Gjest Optimo Skrevet 9. desember 2018 #21 Skrevet 9. desember 2018 1 time siden, Gaea skrev: Jeg sliter med den talefeilen selv, kan få det til noenlunde (tror jeg) om jeg konsentrerer meg, men det glipper ofte. Har en annen talefeil også, er ikke bare bare å gjøre noe med. Er jevnt over ganske god i norsk, både å snakke for meg og skriftlig - absolutt ikke lavpannet, barnslig eller idiot! Skulle likt å høre noen si noe sånt til ansiktet mitt, da hadde de fått svar på tiltale. Skjønner at talefeilen kan være mildt irriterende, jeg kan selv irritere meg over mange vanlige skrivefeil, som og/å, da/når, og lignende, men det er faktisk helt vilt hvordan dere - ja, også flere i denne tråden - omtaler mennesker med noe så banalt som en talefeil. Heldigvis er jeg nå voksen, og såpass trygg på meg selv at jeg blir mer provosert enn lei meg av sånn drittoppførsel, men tenk litt over hva dere spyr ut til barn da. Og mennesker som kanskje er utrygg nok på seg selv fra før... Du innser hvertfall at det er en talefeil. Irritasjonen kommer over de som ikke bryr seg. De kaller det vel "care". Og de fleste unger lærer dette før de fyller fem. Det holder å korrigere dem når de sier feil. Ingen "drittoppførsel" der. Voksne liker som regel ikke å bli korrigert, rart med det.
Gjest Gaea Skrevet 9. desember 2018 #22 Skrevet 9. desember 2018 15 minutter siden, Guile skrev: Du innser hvertfall at det er en talefeil. Irritasjonen kommer over de som ikke bryr seg. De kaller det vel "care". Og de fleste unger lærer dette før de fyller fem. Det holder å korrigere dem når de sier feil. Ingen "drittoppførsel" der. Voksne liker som regel ikke å bli korrigert, rart med det. Jo da, men jeg klarer ikke å forstå at irritasjonen er så voldsom at enkelte nærmest blir aggressive. Å si en del slike ting som nevnt i artikkelen, samt i denne tråden og andre tråder med samme tema, det er rett og slett drittoppførsel - ikke korrigering. Selv om det selvsagt ikke er særlig greit om noen andre hadde påtatt seg oppgaven med å "korrigere" min muntlige tale heller, akkurat som at det er tilsvarende lite greit å respondere på skriftlige henvendelser med å liste opp skrivefeilene man så... Jeg synes ikke det er rart å ikke like det. Heldigvis ikke opplevd heller.
Chiyo Skrevet 9. desember 2018 #23 Skrevet 9. desember 2018 Noen som har tatt språkhistorie? Det er faktisk ikke unormalt at språk endres over tid, og slike forskjeller som det er snakk om her er typiske eksempler på hva som endrer seg. Det har ingenting med å være barnslig å gjøre. 7
Kjempeliten Skrevet 9. desember 2018 #24 Skrevet 9. desember 2018 5 hours ago, Chiyo said: Noen som har tatt språkhistorie? Det er faktisk ikke unormalt at språk endres over tid, og slike forskjeller som det er snakk om her er typiske eksempler på hva som endrer seg. Det har ingenting med å være barnslig å gjøre. Jeg studerer norsk språk. Foreleserne våre syns det er kjempespennende at vi lever samtidig som det foregår en språkendring, for det skjer ikke veldig ofte. Det er et naturlig fenomen, som du sier. Det har skjedd før, og det vil skje igjen. Jeg er enig i at det ikke har noen ting å gjøre med å være barnslig, lat eller uvitende. Det finnes mennesker med doktorgrad i norsk språk som har denne talefeilen, og de ser ikke på det som noe problem. Jeg er for at vi skal bevare det norske språket og dets lyder, men hvor språknazi skal man være? Dette er en naturlig endring, og det spås at