Gå til innhold

Blir hetset for å si «sjole» og «sjærlighet»

Anbefalte innlegg

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet (endret)

https://www.tv2.no/nyheter/10268023/

Dette er da virkelig ingenting å gå ut i media med. oppmerksomhetssyk er hun. Og ungdommen må lære seg å snakke riktig. Og jeg vil si det er en sterk overdrivelse å kalle det hetsing.

Endret av AthenaRavenLuna
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Problemet med sjole og sjærlighet er at det høres så utrolig barnslig ut. Man får assosiasjoner til tannløse små mennesker i gummistøvler med fingeren opp i nesa, og derfor er det vanskelig å ta voksne som snakker sånn seriøst hvis de ikke kommer fra Bergen eller utlandet. Det må nok bare de som velger å snakke sånn finne seg i til den dagen vi som kan uttale kj-lyden er i mindretall. Det høres dumt og barnslig ut, hører dere? :opplyser:

Skrevet

Lærlingene i vår bedrift lærer fort å snakke skikkelig. Jeg svarer ikke på tullpratet deres. 

Hets er det ikke..

• Liker 38
Skrevet
35 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Dette er da virkelig ingenting å gå ut i media med. oppmerksomhetssyk er hun. Og ungdommen må lære seg å snakke riktig. Og jeg vil si det er en sterk overdrivelse å kalle det hetsing.

Enig. Hadde hun sluttet med de varnslige lydene = null problem.

• Liker 7
Skrevet

We live in a world of snowflakes.

• Liker 14
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Synes de kommentarene var svært graverende og alvorlige da. Å si at foreldrene bør låse henne inne. Stakkars 😞

Skrevet (endret)
2 timer siden, Catalina Culès skrev:

Så trist at unger ikke gidder lære språket ordentlig. Hun er også ganske uviten for 16 år å være hvis hun sier at det ikke finnes ''riktig språkbruk''. Det passer fint med hennes nekt å uttale ord med kj-lyden riktig. Det heter kjole og kjærlighet og ikke sjole og sjærlighet og såpass mye burde nordmenn vite. Hvis de er i tvil er det bare å melde seg på norskkurs for innvandrere og lære ''riktig språkbruk'' der.

Hvis jeg hører noen si sj- istedet for kj-, korrigerer jeg med en gang. Det skjer mest når jeg snakker med andre utlendinger, men det ville vært ganske underholdende å møte etnisk norske som ikke kan språket sitt. :)

Endret av Drizzt
  • Liker 25
Skrevet

Sjole pg sjærlighet er barnespråk som en 16 åring burde vokst fra for lenge siden

• Liker 34
Skrevet

Det er så grusomt å høre på at jeg mister hele innholdet i det folk uten kj-lyd sier. 

• Liker 32
Skrevet

Enig i at man ikke skal hetse på den måten det har blitt gjort her! Det er ikke greit rett og slett! Men jeg klarer rett og slett ikke å ta voksne mennesker som ikke kan si kj-lyden alvorlig. Jeg ville aldri ansatt dem, og jag klarer ikke å høre på dem snakke. De høres ut som små barn! 

Og det er et valg; det er ikke slik at det er en talefeil, eller at noen ikke klarer å uttale lyden. Det dreier seg om latskap og vilje. Da har man i hvert fall ikke så mye respekt for dette. 

• Liker 21
Skrevet

Jeg synes sjole og sjøttkake høres helt grusomt ut! Man virker rett og slett mindre begavet når man snakker sånn. Men å gå rundt og hetse noen er drøyt! Det er en talefeil, ikke verdens undergang. 

• Liker 20
Skrevet
21 timer siden, hind skrev:

Problemet med sjole og sjærlighet er at det høres så utrolig barnslig ut. Man får assosiasjoner til tannløse små mennesker i gummistøvler med fingeren opp i nesa, og derfor er det vanskelig å ta voksne som snakker sånn seriøst hvis de ikke kommer fra Bergen eller utlandet. Det må nok bare de som velger å snakke sånn finne seg i til den dagen vi som kan uttale kj-lyden er i mindretall. Det høres dumt og barnslig ut, hører dere? :opplyser:

Det er vel det disse jentene ønsker. De tror det er søtt at en tenåring snakker barnslig

• Liker 8
Skrevet

Kanskje ord som sjole, sjøleskap, serr, bror, skjer a', getto mækkern kommer inn i nynorsk ordboka om noen år.

Skrevet

Språket utvikler seg hele tiden. Før i tiden var man bekymret for th lyden, men i dag er den helt borte og ingen klager på det. 

• Liker 9
Skrevet (endret)

Borte og borte.. Med all påvirkningen vi har fra engelsk så kunne vi vel innført den (th) igjen. 

Irriterende at sjole og sjøttkake kommer til å vinne frem på lang sikt. Forbanna lavpannede sløvinger!.. 

Endret av Guile
Skrevet
21 hours ago, Honey Dew said:

Det er vel det disse jentene ønsker. De tror det er søtt at en tenåring snakker barnslig

Det tror jeg du kan ha rett i. De vil være innmari helledussen og blir behandlet som voksne samtidig? :klo: Jaja. Uansett er nok løsningen at vi voksne også begynner å snakke sånn. Da er det ikke gøy lenger, og så kan alle begynne å snakke normalt igjen etter en stund.

Skrevet

Uff, håper ikke hun går rundt og snakker om de fine skjedene som stilles ut i butikkene om dagen også 🙄

• Liker 18
Skrevet

Jeg sliter med den talefeilen selv, kan få det til noenlunde (tror jeg) om jeg konsentrerer meg, men det glipper ofte. Har en annen talefeil også, er ikke bare bare å gjøre noe med. Er jevnt over ganske god i norsk, både å snakke for meg og skriftlig - absolutt ikke lavpannet, barnslig eller idiot! Skulle likt å høre noen si noe sånt til ansiktet mitt, da hadde de fått svar på tiltale.

Skjønner at talefeilen kan være mildt irriterende, jeg kan selv irritere meg over mange vanlige skrivefeil, som og/å, da/når, og lignende, men det er faktisk helt vilt hvordan dere - ja, også flere i denne tråden - omtaler mennesker med noe så banalt som en talefeil.

Heldigvis er jeg nå voksen, og såpass trygg på meg selv at jeg blir mer provosert enn lei meg av sånn drittoppførsel, men tenk litt over hva dere spyr ut til barn da. Og mennesker som kanskje er utrygg nok på seg selv fra før...

Skrevet
På 7.12.2018 den 21.07, Nephthys skrev:

Jeg ville aldri ansatt dem, og jag klarer ikke å høre på dem snakke. De høres ut som små barn!

Det ville jeg kalt et sykelig oppheng, og jeg håper for guds skyld at det ikke er mange som deg der ute. Helt seriøst, fortjener jeg ikke å ha en jobb og inntekt, for å forsørge meg selv og mitt barn, på grunn av en talefeil? Ikke ha venner eller i det hele tatt samtaler med folk, leve som en einstøing? Helt, helt seriøst?

Skrevet

Dersom jeg ble frosset ned i dag og tint opp om 50 år hadde jeg jaggu ikke skjønt det norske språket..

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...