Gå til innhold

Blir hetset for å si «sjole» og «sjærlighet»

Anbefalte innlegg

Skrevet
9 minutter siden, Sphynx skrev:

Helt fantastisk av deg å lire fra deg noe sånt. Sier faktisk mer om deg! :rolleyes:

Hva sier det om meg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Majott skrev:

Hva sier det om meg?

At du tørr rakke ned på andre over internett fordi det virker mye lettere enn å slenge dritt til noen face to face.

Man vet virkelig ikke hvilke holdninger folk har, før de skriver anonymt på nett.

Men hvis du har lyst til å diskutere dette videre, kan du sende meg en melding, for jeg vil ikke avspore mere nå.

• Liker 1
Skrevet
På 7.12.2018 den 18.27, Catalina Culès skrev:

https://www.tv2.no/nyheter/10268023/

Dette er da virkelig ingenting å gå ut i media med. oppmerksomhetssyk er hun. Og ungdommen må lære seg å snakke riktig. Og jeg vil si det er en sterk overdrivelse å kalle det hetsing.

Det der er en type språkendring vi ikke bør godta mener nå jeg. Det er mer snakk om talefeil enn språkendring. Litt som at barn bruker lang tid på å lære seg å si "r". Har forståelse for at utlendinger ikke klarer å lære seg å si kj-lyden, men vi bør jo ikke ta etter de for dét. Synes ikke folk det er morsommere å beherske et språk skikkelig, enn å vanne det ut for å slippe å bruke hodet mest mulig? Ser allerede at SoMe-generasjonen omtrent er analfabeter når de må skrive uten et tastatur, får håpe de ikke blir like håpløse til å snakke morsmålet sitt i tillegg.

• Liker 9
Skrevet
23 minutter siden, Sphynx skrev:

Men nå begynner jo ting endelig å falle på plass! Nå har jeg endelig noe å skylde på! En helt forjævlig barndom, en slitsom ungdomstid, et lavtlønna yrke, psykiske problemer... Altså, det var bare talefeilen som var grunnen. Så bra det ikke var noe galt med meg som person eller de rundt meg :plystre:

🤣🤣🤣🤣 Helt sykt 🤪

Skrevet
Akkurat nå, wintergirl skrev:

🤣🤣🤣🤣 Helt sykt 🤪

:fnise:

Skrevet

I språk ligger det mye identitet, og når det dreier seg om store, merkbare endringer er det klart at det engasjerer. 

Heldigvis bor jeg et sted i landet hvor sj-lyden ikke har utkonkurrert kj-lyden ennå, men har en sønn (12 år) som har slitt med å få dette riktig. Etter mye terping og litt fokus på hvor i munnen kj-lyden formes, klarer han det helt fint. Takk og lov for det, for jeg tilhører den delen av befolkninga som haaaaaaaaater denne talemåten. Jeg synes det høres barnslig ut når man sier sjøtt, sjylling og sjue.

Meeeen så skjønner jeg også at det dessverre er en språklig endring som pågår, og som vanskelig kan snus. Mer bekymret blir jeg når hører likegyldigheten som florerer. For med den tenker jeg at vi fort kommer dit at vi får endringer som virkelig dytter oss tilbake til steinalderstadiet. «Henne hopper tau», «Det er huns briller», «Hvem pizza liker du?» osv. Er vi virkelig på vei at en slik talemåte blir helt innafor? I så fall synes jeg bare vi kan legge det norske språket dødt, og heller konvertere til engelsk.

• Liker 9
Skrevet
28 minutter siden, Miss_Alba skrev:

I språk ligger det mye identitet, og når det dreier seg om store, merkbare endringer er det klart at det engasjerer. 

Heldigvis bor jeg et sted i landet hvor sj-lyden ikke har utkonkurrert kj-lyden ennå, men har en sønn (12 år) som har slitt med å få dette riktig. Etter mye terping og litt fokus på hvor i munnen kj-lyden formes, klarer han det helt fint. Takk og lov for det, for jeg tilhører den delen av befolkninga som haaaaaaaaater denne talemåten. Jeg synes det høres barnslig ut når man sier sjøtt, sjylling og sjue.

Meeeen så skjønner jeg også at det dessverre er en språklig endring som pågår, og som vanskelig kan snus. Mer bekymret blir jeg når hører likegyldigheten som florerer. For med den tenker jeg at vi fort kommer dit at vi får endringer som virkelig dytter oss tilbake til steinalderstadiet. «Henne hopper tau», «Det er huns briller», «Hvem pizza liker du?» osv. Er vi virkelig på vei at en slik talemåte blir helt innafor? I så fall synes jeg bare vi kan legge det norske språket dødt, og heller konvertere til engelsk.

