AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #1 Skrevet 7. desember 2018 «For du skal være bare være flink på skolen, du skal ha riktige fritidsaktiviteter og være sunn og slank i tillegg. Helst skal du være populær med drøssevis av «likes» på sosial medier. Med hele verden som sammenligningsgrunnlag, er det lett å komme til kort.» https://www.budstikka.no/debatt/psykisk-helse/anne-kristine-bergem/kjare-tenaring/s/5-55-607813 Jeg har litt vanskelig for å tro at folk utvikler alvorlige psykiske plager pga sosiale medier. Kanskje jeg er ignorant. Kanskje jeg tar feil. Eller kanskje jeg bare ikke forstår. Jeg bare føler det er en litt forenklet fremstilling av virkeligheten. Jeg vil tro de fleste med vedvarende plager har dem av andre grunner enn press om å være slank og trene, eller av mangel på likes. Jeg vil påstå at de fleste med omfattende psykiske helseplager sliter som følge av traumatiske opplevelser, kaotiske familiesituasjoner, dramatiske dødsfall eller ett eller annet som har vært svært tøft, ofte tidlig i livet. Å si at det er pga «press» vet jeg ikke om er helt troverdig Anonymkode: 01c0d...335 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #2 Skrevet 7. desember 2018 Det er et sykt press i dag blant de unge. Da jeg vokste opp, så var det ikke sosiale medier, det var lite press, vi tok videregående, men flertallet startet å jobbe etterpå, det var ikke press om høye karakterer, høyere utdannelse. Ikke press om trening, silikon pupper, løshår, falske vipper osv. Det var lett å komme inn på høyere studier da. Nå er jeg mor til en 17 åring. Da hun skulle starte på videregående, så hadde vi en samtale på skolen ved start, og der var det bare prat om hva hun ønsket å studere videre, og at man måtte satse på å bare få 5 og 6 i karakter, så man kunne studere videre. Hun overlesses av perfekte jenter overalt, at de er operert, har fillers, falskt hår og vipper. Og de trener og spiser sunt. Hun føler et stort press, om å selv være perfekt. Hun skal se perfekt ut, og få toppkarakterer, være sosial osv. Det tar på, og spesielt hvis man ikke får det til. Da jeg var ferdig på videregående fikk jeg 100% fast stilling i barnehage. Det skjer ikke i dag, det er helt håpløst å få seg jobb uten utdannelse og erfaring, og selv med utdannelse er det vanskelig. Har en venninne på min alder, som har 5 års utdannelse, en bachelorgrad, har jobbet i flere år. Hun får ikke fast jobb, jobber som vikar på 3 forskjellige steder. Og dette er en av mine smarteste, og mest oppegående venninner, utrolig flott person. Anonymkode: 64b05...194 5
Illuminatum Skrevet 7. desember 2018 #3 Skrevet 7. desember 2018 5 timer siden, AnonymBruker skrev: «For du skal være bare være flink på skolen, du skal ha riktige fritidsaktiviteter og være sunn og slank i tillegg. Helst skal du være populær med drøssevis av «likes» på sosial medier. Med hele verden som sammenligningsgrunnlag, er det lett å komme til kort.» https://www.budstikka.no/debatt/psykisk-helse/anne-kristine-bergem/kjare-tenaring/s/5-55-607813 Jeg har litt vanskelig for å tro at folk utvikler alvorlige psykiske plager pga sosiale medier. Kanskje jeg er ignorant. Kanskje jeg tar feil. Eller kanskje jeg bare ikke forstår. Jeg bare føler det er en litt forenklet fremstilling av virkeligheten. Jeg vil tro de fleste med vedvarende plager har dem av andre grunner enn press om å være slank og trene, eller av mangel på likes. Jeg vil påstå at de fleste med omfattende psykiske helseplager sliter som følge av traumatiske opplevelser, kaotiske familiesituasjoner, dramatiske dødsfall eller ett eller annet som har vært svært tøft, ofte tidlig i livet. Å si at det er pga «press» vet jeg ikke om er helt troverdig Anonymkode: 01c0d...335 Og du er psykiater....... Må innrømme at jeg er skeptisk alternativt skremt. 1
