Gå til innhold

Juleavsluttning på barneskolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg var barn gikk vi rundt juletreet, sang julesanger, hadde et lite juleskuespill.

Nå synger de en julesang resten er "vanlige" sanger og de har danse nummer. Hvorfor er det sånn? Er det for å ikke krenke muslimer?

Anonymkode: 16715...800

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hæ?? Er det virkelig sånn overalt?

Anonymkode: d036a...d5e

Skrevet

Muslimene pleier da som regel å være med :)

er nok mer pga Jehovas vitner og ateister.

Anonymkode: 16658...694

• Liker 8
Skrevet

Vi hadde juleavslutning i går, det var akkurat slik du beskrev over. Jeg synes det er litt stress med avslutning. Hyggelig ja, men litt kleint også for oss førsteklasseforeldre som ikke kjenner så mange. 

Anonymkode: 441c1...092

Skrevet

Vi har vært på to avslutninger i år. Den ene sang de noen julesanger, og det var det. Den andre hadde litt mer skuespill, noen sanger og et par dansenummer. I den andre var det flest muslimske barn, og de hadde nisseluer, fikk pakker, sang og leste julevers - helt som alle andre. Vi merket NULL forskjell på de muslimske og de ikke muslimske i denne sammenhengen.

Juleavslutningen blir satt sammen av elevene og lærerne, noen er mer engasjerte enn andre, og resultatet blir deretter.

Anonymkode: e24af...04e

• Liker 3
Skrevet

Ja, alle endringer etter 1970 skyldes frykten for å krenke muslimer. Helt klart.

:ironi:

Anonymkode: 61c5e...914

• Liker 7
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var faktisk ingen muslimer som kom og det er ikke JV i klassen.

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror en del av forklaringen kan ligge i at barna synger mindre enn tidligere. Både i hjemmet og på skolen. I tillegg er de gode gamle barnesangene gått mye i glemmeboka til fordel for annen musikk i media. Dette ser man gir utslag hva julesangene gjelder. Tror også at det ikke er så mange som går rundt juletreet i hjemmet lenger heller. Barn lærer og tar etter de voksne og samfunnet rundt seg.

Anonymkode: efed7...5da

• Liker 1
Gjest Dævendøtte
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da jeg var barn gikk vi rundt juletreet, sang julesanger, hadde et lite juleskuespill.

Nå synger de en julesang resten er "vanlige" sanger og de har danse nummer. Hvorfor er det sånn? Er det for å ikke krenke muslimer?

Eller krenke de som synes kristendommen er noe tull, som feks meg. Selv om jeg seriøst ikke hadde blitt krenket, setter jeg pris på at alt som skjer i skolen, har et nøytralt innhold. 

Skrevet

Det er da opp til den enkelte klasse/lærer. Hos oss har det ene trinnet hatt flott musikkundervisning med utdannet musikkpedagog siden første klasse, og nå i femte står 80 barn som tente lys og synger trestemt og rent, sang på sang, med solister, koordinert dans og tilpasset komp. Jeg var riktig så imponert. Etterpå hadde vi et kvarter med pepperkaker og mingling i klasserommet, akkurat passe. 

Anonymkode: 6ba4a...429

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror de unngår de tradisjonelle julesanger for ikke å krenke andre religioner.

På juleavslutningene hos mine barn er det Tenn lys som er den eneste julesangen vi har hørt før. Ellers synger barna moderne «vinter»sanger, og det er en lærer på skolen som lager egne politisk korrekte sanger som brukes til jul og 17. mai.

Anonymkode: fe35f...144

Skrevet

Tror det er din skole som er spesiell. På alle jeg vet om synger de julesanger og har juleavslutning slik de alltid har hatt og alle elevene deltar helt uavhengig av religion. 

Skrevet

Da jeg gikk på barneskolen fra midten på 90-tallet til tidlig 2000-tall, hadde vi luciatog, julesanger, noen spilte - andre sang, lesing av juleevangeliet og andre dikt, skuespill, og ikke minst dansenummer og/eller sketsjer. Alle i min klasse var etnisk norske. 

Anonymkode: c6074...855

• Liker 1
Skrevet

Fordelen er at de da kan bruke materiale de har øvd på i musikktimene hele høsten. Sånn faglig, tenker jeg det er bra at de ikke setter av mye tid til å øve inn et lass med julesanger, men heller sørger for variasjon.

Min far klagde for øvrig alltid over at vi pugget altfor få salmevers på åttitallet i forhold til da han gikk på skolen, så det kristne fokuset i skolen begynte å avta lenge før noen var redde for å krenke muslimer.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er ateist selv og kjenner veldig mange ateister, og jeg kan fortelle at det ikke er vanlig at vi krenkes at kristne sanger etc. Ekstremister gjør kanskje det, men de færreste ateister er ekstremister. Jeg ser på fortellinger om Gud og Jesus som ebentyr og syns det er koselig. Tradisjoner er veldig viktig for meg, selv om jeg ikke er religiøs.

Anonymkode: 7f1a0...670

Skrevet

Ting endrer seg desverre. På jobben kalles det ikke julebord for å ikke krenke andre ikke-jule-feirende, hos oss er det bare «årsfest». Det er julemat, julesanger, juletradisjoner, mer eller mindre ett julebord, men det er ikke lov å kalle det «julebord» 😕 

Anonymkode: 10084...88e

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ting endrer seg desverre. På jobben kalles det ikke julebord for å ikke krenke andre ikke-jule-feirende, hos oss er det bare «årsfest». Det er julemat, julesanger, juletradisjoner, mer eller mindre ett julebord, men det er ikke lov å kalle det «julebord» 😕 

Jeg skjønner ikke dette? Jeg jobber i en stor, statlig virksomhet, i «internasjonal avdeling». Vi ansatte er også internasjonale, og kommer fra hele verden med mange religioner. Vi har julebord, juletre, julekort fra ledelsen, adventslys osv. På juleavslutningen avdelingsvis synger vi julesanger, det oppfordres til å gjerne komme med et innslag fra «ditt land/region/kultur». Det samme med mat. Ingen er krenket, og ingen kutter ut noe i redsel for å krenke noen. På skolen synges julesanger (Oslo sentrum) av full hals, de har julekalender og juleverksted og juleavslutninger og juletregang og what not. Jeg har aldri sett noe sensurering? 

• Liker 2
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skjønner ikke dette? Jeg jobber i en stor, statlig virksomhet, i «internasjonal avdeling». Vi ansatte er også internasjonale, og kommer fra hele verden med mange religioner. Vi har julebord, juletre, julekort fra ledelsen, adventslys osv. På juleavslutningen avdelingsvis synger vi julesanger, det oppfordres til å gjerne komme med et innslag fra «ditt land/region/kultur». Det samme med mat. Ingen er krenket, og ingen kutter ut noe i redsel for å krenke noen. På skolen synges julesanger (Oslo sentrum) av full hals, de har julekalender og juleverksted og juleavslutninger og juletregang og what not. Jeg har aldri sett noe sensurering? 

Er kun selve navnet «julebord» som er sensurert, alt annet er jul-jul på godt norsk vis. Men kjenner det plager meg litt at det ikke er lov å kalle en spade for en spade 🤪

Skrevet

Tror nok det har mye å si hva lærerne føler at engasjerer elevene, og hva det er lett å få elevene med på. De er jo omringet av YouTube Facebook og sang og dans, og synes ofte det er mye "kulere" å vise frem sånt, enn de vanlige julesangene som nesten er i ferd med å bli borte. 

Anonymkode: 94e60...572

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...