om mange år vil kj-lyden forsvinne helt, og etter hvert også sh-lyden. Færre og færre uttaler kj-lyden. Hvor mye tid skal man bruke på noe som er på vei ut? Vi har ikke et normert talespråk her i landet. Det hadde tatt seg ut, med alle de dialektene vi har. Jeg er også enig i det noen andre skriver over her, at det ikke er nødvendig å bli sinna for at folk snakker sånn. Det er en unødvendig reaksjon ovenfor noe som folk ikke kan noe om. Men, en sånn type reaksjon er heller ikke unormalt, det kan vel forklares ned enkel psykologi: Folk liker ikke det som er annerledes og ukjent. Om der er så positivt å ha en sånn holdning til ting som er annerledes kan jo diskuteres da........ Personlig vil jeg nå mene at livet blir bedre for både den med talefeil og motstandere av den om vi prøver å være litt hyggelige med hverandre. Det er greit å mislike noe, men vi kan ikke forvente at alle andre skal være enig. 5
Leselusa Skrevet 9. desember 2018 #25 Skrevet 9. desember 2018 Men "sjylling" og "kylling" , "sjede" og "kjede" , "sjekk" og "kjekk" og mange andre eksempler viser jo HVORFOR det er viktig å skille kj og sj lyden i det muntlige språket. Det kan bli fryktelig mange misforståelser om man ikke skiller de... Og insistere på å bruke disse lydene fordi man "vil" er bare vrangvilje. Har man en talefeil er det selvfølgelig noe annet!! 27
Sinsiew Skrevet 9. desember 2018 #26 Skrevet 9. desember 2018 2 minutter siden, Leselusa skrev: Men "sjylling" og "kylling" , "sjede" og "kjede" , "sjekk" og "kjekk" og mange andre eksempler viser jo HVORFOR det er viktig å skille kj og sj lyden i det muntlige språket. Det kan bli fryktelig mange misforståelser om man ikke skiller de... Og insistere på å bruke disse lydene fordi man "vil" er bare vrangvilje. Har man en talefeil er det selvfølgelig noe annet!! Dette.. Ord får jo totalt endret betydning! Skal vi endre ordene ogsp da, for å unngå misforståelser? 10
Maleficenta Skrevet 9. desember 2018 #27 Skrevet 9. desember 2018 37 minutter siden, Leselusa skrev: Men "sjylling" og "kylling" , "sjede" og "kjede" , "sjekk" og "kjekk" og mange andre eksempler viser jo HVORFOR det er viktig å skille kj og sj lyden i det muntlige språket. Det kan bli fryktelig mange misforståelser om man ikke skiller de... Og insistere på å bruke disse lydene fordi man "vil" er bare vrangvilje. Har man en talefeil er det selvfølgelig noe annet!! Hekt enig. Skjede og kjede er jo to ulike ord med totalt ulik mening 7
Drizzt Skrevet 9. desember 2018 #28 Skrevet 9. desember 2018 8 timer siden, Gaea skrev: Jeg sliter med den talefeilen selv, kan få det til noenlunde (tror jeg) om jeg konsentrerer meg, men det glipper ofte. Har en annen talefeil også, er ikke bare bare å gjøre noe med. Er jevnt over ganske god i norsk, både å snakke for meg og skriftlig - absolutt ikke lavpannet, barnslig eller idiot! Skulle likt å høre noen si noe sånt til ansiktet mitt, da hadde de fått svar på tiltale. Skjønner at talefeilen kan være mildt irriterende, jeg kan selv irritere meg over mange vanlige skrivefeil, som og/å, da/når, og lignende, men det er faktisk helt vilt hvordan dere - ja, også flere i denne tråden - omtaler mennesker med noe så banalt som en talefeil. Heldigvis er jeg nå voksen, og såpass trygg på meg selv at jeg blir mer provosert enn lei meg av sånn drittoppførsel, men tenk litt over hva dere spyr ut til barn da. Og mennesker som kanskje er utrygg nok på seg selv fra før... Her er det