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #4 Skrevet 7. desember 2018 Press har det nok alltid vært, men var nok også avhengig av hvilket miljø man var i. Men i dag er presset enda tydeligere, voldsommere og mer omfattende pga medier. Jeg er så himla glad jeg vokste opp før sosiale medier kom. I tillegg har samfunnet endres seg med tanke på arbeid, boligkjøp og materielle goder. Det virker som det har blitt en "Bærums" tilstand i store deler av Norge. I dag er det færre jobber til de som ikke utdanner seg, noe som legger press på ungdom til å få seg en utdannelse. Det er utrolig hvor mye press og stress kan gjøre med et menneske, spesielt unge mennesker som både er hormonell og ikke ferdig utviklet. Anonymkode: b937c...be3 1
Macillah Skrevet 7. desember 2018 #5 Skrevet 7. desember 2018 3 timer siden, Illuminatum skrev: Og du er psykiater....... Må innrømme at jeg er skeptisk alternativt skremt. Ho er ikke psykiater, det er forfatteren av artikkelen det blir referert til som er det.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #6 Skrevet 7. desember 2018 Man utvikler ikke en psykisk lidelse hovedsakelig på grunn av sosiale medier. Man får ikke en personlighetsforstyrrelse, eller en bipolar lidelse av å ha en konto på instagram. Man kan derimot oppleve å økt stressnivå, og man det kan påvirke selvtilliten negativt. Dette kan muligens føre til at eventuelle psykiske lidelser blir forverret. Man kan gjerne utvikle lettere angst- og depresjonstilstander av å bli utsatt for mye stress eller press, hvis man er disponert for å utvikle dette. Man kan for så vidt også utvikle andre mer alvorlige lidelser hvis man blir utsatt for mye stress/press, hvis man er disponert for å utvikle dette. Ungdommer har alltid hatt mye press, både fra seg selv og omverdenen. I "gamle dager" var ungdom nødt til å gjøre mer krevevende oppgaver enn å samle "likes". Ungdomstiden kan være vanskelig, og det har alltid vært gjeldene. Ungdom (og andre) i dagens vestlig samfunn har det generelt sett bra, særlig med tanke på omstendighetene. Jeg vil også påstå at dette presset til en viss grad ligger i hodene på mange ungdommer. Til syvende og sist er det nesten ingen andre enn ungdommen selv som bryr seg om hvilke karakterer, eller hvor mange "likes" vedkommende får. Det finnes kanskje et lite antall ungdommer som blir sett ned på grunnet dette, men baksnakking og mobbing har alltid vært et problem. Nå er det gjerne bare andre ting man kan bli mobbet for enn tidligere. I tillegg har dagens ungdom blitt sydd puter under armene på av foreldrene sine, og når de da skal møte verden uten foreldrenes beskyttelse lenger (i like stor grad) kan verden virke litt mer ubehagelig enn først antatt. Hvis dine foreldre hele barndommen din har sagt at du er over snittet intelligent og at du "kan bli hva du vil" er nok skuffelsen stor når du da innser at du ikke har evnene til å forstå realfag, og derfor ikke kan bli lege likevel. Så selvsagt vil ungdom føle et press når de aldri har blitt forklart at livet ikke ordner seg selv, og at man har mange begrensinger. Mange vil slite med å akseptere dette, og det er nærliggende å tro at dette fører til at ungdommen legger press på seg selv for å prøve å oppnå de kanskje urealistiske drømmene sine. Jeg tenker dog at ungdom bør slutte å være så strenge med seg selv, i hvert fall ungdommene som sliter med presset. De bør begynne å leve litt, og innse at det ikke er så farlig å få