Gå til innhold

Kan en psykolog/lege dele din sykehistorie med andre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min psykolog har brutt taushetsplikten og snakket om meg til andre mennesker, dette har nå nådd ut til offentligheten og tilbake igjen til meg. En person har faktisk fortalt mrg at fe vet en del ting jeg har snakket med min psykolog om, og vedkommende nevnte også en del av hendelsene jeg hadde fortalt min psykolog. Jeg skal anmelde dette imorgen, men snakket om det med andre venner rundt meg og de mener at psykologen KAN fortelle ALT om meg til andre, bare så lenge ingen klarer å identifisere meg? Så psykologen kan snakke om samtalene mine med venner, familie og sndre kollegaer? Selv om psykologen hadde full taushetsplikt? Bare så lenge psykolog ikke forteller navn på meg så er det ok? 

Anonymkode: 3acc4...164

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen identifiserbare ting kan fortelles. Og her har du jo tydelig blitt identifisert så det er jo et tydelig brudd på taushetsplikten. 

Jeg forteller noen ganger helt generelle ting til andre, som hovedoverskrifter. Aldri detaljer, gjengir aldri spesifikke ting personen har sakt osv. Kan feks si "i dag er jeg lei meg, jobbet med en pasient som jeg fikk så vondt av pga overgrep" eller " på jobb har jeg blitt fortalt meg at denne advokaten er god på dette". Mer detaljert enn dette forteller jeg aldri, ikke annet enn til andre på samme arbeidsplass som må vite det før å hjelpe meg feks eller som må underskrive og godkjenne ting. 

Anonymkode: 3ca48...328

• Liker 4
Skrevet

Sånn på siden mener jeg en person ikke burde være psykolog om han forteller så mye detaljert om en pasient, selv om det er anonymisert. Fortelle om små episoder eller problemstillinger, kanskje ta opp noe som plager med kona (fortsatt anonymisert) er innafor. Å fortelle detlajert historikk, familiehistorie, jobbliv osv osv mener jeg er helt uttafor. Har man så stort sladrebehov burde man ikke være psykolog. 

Anonymkode: daad9...2cf

• Liker 1
Skrevet

Leste meg til dette,og det stemmer vel?

"Psykologen respekterer individets rett til konfidensialitet gjennom å iaktta taushet om det som han/hun får rede på om klienter og andre under utøvelsen av yrket. Unntak fra taushetsplikten gjøres dersom det foreligger åpenbar fare for klienten eller andre. Psykologen kan også i henhold til loven være forpliktet til å gi fra seg opplysninger, og informerer derfor klienten om de begrensningene i taushetsplikten som følger av loven"

Unntaket gjelder da selvmordsfare, fare for å skade andre, både voksne og barn. Når det gjelder fortrolige tanker og følelser som ikke gjelder disse områdene som nevnt over, har psykologen full taushetsplikt i forhold til.

Skrevet

Helsepersonell kan fortelle om situasjoner så lenge pasienten ikke blir gjenkjent, men man skal være fryktelig forsiktig med detaljer siden det skal veldig lite til for å kjenne noen igjen. Du har tydeligvis blitt gjenkjent, og da har psykologen brutt taushetsplikten. 

Anonymkode: 69864...9f9

• Liker 5
Skrevet

Anmeld det til helsetilsynet. Det er så mye dårlig behandling og krittikkverdig oppførsel av behandlingspersonell at de bør ikke få slippe unna med overtramp og overgrep mot pasienter.

Anonymkode: bddc5...a32

• Liker 2
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet

Dette er kjempealvorlig. Bra du anmelder det. Håper det får konsekvenser.

Skrevet
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ingen identifiserbare ting kan fortelles. Og her har du jo tydelig blitt identifisert så det er jo et tydelig brudd på taushetsplikten. 

Jeg forteller noen ganger helt generelle ting til andre, som hovedoverskrifter. Aldri detaljer, gjengir aldri spesifikke ting personen har sakt osv. Kan feks si "i dag er jeg lei meg, jobbet med en pasient som jeg fikk så vondt av pga overgrep" eller " på jobb har jeg blitt fortalt meg at denne advokaten er god på dette". Mer detaljert enn dette forteller jeg aldri, ikke annet enn til andre på samme arbeidsplass som må vite det før å hjelpe meg feks eller som må underskrive og godkjenne ting. 