ikke snakk om talefeil, men bevisst valg å uttale ord feil. Ville du valgt å si kj-lyden istedet for sj om du kunne? Hvis ja, så handler ikke denne tråden om deg og du bør overhodet ikke føle deg truffet. Når det gjelder korrigering så kan man ikke vite på forhånd om du uttaler feil på grunn av noe du ikke kan styre eller på grunn av latskap. Hvis jeg hører at du sier sj der hvor det burde stått kj, så ville jeg korrigert deg, men da kan du fint svare tilbake at du har en talefeil og da ville jeg svart at det er greit og at jeg ikke visste det. Litt som når man ser barn ute som oppfører seg rart og usikkelig og prøver å irettesette dem (eller deres foreldre) uten å vite at disse barna har en diagnose som er årsak til denne oppførselen og ikke noe de kan velge bort eller styre selv. Hadde folk visst det på forhånd, ville de ikke satt i gang med å irettesette. 8
Gjest Gaea Skrevet 9. desember 2018 #29 Skrevet 9. desember 2018 1 time siden, Sinsiew skrev: Dette.. Ord får jo totalt endret betydning! Skal vi endre ordene ogsp da, for å unngå misforståelser? Tja... Kontekst? Hva med å huske for eksempel, det betyr jo to ting, uten at det er et problem. I hvor mange tilfeller kan skjede og kjede forveksles og skape forvirring? 13 minutter siden, Drizzt skrev: Her er det ikke snakk om talefeil, men bevisst valg å uttale ord feil. Ville du valgt å si kj-lyden istedet for sj om du kunne? Hvis ja, så handler ikke denne tråden om deg og du bør overhodet ikke føle deg truffet. Når det gjelder korrigering så kan man ikke vite på forhånd om du uttaler feil på grunn av noe du ikke kan styre eller på grunn av latskap. Hvis jeg hører at du sier sj der hvor det burde stått kj, så ville jeg korrigert deg, men da kan du fint svare tilbake at du har en talefeil og da ville jeg svart at det er greit og at jeg ikke visste det. Litt som når man ser barn ute som oppfører seg rart og usikkelig og prøver å irettesette dem (eller deres foreldre) uten å vite at disse barna har en diagnose som er årsak til denne oppførselen og ikke noe de kan velge bort eller styre selv. Hadde folk visst det på forhånd, ville de ikke satt i gang med å irettesette. Hm, kanskje talefeil ikke er rett ord? Feil uttale da? Jeg kaller begge mine feil for talefeil, men det er en forskjell - den ene feilen har jeg ikke sjans i havet til å rette opp i, mens kj-lyden "gidder" jeg ikke å prøve på lenger. Det betyr ikke at jeg "bare er lat" dog, det betyr bare at jeg fysisk kan få den til... Men å prøve på det ødelegger den naturlige flyten i samtalen, gjør meg veldig selvbevisst, er langt vanskeligere for meg å uttale, "føles rart ut", og jeg synes det er flaut om jeg bommer. Sliter faktisk litt med å høre om det er helt rett eller ikke også, for meg er lyden veldig "fremmed". På samme måte som at mange nordmenn ikke uttaler f.eks. "three" eller "was" helt korrekt, det er ikke utelukkende vond vilje. Jeg har tidligere slitt med sosial angst, langt bedre nå, men kan fort bli litt anspent fra før av - da hjelper det ikke å fokusere på hvor teit man høres ut. 😉 Men uavhengig av om man ikke får til eller ikke gidder, det er da ikke andre voksnes oppgave å "oppdra"/irettesette andre voksne? Jeg synes det er utrolig spesielt, hadde reagert veldig på det. Har heller aldri opplevd det da, tror neppe det faller seg naturlig for de fleste. Som nevnt tidligere, det kunne ikke falt meg inn å besvare en skriftlig henvendelse med å påpeke skrivefeil...