en 4er på matteprøven. Anonymkode: f9e40...9ec 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #7 Skrevet 7. desember 2018 Veldig ignorant å bagatellisere hvilken påvirkning miljø har. Ingen liker å stå utenfor, for vi mennesker er flokkdyr, og vi er faktisk avhengig av å bli akseptert og likt for å føle trygghet. Det er blitt mer og mer vanlig å snakke om lavstatus, og det blir store skiller fra de som har alt, og de som ikke har så mye. Kravene til å være vellykket er mange, og det er bare ikke alle som hverken klarer eller ja mulighet til å følge de opp. Jeg skjønner godt at mange sliter, og jeg forstår ikke at ikke alle ser det. Tror ikke at et brev fra en psykriater hjelper stort heller, men fint at noen tar det opp. Anonymkode: b55d9...cab 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #8 Skrevet 7. desember 2018 Jeg skjønner godt at ungdom sliter, jeg har bare vansker med å tro at det er derfor Anonymkode: 8bbe1...dff
Gjest Autofyll Skrevet 7. desember 2018 #9 Skrevet 7. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig ignorant å bagatellisere hvilken påvirkning miljø har. Ingen liker å stå utenfor, for vi mennesker er flokkdyr, og vi er faktisk avhengig av å bli akseptert og likt for å føle trygghet. Det er blitt mer og mer vanlig å snakke om lavstatus, og det blir store skiller fra de som har alt, og de som ikke har så mye. Kravene til å være vellykket er mange, og det er bare ikke alle som hverken klarer eller ja mulighet til å følge de opp. Jeg skjønner godt at mange sliter, og jeg forstår ikke at ikke alle ser det. Tror ikke at et brev fra en psykriater hjelper stort heller, men fint at noen tar det opp. Anonymkode: b55d9...cab Helt enig. Det overrasker meg hvor mange ignorante mennesker som finnes der ute som knapt vet hva psykisk helse er for noe.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #10 Skrevet 7. desember 2018 16 minutter siden, Autofyll skrev: Helt enig. Det overrasker meg hvor mange ignorante mennesker som finnes der ute som knapt vet hva psykisk helse er for noe. Enig Anonymkode: 8bbe1...dff
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #11 Skrevet 7. desember 2018 Selvsagt har multimedia mye å si. Før så kjedet vi oss og da måtte vi finne på noe. Vi kunne dra å besøke noen på måfå. Henge rundt. Drive med hobbyer. Folk hadde TID til å snakke. TID til å være sammen. Vi spillte brettspill, kort, dro på fest. Om vi satt rundt et bord og ingen hadde noe å si så ble det pause til noen kom på noe. All denne evnen til å TENKE og å bruke FANTASI er jo borte. Et øyeblikk ledig så er nesa i en skjerm. Man føler jo tidspress og prestasjonsangst for å komme på noe bra før den man snakker med finner frem telefonen. Men likes det er faktisk veldig viktig for en god del ungdommer. Kjenner noen som tar ordentlig på vei om de får få likes. Det er også veldig mye press. Det virker som om de fleste er velbemidlet, gjør det bra på skolen og får til alt. Ikke rart det blir prestasjonsangst og stress. Det er merkeklær og alskens dyre ting. Anonymkode: f9aef...eb2
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #12 Skrevet 7. desember 2018 4 timer siden, Autofyll skrev: Helt enig. Det overrasker meg hvor mange ignorante mennesker som finnes der ute som knapt vet hva psykisk helse er for noe. Det er også ganske ignorant å påstå at sosiale medier er grunnen til at ungdommer får psykiske lidelser. Man får faktisk ikke en psykisk lidelse av å ha sosiale medier. Man kan dog føle seg mislykket av å være sosiale medier, og det kan forverre en eventuell psykisk lidelse. Man kan bli psykisk syk av å mye press, noe mange kanskje