Snakk om å kristemaksimere :P tenk på hvor mye det norske språket allerede har forandret seg da.

• Liker 1
Skrevet
26 minutter siden, Miss_Alba said:

Vi snakker jo helt «feil» allerede! Reglene for kjønn på substantiv er jo helt på bærtur, og det at vi tar i bruk dobbel bestemthet er jo ikke logisk i det hele tatt. Mange språk er full av lyder (evt mangel på), ord, og grammatikkregler som starta som en feil. Det er ikke sånn at et språk plutselig slutter å utvikle seg. Språk er aldri fast, det er dynamisk. Om 100 år snakkes det litt annerledes her i landet, det er umulig å stoppe.

• Liker 3
Skrevet
På 14.12.2018 den 23.34, Guile skrev:

Alle som påpeker at språk er i endring, ja, dere har et poeng. Men betyr det at vi skal godta all radbrekking av språket vårt? 

Det er (var?) en trend på forumet her å bruke "hvem" om alt. Hvem mobil har du? Hvem bil kjører du? 

Er det også greit? Eller skal vi si at noe faktisk er rett og noe er feil? 

Det jeg legger merke til, er at noen feil endringer er helt innafor, mens andre er ikke det.

La oss si noen lager tråden "Hvem bil har du?"

Da kommer de, rette-folka, "HVILKEN bil heter det!!!!!!!!!!!" og det innlegget får 20 liker-klikk, og hele tråden kjører hardere i grøfta enn en bil med sommerdekk på underkjølt regn der sjåføren har 3 i promille. Samme med og/å-feil. Men kj/sj, derimot! Neida, her kan vi ikke rette på noen, for dette vitner om et språk i endring 🙄

Jeg spyr av dobbeltmoralen.

• Liker 8
Skrevet
4 timer siden, wintergirl skrev:

Har du spurt dem?

Altså man hører jo når folk snakker. Er lett å høre at noen som alltid har sagt kj lyden uten problemer plutselig la om en dag

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, Kjempeliten skrev:

Det kan godt hende, det har jeg ikke hørt noe om. Finns det noe kilder på dette? Ikke at jeg blir overrasket om det er så.

Det er jo uansett gjerne sånn med tenåringer da, de kopierer de rundt seg. Det finns jo norske ungdommer som snakker «kebabnorsk», og om man flytter fra et sted med en dialekt til en annen, vil man gjerne kopiere fra den nye dialekten også. 

Det er i hvert fall ingen grunn til å kjefte og mase på folk for det. 

Eh jo det er det en grunn til

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Altså man hører jo når folk snakker. Er lett å høre at noen som alltid har sagt kj lyden uten problemer plutselig la om en dag

Åj, så de fleste du vet om som uttaler feil bare legger om? Hmmm.

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, Ginavn said:

Det jeg legger merke til, er at noen feil endringer er helt innafor, mens andre er ikke det.

La oss si noen lager tråden "Hvem bil har du?"

Da kommer de, rette-folka, "HVILKEN bil heter det!!!!!!!!!!!" og det innlegget får 20 liker-klikk, og hele tråden kjører hardere i grøfta enn en bil med sommerdekk på underkjølt regn der sjåføren har 3 i promille. Samme med og/å-feil. Men kj/sj, derimot! Neida, her kan vi ikke rette på noen, for dette vitner om et språk i endring 🙄

Jeg spyr av dobbeltmoralen.

Det er da like dårlig gjort å pirke på skrivefeil som talefeil. De som syntes det er dårlig gjort at folk klager på og plager de med skrivefeil, er nok de samme som syntes at det er dårlig gjort at folk klager på kj/sh. Derimot er det bare interessant med en saklig diskusjon.

Så er ikke talespråket normert her i landet, men skriftspråket er. Man kan derfor ha større forventninger til det skriftlige enn det muntlige.

Skrevet
15 minutter siden, Maleficenta said:

Eh jo det er det en grunn til

Nope, det er det ikke. Man kan være uenig, og det er greit, men man kommer ikke langt ved å kjefte og hetse.

Å diskutere eller kommentere på en saklig måte, kan man heller gjøre. Det er vel ganske åpenbart at det fungerer bedre.

Skrevet

Jeg syns vel generelt det er en uting å kritisere folk for språkfeil, uansett om det er noe som er i en dialekt eller om det bare er noe den personen sliter med. Men jeg skal innrømme at jeg syns det er viktig at mine barn får inn denne lyden, både fordi jeg syns det høres feil ut dersom de uttaler feil og fordi det er viktige lyder når de skal snakke engelsk. Slik at man slipper å dra til England og bestille fish and ships. 

