Gå til innhold

Blir hetset for å si «sjole» og «sjærlighet»

Anbefalte innlegg

Skrevet
6 minutter siden, studerende skrev:

Tenker med gru tilbake på en kjemilærer jeg hadde som skulle ha oss (elevene) til å koble sammen noen plastkuler for å "lange den lengste skjeden dere får til". Det var faktisk ikke lett å holde maska da.

Nettopp.. sånne situasjoner kan bli litt flaue 😝😂

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 hours ago, studerende said:

Tenker med gru tilbake på en kjemilærer jeg hadde som skulle ha oss (elevene) til å koble sammen noen plastkuler for å "lange den lengste skjeden dere får til". Det var faktisk ikke lett å holde maska da.

Dette er faktisk ikke greit. Vi er tross alt nesten kommet til 2019. Trodde folk hadde fått med seg at det heter "alt-write" nå.

Det er også gøy med unger som løper rundt og sier de har store baller, lager bollemus under bollebakinga, og kanskje ble bollemusa våt også. 

Så engelsk er greit, men ikke sj-lyd? Forøvrig er ikke nazi et norsk ord heller. Hva skal det norske folk kalle sånt? 

Endret av Kjempeliten
Skrevet

Nå fikk jeg lyst å høre 'Sjælighet' av Sissel Kyrkjebø, unnskyld Syscjebø...

• Liker 6
Skrevet
På 10.12.2018 den 7.58, Guile skrev:

Logopeder korrigerer ikke feilen. 

Som logoped med bakgrunn i lingvistikk, inkludert norsk språkendring, må jeg si meg enig i at det ikke er en språk- eller talefeil hos de fleste barn og ungdommer. Det er rett og slett en språklig endring, noe som alltid vil skje i et levende språk. Jeg skal likevel innrømme at om jeg får egne barn, skal jeg gjøre alt i min makt for å videreføre kj-lyden til dem. Når det gjelder andres barn er kj-lyden nederst på prioriteringslista, fordi det er rett og slett er så mange barn med reelle og utfordrende språk- og talevansker som trenger den hjelpen langt mer enn normalttalende barn uten kj-lyden. Hadde jeg hatt en drøss ledige timer hadde jeg gjerne jobbet med kj-lyden, siden jeg liker den og syns det er leit at den er på vei til å forsvinne, men med barn på venteliste til enhver tid går det bare ikke.

• Liker 2
Skrevet

Alle som påpeker at språk er i endring, ja, dere har et poeng. Men betyr det at vi skal godta all radbrekking av språket vårt? 

Det er (var?) en trend på forumet her å bruke "hvem" om alt. Hvem mobil har du? Hvem bil kjører du? 

Er det også greit? Eller skal vi si at noe faktisk er rett og noe er feil? 

Skrevet
26 minutter siden, Guile skrev:

Alle som påpeker at språk er i endring, ja, dere har et poeng. Men betyr det at vi skal godta all radbrekking av språket vårt? 

Det er (var?) en trend på forumet her å bruke "hvem" om alt. Hvem mobil har du? Hvem bil kjører du? 

Men nå var det snakk om kj lyden. Mange sliter med å uttale det også, og det blir ikke bedre når flere skal påpeke det og i tillegg være så nedlatende som overhodet mulig. Men det er vel for det meste på forum folk er så store i kjeften. For å henge seg så til grader opp i det og slenge fra seg stygge kommentarer er rett og slett mobbing. 

• Liker 2
Skrevet

En kamerat av sønnen min la mopeden sin ut på Finn er om dagen. I teksten sto det:

" Nysmurt skjede"

Det verste er at ingen har regert. Jeg har snakket med sønnen min (han er er18) om det. Han skjønte ikke problemet-

• Liker 11
Skrevet
18 hours ago, Guile said:

Vi har et normert skriftspråk, så språkrådet kan si at «hvem farge liker du best» er feil. 

Vi har ikke et normert talespråk, så ingen kan si at «shole, shøttkake» osv. er feil. Kj og sh er ikke betydningsskillende lyder. «Kjole» vil fremdeles bli skrevet sånn, selv om noen sier «shole».

Hadde derimot noen begynt å si «klole», hadde nok språkrådet blandet seg og sagt at «det skrives med J».

Men, la oss si at om 20 år, så går de fleste i Norge rundt og sier «hvem farge liker du best», da må språkrådet godta dette, og gjøre endringer i grammatikken.

Det er ingen som bestemmer hvordan vi snakker her i Norge. Språkrådet kan komme med retningslinjer og anbefalinger, men de kan ikke tvinge noen. 

