Gå til innhold

Fugel lopper HJELP

Anbefalte innlegg

Skrevet

i 2 / 2,5 uker nå har vi vært plaget med fugelopper på hoved sov, og nå på et barnerom. Store stikk som klør. Vi har prøvd ALT !!

Jeg vasker sengetøy ,dyner å puter hele tiden. Støvsuger madrass, gulv, vasket, hengt ut dyner i kulda!!

Hva mer kan vi gjøre? Blir gal.  Må være pus som har fått det med inn , pusen er blitt sjekket men finner ingen ting på pusen. Pusen holde unna soverommene !!

Tips til hav vi skal gjøre ?? ikke akkurat julefølelsen dette

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fuglelopper på denne årstiden?

Anonymkode: bf115...83e

Skrevet
3 minutter siden, Shinee skrev:

i 2 / 2,5 uker nå har vi vært plaget med fugelopper på hoved sov, og nå på et barnerom. Store stikk som klør. Vi har prøvd ALT !!

Jeg vasker sengetøy ,dyner å puter hele tiden. Støvsuger madrass, gulv, vasket, hengt ut dyner i kulda!!

Hva mer kan vi gjøre? Blir gal.  Må være pus som har fått det med inn , pusen er blitt sjekket men finner ingen ting på pusen. Pusen holde unna soverommene !!

Tips til hav vi skal gjøre ?? ikke akkurat julefølelsen dette

Fugleloppa tåler ikke oppvarmet innendørsklima i mer enn 1-2 uker. Den tørker inn og dør uten å kunne formere seg i bolighus. I uoppvarmede hytter derimot overlever den lengre. https://helsenorge.no/helse-og-miljo/insekter-og-skadedyr/fuglelopper#Tiltak-for-å-bli-kvitt-fuglelopper

Kan det hjelpe å ha det varmere på soverommene? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Fugleloppa tåler ikke oppvarmet innendørsklima i mer enn 1-2 uker. Den tørker inn og dør uten å kunne formere seg i bolighus. I uoppvarmede hytter derimot overlever den lengre. https://helsenorge.no/helse-og-miljo/insekter-og-skadedyr/fuglelopper#Tiltak-for-å-bli-kvitt-fuglelopper

Kan det hjelpe å ha det varmere på soverommene? 

har det varmt på rommene, men ikke blitt borte. nå er det kommet inn på et barnerom å. hatt vinduene oppe i går å dag for å fryse dem i hjel- ikke ser jeg dem heller.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja vært så varmt i det siste så det er vist mulig. jeg har stikk på bein, armer, rygg å hånden. min mellomste barn har over hele armen å låret pluttselig.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tviler også på at det er fuglelopper, men det har tross alt vært et avviksår deluxe. Mange arter i både flora og fauna har gått langt over sine normale sykluser.

Anonymkode: 5dd8e...855

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, Shinee skrev:

Ja vært så varmt i det siste så det er vist mulig. jeg har stikk på bein, armer, rygg å hånden. min mellomste barn har over hele armen å låret pluttselig.

Er det mulig for dere å la ett og ett soverom stå tomt i 1-2 uker med varme på slik at fugleloppene dør? Og at en av dere sover på stua i mellomtiden?

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bekjempelse

I mange tilfeller har man fått loppene på seg etter en tur i skog og mark, eller de har kommet inn med kjæledyr som hund og katt. Loppene overlever bare begrenset tid innendørs, og de kan enkelt fjernes ved hjelp av støvsuging

https://www.fhi.no/nettpub/skadedyrveilederen/smadyr-andre/fugleloppehonseloppe/#bekjempelse

jeg har støvsuget mange mange ganger nå, fjernet alt som er der, kokvasket sengetøy å dyner :o aldri opplevde dette før etter 15 år med katt å  hund tidligere.

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det mulig for dere å la ett og ett soverom stå tomt i 1-2 uker med varme på slik at fugleloppene dør? Og at en av dere sover på stua i mellomtiden?

nei egt ikke , vill helst unngå det nå som julakommer å vi skal ha masse besøk. vi har et lite hus så å sove på stua går nok ikke, ganske liten stue med spisestue der. helt opprådd jeg aldri opplevd dette før.

Skrevet
5 minutter siden, Shinee skrev:

har det varmt på rommene, men ikke blitt borte. nå er det kommet inn på et barnerom å. hatt vinduene oppe i går å dag for å fryse dem i hjel- ikke ser jeg dem heller.

De overlever lengre tid i kulde. Prøv det jeg skrev her:

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skrevet
5 minutter siden, Shinee skrev:

Det er varme de dør av, ikke kulde..... 