Det som fasinerer meg er at jeg ser flere og flere som også skriver disse ordene feil. Jeg har sett skjørt blitt skrevet som kjørt og det kan jo bli nokså komisk i forhold til betydning. Så om man ikke kan uttale dem må man iallefall være nøye på rettskrivingen. 

• Liker 6
Skrevet (endret)
1 time siden, Sphynx skrev:

Snakk om å kristemaksimere :P tenk på hvor mye det norske språket allerede har forandret seg da.

Joda, men så kan man nok sikkert se en logisk og rasjonell årsak bak de språkendringer som har vært. For eksempel er det ikke så stor forskjell på gradssdverbet enda og tidsadverbet ennå, og da er der forståelig at disse sidestilles og kan brukes i begge sammenhenger.

Men når det som minner om en baklengs utvikling, altså at språket blir mer likt slik små barn prater, synes jeg det er trist. 

Endret av Miss_Alba
  • Liker 8
Skrevet (endret)
37 minutter siden, Zinatara said:

Jeg syns vel generelt det er en uting å kritisere folk for språkfeil, uansett om det er noe som er i en dialekt eller om det bare er noe den personen sliter med. Men jeg skal innrømme at jeg syns det er viktig at mine barn får inn denne lyden, både fordi jeg syns det høres feil ut dersom de uttaler feil og fordi det er viktige lyder når de skal snakke engelsk. Slik at man slipper å dra til England og bestille fish and ships. 

Det som fasinerer meg er at jeg ser flere og flere som også skriver disse ordene feil. Jeg har sett skjørt blitt skrevet som kjørt og det kan jo bli nokså komisk i forhold til betydning. Så om man ikke kan uttale dem må man iallefall være nøye på rettskrivingen. 

De har ikke kj-lyden i engelsk, men de har en uttalevariant som er noe sånt som tsh.

Er det noen som har sånne skrivefeil, har de nok skrivefeil på andre områder også. Bare en generalisering altså. Har man kontroll på rettskriving og grammatikk vil man klare å skrive kjole, skjørt, kino, kjede, skjede osv korrekt uavhengig av om de kan skille mellom kj og sh eller ikke. 

Endret av Kjempeliten
Skrevet
24 minutter siden, Kjempeliten skrev:

De har ikke kj-lyden i engelsk, men de har en uttalevariant som er noe sånt som tsh.

Er det noen som har sånne skrivefeil, har de nok skrivefeil på andre områder også. Bare en generalisering altså. Har man kontroll på rettskriving og grammatikk vil man klare å skrive kjole, skjørt, kino, kjede, skjede osv korrekt uavhengig av om de kan skille mellom kj og sh eller ikke. 

Ja, det stemmer sikkert, men jeg har hørt at de samme personene også har problemer med denne lyden på engelsk. 

Klart man kan ha språkfeilen og ikke ha skrivefeil, det var vel også poenget mitt. Men jeg tror det kan være mer komplisert å høre seg frem til hvordan ord skal skrives dersom man uttaler ord med samme mening helt likt. Da må man nok være mer bevisst på det. 

Skrevet
3 minutter siden, Zinatara said:

Ja, det stemmer sikkert, men jeg har hørt at de samme personene også har problemer med denne lyden på engelsk. 

Klart man kan ha språkfeilen og ikke ha skrivefeil, det var vel også poenget mitt. Men jeg tror det kan være mer komplisert å høre seg frem til hvordan ord skal skrives dersom man uttaler ord med samme mening helt likt. Da må man nok være mer bevisst på det. 

At engelskmenn har problemer med tsh-lyden? Det har jeg ikke hørt om, men kan godt hende det er en trend i å forenkle, og at enkelte blander lyder og stavemåte. Men vet at flere engelskmenn bytter ut th-lyden med d da. Det samme skjedde i norsk, bare for mange, mange år siden. Dét er en fin lyd vi gjerne kunne fått tilbake, hehe! 😜

Skrevet
43 minutter siden, Kjempeliten skrev:

At engelskmenn har problemer med tsh-lyden? Det har jeg ikke hørt om, men kan godt hende det er en trend i å forenkle, og at enkelte blander lyder og stavemåte. Men vet at flere engelskmenn bytter ut th-lyden med d da. Det samme skjedde i norsk, bare for mange, mange år siden. Dét er en fin lyd vi gjerne kunne fått tilbake, hehe! 😜

Nei, at folk i Norge som ikke kan uttale kj og skj også har problemer med denne lyden på engelsk. Slik at man da får en dårlig engelsk uttale. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...