Drizzt Skrevet 9. desember 2018 #30 Skrevet 9. desember 2018 5 minutter siden, Gaea skrev: Tja... Kontekst? Hva med å huske for eksempel, det betyr jo to ting, uten at det er et problem. I hvor mange tilfeller kan skjede og kjede forveksles og skape forvirring? Hm, kanskje talefeil ikke er rett ord? Feil uttale da? Jeg kaller begge mine feil for talefeil, men det er en forskjell - den ene feilen har jeg ikke sjans i havet til å rette opp i, mens kj-lyden "gidder" jeg ikke å prøve på lenger. Det betyr ikke at jeg "bare er lat" dog, det betyr bare at jeg fysisk kan få den til... Men å prøve på det ødelegger den naturlige flyten i samtalen, gjør meg veldig selvbevisst, er langt vanskeligere for meg å uttale, "føles rart ut", og jeg synes det er flaut om jeg bommer. Sliter faktisk litt med å høre om det er helt rett eller ikke også, for meg er lyden veldig "fremmed". På samme måte som at mange nordmenn ikke uttaler f.eks. "three" eller "was" helt korrekt, det er ikke utelukkende vond vilje. Jeg har tidligere slitt med sosial angst, langt bedre nå, men kan fort bli litt anspent fra før av - da hjelper det ikke å fokusere på hvor teit man høres ut. 😉 Men uavhengig av om man ikke får til eller ikke gidder, det er da ikke andre voksnes oppgave å "oppdra"/irettesette andre voksne? Jeg synes det er utrolig spesielt, hadde reagert veldig på det. Har heller aldri opplevd det da, tror neppe det faller seg naturlig for de fleste. Som nevnt tidligere, det kunne ikke falt meg inn å besvare en skriftlig henvendelse med å påpeke skrivefeil... Det jeg mente er at har du en rent anatomisk (nevrologisk, mm) grunn til å ikke kunne produsere en lyd, så er det ikke det samme som å kunne fint si lyden, men la være å gjøre det, fordi enten a) du ikke ser vitsen, b) du synes det er kjedelig, c) du mener du skal bidra til at språket endres, d) du mener det er morsommere å snakke uten denne lyden eller e) andre rundt deg gjør det samme. Hvis jeg forstår deg riktig, så er produksjonen av kj-lyden forbundet med altfor stor astrenglse som påvirker hele flyten i samtalen, som du skriver, og gir deg i tillegg angst og stress. Vel, jeg er utenlandsk selv og er skråsikker på at jeg ikke uttaler kj-lyden 100% riktig, men kanskje 95% og så resten skyldes at jeg lærte norsk i voksen alder og dermed er det mye vanskeligere å få til 100% norsk uttale. Likevel setter jeg pris på når folk prøver selv om det kanskje ikke blir helt riktig kj. Iallefall ikke ren sj. 6
Gjest Gaea Skrevet 9. desember 2018 #31 Skrevet 9. desember 2018 5 minutter siden, Drizzt skrev: Det jeg mente er at har du en rent anatomisk (nevrologisk, mm) grunn til å ikke kunne produsere en lyd, så er det ikke det samme som å kunne fint si lyden, men la være å gjøre det, fordi enten a) du ikke ser vitsen, b) du synes det er kjedelig, c) du mener du skal bidra til at språket endres, d) du mener det er morsommere å snakke uten denne lyden eller e) andre rundt deg gjør det samme. Hvis jeg forstår deg riktig, så er produksjonen av kj-lyden forbundet med altfor stor astrenglse som påvirker hele flyten i samtalen, som du skriver, og gir deg i tillegg angst og stress. Vel, jeg er utenlandsk selv og er skråsikker på at jeg ikke uttaler kj-lyden 100% riktig, men kanskje 95% og så resten skyldes at jeg lærte norsk i voksen alder og dermed er det mye vanskeligere å få til 100% norsk uttale. Likevel setter jeg pris på når folk prøver selv om det kanskje ikke blir helt riktig kj. Iallefall ikke ren sj. Ja, enig i at det er en forskjell der. Jeg tror dog ikke at alternativ b, c eller d er reelle årsaker til at enkelte ikke uttaler kj-lyden. Alternativ a og e kan nok påvirke i varierende grad, men jeg vil tippe at de fleste uttaler ord slik de har lært, slik det faller seg naturlig, slik de får til uten anstrengelse. Sannsynligvis ikke for å plage livet av andre, i alle fall. Likevel synes jeg det er innafor å irritere seg - litt - over det, hvis man gidder. Men tilpass reaksjonene litt etter alvorlighetsgraden da! Jeg synes det er langt fra innafor å ikke ansette noen, ikke snakke med noen, eller å kalle folk for stygge ting på grunn av feil uttale. Men folk er nok mye tøffere på nettet... Jeg har heldigvis et normalt liv med jobb, venner og helt vanlige interaksjoner med folk, til tross for "dødssynden" min.
