Gå til innhold

Blir hetset for å si «sjole» og «sjærlighet»

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Kjempeliten skrev:

Nope, det er det ikke. Man kan være uenig, og det er greit, men man kommer ikke langt ved å kjefte og hetse.

Å diskutere eller kommentere på en saklig måte, kan man heller gjøre. Det er vel ganske åpenbart at det fungerer bedre.

Det er ikke hetsing å si til en person som sier sjole. St nei det heter ikke det. Det heter kjole.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
5 hours ago, Maleficenta said:

Det er ikke hetsing å si til en person som sier sjole. St nei det heter ikke det. Det heter kjole.

Jeg sa at det er ikke noe grunn til å kjefte og mase på folk pga dette. Du sa at jo, det er det grunn til. 

Blir det mye kjeft og mas, kan det oppfattes som hets.

Greit nok at man på en hyggelig måte kommenterer venner og families språk. Jeg er flink til å kommentere folks engelsk, men jeg gjør det bare med de jeg kjenner og på en hyggelig måte. Også maser jeg ikke, og jeg blir ikke sur hvis de velger å ikke gjøre noe med det. Da lar jeg det være. Det funker veldig bra, faktisk. Sånn med tanke på oppførsel.

Endret av Kjempeliten
Skrevet

Det kan høres rart ut siden jeg selv er vokst opp med skarp "kj" lyd blant familie og venner, men det er jo i overkant å ta det så langt å hetse noen for det. Det er bare å innse det, språk er i endring, og som andre her allerede har vært innepå så er ingen formelle regler for uttale i det norske språk. VI må nok bare innse at tidene forandrer seg, og at språket alltid vil være i endring. Jeg kan garantere at det hadde vært noen finere Oslofruer som levde for 30 årsiden hadde blitt ganske så indignert om de hadde hørt hvordan Oslofolk "flest" snakker i dag. Selv de på beste vestkant....

• Liker 1
Skrevet

Men på den annen side, når fant folk på å si R*ene så sprøtt på visse deler av sør/vestland? Noen høgger såpass skikkelig inn i de R-ene at man tenker 'Repsils by the ton'

• Liker 2
Skrevet
13 hours ago, Zinatara said:

Nei, at folk i Norge som ikke kan uttale kj og skj også har problemer med denne lyden på engelsk. Slik at man da får en dårlig engelsk uttale. 

Hm, det har jeg ikke hørt om. Denne tsh-lyden skrives slik fonetisk: tʃ.

Den norske sh-lyden er helt lik, bare at vi dropper t-en: ʃ

tʃ og ʃ er da ganske identiske. 

Kj-lyden ( ç) har ingenting med ʃ å gjøre, så at nordmenn som sliter med ç skal slite med tʃ og ikke ʃ gir lite mening. 

Det må i så fall bare være at de ikke har skjønt at engelsk har tʃ i tillegg til ʃ. Men det har ingenting med kj-lyden å gjøre. Det er nok bare fordi vi ikke bruker tʃ i norsk.

Har du noe kilder på dette?

• Liker 1
Skrevet
På 18.12.2018 den 4.50, Kjempeliten skrev:

Jeg sa at det er ikke noe grunn til å kjefte og mase på folk pga dette. Du sa at jo, det er det grunn til. 

Blir det mye kjeft og mas, kan det oppfattes som hets.

Greit nok at man på en hyggelig måte kommenterer venner og families språk. Jeg er flink til å kommentere folks engelsk, men jeg gjør det bare med de jeg kjenner og på en hyggelig måte. Også maser jeg ikke, og jeg blir ikke sur hvis de velger å ikke gjøre noe med det. Da lar jeg det være. Det funker veldig bra, faktisk. Sånn med tanke på oppførsel.

Greia er at foreldrene bør rette på ungene helt fra start om dette fra de klarer å prate

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, Maleficenta skrev:

Greia er at foreldrene bør rette på ungene helt fra start om dette fra de klarer å prate

Mye mulig, men så har du de som ikke bryr seg da. Så kommer vi ikke lengere enn at folk tenker ''de burde ha gjordt det''.

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, Sphynx skrev:

Mye mulig, men så har du de som ikke bryr seg da. Så kommer vi ikke lengere enn at folk tenker ''de burde ha gjordt det''.

Gjort. Og voksne folk burde bry seg

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Maleficenta skrev:

Mye man burte jøre.

Skrevet
2 minutter siden, Sphynx skrev:

Mye man burte jøre.

Gjøre. Hvorfor skriver du feil med vilje?

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Gjøre. Hvorfor skriver du feil med vilje?

Skulle på se om du ville rett opp i alt :ler: sorry, skal gi meg nå.

Skrevet
1 hour ago, Maleficenta said:

Eller bry seg mindre om ting de ikke har noe med.

• Liker 2
Skrevet
40 minutter siden, Kjempeliten skrev:

Eller bry seg mindre om ting de ikke har noe med.

De har ikke noe med å lære sine barn å snakke?

