Gå til innhold

Blir hetset for å si «sjole» og «sjærlighet»

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 timer siden, Kjempeliten skrev:

Nå drar du det hele bare litt for langt. 

Det syns jeg ikke. Det er voksnes ansvar å lære barna sine ting

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, Maleficenta said:

Det syns jeg ikke. Det er voksnes ansvar å lære barna sine ting

Det er jeg ikke uenig i, men det er ikke voksnes ansvar å mase og bli sure på andre voksne for at de ikke retter på at deres egne barn ikke klarer å uttale kj. Det er jo det vi har diskutert. Skal du mase og gnåle på folk som ikke klarer å uttale kj-lyden, så blir du oppfattet som uhøflig og irriterende. Det er faktisk dårlig gjort å mase på folk for noe de ikke kan noe for, eller selv ikke ser på som et problem, når det faktisk ikke er et problem. 

Men hvis du har lyst til å gå rundt og kommentere hvordan folk snakker, og blande deg inn i hvordan andre folk oppdrar barna sine når de ikke gjør noe galt, så kan du ikke klage om de føler seg støtt og blir irritert over holdninga di. 

• Liker 2
Skrevet (endret)
På 18.12.2018 den 11.06, Kjempeliten skrev:

Men det har ingenting med kj-lyden å gjøre. Det er nok bare fordi vi ikke bruker tʃ i norsk.

Store deler av vestlandet og deler av nord-Norge har affrikat tilsvarende i engelsk som sin kj-lyd, så den brukes absolutt i norsk. De fleste (alle?) dialekter bruker den vel også i ordene Tsjekkia og tsjekkisk, selv om det av naturlige årsaker gjerne ikke er de mest brukte ordene for de fleste av oss. Språkkalenderen i 2013 hadde et par innlegg om dette med kj-lyd som selv om det ene er humoristisk ment (merk datoen på det første innlegget) også er ganske informative: Korrekt kj-lyd og Vekas språktrekk: kj-lyden.

Og også barn og unge med affrikat har tendensen til å kun bruke sj. Har møtt unge med en dialekt som tilsier at affrikat er "rett" kj-lyd som påstår at de ikke får til kj-lyden, men snakker den helt korrekt i engelsk. Det var ganske interessant å oppleve. 

Skulle forresten ønske at jeg kunne tatt mange av dere med på jobb, så dere kunne sett hva logopeder er til for. Tror dere raskt ville skjønt at kj-lyden er en filleting blant alle språk- og talevanskene som finnes der ute. Dere som alvorlig mener at logopedene burde ta tak i dette får skrive til en politiker og be om at det opprettes flere logopedstillinger og eventuelt utdannes flere logopeder. Kanskje det da hadde vært kapasitet til å jobbe med pirkefeil også. 

Endret av Peekaboo
  • Liker 2
Skrevet (endret)
1 hour ago, Peekaboo said:

Store deler av vestlandet og deler av nord-Norge har affrikat tilsvarende i engelsk som sin kj-lyd, så den brukes absolutt i norsk. De fleste (alle?) dialekter bruker den vel også i ordene Tsjekkia og tsjekkisk, selv om det av naturlige årsaker gjerne ikke er de mest brukte ordene for de fleste av oss. Språkkalenderen i 2013 hadde et par innlegg om dette med kj-lyd som selv om det ene er humoristisk ment (merk datoen på det første innlegget) også er ganske informative: Korrekt kj-lyd og Vekas språktrekk: kj-lyden.

Og også barn og unge med affrikat har tendensen til å kun bruke sj. Har møtt unge med en dialekt som tilsier at affrikat er "rett" kj-lyd som påstår at de ikke får til kj-lyden, men snakker den helt korrekt i engelsk. Det var ganske interessant å oppleve. 