Hvis man har gått til to forskjellige psykologer og som senere blir nære kollegaer, kan de to da snakke om meg? For eksempel «Møtte A utenfor butikken, hun fortalte at hun har blitt mye friskere fra diagnose x»?

Anonymkode: ed95f...45f

Skrevet

Helsepersonell kan fint fortelle om pasienter og dele pasienthistorier og hendelser. Så lenge det ikke er identifiserbart. En en psykolog kan snakke om en pasient til sin venninne, men da må psykologen passe på at pasienten ikke kan identifiseres. Hvis pasienten kan identifiseres, selv om navn er utelatt, så er det et brudd på taushetsplikten. Men psykologer kan likevel dele veldig mye informasjon om pasientene sine, bare ikke gjenkjennbar informasjon. 

Leger og psykologer har også taushetsplikt overfor hverandre, med unntak av hvis de f.eks jobber i team. Så psykologen din kan ikke ringe fastlegen din og dele informasjon om din tilstand uten ditt samtykke. Med mindre det er snakk om fare for liv og helse, da kan taushetsplikten brytes. 

Anonymkode: 33fff...6da

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man har gått til to forskjellige psykologer og som senere blir nære kollegaer, kan de to da snakke om meg? For eksempel «Møtte A utenfor butikken, hun fortalte at hun har blitt mye friskere fra diagnose x»?

Hvis du ikke går i behandling hos noen av dem på det tidspunktet, så er det teknisk sett ikke et brudd på taushetsplikten å fortelle til andre hva du fortalte etter at pasient-behandler-relasjonen opphørte. Dog kan de selvsagt ikke fortelle andre om det du fortalte dem mens du var deres pasient, noen sinne. Men når du ikke lenger er psykologens pasient er ikke informasjonen du gir til vedkommende taushetsbelagt. Så teknisk sett kan den ene psykologen fortelle den andre at de møtte deg utenfor butikken og hva du fortalte. De kan likevel ikke diskutere hva du har fortalt dem mens du var deres pasient. Det gjelder også diagnoser, men hvis du nevner diagnosen når du møter psykologen utenfor butikken kan psykologen fortelle om dette. Jeg vil dog legge til at det er et slags brudd på taushetsplikten hvis en tidligere eller nåværende psykologen går bort til deg i offentligheten for å slå av en prat, men du kan selvsagt velge å starte en samtale. 

• Liker 2
Gjest Kjærlighetsbarn98
Skrevet

Nei! Det er ulovlig at psykologen forteller om deg. Tydeligvis har han gått veldig over grensen da andre klarte å identifisere deg. 

Kan du anmelde dette? Eller hvertfall gi beskjed til stedet hvor du mottok behandling?

Skrevet (endret)
På 6.12.2018 den 16.59, AnonymBruker skrev:

Du har tydeligvis blitt gjenkjent, og da har psykologen brutt taushetsplikten. 

Psykologen, eller andre med legitim adgang til innformasjonen. Ikke for "Spikke fliser",

-men ikke Sikkert det er Psykolog som brutt loven ..!

Og, bare til Info; Innskjerpede regler Vdr. Førerkort ! Strengere rapporteringsPLIKT

for Helsepersonell Vdr. Medisin & Rus bruk /missbruk. 2 Kompiser, samme DPS/Rus-klinikk:

1 mistet lappen tvert Pga. ærlig med Psyk. ( Oppsøkt frivillig, -for å ta ansvar -Eget liv.)

-Andre kompis med Tyngre/"Farligere" Missbruk da, ikke mistet Lappen, Psykolog fører "Dobbel Journal".

En reel, en å vise til NAV / ?Politi, -uten "Farlig" Info...