• Liker 4
Skrevet
59 minutter siden, Maleficenta said:

De har ikke noe med å lære sine barn å snakke?

Folk har ikke noe med om andre velger å ikke rette på dette hos sine barn.  Du skrev at voksne folk burde bry seg, som svar til et innlegg der noen sa at det faktisk er noen voksne som ikke bryr seg om å rette på dette hos egne barn. Det er det foreldrene som bestemmer selv, ikke andre voksne.

• Liker 1
Skrevet

«Hetset»? Det var litt voldsomt 🤔

• Liker 1
Skrevet
På 18.12.2018 den 11.06, Kjempeliten skrev:

Hm, det har jeg ikke hørt om. Denne tsh-lyden skrives slik fonetisk: tʃ.

Den norske sh-lyden er helt lik, bare at vi dropper t-en: ʃ

tʃ og ʃ er da ganske identiske. 

Kj-lyden ( ç) har ingenting med ʃ å gjøre, så at nordmenn som sliter med ç skal slite med tʃ og ikke ʃ gir lite mening. 

Det må i så fall bare være at de ikke har skjønt at engelsk har tʃ i tillegg til ʃ. Men det har ingenting med kj-lyden å gjøre. Det er nok bare fordi vi ikke bruker tʃ i norsk.

Har du noe kilder på dette?

Har ikke noen kilder, men har hørt ganske mange nordmenn snakke engelsk og si shicken isteden for chicken, shampions league, ships isteden for chips osv.... Dette er nordmenn som også mangler kj og skj-lyder på norsk. 

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Zinatara said:

Har ikke noen kilder, men har hørt ganske mange nordmenn snakke engelsk og si shicken isteden for chicken, shampions league, ships isteden for chips osv.... Dette er nordmenn som også mangler kj og skj-lyder på norsk. 

Jaha, det har jeg aldri hørt om, men det hadde vært greit med kilder på det, om det faktisk er så. Jeg har studert språk, bl.a fonetikk (uttale), og aldri hørt at det er en sammenheng mellom de to lydene. Men at mange nordmenn generelt er ubevisst de engelske lydene og uttalevariantene og dermed uttaler de feil, er ikke noe hemmelighet.

kj-lyden er vanskelig å lære seg for en som ikke kan den. Det må lang tid med øving for å klare det. Det er litt som den norske R-en vår. Se på Alt for Norge fks, amerikanere som prøver å si R og kj. De får det jo ikke til.

tsh er helt identisk en lyd vi allerede har i norsk, med en t på starten. Den er lett å lære seg. Det handler bare om å bli bevisst det. Jeg har undervist i engelsk, og har jobbet noe med uttale og lyder hos (norske) store barn. Ingen har hatt problemer med noen av de engelske lydene. De lydene de har slitt mest med er faktisk v og w. Selv om noen av de ikke klarte å si kj. 

Du kan jo teste på de du kjenner, be de si chips med tydelig T på starten. Så ber du de si kjole. Osv osv. Prøve å finne ut om de sliter like mye med begge.

Skrevet
På 20.12.2018 den 10.22, Kjempeliten skrev:

Jaha, det har jeg aldri hørt om, men det hadde vært greit med kilder på det, om det faktisk er så. Jeg har studert språk, bl.a fonetikk (uttale), og aldri hørt at det er en sammenheng mellom de to lydene. Men at mange nordmenn generelt er ubevisst de engelske lydene og uttalevariantene og dermed uttaler de feil, er ikke noe hemmelighet.

kj-lyden er vanskelig å lære seg for en som ikke kan den. Det må lang tid med øving for å klare det. Det er litt som den norske R-en vår. Se på Alt for Norge fks, amerikanere som prøver å si R og kj. De får det jo ikke til.

tsh er helt identisk en lyd vi allerede har i norsk, med en t på starten. Den er lett å lære seg. Det handler bare om å bli bevisst det. Jeg har undervist i engelsk, og har jobbet noe med uttale og lyder hos (norske) store barn. Ingen har hatt problemer med noen av de engelske lydene. De lydene de har slitt mest med er faktisk v og w. Selv om noen av de ikke klarte å si kj. 

Du kan jo teste på de du kjenner, be de si chips med tydelig T på starten. Så ber du de si kjole. Osv osv. Prøve å finne ut om de sliter like mye med begge.

Det har jeg hørt maaaaange ganger fra nordmenn

• Liker 1
Skrevet
På 19.12.2018 den 21.18, Kjempeliten skrev:

Folk har ikke noe med om andre velger å ikke rette på dette hos sine barn.  Du skrev at voksne folk burde bry seg, som svar til et innlegg der noen sa at det faktisk er noen voksne som ikke bryr seg om å rette på dette hos egne barn. Det er det foreldrene som bestemmer selv, ikke andre voksne.

Men om de ikke lærer barna og snakke men lar de snakke barnespråk er jo omsorgssvikt

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, Maleficenta said:

Men om de ikke lærer barna og snakke men lar de snakke barnespråk er jo omsorgssvikt

Nå drar du det hele bare litt for langt. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...