Skulle forresten ønske at jeg kunne tatt mange av dere med på jobb, så dere kunne sett hva logopeder er til for. Tror dere raskt ville skjønt at kj-lyden er en filleting blant alle språk- og talevanskene som finnes der ute. Dere som alvorlig mener at logopedene burde ta tak i dette får skrive til en politiker og be om at det opprettes flere logopedstillinger og eventuelt utdannes flere logopeder. Kanskje det da hadde vært kapasitet til å jobbe med pirkefeil også. 

Ja, når du sier det så kommer jeg jo på at det er noen dialekter som har den lyden, og at det er noen få ord i norsk der den brukes. Poenget mitt var at det er mange nordmenn som sier for eksempel fish and ʃips, og ikke fish and tʃips, fordi de ikke har fått med seg/ lært hvordan den egentlig uttales.

Det uttales feil av «alle», ikke bare de som ikke klarer kj-lyden. 

Endret av Kjempeliten
Skrevet
På 22.12.2018 den 13.25, Kjempeliten skrev:

Det er jeg ikke uenig i, men det er ikke voksnes ansvar å mase og bli sure på andre voksne for at de ikke retter på at deres egne barn ikke klarer å uttale kj. Det er jo det vi har diskutert. Skal du mase og gnåle på folk som ikke klarer å uttale kj-lyden, så blir du oppfattet som uhøflig og irriterende. Det er faktisk dårlig gjort å mase på folk for noe de ikke kan noe for, eller selv ikke ser på som et problem, når det faktisk ikke er et problem. 

Men hvis du har lyst til å gå rundt og kommentere hvordan folk snakker, og blande deg inn i hvordan andre folk oppdrar barna sine når de ikke gjør noe galt, så kan du ikke klage om de føler seg støtt og blir irritert over holdninga di. 

Om man ikke sier fra så gir mer folk f. Og jeg vil ikke ha denne stygge feilen i språket. Det er smertefullt inni sjela å høre en person si sjole og sjino

• Liker 5
Skrevet
35 minutter siden, Maleficenta skrev:

Om man ikke sier fra så gir mer folk f. Og jeg vil ikke ha denne stygge feilen i språket. Det er smertefullt inni sjela å høre en person si sjole og sjino

Da har du ikke opplevd mye smerter i livet hvis det er såååååå ille.

• Liker 1
Skrevet
21 timer siden, wintergirl skrev:

😂

Skrevet
2 timer siden, Sphynx skrev:

😂

😉

Skrevet
På 23.12.2018 den 16.53, wintergirl skrev:

Ok jeg overdriver. Men det er sykt irriterende og jeg blir med en gang litt nedlatende og begynner å snakke til mennesker som snakker slik, som om de er barn. 

Lærere på skolen burde iallefall bry seg når foreldre ikke gidder å lære barna å snakke

• Liker 5
Skrevet
37 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ok jeg overdriver. Men det er sykt irriterende og jeg blir med en gang litt nedlatende og begynner å snakke til mennesker som snakker slik, som om de er barn. 

Lærere på skolen burde iallefall bry seg når foreldre ikke gidder å lære barna å snakke

Og det skal lissom hjelpe? Å snakke nedsettende til andre. Det er jo som å helle bensin på bålet. Det fins viktigere ting i livet da, å å uttale det riktig. Hvordan man er som person er langt viktigere.

Skrevet
7 timer siden, wintergirl skrev:

Og det skal lissom hjelpe? Å snakke nedsettende til andre. Det er jo som å helle bensin på bålet. Det fins viktigere ting i livet da, å å uttale det riktig. Hvordan man er som person er langt viktigere.

Det er ikke med vilje. De høres ut som barn og da tror jo jeg at de er litt enkle som barn da

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Det er ikke med vilje. De høres ut som barn og da tror jo jeg at de er litt enkle som barn da

Jaja, ser vi velger våre kamper. Dette er en av mine minste. Har mer problemer med folk som mobber og eller ikke eier moral ellers. 

