Gå til innhold

Psykisk syk underdanig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det tillatt å utøve BDSM (dominans) på en psykisk psyk person? 

Anonymkode: f6024...98d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, dersom den personen samtykker

Skrevet

Selvfølgelig? Så lenge begge parter er med på det.

Anonymkode: 1922d...3fa

Skrevet

Nei det syns jeg ikke noen her er kapable til å svare ja til. Det må vurderes etter skjønn og individ. En person som er alvorlig psykisk syk og hater seg selv vil kanskje samtykke grov nedverdigelse under bdsm sex uten å egentlig ønske det eller like det, men sier ja pga selvdestruktivhet og ingen egne meninger.  

Anonymkode: 0b05e...f35

• Liker 9
Skrevet

Som psykisk syk submissive: ja. 

MEN! man må ta hensyn! Ikke la den syke bruke BDSM som medisin, for det er det ikke. Snakke GODT sammen, og ha en åpen dialog om form og humør hele tiden! 

• Liker 3
Skrevet

Det kommer helt an på hvor psykisk syk personen er. 

Jeg har selv hatt en svært traumatisk barndom, bodde på ungdomshjem fra jeg var 16 år. Og fikk jo der flere venner, med samme historie som min. Og noen av de endte jo opp i forhold med noen som bedrev BDSM, og gikk med på det i mild grad, men så bare eskalerte det, og de ble helt ødelagte av det, og måtte ha hjelp til å komme seg bort.

Så jeg er svært skeptisk til at svært psykisk syke, og de med svært traumatisk barndom vil ha noe glede av BDSM. Selvfølgelig finnes det unntak.

Anonymkode: 241d3...895

• Liker 3
Skrevet

Kommer jo an på i hvilken grad personen er psykisk syk.

Jeg slet psykisk etter en voldtekt. Men drev med bdsm både før og etter det. I min situasjon har det ikke vært problematisk. Men det finnes personer som sliter langt mer enn meg, og med helt andre diagnoser. Og jeg tenker at det nok ikke er greit i alle tilfeller.

Anonymkode: bc251...933

• Liker 1
Skrevet

Jeg sliter psykisk pga innbrudd, så har angst og depresjon. Jeg har tidligere hatt veldig mye BDSM sex med min master. Nå etter jeg ble syk så har jeg jo prøvd, men kjenner jeg tåler veldig mye mindre av det jeg vanligvis syns er godt.. Vi kjenner jo hverandre veldig godt seksuelt, merker at det ikke er noe problem med en man kjenner som leser deg godt.. Men hadde nok ikke gått inn i et ukjent BDSM forhold som sub nå som jeg er syk nei..

For å spøke litt så er det jo faktisk lettere for min del nå å gå inn i rollen som offer/sub! Men tror det kan være SKUMMELT om man har opplevd traumer som voldtekt, incest osv osv.. Det mange ikke tenker over er at BDSM er ganske hardt for psyken også!

• Liker 2
Skrevet

Spørs helt på hvor psykisk personen er

Skrevet
På 6.12.2018 den 19.25, AnonymBruker skrev:

Er det tillatt å utøve BDSM (dominans) på en psykisk psyk person? 

Anonymkode: f6024...98d

Det er tillatt så lenge den submissive samtykker, men det er ikke alltid etisk riktig. 

Ved mange typer psykisk sykdom, kan evnen til å sette trygge rammer for seg selv bli svekket. Den submissive kan gå med på mer enn hun/han egentlig er komfortabel med, ikke våge å si fra når grenser blir overskredet av frykt for å bli alene, eller ubevisst bruke den dominante som våpen for selvskading. Alt dette vil på sikt kunne være svært destruktivt for den psykisk syke.

Jeg vil sterkt fraråde å starte opp et BDSM-forhold der en av partene er psykisk syk - selvsagt litt avhengig av type sykdom og fungering/vansker. I et etablert og trygt forhold, vil det å fortsatt drive BDSM kunne være helsefremmende, så sant man er bevisst på å ta hensyn til hverandres fungering. 

Jeg har selv tilbakevendende angst og depresjon, og vil ikke drive med BDSM i mine dårlige perioder. Det vil påvirke min psykiske helse negativt. Det er en hårfin balansegang, og man må kjenne hverandre godt for å kunne gjøre det på en fortsatt sunn og sikker måte.

Anonymkode: cd860...447

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...