føler på i dagens samfunn. Likevel er nok mye av presset noe en legger på seg selv. Brorparten av mennesker bryr seg lite om hva andre mennesker har på seg, hvilken karakter andre fikk på bachelor-oppgaven, eller hvordan andre ser ut. Folk flest er opptatt av seg selv. Det finnes selvsagt mennesker som mobber andre for slike ting, men jeg tviler på at ungdom er frekkere mot hverandre i dag enn tidligere. Jeg forstår at mange ungdommer kan føle et press om å passe inn, ved å ha klærne "alle" andre har, gode karakterer og mange likes. Det er innlysende at mange kan føle seg mislykket eller "utenfor" av den grunn. Likevel er det jo som regel nesten bare en selv som faktisk bryr seg. Mange ungdommer i dag har mangler nok evnen til å akseptere egne begrensinger. Det er ganske naturlig å bli nedstemt hvis man hele tiden setter seg mål man faktisk ikke kan nå. Så at ungdommer nå har flere arenaer hvor de kan risikere å føle seg mislykket er selvsagt uheldig for ungdoms velvære. Likevel er det som regel en subjektiv følelse av at en ikke strekker til, eller at en ikke er god nok. Ungdom blir påvirket av samfunnet rundt, inkludert sosiale medier, men de får ikke bipolar lidelse av presset. En del ungdommer sliter kanskje med nedstemthet og lav selvfølelse, men det er ikke nødvendigvis en psykisk lidelse. En psykisk helseplage er det absolutt, men ikke en nødvendigvis en psykisk lidelse. Anonymkode: f9e40...9ec 1
Gjest Autofyll Skrevet 7. desember 2018 #13 Skrevet 7. desember 2018 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er også ganske ignorant å påstå at sosiale medier er grunnen til at ungdommer får psykiske lidelser. Man får faktisk ikke en psykisk lidelse av å ha sosiale medier. Man kan dog føle seg mislykket av å være sosiale medier, og det kan forverre en eventuell psykisk lidelse. Man kan bli psykisk syk av å mye press, noe mange kanskje føler på i dagens samfunn. Likevel er nok mye av presset noe en legger på seg selv. Brorparten av mennesker bryr seg lite om hva andre mennesker har på seg, hvilken karakter andre fikk på bachelor-oppgaven, eller hvordan andre ser ut. Folk flest er opptatt av seg selv. Det finnes selvsagt mennesker som mobber andre for slike ting, men jeg tviler på at ungdom er frekkere mot hverandre i dag enn tidligere. Jeg forstår at mange ungdommer kan føle et press om å passe inn, ved å ha klærne "alle" andre har, gode karakterer og mange likes. Det er innlysende at mange kan føle seg mislykket eller "utenfor" av den grunn. Likevel er det jo som regel nesten bare en selv som faktisk bryr seg. Mange ungdommer i dag har mangler nok evnen til å akseptere egne begrensinger. Det er ganske naturlig å bli nedstemt hvis man hele tiden setter seg mål man faktisk ikke kan nå. Så at ungdommer nå har flere arenaer hvor de kan risikere å føle seg mislykket er selvsagt uheldig for ungdoms velvære. Likevel er det som regel en subjektiv følelse av at en ikke strekker til, eller at en ikke er god nok. Ungdom blir påvirket av samfunnet rundt, inkludert sosiale medier, men de får ikke bipolar lidelse av presset. En del ungdommer sliter kanskje med nedstemthet og lav selvfølelse, men det er ikke nødvendigvis en psykisk lidelse. En psykisk helseplage er det absolutt, men ikke en nødvendigvis en psykisk lidelse. Anonymkode: f9e40...9ec Enig. Det er så mye mer omfattende enn én enkel faktor som sosiale medier som spiller inn. Sosiale medier kan påvirke, men er ikke årsaken.. Da vet man ikke mye om psykiske helseplager hvertfall, men mange psykiatere har aldri vært deprimert selv. 😏 Endret 7. desember 2018 av Autofyll
