Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vurderer å studere i Oslo neste år. Det som bekymrer meg litt er at jeg har hørt at det ikke er så godt studentmiljø der, fordi mange har venner fra før og ikke er så interessert i å bli kjent med de på studiet. Stemmer det? er det noen som har studert i Bergen eller Trondheim i tillegg og kan si litt om forskjellene? Hilsen usikker fremtidig student 😬 

Anonymkode: 900e8...ab2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

? :)

Anonymkode: 900e8...ab2

Skrevet

Ville holdt meg unna alle "skoler" i Oslo. Altfor stort, ingen gidder å bry seg, "lærerne" er bare opphengt i resultater. Ville heller gått på skole et mindre sted

Anonymkode: 42508...a23

• Liker 2
Skrevet

Jeg studerer ikke på UiO, men jeg studerer i Oslo og jeg er enig i at folk rett og slett ikke "bryr" seg og ikke er spesielt interessert i å bli kjent med nye fordi de allerede har en "gjeng". I eksamensperioden blir det enda mindre hyggelig. Folk nekter å meddele hvor de leser pga stor mangel på leseplasser, folk gir ut feilinformasjon angående eksamen i håp om at andre skal feile, og hjelper generelt ikke. Utrolig resultatpreget miljø med masse konkurranse. 

Anonymkode: ddcf4...993

• Liker 3
Skrevet

Er mer interessant å lese folks mentale tankegang rundt studier.

Er det bare jeg som studerer utelukkende for studiets skyld? Med tanker i fremtid, jobb, og økonomisk sikkerhet? Hvor det er et ''bra sosialt miljø'' er jo totalt irrelevant hvis du studerer for å studere. Men vet jo om mange som betaler høye summer studielån for å oppleve det sosiale, og tar studiet som nr. 2 prioritering.

Anonymkode: 9d634...50e

• Liker 1
Skrevet

Altså, UiO er jo veldig stort. Jeg har studert ved to ulike fakulteter og opplevd helt ulikt studiemiljø. Kjenner meg på ingen måte igjen i AB 993 over her, på mitt fakultet deler vi alt fra notater til tips på leseplasser uten å nøle, og at noen skulle gitt feilinformasjon om eksamen til andre studenter høres for meg utenkelig ut. Og dette er altså på et svært "prestisjefylt" studium der man kanskje umiddelbart ville tenkt at det var mest spisse albuer, det gjorde i alle fall jeg før jeg startet her. Har heller ikke opplevd det som vanskelig å bli kjent med folk, alle på mitt studium har vært veldig "med" helt fra starten.

Jeg har venner som studerer over hele Norge og har hørt både gode og mindre gode historier om studiemiljø fra alle de største studentbyene. Jeg tror ærlig talt det handler mer om hva du studerer enn hvor.

Oslo er jo en større by, på godt og vondt, men jeg elsker å studere her og ville ikke byttet det ut for alt i verden .<3 

Anonymkode: bdf32...a32

• Liker 2
Skrevet
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det bare jeg som studerer utelukkende for studiets skyld? Med tanker i fremtid, jobb, og økonomisk sikkerhet? Hvor det er et ''bra sosialt miljø'' er jo totalt irrelevant hvis du studerer for å studere. Men vet jo om mange som betaler høye summer studielån for å oppleve det sosiale, og tar studiet som nr. 2 prioritering.

Jeg studerer selvsagt for å få utdanning, og studiet er førsteprioritet, men det betyr jo ikke at det rundt ikke har betydning. Faktisk er det jo slik at fordi utdanningen er så viktig for meg så er også det sosiale rundt viktig. Hvis man ikke trives så vil det som oftest gå ut over evnen til å produsere. Hvis man ikke har gode studievenner så vil det også være vanskeligere å lære når man ikke har mulighet til å delta på kollokvier osv. 

Hvor det er bra sosialt miljø er absolutt ikke irrelevant når man velger studiested, selv om man studerer for å studere. De aller fleste mennesker er ikke maskiner og blir naturlig nok påvirket av miljøet rundt seg. 

Anonymkode: 1a55c...4a6

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Altfor stort, ingen gidder å bry seg, "lærerne" er bare opphengt i resultate

Her har jeg diametralt motsatt erfaring. Foreleser/sensor gir blaffen i resultatene. Om man vil ha enkle, gode karakterer er ikke universiteter tingen.

Anonymkode: 6137b...789

Skrevet
På 7.12.2018 den 23.37, AnonymBruker skrev:

Studiet har selvsagt førsteprioritet, men når jeg har flere steder å velge mellom blir det sosiale noe som trekker opp eller ned.

Anonymkode: 2096a...e60

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...