Det er nok foreldrenes ansvar å gjøre noe med dette om barna deres ikke skiller mellom kj og sh. Som en logoped skrev over her, det er ikke tid til å ta inn alle de barna som ikke skiller mellom lydene. Og det blir bare fler. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Idiotisk at dere henger dere så innmari opp i dette! Jeg prater en blanding av kj- og sj-lyden, men jeg kunne ikke brydd meg mindre. Hvis jeg vil kan jeg nok klare lære meg si «kino» og ikke «sjino», men hvorfor skal jeg bruke tid på det? Det finnes viktigere ting å henge seg opp i. Språket vårt er i endring, enten dere liker det eller ikke. 

Forresten er jeg lærerstudent og snart ferdig utdannet lærer med blant annet norsk som hovedfag. Burde jeg skamme meg for talefeilen min? Nei. Jeg har viktigere ting på agendaen. Det finnes langt mer spennende og betydelig pensum å ta fatt i. 

Jeg legger ikke merke til at jeg selv uttaler ordene feil, da jeg kanskje ikke er det verste tilfellet - men jeg forstår at dere kanskje synes det høres «fælt» ut hvis noen overdriver sj-lyden. Jeg bryr meg likevel ikke på samme måte som flere av dere, det blir for dumt. 

https://www.sprakradet.no/Vi-og-vart/Publikasjoner/Spraaknytt/Arkivet/2006/Spraaknytt_1_2006/Fonetisk_perspektiv/

Ikke en ny «trend». Jeg ser meg virkelig lei denne debatten. 

Endret av smartbimbo
Rettet opp
  • Liker 2
Skrevet
På 14.12.2018 den 23.34, Guile skrev:

Det mener jeg blir noe helt annet. Høres helt idiotisk ut, men om noen vil prate slik så får de bare gjøre det. 

Skrevet
På 9.12.2018 den 14.10, Gaea skrev:

Jeg sliter med den talefeilen selv, kan få det til noenlunde (tror jeg) om jeg konsentrerer meg, men det glipper ofte. Har en annen talefeil også, er ikke bare bare å gjøre noe med. Er jevnt over ganske god i norsk, både å snakke for meg og skriftlig - absolutt ikke lavpannet, barnslig eller idiot! Skulle likt å høre noen si noe sånt til ansiktet mitt, da hadde de fått svar på tiltale.

Skjønner at talefeilen kan være mildt irriterende, jeg kan selv irritere meg over mange vanlige skrivefeil, som og/å, da/når, og lignende, men det er faktisk helt vilt hvordan dere - ja, også flere i denne tråden - omtaler mennesker med noe så banalt som en talefeil.

Heldigvis er jeg nå voksen, og såpass trygg på meg selv at jeg blir mer provosert enn lei meg av sånn drittoppførsel, men tenk litt over hva dere spyr ut til barn da. Og mennesker som kanskje er utrygg nok på seg selv fra før...

Kjempebra! Jeg «driter» i det, og jeg er snart ferdig utdannet lærer (i norskfaget blant annet). 

I byen jeg bor i vil jeg påstå at dialekten har mye og si for at innbyggerne her flest sier sj-lyden. 

Jeg kommer nok til å ha en utfordring med foresatte i skolen, da jeg som lærer «svikter» på dette feltet. Jeg får bare la være bruke de ordene i ordforrådet mitt fra nå av, slik at jeg på fremtidige foreldrekonferanser ikke støter noen. Det blir filmteater og ikke kino heretter 😉 

• Liker 2
Skrevet
18 timer siden, smartbimbo skrev:

Kjempebra! Jeg «driter» i det, og jeg er snart ferdig utdannet lærer (i norskfaget blant annet). 

I byen jeg bor i vil jeg påstå at dialekten har mye og si for at innbyggerne her flest sier sj-lyden. 

Jeg kommer nok til å ha en utfordring med foresatte i skolen, da jeg som lærer «svikter» på dette feltet. Jeg får bare la være bruke de ordene i ordforrådet mitt fra nå av, slik at jeg på fremtidige foreldrekonferanser ikke støter noen. Det blir filmteater og ikke kino heretter 😉 

Du er norsklærer og driter i om folk sier sjole istedet for kjome osv? Er det rart det norske språk går til helvete? Kanskje vi også skal la ungene skrive på norwenglish og? Skikkelig sørge for at språket gradvis dør ut?

• Liker 12
Skrevet
18 timer siden, smartbimbo skrev:

Dette var mildt sagt urovekkende lesning! 

• Liker 16
Skrevet
3 minutter siden, Maleficenta said:

Du er norsklærer og driter i om folk sier sjole istedet for kjome osv? Er det rart det norske språk går til helvete? Kanskje vi også skal la ungene skrive på norwenglish og? Skikkelig sørge for at språket gradvis dør ut?