Jeg var hos nye fastlegen,  -"trenger" for egen del dokumentasjon å legge frem i retten i kommende rettssak, på "Nykter". Forklarte fakta. Han sa OK, jeg har taushetsplikt,, dette fører jeg ikke i Journal. ( Brøt egentlig loven da ... ). Bra lege, IMO.

Kjenner også folk som har sluttet med medisinering de opplagt hadde trengt / sluttet i behandling Pga. frykt for tap -førerkort...

Loven Sikkert ment å redde liv i traffikken. Jeg tror den E.g. dreper fler... (Grrr...).

A.(CAVE:Fnatt)

Endret av Sliten&kjørt51
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis du ikke går i behandling hos noen av dem på det tidspunktet, så er det teknisk sett ikke et brudd på taushetsplikten å fortelle til andre hva du fortalte etter at pasient-behandler-relasjonen opphørte. Dog kan de selvsagt ikke fortelle andre om det du fortalte dem mens du var deres pasient, noen sinne. Men når du ikke lenger er psykologens pasient er ikke informasjonen du gir til vedkommende taushetsbelagt. Så teknisk sett kan den ene psykologen fortelle den andre at de møtte deg utenfor butikken og hva du fortalte. De kan likevel ikke diskutere hva du har fortalt dem mens du var deres pasient. Det gjelder også diagnoser, men hvis du nevner diagnosen når du møter psykologen utenfor butikken kan psykologen fortelle om dette. Jeg vil dog legge til at det er et slags brudd på taushetsplikten hvis en tidligere eller nåværende psykologen går bort til deg i offentligheten for å slå av en prat, men du kan selvsagt velge å starte en samtale. 

Tusen takk for utfyllende svar! :)

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Har opplevd nettopp dette, at jeg har hatt en pasient på ett sted som er ny pasient hos en annen på min nye jobb. Vi var da nøye med å ikke drøfte denne pasienten sammen. Informasjonen jeg har er taushetsbelagt fra den forrige jobben. 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er fremdeles brudd fordi det du får vite i kraft av at du er psykolog (dvs i dette tilfellet tidligere behandler) har du fremdeles taushetsplikt for. Fordi denne personen forteller deg nettopp dette siden den er tidligere pasient er det fremdeles taushetsbelagt!

Skrevet
12 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du ikke går i behandling hos noen av dem på det tidspunktet, så er det teknisk sett ikke et brudd på taushetsplikten å fortelle til andre hva du fortalte etter at pasient-behandler-relasjonen opphørte. Dog kan de selvsagt ikke fortelle andre om det du fortalte dem mens du var deres pasient, noen sinne. Men når du ikke lenger er psykologens pasient er ikke informasjonen du gir til vedkommende taushetsbelagt.

Dette er helt feil. Taushetsplikten om det de har fått vite forsvinner ikke av at man slutter å bruke personen.

Anonymkode: 0fabb...f90

Skrevet (endret)
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er helt feil. Taushetsplikten om det de har fått vite forsvinner ikke av at man slutter å bruke personen.

Stemmer.

Det du har fortalt som pasient er taushetsbelagt resten av livet. Noe annet skulle tatt seg ut!

Men det du forteller til psykologen etter at du har avsluttet pasientforholdet, det kan snakkes om. Ikke etisk riktig spør du meg, men ja... Ikke lovpålagt taushet.

Endret av loveli
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det var det jeg skrev? Det man forteller til sin tidligere behandler etter at behandlingen er avsluttet er ikke taushetsbelagt. Det en pasient forteller til en tidligere psykolog på matbutikken er ikke taushetsbelagt, fordi det ble fortalt etter at pasient-behandler-relasjonen opphørte. Alt pasienten har fortalt til en psykolog mens psykologen var pasientens behandler er taushetsbelagt livet ut, og da åpenbart også etter endt behandling. Hvordan tolket du det jeg skrev som at jeg påsto at psykologen kan fortelle andre hva pasienten fortalte mens de hadde en behandlingsrelasjon etter at behandlingen har opphørt? Jeg skrev bokstavelig talt: "Dog kan de selvsagt ikke fortelle andre om det du fortalte dem mens du var deres pasient, noen sinne." 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...