Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på om det er andre som har blitt bedt om å gå fra et faglig møte man skal være med på grunnet en andres part feilaktige tolkninger om at du mangler utdannelse innen feltet?

Er det noen andre her inne som ikke blir tatt på alvor grunnet ungt utseende? 

Er det vanlig å ikke bli tatt på alvor jobbmessig som relativt ung kvinne?

Ja, det har skjedd med meg nå nylig, er vi flere i samme båt? La meg for ordens skyld legge til at jeg er kompetent innen faget og har en solid utdanning.

Hilsen kvinne 27 (som tydeligvis ser ut som 19ish?)

Anonymkode: 57562...6e2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er kvinne som jobber i IT, har ikke opplevd dette (men har opplevd å bli undervurdert eller ikke bli tatt seriøst, eller ikke bli hørt på..)

Var det en kollega eller en kunde/leverandør som sa du ikke skulle delta på møtet? Det hadde jeg selv synes var utrolig frekt og jeg ville sterkt vurdert å ta det opp med sjefen min. Iallfall om det var en kollega, det er ikke ok oppførsel!

Anonymkode: b8d5c...199

• Liker 2
Skrevet

Da regner jeg med at du forklarte at du var kompetent til å sitte der, for å rette opp i misforståelsen?

Anonymkode: a5326...b4b

• Liker 6
Skrevet

Jada. Jobber i barneverntjenesten. Er midt i 30 årene og har ikke slitt med dette selv, men mine yngre kolleger får jevnlig beskjed om at de ikke vet hva de snakker om.

Anonymkode: 026de...2ae

Skrevet

Ikke en kollega, en samarbeidspartner som er høytstående i sin bedrift. Bedriftene har et viktig prosjekt sammen

Skrevet

Jada, oppklarte saken, men vedkommende virket VELDIG overrasket og holder meg litt utenfor i etterkant

Skrevet

Hvorfor la seg bli kasta ut? 

Parer med: «jeg har fått innkalling fordi jeg er xxx og skal bidra med xxx så jeg blir».

Anonymkode: fa719...c93

• Liker 2
Skrevet

Jeg lot ikke meg selv bli kastet ut, men vedkommende spurte høyt og tydelig foran alle sammen hvorfor jeg var på et slikt møte og ba meg vennligst om å gå, da jeg ikke kunne ha noe der å gjøre. Dette var et møte for voksne mennesker med riktig utdannelse

Skrevet

Jeg har blitt undervurdert og nedsnakka. Ofte blir man så satt ut, at det er vanskelig å reagere på det slik man burde. Jeg syns det hjelper litt å være forberedt på at folk kan være så drittsekker, og ha tenkt gjennom hvordan man står opp for seg selv i lignende situasjoner.

Anonymkode: 18e7e...acd

• Liker 1
Skrevet

Som nyutdannet var det helt nødvendig for meg å bruke siv.ing.-ringen slik at de gamle kara i bransjen skulle forstå at jeg var i møter eller på befaringer som fagekspert og ikke som noens privatsekretær. Det er helt tragisk at vi ikke har kommet lenger i Norge ennå.

(Her på KG mener imidlertid de misunneligste av trollene at ringen kun brukes for å skryte. 😴

Anonymkode: 8f8af...633

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Som nyutdannet var det helt nødvendig for meg å bruke siv.ing.-ringen slik at de gamle kara i bransjen skulle forstå at jeg var i møter eller på befaringer som fagekspert og ikke som noens privatsekretær. Det er helt tragisk at vi ikke har kommet lenger i Norge ennå.

(Her på KG mener imidlertid de misunneligste av trollene at ringen kun brukes for å skryte. 😴

Anonymkode: 8f8af...633

Hæ, har sivilingeniører en egen ring?  Det høres unektelig litt komisk ut for meg.

Anonymkode: f8fbf...be9

• Liker 6
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har blitt undervurdert og nedsnakka. Ofte blir man så satt ut, at det er vanskelig å reagere på det slik man burde. Jeg syns det hjelper litt å være forberedt på at folk kan være så drittsekker, og ha tenkt gjennom hvordan man står opp for seg selv i lignende situasjoner.

Anonymkode: 18e7e...acd

Ja, det er jeg helt enig i. Jeg har planlagt flere comebacks til eventuelle andre lignende opplevelser jeg skulle blitt utsatt for på senere tidspunkt

Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lot ikke meg selv bli kastet ut, men vedkommende spurte høyt og tydelig foran alle sammen hvorfor jeg var på et slikt møte og ba meg vennligst om å gå, da jeg ikke kunne ha noe der å gjøre. Dette var et møte for voksne mennesker med riktig utdannelse

Høres ut som en merkelig adferd. Var det ingen av de andre voksne som reagerte på dette? Regner med du var der fordi du skulle være der. Da lar man seg heller ikke utvise, hvis det er jobben ens å være tilstede.

Anonymkode: 66654...604

• Liker 3
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hæ, har sivilingeniører en egen ring?  Det høres unektelig litt komisk ut for meg.

Anonymkode: f8fbf...be9

Det er ikke uvanlig at høyere utdanningsinstitusjoner har ett eller annet symbol som viser hvor man er uteksaminert fra. Og NTH/NTNU har altså denne ringen

Anonymkode: 7b0ee...6df

• Liker 2
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å fy ... Hvordan reagerte dine kollegaer som kjente deg? Og hvordan reagerte denne personen når du oppklarte misforståelsen? Det er vel for mye å håpe på at du fikk en unnskyldning ... 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Høres ut som en merkelig adferd. Var det ingen av de andre voksne som reagerte på dette? Regner med du var der fordi du skulle være der. Da lar man seg heller ikke utvise, hvis det er jobben ens å være tilstede.

Anonymkode: 66654...604

Tror alle ble satt ut, men ingen fra vedkommendes firma sa noe.  Vi var to fra vårt firma og den andre personen ble også helt satt ut. Vi avfeide vedkommende, fortalte hvorfor vi begge var der og fortsatte møtet. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Å fy ... Hvordan reagerte dine kollegaer som kjente deg? Og hvordan reagerte denne personen når du oppklarte misforståelsen? Det er vel for mye å håpe på at du fikk en unnskyldning ... 

Ingen unnskyldning nei, mer et snøft. Vi var bare to fra vårt firma. Vi ble begge satt ut

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er ikke uvanlig at høyere utdanningsinstitusjoner har ett eller annet symbol som viser hvor man er uteksaminert fra. Og NTH/NTNU har altså denne ringen

Trodde det bare var NTNU/NTH som drev med de greiene der. Har hørt at det blir sett på som litt pretensiøst av andre som ikke er uteksaminert fra den skolen (de med tilsvarende/høyere grad fra andre institusjoner).

Ville ikke funnet på å gå med noe sånn uansett grad.

Anonymkode: 09762...f20

• Liker 1
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Trodde det bare var NTNU/NTH som drev med de greiene der. Har hørt at det blir sett på som litt pretensiøst av andre som ikke er uteksaminert fra den skolen (de med tilsvarende/høyere grad fra andre institusjoner).

Ville ikke funnet på å gå med noe sånn uansett grad.

NHH og NBMU har i alle fall også ringer. Og i Storbritannia kjenner fiffen hverandre igjen på slipset, etc. 

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

NHH og NBMU har i alle fall også ringer. Og i Storbritannia kjenner fiffen hverandre igjen på slipset, etc. 

Men så er det på en måte ikke helt kultur for det i Norge da :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...