Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil på dagstur sammen med noen venner. Jeg er ikke ordinært ansatt, men praksisutplassert. 

Jeg trenger vel ikke søke om noe permisjon, siden jeg ikke er ansatt? Det holder vel bare å si ifra noen dager før?

Dette hadde ikke vært et tema om jeg var vanlig ansatt, selv om jeg ser enormt mange ansatte tar ferier i hytt og pinne. Så da må det vel være ok at jeg også gjør det?

Anonymkode: 38d86...b20

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det spørs helt på hvordan praksis det er snakk om. Er det praksis gjennom NAV eller gjennom en utdannelse? 

Er det gjennom NAV (altså arbeidspraksis) gjelder akkurat samme regler som ved vanlig arbeidskontrakt (med mindre noe annet er avtalt). Her skal det være presisert med ferieordning (om du i det hele tatt har det). Ta isåfall kontakt med NAV og forhør deg.

Er det praksis gjennom studier er det (i hvert fall for oss) slik at gyldig fravær kun er sykdom, eksamen eller død i nær familie (permisjon i forbindelse med begravelse etc). Jeg kan ikke dra på weekendtur med andre ord. 

Endret av mjauritz
  • Liker 1
Skrevet

Spør om det er ok. Du har kanskje ikke opparbeidet deg ferie eller avspasering? Uansett må slike ting tas i samråd med sjefen. Er jo avhengig av om det er ok at du er borte den dagen. Uavhengig av om du har rett til avspasering eller ferie  

Skrevet

Regner med at praksisplassen er gjennom NAV? Altså ikke at du er student i obligatorisk praksis? 
Jeg vet ikke hvordan de løser det på andre steder, men jeg er i praksis i en virksomhet, og hvis jeg har behov for fri så avtaler jeg dette muntlig med leder på det stedet jeg er i praksis. For min del er det slik at grunnen til at jeg ikke er i ordinær jobb er helserelatert, og praksisplassen er en del av utprøvingen min, og jeg får naturligvis fri til nødvendige undersøkelser og behandlinger. 

Du må nesten snakke med den som er din kontaktperson på praksisstedet og spørre hvordan de ønsker at du skal gjøre det. 

Anonymkode: 371da...fd7

Skrevet
2 minutter siden, mjauritz skrev:

Det spørs helt på hvordan praksis det er snakk om. Er det praksis gjennom NAV eller gjennom en utdannelse? 

Er det gjennom NAV (altså arbeidspraksis) gjelder akkurat samme regler som ved vanlig arbeidskontrakt (med mindre noe annet er avtalt). Her skal det være presisert med ferieordning (om du i det hele tatt har det). Ta isåfall kontakt med NAV og forhør deg.

Er det praksis gjennom studier er det (i hvert fall for oss) slik at gyldig fravær kun er sykdom, eksamen eller død i nær familie (permisjon i forbindelse med begravelse etc). Jeg kan ikke dra på weekendtur med andre ord. 

NAV. Utdannelse er i grunn ferdig nå nylig, og jeg er snart ferdig der og får ikke videre jobb.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NAV. Utdannelse er i grunn ferdig nå nylig, og jeg er snart ferdig der og får ikke videre jobb.

Men er ikke arbeidspraksis (eller arbeidstrening som de kaller det nå) på kun 12 uker? Da har du ikke rett på ferie, så da må du isåfall kontakte NAV og høre hvordan de tenker å løse det (eller om du bare må komme på jobb). 

Jeg mener i hvert fall å huske at det er sånn det fungerer? 

Skrevet

Dette må klareres med veilederen din på nav, veilederen din på tiltaket og arbeidsgiver. Både tiltaksarrangør og praksisplass skal ha beskjed, etter at du har fått godkjenning fra NAV.

Anonymkode: 304c9...cb9

• Liker 1
Skrevet
22 minutter siden, mjauritz skrev:

Men er ikke arbeidspraksis (eller arbeidstrening som de kaller det nå) på kun 12 uker? Da har du ikke rett på ferie, så da må du isåfall kontakte NAV og høre hvordan de tenker å løse det (eller om du bare må komme på jobb). 

Jeg mener i hvert fall å huske at det er sånn det fungerer? 

Neida, jeg har vært der lenger enn som så..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...