Norsk har allerede dødd ut. Eller, hva er riktig måte å snakke norsk på? Det originale norske språket må nok være det som ble snakket under vikingtiden. Det mente i hvert fall Ivar Aasen, som har basert nynorsk mye på norrøne ord. 

Eller er det norsk som vi snakker i 2018 som er korrekt norsk? Vi snakker (i hvert fall skriver) nærmere dansk enn norsk. Innblanda engelsk, latinsk, fransk og helt sikkert et par andre språk også. 

Når endringen er et faktum(!), så er det nå ganske håpløst å få gjort noe med det som lærer. Du kan se på denne endringen som en slags trend. Etter hvert er «alle» med på trenden, og da er det ingenting lærere, politikere eller andre kan gjøre for å snu trenden. Med mindre de setter i gang en skikkelig aksjon. Språkrådet, som er de som «bestemmer» over språket vårt og kommer med regler som vi alle må følge, er nøytrale i denne saken her. Det er derfor ingen som kan bestemme at dette SKAL gjøres noe med. Det lever sitt eget liv, og det er opp til folk sjøl hva de vil gjøre med det, og de må ta tak i det selv hos egne barn. Så handler det og om å respektere at noen foreldre/lærere velger å ikke ta tak i det. Det har de sin fulle rett til. 

Det er greit å mene at man ikke liker denne endringen, men man må se litt lenger enn sin egen nesetipp. Det er ikke alle som syns det er like farlig. Og det er greit. Vi er kompliserte vesener, oss mennesker, vi er faktisk i stand til å tenke og mene ulikt, og vi bruker språk på ulike måter. Det er ikke noe nytt. 

Skrevet
Akkurat nå, Kjempeliten skrev:

Norsk har allerede dødd ut. Eller, hva er riktig måte å snakke norsk på? Det originale norske språket må nok være det som ble snakket under vikingtiden. Det mente i hvert fall Ivar Aasen, som har basert nynorsk mye på norrøne ord. 

Eller er det norsk som vi snakker i 2018 som er korrekt norsk? Vi snakker (i hvert fall skriver) nærmere dansk enn norsk. Innblanda engelsk, latinsk, fransk og helt sikkert et par andre språk også. 

Når endringen er et faktum(!), så er det nå ganske håpløst å få gjort noe med det som lærer. Du kan se på denne endringen som en slags trend. Etter hvert er «alle» med på trenden, og da er det ingenting lærere, politikere eller andre kan gjøre for å snu trenden. Med mindre de setter i gang en skikkelig aksjon. Språkrådet, som er de som «bestemmer» over språket vårt og kommer med regler som vi alle må følge, er nøytrale i denne saken her. Det er derfor ingen som kan bestemme at dette SKAL gjøres noe med. Det lever sitt eget liv, og det er opp til folk sjøl hva de vil gjøre med det, og de må ta tak i det selv hos egne barn. Så handler det og om å respektere at noen foreldre/lærere velger å ikke ta tak i det. Det har de sin fulle rett til. 

Det er greit å mene at man ikke liker denne endringen, men man må se litt lenger enn sin egen nesetipp. Det er ikke alle som syns det er like farlig. Og det er greit. Vi er kompliserte vesener, oss mennesker, vi er faktisk i stand til å tenke og mene ulikt, og vi bruker språk på ulike måter. Det er ikke noe nytt. 

Det er jo ikke det. De snakker omtrentlig slik på Island. Ja så ble det norske språket mer dansk oga at vi var under danmark men det var jo ikke det norske fok sin feil. Det er jo ingen grunn til at vi skal rote til språket ennå mer med vilje. Såå vanskelig er det ikke å lære seg forskjellen på kj og sj.

• Liker 7
Skrevet
1 minutt siden, Maleficenta said:

Det er jo ikke det. De snakker omtrentlig slik på Island. Ja så ble det norske språket mer dansk oga at vi var under danmark men det var jo ikke det norske fok sin feil. Det er jo ingen grunn til at vi skal rote til språket ennå mer med vilje. Såå vanskelig er det ikke å lære seg forskjellen på kj og sj.

Island har vært veldig flinke til å ta vare på språket. Der driver de med grundig språkvask! Ord som TV og shorts og sånn, fra engelsk, får egne, islandske ord, og befolkningen er nødt til å bruke disse. 

Språkrådet i Norge driver ikke slik språkpurisme. Vi har et mer demokratisk språk sånn sett. Talespråk er ikke normert i Norge, dvs at det ikke finns noen regler for at den og den lyden er feil, så lenge den ikke er betydningsskillende. Det er heller ikke normert mht nyord fra andre språk, men de kommer med anbefalinger. Mange ord som de færreste bruker, faktisk. Vi liker å si iPad, iPhone, TV, shorts, tights, headset osv.

