Gå til innhold

Er barnet mitt utsatt for passiv røyking?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er var usikker på hvor å plassere dette spm, så jeg prøver i dette temaet. 

Vi bor i andre etasje i en tomannsbolig. Vi har barn på under 2 år, det samme har familien under. Den ene voksne der røyker inne, uten vifte eller åpent vindu. Det lukter røyk, og merket at det fort satt seg i klærne dersom vi skulle oppholde oss i den etasjen. Jeg merker ikke til noe røyklukt oppe, men det kan være at jeg har blitt vant til det? Jeg pleier vanligvis å få vondt i hodet, og bli tett i nesen om noen røyker i nærheten, og jeg reagerer ikke her oppe liksom. Merker fort når jeg kommer utenfra at vi ikke har røyklukt i vår etasje. 

Jeg er altså redd for passiv røyking mtp barnet mitt. Enda mer bekymret er jeg for barna nede, og helt ærlig virker kanskje den personen som røyker ikke veldig oppdatert på de negative konsekvenser det har for helsen til de rundt. Selvom jeg vet at han har blitt opplyst, virker det ikke helt som det blir tatt på alvor..

Er man offer for passiv røyking om man ikke bor i samme etasje? Det er ikke helt tett, kan merke om personen røyker på toalettet under oss. Men som sagt, merker ikke til noe røyklukt her oppe.. 

Hva burde vi gjøre? 

Anonymkode: 4ee8b...872

Videoannonse
Annonse
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg er var usikker på hvor å plassere dette spm, så jeg prøver i dette temaet. 

Vi bor i andre etasje i en tomannsbolig. Vi har barn på under 2 år, det samme har familien under. Den ene voksne der røyker inne, uten vifte eller åpent vindu. Det lukter røyk, og merket at det fort satt seg i klærne dersom vi skulle oppholde oss i den etasjen. Jeg merker ikke til noe røyklukt oppe, men det kan være at jeg har blitt vant til det? Jeg pleier vanligvis å få vondt i hodet, og bli tett i nesen om noen røyker i nærheten, og jeg reagerer ikke her oppe liksom. Merker fort når jeg kommer utenfra at vi ikke har røyklukt i vår etasje. 

Jeg er altså redd for passiv røyking mtp barnet mitt. Enda mer bekymret er jeg for barna nede, og helt ærlig virker kanskje den personen som røyker ikke veldig oppdatert på de negative konsekvenser det har for helsen til de rundt. Selvom jeg vet at han har blitt opplyst, virker det ikke helt som det blir tatt på alvor..

Er man offer for passiv røyking om man ikke bor i samme etasje? Det er ikke helt tett, kan merke om personen røyker på toalettet under oss. Men som sagt, merker ikke til noe røyklukt her oppe.. 

Hva burde vi gjøre? 

Nei. Det er du ikke. 

Anonymkode: 25924...133

• Liker 3
Skrevet

Dere burde ikke gjøre noe. Dette er ikke passiv røyking. 

Anonymkode: d0a41...2fd

• Liker 2
Skrevet

Folk har lov til å røyke i sin egen leilighet. Dette får du ikke gjort noe med.

Anonymkode: 146a5...581

Skrevet

Jeg bryr meg fint lite om folk pådrar seg kols når de vet om konsekvensene. Jeg synes ikke det er heldig at det blir røyket der barnet sover, og vet at det kanskje ikke er nødvendig å si noe. Men så bra, at datteren min ikke blir påvirket av det. 

Skrevet (endret)

Jeg hadde nok tatt meg en prat med naboene om å røyke der barnet deres bor. Greit nok at folk skal få røyke, men det er ikke greit å utsette sitt eget barn for den røyken. Å røyke inne rundt barn er en uting.

Endret av Chiyo
Skrevet

Det er neppe store nok mengder til at det er helsefarlig for deres barn, men hvis det er ubehaglig med røyklukt kan dere prøve å få gjort noe med luftingen slik at ikke det trekker inn til dere fra naboen.

Anonymkode: a5b36...b62

Skrevet

Det trekker ikke inn:) jeg er bare så redd for at jeg er blitt immun mot lukten. Men samtidig så reagerer jeg fysisk når det er røyk i nærheten, så det er kanskje ikke noe her oppe likevel:) 

Selvfølgelig skal man få røyke om man vil det, men man burde jo ta litt hensyn fordet. Jeg vet at samboeren har informert naboen om farene ved passiv røyking, men det virker ikke som det trekker inn (hehehe trekker inn)😂 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...