Gå til innhold

Hvor smittsomt er vannkopper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har hørt at vannkopper smitter lett. Våre datter på 6år har ikke hatt vannkopper som vi vet om. To ganger på under et år har hun vært utsatt for smitte. Første gang i påsken. Hadde besøk av kusiner med utslett på dag 1og 2. De lekte sammen, hun tok t.o.m på koppene fordi hun var nysgjerrig. Var sikker på smitte,men etter 4uker uten en kopp stemte ikke det. Nå sist har et barn i klassen hatt vannkopper. Hun fikk de på fredag for 21dager siden, var borte fra skolen først på mandag uka etter. Har enda ikke sett en vannkopp på vår datter,men tenker likevel at hun får det før jul.....ikke hørt om noen andre i klassen som har fått det. Er det mulig å ikke bli smittet under sånne situasjoner?🤔

Anonymkode: e927b...3b3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mulig!

Prøvde første gang å smitte vår datter da hun var halvannet. Da delte hun tutekopp med en kompis som hadde blitt smittet av vannkopper av storebror. Null prikker.

Gjennom barnehagetiden gikk det jo vannkopper et par-tre ganger, ihvertfall. Mange fikk det, men ikke hun.

I begynnelsen av barneskolen gikk det også, både i 1. og 2.klasse. Hun fikk det fortsatt ikke.

Da hun gikk i 4.klasse ante vi siste mulighet til at hun skulle få det som barn. Da fikk yngste til et vennepar av oss vannkopper. Disse kjenner hverandre så godt, og hun var så stor, at vi kunne fortelle henne hva vi gjorde. Da jeg hadde vannkopper som 9-åring smittet jeg min far, som ble fryktelig dårlig og var innlagt på sykehus. Jeg ønsket derfor at hun skulle få det som barn. Da datteren til vennepar var syk var vi der to ganger, og de delte glass og kjærlighet(!). DA kom det ca 2,5 uker etterpå.

Barn er jo forskjellige, men at vannkopper smitter bare man er i samme rom som noen tror jeg ikke gjelder alle!

Hun ble forøvrig ganske dårlig, så jeg hadde litt dårlig samvittighet et par dager.... Men samtidig veldig glad for at hun fikk det før hun ble voksen, for hun hadde nok fått det enda hardere da...

Skrevet

Jeg gikk hele oppveksten og prøvde å bli smittet. Jeg gned på vannkoppene til venner og fulgte barn hjem fra barnehage jeg var utplassert i. Ble ikke smitta. Så ble jeg sammen med en som hadde barn fra før. Det gikk vannkopper i barnehagen der, men han hadde hatt det to år før. Pang så satt de i en alder av 21. Trodde jeg skulle daue, så dårlig var jeg. Så joda, det trenger ikke smitte så lett. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...