Man kan jo selvfølgelig mene sitt om språkrådets rolle også, men det er nå sånn at norsk talespråk ikke er normert, og språkforskere osv er ganske nøytrale mtp dette fenomenet. Det er ingen «overordnede» som kommer til å sette krav. Det må i så fall foregå lokalt hos den enkelte skole, lærer eller foreldre. At privatpersoner skal forsøke å bestemme over en slik endring/trend som bare vokser og vokser, blir nok litt søkt. 

Det er faktisk vanskelig for noen å lære forskjellen mellom de to lydene. Det har vel kommet ganske klart frem? Det er ikke et valg de har tatt. 

Skrevet
2 minutter siden, Kjempeliten skrev:

Island har vært veldig flinke til å ta vare på språket. Der driver de med grundig språkvask! Ord som TV og shorts og sånn, fra engelsk, får egne, islandske ord, og befolkningen er nødt til å bruke disse. 

Språkrådet i Norge driver ikke slik språkpurisme. Vi har et mer demokratisk språk sånn sett. Talespråk er ikke normert i Norge, dvs at det ikke finns noen regler for at den og den lyden er feil, så lenge den ikke er betydningsskillende. Det er heller ikke normert mht nyord fra andre språk, men de kommer med anbefalinger. Mange ord som de færreste bruker, faktisk. Vi liker å si iPad, iPhone, TV, shorts, tights, headset osv.

Man kan jo selvfølgelig mene sitt om språkrådets rolle også, men det er nå sånn at norsk talespråk ikke er normert, og språkforskere osv er ganske nøytrale mtp dette fenomenet. Det er ingen «overordnede» som kommer til å sette krav. Det må i så fall foregå lokalt hos den enkelte skole, lærer eller foreldre. At privatpersoner skal forsøke å bestemme over en slik endring/trend som bare vokser og vokser, blir nok litt søkt. 

Det er faktisk vanskelig for noen å lære forskjellen mellom de to lydene. Det har vel kommet ganske klart frem? Det er ikke et valg de har tatt. 

Er forskjell på å adoptere ord og å snakke feil med vilje uansett

• Liker 5
Skrevet
9 hours ago, Maleficenta said:

Er forskjell på å adoptere ord og å snakke feil med vilje uansett

Det er ikke å snakke feil med vilje. Mennesker lærer lydene i språket når de er barn. Barn har ikke evne til å reflektere over hvilke språklyder de bruker, og kan dermed ikke velge. Lyder læres automatisk, ved å kopiere de rundt seg. At personer ikke klarer å skille mellom kj og sh har sikkert flere grunner, det har jeg ikke satt meg så mye inn i. Men tilbringer du mye tid med venner og familie som ikke klarer å skille, så vil du ikke som barn plukke opp lyden. Du vil ikke høre forskjell. 

En voksen person vil aldri plutselig bytte over fra kj til sh på dagen. De som har vokst opp med kun sh-lyden, vil ha problemer med å lære seg kj. Det kan gå, men det krever mye bevisst trening. Det er litt som å lære en voksen bergenser å snakke med den R-en som brukes på Østlandet. Det er ikke så lett. 

Hvis folk ønsker at kj-lyden skal bevares, nytter det ikke å mase på og hetse enkeltpersoner. Ikke alle bryr seg. Det må i så fall bli tatt med språkrådet og politikere, som da må sette i gang kampanjer, og utvikle skolemateriell. Men frem til det kanskje skjer(noe jeg tviler på, da), så syns jeg nå man kan oppføre seg mot hverandre. 

• Liker 1
Skrevet

Generasjon retard greier nok ikke å permanent forandre språket. Dette blir bare en tullegreie en stund før folk tar til vettet.

Hvorfor vil de på død og liv snakke som om de har hatt en drøss med hjerneslag? Det som er skremmende er lærerne som omfavner denne trenden, fy faen for en gjeng.

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, Gent82 skrev:

Generasjon retard greier nok ikke å permanent forandre språket. Dette blir bare en tullegreie en stund før folk tar til vettet.

Hvorfor vil de på død og liv snakke som om de har hatt en drøss med hjerneslag? Det som er skremmende er lærerne som omfavner denne trenden, fy faen for en gjeng.

Det er nok ikke bare i språket det er en generasjon retard. Det er så mye mer. Sh og kj lyd er ikke det som er det verste for å si det sånn. Mange er så flinke med denne kj lyden, men så retard på andre måter som er verre.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...