Gå til innhold

Forventninger fra andre til meg og hund

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har i flere år vært i et kjempekjekt hundemiljø med forskjellige mennesker og hunder. De aller fleste trener og konkurrerer på hobbynivå og et par har mål om NM, EM og VM. Det går i forskjellige hundesporter, spor, nesearbeid, bruks, lydighet, rally og agility.

Jeg har trent og holdt på litt aktivt i noen år nå, med både en forhund og en egen som var en BC-blanding. Med blandingen fikk jeg egentlig til utrolig mye, vi klatret raskt i klassene i Rally og agility, og kom et stykke i lydighet. Spor var gøy. Men han var gammel og litt "oppbrukt" mtp helsen, og ble nettopp avlivet. Da kommer hele hundemiljløet og sier jeg må få meg en ny kul brukshund, en skikkelig rå BC og trene og konkurrere med de.

Men helt ærlig? Jeg er litt lei. Savner å bare chille og gå turer og ikke bruke masse tid på mental aktivisering. Har alltid hatt lyst på en rase som ingen i klubben har, nettopp fordi den ikke duger til så mye annet enn kos og tur. Tenker at jeg får trene med den om jeg vil, men jeg har ikke ambisjoner for meg og hunden, tror de andre har mest ambisjoner for meg.

Skal jeg bare følge hjertet?

Anonymkode: ceda6...5ce

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem skal ha hunden, du eller klubben? 

Anonymkode: 79106...db1

• Liker 7
Skrevet

Det er du som skal leve med hunden. Velg den hunden du har lyst på, ikle den andre sier du må ha. Det hadde blitt ett kjipt liv for deg og hunden! 

Anonymkode: 84a5f...1df

• Liker 1
Skrevet

Har opplevd noe lignende i hundemiljøet jeg trener i. Jeg har en rase som veldig få velger til hundesporter som rally og agility. Når det blir ny hund blir det samme rase, selvom alle jeg trener med sier jeg må få meg BC for å bruke til agility. Er så lei maset. Også er det kjedelig når alle skal ha samme rase.. Følg hjertet! Man skal jo trives med rasen utenom trening. 

Anonymkode: d01ca...92d

Skrevet

Det er du som skal leve med hunden, det er som som vet hva du vil ha i ditt hundehold! Kjøp deg en hund til tur og kos.

Anonymkode: a7111...e9c

Skrevet

Det er da du som bestemmer dette. Regner med de sier sånne ting fordi de syns du er flink og tror du vil jobbe videre med dette. Slutt å bry deg om hva andre syns, så får du det bedre. 

Anonymkode: 1b3d7...f31

Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har i flere år vært i et kjempekjekt hundemiljø med forskjellige mennesker og hunder. De aller fleste trener og konkurrerer på hobbynivå og et par har mål om NM, EM og VM. Det går i forskjellige hundesporter, spor, nesearbeid, bruks, lydighet, rally og agility.

Jeg har trent og holdt på litt aktivt i noen år nå, med både en forhund og en egen som var en BC-blanding. Med blandingen fikk jeg egentlig til utrolig mye, vi klatret raskt i klassene i Rally og agility, og kom et stykke i lydighet. Spor var gøy. Men han var gammel og litt "oppbrukt" mtp helsen, og ble nettopp avlivet. Da kommer hele hundemiljløet og sier jeg må få meg en ny kul brukshund, en skikkelig rå BC og trene og konkurrere med de.

Men helt ærlig? Jeg er litt lei. Savner å bare chille og gå turer og ikke bruke masse tid på mental aktivisering. Har alltid hatt lyst på en rase som ingen i klubben har, nettopp fordi den ikke duger til så mye annet enn kos og tur. Tenker at jeg får trene med den om jeg vil, men jeg har ikke ambisjoner for meg og hunden, tror de andre har mest ambisjoner for meg.

Skal jeg bare følge hjertet?

Anonymkode: ceda6...5ce

Selvfølgelig! Du bestemmer jo over ditt eget liv ;) 

Anonymkode: 1ca73...ae6

Skrevet

Skjønner ikke helt at dette er noe å lure på. Er det vanlig å la andre bestemme hva slags hund man skal ha? 

Anonymkode: 1b3d7...f31

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...