Gjest Optimo Skrevet 10. desember 2018 #32 Skrevet 10. desember 2018 9 timer siden, Kjempeliten skrev: Foreleserne våre syns det er kjempespennende at vi lever samtidig som det foregår en språkendring, for det skjer ikke veldig ofte. Språkforskere må være en egen rase. "Oi, folk begynner å snakke som fireåringer, så SPENNENDE da dere!" At vi en gang slo sammen hestr hinn til hestrinn og senere hesten gir ganske mye mer mening enn at folk begynner å blande to ulike lyder. Og kutter ut den ene! Kanskje vi skal kutte ut mer når vi først er i gang? Kjønn på ord? Innmari tungvint med tre kjønn da. Alle skjønner jo hva som menes uansett, vi skal ikke bare gå for hunkjønn på alt? Ei bil bila. Ei skap skapa. Latskap. Men vi dinosaurer som tviholder på kj er jo dømt til å tape. Logopeder korrigerer ikke feilen. Lærere korrigerer ikke feilen. Unge foreldre gjør feilen selv og lærer det videre til ungene. Hvil i fred, skjære kj. Du vil bli savnet.
Kjempeliten Skrevet 10. desember 2018 #33 Skrevet 10. desember 2018 16 minutter siden, Guile said: Språkforskere må være en egen rase. "Oi, folk begynner å snakke som fireåringer, så SPENNENDE da dere!" At vi en gang slo sammen hestr hinn til hestrinn og senere hesten gir ganske mye mer mening enn at folk begynner å blande to ulike lyder. Og kutter ut den ene! Kanskje vi skal kutte ut mer når vi først er i gang? Kjønn på ord? Innmari tungvint med tre kjønn da. Alle skjønner jo hva som menes uansett, vi skal ikke bare gå for hunkjønn på alt? Ei bil bila. Ei skap skapa. Latskap. Men vi dinosaurer som tviholder på kj er jo dømt til å tape. Logopeder korrigerer ikke feilen. Lærere korrigerer ikke feilen. Unge foreldre gjør feilen selv og lærer det videre til ungene. Hvil i fred, skjære kj. Du vil bli savnet. Vi driver jo allerede med bytting av kjønn i enkelte ord. Vi sier ikke ei jente, ei ku lenger. Vi sier en jente, en ku. En jente - jenta. Det gir jo sånn egentlig ikke mening. Språk er dynamisk, og det er det mange bevis på. I engelsk er det flere som har begynt å bytte ut th med f. Jeg har ikke så mye peiling på andre språk, men jeg kan ikke tro at for eksempel fransk eller spansk aldri har endra seg. Det er jo litt rart om vi syns det er greit at norsk har endra seg før, men at 2019 skal være det året hvor norsk skal være ferdig utviklet. Hvorfor det? Og hvem skal ha ansvaret for å bevare norsk anno 2019 fremover? Hvor lenge vi enn blir på jorden.. 1
Chiyo Skrevet 14. desember 2018 #34 Skrevet 14. desember 2018 På 9.12.2018 den 22.17, Leselusa skrev: Men "sjylling" og "kylling" , "sjede" og "kjede" , "sjekk" og "kjekk" og mange andre eksempler viser jo HVORFOR det er viktig å skille kj og sj lyden i det muntlige språket. Det kan bli fryktelig mange misforståelser om man ikke skiller de... Og insistere på å bruke disse lydene fordi man "vil" er bare vrangvilje. Har man en talefeil er det selvfølgelig noe annet!! Har du hørt om homonymer? Kontekst er viktig. Her lager du et problem av ingenting. Det finnes dialekter hvor disse forskjellene er mindre synlig, og der er det ikke et problem. Du sier talefeil, jeg mener det er språkendring. Vi som lever nå er vitne til en språkendring, og den endringen er mest synlig blant ungdommen. Har lest noen kommentarer om logoped osv. Bortkastete penger. 3
Chiyo Skrevet 14. desember 2018 #35 Skrevet 14. desember 2018 På 10.12.2018 den 8.35, Kjempeliten skrev: Vi driver jo allerede med bytting av kjønn i enkelte ord. Vi sier ikke ei jente, ei ku lenger. Vi sier en jente, en ku. En jente - jenta. Det gir jo sånn egentlig ikke mening. Språk er dynamisk, og det er det mange bevis på. I engelsk er det flere som har begynt å bytte ut th med f. Jeg har ikke så mye peiling på andre språk, men jeg kan ikke tro at for eksempel fransk eller spansk aldri har endra seg. Det er jo litt rart om vi syns det er greit at norsk har endra seg før, men at 2019 skal være det året hvor norsk skal være ferdig utviklet. Hvorfor det? Og hvem skal ha ansvaret for å bevare norsk anno 2019 fremover? Hvor lenge vi enn blir på jorden.. Jeg skjønner ikke hvorfor det er vanskelig å forstå at språk endrer seg. Det er veldig frustrerende at folk forestiller seg at norsk skal være uendret for alltid. Det er latterlig. Norsk har jo endra seg mye bare de siste hundre årene, men nå plutselig skal det være ferdig utviklet? Nei, ærlig talt. Noen har virkelig ikke skjønt det. 2
BlackCloud Skrevet 14. desember 2018 #36 Skrevet 14. desember 2018 Uff, tror jeg uttaler kj-lyden feil selv. Synes det er dumt at jeg aldri lærte meg det, nå går det ikke. Jeg har noen talefeil selv om jeg generelt snakker ganske korrekt, tror det kommer av at jeg rett og slett har pratet svært lite gjennom livet. Er ikke mange som har sagt så få ord som meg, tror jeg. Jeg synes likevel faktisk at det er mer spennende med alle de flotte ordene som forsvinner og ikke tas i bruk, og det er faktisk en interesse jeg har. Jeg liker ikke de moderne lånordene. Det er utrolig mange vakre og gamle ord som folk flest ikke forstår betydningen av.