Dessuten er dere like mye smittekilde som dyne og putetrekk. 

Anonymkode: d260d...89a

Skrevet
Akkurat nå, Shinee skrev:

nei egt ikke , vill helst unngå det nå som julakommer å vi skal ha masse besøk. vi har et lite hus så å sove på stua går nok ikke, ganske liten stue med spisestue der. helt opprådd jeg aldri opplevd dette før.

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

De overlever lengre tid i kulde. Prøv det jeg skrev her:

nå har vi 2 soverom som har fått det tydeligvis, jeg har hatt husvask  på rommene der igjen i dag. vi kan ikke sove 4 på stua som er så liten heller :o satte på varme der veldig varmt noen dager men måtte skru ned til natta for å få puste rett å slett.

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er varme de dør av, ikke kulde..... 

Dessuten er dere like mye smittekilde som dyne og putetrekk. 

Anonymkode: d260d...89a

som jeg skrev har vi vasket alt av senge tøy, puter å dyner !!  flere ganger!  skiftet gardier

Skrevet
4 minutter siden, Shinee skrev:

jeg har støvsuget mange mange ganger nå, fjernet alt som er der, kokvasket sengetøy å dyner 😮 aldri opplevde dette før etter 15 år med katt å  hund tidligere.

Da jeg fikk fugleflopper fant vi en død fugl i eit reir over vinduet mitt. Det vare bare jeg som ble angrepet. Trodde det var typisk for loppene å bare velge seg en vert.

Skrevet
Akkurat nå, Shinee skrev:

som jeg skrev har vi vasket alt av senge tøy, puter å dyner !!  flere ganger!  skiftet gardier

ligger ikke i lik nattøy vær natt, dusjer ofte. vi har egt veldig mye orden i hus å hjem, føler at nå kravler det over alt :o

Skrevet

Da jeg fikk fugleflopper fant vi en død fugl i eit reir over vinduet mitt. Det vare bare jeg som ble angrepet. Trodde det var typisk for loppene å bare velge seg en vert.

vi er 3 som sover i en seng, pluss andre barn som kommer innom på natt. men i natt var mellomste alene på rom å så ikke ut da han sto opp stakkars.

lang tid før du fikk det vekk ?

Skrevet
2 minutter siden, Shinee skrev:

vi er 3 som sover i en seng, pluss andre barn som kommer innom på natt. men i natt var mellomste alene på rom å så ikke ut da han sto opp stakkars.

lang tid før du fikk det vekk ?

Jeg er ikke så sikker på at det er snakk om fuglelopper. Hvorfor har du bestemt deg for at det er det? De overtnatter jo ikke på vertsdyret.

Jeg klødde vel i to uker. Om det er fuglelopper så må du nesten ha viftet og bært de rundt i huset for å få til et slikt angrep. Da jeg fant ut at det var lopper sov jeg ei natt til i senga. Dagen etter kastet jeg dyna over en stol på rommet, kledde meg naken, satt håret i strikk, børstet over kropprn med en tørr håndduk og gikk rett i dusjen. Tapet rundt soveromsdøra i frykt for forfølgelse😏

Ble ikke flere bitt etter det, og rommet var igjentapet i tre uker. Tror kanskje jeg tok litt hardt i, da de sover andre steder enn på vertsdyret som sagt.

Skrevet

Jeg er ikke så sikker på at det er snakk om fuglelopper. Hvorfor har du bestemt deg for at det er det? De overtnatter jo ikke på vertsdyret.

Jeg klødde vel i to uker. Om det er fuglelopper så må du nesten ha viftet og bært de rundt i huset for å få til et slikt angrep. Da jeg fant ut at det var lopper sov jeg ei natt til i senga. Dagen etter kastet jeg dyna over en stol på rommet, kledde meg naken, satt håret i strikk, børstet over kropprn med en tørr håndduk og gikk rett i dusjen. Tapet rundt soveromsdøra i frykt for forfølgelse😏

Ble ikke flere bitt etter det, og rommet var igjentapet i tre uker. Tror kanskje jeg tok litt hardt i, da de sover andre steder enn på vertsdyret som sagt.

sammenlignet våre stikk med bildene på nett, at loppene stikker like ved hverandre å etterlater en mørk liten flekk.

ja klart det blir spredd da ungene kommer med sine dyner osv, derfor har vi tatt husvask på soverom nå. vasket dyner å alt som hører med. om det ikke gir seg får vi ta med hele flokken å dra til legen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...