Skrevet
På 23.12.2018 den 8.17, Peekaboo skrev:

Skulle forresten ønske at jeg kunne tatt mange av dere med på jobb, så dere kunne sett hva logopeder er til for. Tror dere raskt ville skjønt at kj-lyden er en filleting blant alle språk- og talevanskene som finnes der ute

Et veldig merkelig argument. Med denne tankegangen er det vel svært få i Norge som i det hele tatt har et problem.... bare å vende blikket mot f.eks. fattige land i Afrika. De har det jo så mye verre.....

kj-lyden og det som skjer med uttalen til den er absolutt ingen filleting. Jeg er sterkt bekymret over denne språkutvikingen. Ønsker vi å ta vare på vårt norske språk? Hvis man gir etter og til slutt aksepterer en slik store endring, hva blir det neste? Slike ting har en tendens til å skli ut.

Jeg for min del sliter med å ta en voksen person seriøst om hun/han sier sjøtt og sjole. For meg blir det fryktelig "prematurt" og noe man forventer skal komme fra et barn før skolealder. Det som provoserer ekstra er at dette er veldig lette å få en stopp på, hvis foreldre tar ansvar og lærere tar ansvar.

Skrevet
13 timer siden, wintergirl skrev:

Jaja, ser vi velger våre kamper. Dette er en av mine minste. Har mer problemer med folk som mobber og eller ikke eier moral ellers. 

Er ikke mobbing. Er jo ikke slem mot de liksom. Men det går ikke an å ta de seriøst

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Maleficenta skrev:

Er ikke mobbing. Er jo ikke slem mot de liksom. Men det går ikke an å ta de seriøst

Jo, deg der blir faktisk mobbing. Skal folk snakke ufint til en bare fordi de sliter med å uttale en lyd, så er man en ufin person og fortjener å bli snakket til på en ufin måte tilbake. 

Skrevet
11 minutter siden, wintergirl skrev:

Jo, deg der blir faktisk mobbing. Skal folk snakke ufint til en bare fordi de sliter med å uttale en lyd, så er man en ufin person og fortjener å bli snakket til på en ufin måte tilbake. 

Er det ufint slik man snakker til barn? 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Er det ufint slik man snakker til barn? 

Ja, det er det når du snakker slik til et voksent menneske. 

Skrevet
3 minutter siden, wintergirl skrev:

Ja, det er det når du snakker slik til et voksent menneske. 

Et voksent menneske som er helnorsk og ikke klarer å skille kj og skj lyden er ikke voksen. Det er ikke vanskelug for oppegående mennesker å skille de to. Dessuten har jeg kun hørt folk i tenår/ tidlig 20 års alder som "sliter" med dette. Og utlendinger da. 

• Liker 4
Skrevet
På 7.12.2018 den 21.09, Jadzia skrev:

Jeg synes sjole og sjøttkake høres helt grusomt ut! Man virker rett og slett mindre begavet når man snakker sånn. Men å gå rundt og hetse noen er drøyt! Det er en talefeil, ikke verdens undergang. 

Det er ikke en talefeil, det er latskap. KJ lyden er lettere å si.

• Liker 4
Skrevet
1 time siden, Maleficenta skrev:

Et voksent menneske som er helnorsk og ikke klarer å skille kj og skj lyden er ikke voksen. Det er ikke vanskelug for oppegående mennesker å skille de to. Dessuten har jeg kun hørt folk i tenår/ tidlig 20 års alder som "sliter" med dette. Og utlendinger da. 

Og hva så? Begynner å bli så lei pirk. Ellers så er man for så mye annet dritt som ikke gavner noen en dritt. Men en kj lyd skal taes. Er vel heller dere som sliter med verre problemer ellers. Det er noen jeg vet om som er opphengt i kj lyden, men de er så føkka ellers i livet at jeg klarer ikke å ta dem seriøst. Siste jeg tar i mot noe fra for å si det sånn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...