wintergirl Skrevet 14. desember 2018 #37 Skrevet 14. desember 2018 På 9.12.2018 den 14.20, Gaea skrev: Det ville jeg kalt et sykelig oppheng, og jeg håper for guds skyld at det ikke er mange som deg der ute. Helt seriøst, fortjener jeg ikke å ha en jobb og inntekt, for å forsørge meg selv og mitt barn, på grunn av en talefeil? Ikke ha venner eller i det hele tatt samtaler med folk, leve som en einstøing? Helt, helt seriøst? Nei, du hadde visst ikke det, i følge enkelte lavpannede og onde idioter her inne. Morsomt å se de rotte seg sammen og slenge dritt om andres måter å uttale seg på. Sikkert ikke perfekte dem heller, selv om de kanskje later som. Mange sliter faktisk med dette og kan gjøre vondt verre hvis de henger seg for mye opp i det. Ærlig talt! Fikk dere blod på tann i denne tråden eller? 2
wintergirl Skrevet 14. desember 2018 #38 Skrevet 14. desember 2018 (endret) På 9.12.2018 den 14.20, Gaea skrev: Det ville jeg kalt et sykelig oppheng, og jeg håper for guds skyld at det ikke er mange som deg der ute. Helt seriøst, fortjener jeg ikke å ha en jobb og inntekt, for å forsørge meg selv og mitt barn, på grunn av en talefeil? Ikke ha venner eller i det hele tatt samtaler med folk, leve som en einstøing? Helt, helt seriøst? Dobbelpost Endret 14. desember 2018 av wintergirl
studerende Skrevet 14. desember 2018 #39 Skrevet 14. desember 2018 (endret) På 9.12.2018 den 22.17, Leselusa skrev: Men "sjylling" og "kylling" , "sjede" og "kjede" , "sjekk" og "kjekk" og mange andre eksempler viser jo HVORFOR det er viktig å skille kj og sj lyden i det muntlige språket. Det kan bli fryktelig mange misforståelser om man ikke skiller de... Og insistere på å bruke disse lydene fordi man "vil" er bare vrangvilje. Har man en talefeil er det selvfølgelig noe annet!! Tenker med gru tilbake på en kjemilærer jeg hadde som skulle ha oss (elevene) til å koble sammen noen plastkuler for å "lange den lengste skjeden dere får til". Det var faktisk ikke lett å holde maska da. På 9.12.2018 den 22.03, Kjempeliten skrev: Jeg er for at vi skal bevare det norske språket og dets lyder, men hvor språknazi skal man være? Dette er faktisk ikke greit. Vi er tross alt nesten kommet til 2019. Trodde folk hadde fått med seg at det heter "alt-write" nå. Endret 14. desember 2018 av studerende 5
Gjest O.G. Skrevet 14. desember 2018 #40 Skrevet 14. desember 2018 På 7.12.2018 den 18.27, Catalina Culès skrev: https://www.tv2.no/nyheter/10268023/ Dette er da virkelig ingenting å gå ut i media med. oppmerksomhetssyk er hun. Og ungdommen må lære seg å snakke riktig. Og jeg vil si det er en sterk overdrivelse å kalle det hetsing. Enig. Når man snakker som en unge, så må de regne med å få høre det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå