Gå til innhold

Nok en svigerfamilie tråd - pakke opp julegaver før jul?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har oppstått to saker angående dette de siste to ukene. Vi skal feire jul med min familie i år, og jeg har alltid vært klar på at vi pakker opp gavene der men er bed. Men i år har svigers spurt om ikke barna våre kan åpne oppgavene når noen andre i familien skal ha førjulsmiddag. For meg blir det helt feil, vi deler oss annen hvert år. Så dette burde ikke være ett problem. Men de respekterer det ikke. De vil fortsatt at barna skal pakke opp pakkene før jul. Det neste et nå at de har fortalt hva meg og min mann får til jul til han. Han sier at det er noe jeg kan gå bruk for før jula. Men jeg vil ikke åpne gaver før på julaften 🙈 er det så vanskelig å forstå? Hvordan hå videre med dette?

Anonymkode: b7285...114

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror ikke jeg hadde ønsket det for mine barn heller. Det er julaften pakkene er til, så å åpne masse pakker før jul blir litt.. dumt? Tar vekk litt av spenningen, tenker jeg. Dere bestemmer jo over deres barn, så jeg ville bare sagt at dere ønsker å holde på deres tradisjoner. Tilby dere heller å kunne filme en liten filmsnutt feks på julaften, når barna åpner gavene fra akkurat dem.

Anonymkode: 8e57d...3f1

• Liker 17
Skrevet

Takk gud for fri vilje og det faktum at andre ikke kan bestemme over oss. Vil dere pakke opp gavene på julaften, så gjør dere det. Svigers kan ikke diktere hva dere skal og ikke skal. Om det er et problem for henne så får hun selv pakke opp sine før jul da. 

Skrevet

Mener de gavene som er fra dem da? Skjønner jo at de kanskje vil være sammen med barnebarna når de får gavene. Er det slik at barna får mange gaver på julaften uannsett så ser jeg ikke noe problem med at de får gavene fra det ene besteforeldreparet før julaften egentlig. Kanskje du kan foreslå at de får åpne hovedgave fra dem da og andre smågaver kan vente til julaften?

Anonymkode: 363f7...cf6

• Liker 6
Skrevet

De kan se barna åpne gavene fra de neste år. Familien din så jo ikke barna åpne gavene fra de i fjor

• Liker 16
Skrevet

Har ikke noe problem med å åpne gaver flere dager så lenge den første dagen er julaften. Kan dere ikke åpne svigers’ gaver i romjula, eller er det lenge til dere sees?

• Liker 1
Skrevet

Ser ikke problemet , er vel bare å åpne de fra svigers 

Anonymkode: e2aa7...eaf

• Liker 3
Skrevet

Julegavene åpner vi på julaften og ferdig med det. Å skulle ta hensyn til ørten ulike ønsker om pakkeåpning, når det skal skje, hvor det skal skje osv., det orker jeg ikke å forholde meg til i det hele tatt. Det får være deres problem, og velger de å være sure for det - synd for dem.

• Liker 14
Skrevet

Julaften er èn dag i året, og da pakker man opp julegaver. 

Hører stadig om skilte foreldre som steller i stand to julekvelder, En med mor (og pakker fra hennes familie), og èn med far (og pakker fra hans familie).  Dee gjør det ikke for barnas skyld, men av rent egoistiske grunner. 

Så også med dine svigerforeldre.  Mannen din bør fortelle dem at det er bare èn julaften, og at slik vil dere ha det.   

• Liker 7
Skrevet
6 timer siden, Zienna skrev:

Hører stadig om skilte foreldre som steller i stand to julekvelder, En med mor (og pakker fra hennes familie), og èn med far (og pakker fra hans familie).  Dee gjør det ikke for barnas skyld, men av rent egoistiske grunner. 

Det syntes jeg før og, men nå i år gjør vi det faktisk sånn her. 

Anonymkode: cff4a...c05

• Liker 3
Skrevet

Rein egoisme frå svigers. Ikkje nok å gje gåvene, dei må sjå kor glade mottakarane blir...

• Liker 4
Skrevet

Jeg tipper de har kjøpt noe de er ekstra spent på reaksjonen på og har lyst å se når dere eller barna åpner. Syns det hørtes hyggelig ut og hadde ikke hatt noe problem med å etterkomme svigerforeldreldrene sine ønsker i denne saken her. Nå må jeg legge til at jeg ikke helt skjønner hvorfor det er et problem, så mulig jeg har gått glipp av noe.. 

• Liker 4
Skrevet
8 timer siden, Zienna skrev:

Så også med dine svigerforeldre.  Mannen din bør fortelle dem at det er bare èn julaften, og at slik vil dere ha det.   

Kan vel av og til være med tanke på barna.

Vi var i en slik situasjon hvor gavene ble igjen der de ble åpnet da de ikke ble overlevert. Og det er litt upraktisk når far hadde barna annenhver helg men alle gaver hos seg.

Anonymkode: 7a542...28d

• Liker 3
Skrevet

Jeg må føye meg etter de som virkelig ikke ser problemet. Jeg synes det høres artig ut for barna å åpne gaver to kvelder jeg! Men her står du fast på prinsipper... hvorfor? "Sånn er det bare fordi det alltid har vært sånn" er et dårlig argument synes jeg.

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har oppstått to saker angående dette de siste to ukene. Vi skal feire jul med min familie i år, og jeg har alltid vært klar på at vi pakker opp gavene der men er bed. Men i år har svigers spurt om ikke barna våre kan åpne oppgavene når noen andre i familien skal ha førjulsmiddag. For meg blir det helt feil, vi deler oss annen hvert år. Så dette burde ikke være ett problem. Men de respekterer det ikke. De vil fortsatt at barna skal pakke opp pakkene før jul. Det neste et nå at de har fortalt hva meg og min mann får til jul til han. Han sier at det er noe jeg kan gå bruk for før jula. Men jeg vil ikke åpne gaver før på julaften 🙈 er det så vanskelig å forstå? Hvordan hå videre med dette?

Anonymkode: b7285...114

Kan dere ikke gå for en mellomløsning - at barna åpner gavene fra den delen av slekta i førjulsmiddagen? 

Skrevet
1 minutt siden, Kritt said:

Kan dere ikke gå for en mellomløsning - at barna åpner gavene fra den delen av slekta i førjulsmiddagen? 

Det er vel det som er forslaget og som TS helt forståelig ikke vil.

Anonymkode: 6765b...730

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Det er vel det som er forslaget og som TS helt forståelig ikke vil.

Anonymkode: 6765b...730

Ok. Da ser jeg bare ikke problemet, selv om det ikke er ideelt for trådstarter.

Skrevet

Jeg tenker at hvis man absolutt skal åpne gaver i to omganger, tar man andre pakkeåpning etter julaften. Jeg synes det har en verdi å glede seg til julaften og kjenne på spenningen over å måtte vente. Derfor praktiserer vi verken overdådige pakkekalendere eller julaften før julaften hos oss. Det er greiere med en ekstra pakkedag i romjulen om forholdene tilsier det, synes jeg. 

• Liker 6
Skrevet
8 minutter siden, Hactar said:

Jeg tenker at hvis man absolutt skal åpne gaver i to omganger, tar man andre pakkeåpning etter julaften. Jeg synes det har en verdi å glede seg til julaften og kjenne på spenningen over å måtte vente. Derfor praktiserer vi verken overdådige pakkekalendere eller julaften før julaften hos oss. Det er greiere med en ekstra pakkedag i romjulen om forholdene tilsier det, synes jeg. 

Vi fikk av og til åpne en gave eller to på morgningen på julaften eller kvelden før, det bare økte spenningen til julekvelden for vår del... Samt at det gav oss noe leke med så vi hadde noe å gjøre julaften. (Foreldrene lagde mat osv, så vi ble overlatt til oss selv mye av dagen)

Anonymkode: ebcd8...3cc

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi fikk av og til åpne en gave eller to på morgningen på julaften eller kvelden før, det bare økte spenningen til julekvelden for vår del... Samt at det gav oss noe leke med så vi hadde noe å gjøre julaften. (Foreldrene lagde mat osv, så vi ble overlatt til oss selv mye av dagen)

Anonymkode: ebcd8...3cc

Jeg tenker det blir litt annerledes enn å ha førjulsmiddag med ene halvparten av slekta og åpne alle deres gaver da. 

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...