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #14 Skrevet 7. desember 2018 Jeg tror sjelden sosiale medier er hovedårsaken til at noen utvikler psykiske lidelser. At sosiale medier kan gjøre vondt verre er godt mulig, men tviler på at det ofte er selve rota til lidelsen(e). Anonymkode: 17fb4...daf
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #15 Skrevet 7. desember 2018 Ts her Jeg er lei meg på vegne av alle som har psykiske lidelser. Det er et helvete å leve med, noe ingen fortjener. Jeg stiller meg bare skeptisk til teorien at sosiale medier har skylden. Anonymkode: 8bbe1...dff
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #16 Skrevet 7. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Veldig ignorant å bagatellisere hvilken påvirkning miljø har. Ingen liker å stå utenfor, for vi mennesker er flokkdyr, og vi er faktisk avhengig av å bli akseptert og likt for å føle trygghet. Det er blitt mer og mer vanlig å snakke om lavstatus, og det blir store skiller fra de som har alt, og de som ikke har så mye. Kravene til å være vellykket er mange, og det er bare ikke alle som hverken klarer eller ja mulighet til å følge de opp. Jeg skjønner godt at mange sliter, og jeg forstår ikke at ikke alle ser det. Tror ikke at et brev fra en psykriater hjelper stort heller, men fint at noen tar det opp. Anonymkode: b55d9...cab Jeg mener ikke å bagatellisere hvor mye miljø har å si. Jeg vet at oppvekstsvilkår blant annet er alfa og omega for hvordan man takler påkjenninger senere i livet. Jeg er bare uenig i at sosiale medier og samfunnet har skylden. Generelt tror jeg ikke man kan peke på en enkelt hendelse og si, «dette var det som gjorde meg syk». Jeg tror det er mye mer sammensatt enn som så. 6 timer siden, Autofyll skrev: Helt enig. Det overrasker meg hvor mange ignorante mennesker som finnes der ute som knapt vet hva psykisk helse er for noe. Jeg vet godt hva psykisk helse er. Både av egen erfaring, årelang behandlingstid i tillegg til at jeg har lest veldig mye. Jeg har kommet frem til konklusjonen at psykiske lidelser har sammensatte årsaker. Det er ikke bare gener eller bare miljø som har noe å si. Det er ofte en blanding av veldig masse. F.eks lite tilstedeværende foreldre, mobbing på skolen som kan føre til dårlig selvtillit. Dette kan føre til at man sammenligner seg med andre og blir påvirket av sosiale medier. Men, mediene er ikke årsaken i seg selv, derimot er opplevelser i barndommen de underliggende årsakene og sosiale medier de utløsende årsakene. Jeg mener det er feil å bare se på de utløsende årsakene, om vi ikke ser dette i sammenheng med oppvekst, gener og f.eks traumer. Det er ikke bare en grunn til at en person er syk, det er mangfoldige. Kanskje lett å skylde på samfunnet, men årsakene er mye mer omfattende enn det. Ts Anonymkode: 8bbe1...dff
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #17 Skrevet 7. desember 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ts her Jeg er lei meg på vegne av alle som har psykiske lidelser. Det er et helvete å leve med, noe ingen fortjener. Jeg stiller meg bare skeptisk til teorien at sosiale medier har skylden. Anonymkode: 8bbe1...dff sosiale medier i seg selv har ikke skylden. Men på alle skoler er det en eller annen forelder som vil at sine barn skal være først ute og ha de beste tingene, så skal alle andre prøve også. Anonymkode: ec0d9...d27
Gjest Kjærlighetsbarn98 Skrevet 7. desember 2018 #18 Skrevet 7. desember 2018 @Perelandra Hei. Kanskje du kan slette denne tråden? Ønsker ikke å bidra til stigmatisering av psykiske lidelser. Jeg var TS, og uttrykket meg litt feil.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå