og det er det eneste. Alt annet skjønner et normalt menneske. Eller er skjede alt dere tenker på?
Maleficenta Skrevet 29. desember 2018 #154 Skrevet 29. desember 2018 11 timer siden, wintergirl skrev: Og det er det eneste. Alt annet skjønner et normalt menneske. Eller er skjede alt dere tenker på? Ja men uansett så er det litt soesielt å snakke om kvinnens kjlnnsorgan når man snakker om halskjede og slike ting
wintergirl Skrevet 29. desember 2018 #155 Skrevet 29. desember 2018 3 timer siden, Maleficenta skrev: Ja men uansett så er det litt soesielt å snakke om kvinnens kjlnnsorgan når man snakker om halskjede og slike ting Kankskje det norske språk skal kutte ut å kalle kvinnens kjønnsorgan for skjede istedet. Teit uannsett når ord er så like som kjede og skjede. Også er det jo et gnagende problem for noen mennesker når de hører det blir uttalt feil, så skjede kan vike som ellers har mange navn.
Maleficenta Skrevet 30. desember 2018 #156 Skrevet 30. desember 2018 21 timer siden, wintergirl skrev: Kankskje det norske språk skal kutte ut å kalle kvinnens kjønnsorgan for skjede istedet. Teit uannsett når ord er så like som kjede og skjede. Også er det jo et gnagende problem for noen mennesker når de hører det blir uttalt feil, så skjede kan vike som ellers har mange navn. Kutte det ut? Det heter det på fagspråket.
Kjempeliten Skrevet 30. desember 2018 #157 Skrevet 30. desember 2018 Skjede/kjede kan ikke misforstås. Da har du ekstremt dårlig kommunikativ kompetanse. Vi har mange homonymer, altså ord som er identiske, i språket. Hund - hun, viske - hviske, baller (leke) - baller (deler av mannlig kjønnsorgan), tre i skogen - tre trær - tre en nål. Osv osv Vi mennesker er veeeldig flinke til å forstå, eller i hvert fall gjøre et godt forsøk for å forstå når noe er ukjent eller tvetydig. Uansett har kontekst mye å si for hva som blir forstått. Er du hos gynekologen og han snakker om skjeden din, så vet du at han snakker om kjønnsorganet ditt. Er du hos en sykkelreperatør og han sier at skjeden er løs, så forstår du at han ikke snakker om underlivet ditt. Hvis du da spør han «hva har underlivet mitt med dette å gjøre?» så er du enten veldig lav kommunikativ kompetanse, eller så oppfører du deg bare vrang mot han fordi du syns det er teit at han ikke klarer å skille mellom lydene. kjede og skjede er to ord som hører til så ulike områder at det vil alltid være tydelig ut i fra konteksten hva det er snakk om. Noen ord som kan forveksles, kan misforstås: for eksempel jeg sliter med å høre om folk sier «sju» eller «tjue». Da bruker jeg bare de magiske ordene: «kan du si det en gang til?», eller «jeg hørte ikke helt, klokka sjuu eller tjuee?» (på en hyggelig måte).
Maleficenta Skrevet 30. desember 2018 #158 Skrevet 30. desember 2018 7 minutter siden, Kjempeliten skrev: Skjede/kjede kan ikke misforstås. Da har du ekstremt dårlig kommunikativ kompetanse. Vi har mange homonymer, altså ord som er identiske, i språket. Hund - hun, viske - hviske, baller (leke) - baller (deler av mannlig kjønnsorgan), tre i skogen - tre trær - tre en nål. Osv osv Vi mennesker er veeeldig flinke til å forstå, eller i hvert fall gjøre et godt forsøk for å forstå når noe er ukjent eller tvetydig. Uansett har kontekst mye å si for hva som blir forstått. Er du hos gynekologen og han snakker om skjeden din, så vet du at han snakker om kjønnsorganet ditt. Er du hos en sykkelreperatør og han sier at skjeden er løs, så forstår du at han ikke snakker om underlivet ditt. Hvis du da spør han «hva har underlivet mitt med dette å gjøre?» så er du enten veldig lav kommunikativ kompetanse, eller så oppfører du deg bare vrang mot han fordi du syns det er teit at han ikke klarer å skille mellom lydene. kjede og skjede er to ord som hører til så ulike områder at det vil alltid være tydelig ut i fra konteksten hva det er snakk om. Noen ord som kan forveksles, kan misforstås: for eksempel jeg sliter med å høre om folk sier «sju» eller «tjue». Da bruker jeg bare de magiske ordene: «kan du si det en gang til?», eller «jeg hørte ikke helt, klokka sjuu eller tjuee?» (på en hyggelig måte). Kanskje ikke misforstås men man assosierer da ting med noe. Sånn som f eks spanjoler som syns det er komisk at kake heter kake eller kaka på norsk siden bæsj er caca og uttales helt likt på spansk. Blir litt likt med kjede/ skjede. Det blir litt komisk når noen sier skjede når de egentlih mener kjede
Kjempeliten Skrevet 30. desember 2018 #159 Skrevet 30. desember 2018 Just now, Maleficenta said: Kanskje ikke misforstås men man assosierer da ting med noe. Sånn som f eks spanjoler som syns det er komisk at kake heter kake eller kaka på norsk siden bæsj er caca og uttales helt likt på spansk. Blir litt likt med kjede/ skjede. Det blir litt komisk når noen sier skjede når de egentlih mener kjede Det har du rett i. Om jeg er hos gullsmeden og de sier «vi har mange fine skjeder her», så vil jeg fnise litt for meg selv. Samme når et barn spør meg om jeg vil være med og leke med ballene hans, og holder frem to plastballer. Det er komisk. Men jeg står ikke hos gullsmeden og utbryter «selger dere underliv her? Haha!» eller sier til barnet at «æsj jeg vil ikke leke med tissen din!!! Sånt kan du ikke si!!» Men selv om det kan tolkes tvetydig og blir litt morsomt, så har vi mennesker likevel den evnen å tolke det ut i fra kontekst. Forteller konteksten oss lite, så forstår vi som oftest at ytringen kan være tvetydig, og vi stiller spørsmål for å forsikre oss om hva som egentlig blir sagt. Vi har mange homonymer, og det har aldri vært noe problem tidligere, så hvorfor skal det plutselig bli et problem nå?
wintergirl Skrevet 30. desember 2018 #160 Skrevet 30. desember 2018 (endret) 1 time siden, Maleficenta skrev: Kutte det ut? Det heter det på fagspråket. Samme det. Får få det vekk fra det norske fagspråket også. Ille hvis det norske folk skal lide pågrunn av andres talefeil, som mange i denne tråden. Endret 30. desember 2018 av wintergirl
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå