Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

For tiden opplever jeg ikke å mestre jobben min. Jeg gjør det dårlig. Dette er noe jeg aldri har opplevd i jobbsammenheng tidligere. Jeg har hatt ganske mange ulike jobber, og det har bare vært positive tilbakemeldinger. I mine tidligere jobber, som har vært alt fra guide til sekretær til instruktør, har jeg opplevd mestringsfølelse. Dette er første gang jeg opplever at jeg rett og slett ikke duger (selv om jeg selvsagt prøver). Det er bare noen uker siden jeg begynte, men det tærer allerede på psyken. Jeg gruer meg til å dra på jobb fordi jeg vet at det jeg gjør ikke er bra nok. Jobben jeg er i varer fram til jul, men det er lenge nok. Arbeidsoppgavene er ikke relevant for min høyere utdanning på masternivå, så det har i grunnen ikke noe å si for hvordan jeg kommer til å prestere når jeg en gang i framtiden får drømmejobben. Allikevel ønsker jeg jo selvfølgelig å gjøre en god jobb. Har noen opplevd noe liknende før? 

Frustrert arbeidstaker.

Anonymkode: 72948...005

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Går det an å spørre hva jobben består i?

Anonymkode: 03725...625

Skrevet

Det er helt normalt at man ikke nødvendigvis gjør en veldig god jobb når man bare har jobbet noen uker, eller man nylig har fått nye arbeidsoppgaver. Det kan ta flere måneder opptil noen år, litt avhengig av fagfelt, før en ny ansatt bidrar nok netto til at verdien av arbeidsinnsatsen overstiger kostnaden ved ansettelsen. Alt må læres. Og som du skriver, så er jo utdannelsen heller ikke relevant for det du har utdannet deg som, da er det jo også vanskeligere. Når man ikke har fagbakgrunn i noe, så er det vanskeligere å komme i gang. 

Anonymkode: d58a3...997

Skrevet (endret)

.

Endret av Ani1
Skrevet

Jo da, men det er snakk om et vikariat i en jobb som ikke krever høyere utdanning i det hele tatt. Jeg burde klare jobben, men jeg gjør bare feil. Det tærer på psyken. Heldigvis er det bare fram til jul. 

Skrevet

Sannsynligvis er det bare feil jobb for deg. Alt passer ikke for alle rett og slett. Med mindre du er på vei til å bli utbrent og det er derfor du gjør feil? Det er ikke lenge til jul, så dette klarer du. Jeg ville kanskje også ha vært åpen overfor sjefen om hvordan du føler det, slik at de ikke bare tror du er lat eller uinteressert i jobben. 

Anonymkode: 9a872...844

• Liker 1
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo da, men det er snakk om et vikariat i en jobb som ikke krever høyere utdanning i det hele tatt. Jeg burde klare jobben, men jeg gjør bare feil. Det tærer på psyken. Heldigvis er det bare fram til jul. 

Det kan være noen utfordringer når det gjelder arbeidskulturen der du er.

Jeg har selv opplevd dette i en kort deltidsjobb hvor jeg fikk en følelse at noen prøvde å jekke ned psyken til apekattnivå.

Ikke ta det personlig, dette har ikke nødvendig noe med deg som person å gjøre, men du bør finne deg en annen arbeidskultur/jobb snarest mulig.

Anonymkode: 3f2d2...bd9

Skrevet

Det er jo bare et par uker til! Dette fikser du. 

Det går selvsagt an å snakke med sjefen og spørre om innspill til hvordan du kan bli bedre?

Anonymkode: 2233b...1af

• Liker 1
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg har en bachelorgrad og har en jobb som "kun" krever fagbrev. Man skulle jo kanskje tro at jeg kan alt som mine kollegaer uten høyere utdannelse kan, men sånn er det altså ikke. Det er liksom to forskjellige yrker og jeg føler jeg ville fungert mye bedre som det jeg faktisk er utdannet til, da jeg er teoretiker og ikke praktiker.

Jeg har en overordnet kollega som alltid rakker ned på meg og sier "Det du lære deg!" om oppgaver jeg ikke har fått med meg at jeg skulle gjøre, fordi jeg ikke har fått opplæring i dem. Jeg har etterlyst skriftlige rutiner, men da får jeg høre at i dette firmaet kan alle jobben sin, og alle kan alle oppgavene utenat, så det er ikke nødvendig. Jeg blir redd for å spørre om ting, for da får jeg bare høre "det burde du visst!". Jeg får også påpakk om at jeg ikke viser nok eget initiativ, så jeg kommer aldri til å bli forfremmet heller.

Så da går jeg rundt og føler jeg gjør en crappy jobb, da...:(. Selvtilliten er på bånn og jeg mister all lyst til å prøve hardere. Heldigvis er det er vikariat, og jeg håper jeg finner noe nytt veldig snart. 

Anonymkode: 6803c...428

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner meg igjen i det du skriver. Jeg har en bachelorgrad og har en jobb som "kun" krever fagbrev. Man skulle jo kanskje tro at jeg kan alt som mine kollegaer uten høyere utdannelse kan, men sånn er det altså ikke. Det er liksom to forskjellige yrker og jeg føler jeg ville fungert mye bedre som det jeg faktisk er utdannet til, da jeg er teoretiker og ikke praktiker.

Jeg har en overordnet kollega som alltid rakker ned på meg og sier "Det du lære deg!" om oppgaver jeg ikke har fått med meg at jeg skulle gjøre, fordi jeg ikke har fått opplæring i dem. Jeg har etterlyst skriftlige rutiner, men da får jeg høre at i dette firmaet kan alle jobben sin, og alle kan alle oppgavene utenat, så det er ikke nødvendig. Jeg blir redd for å spørre om ting, for da får jeg bare høre "det burde du visst!". Jeg får også påpakk om at jeg ikke viser nok eget initiativ, så jeg kommer aldri til å bli forfremmet heller.

Så da går jeg rundt og føler jeg gjør en crappy jobb, da...:(. Selvtilliten er på bånn og jeg mister all lyst til å prøve hardere. Heldigvis er det er vikariat, og jeg håper jeg finner noe nytt veldig snart. 

Anonymkode: 6803c...428

Kan være frustrerende, men noen gang må man jo lære seg noe nytt, så det er ikke sikkert dette er vondt ment. Har selv en sjef som krever at man holder seg oppdatert og lærer seg noe nytt, det er ikke uvanlig. 

Men det er useriøst å svare med at "alle i firmaet kan jobben sin og at alle kan oppgavene utenat", for uten rutiner så får man jo ikke lært opp nye folk. Hva da når folk som har alt i hodet slutter? Det er heller ikke fruktbart at man blir avspist med "det burde du visst" når man faktisk lurer på noe og at folk påpeker at du ikke viser nok eget initiativ. Høres ut som et giftig arbeidsmiljø, så ville heller søkt meg bort. Ikke vits i å jobbe et sted der man uansett ikke har muligheter til å lære seg ting i praksis. 

Anonymkode: d58a3...997

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...