Gå til innhold

Lurt av hundeselger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Hvor skal jeg begynne.. jeg kjøpte en valp fra en som solgte over facebook (vet at det ikke er det lureste, så vær så snill å ikke påpek det), fikk vite at den skulle være leveringsklar en gitt dato. På det tidspunktet ville valpen vært bare 7 uker gammel påsto han. Dermed spurte jeg om jeg kunne hente den én uke senere, og det var greit. Tenkte ikke noe mer over det, kjørte et par mil, og hentet valpen hjem. Den var ikke redd verken på bilturen eller da vi kom hjem, den har derimot virket veldig glad og leken. Ikke før i dag, spurte jeg om nøyaktig fødselsdato (dumt, ja). Jeg fikk litt sjokk, for etter mine beregninger var valpen kun 7 uker når jeg hentet den, og ikke 8 som jeg trodde. Jeg er veldig bekymret ettersom det betyr at de andre valpene liksom var leveringsklare i en alder av 6 uker?! (Han påsto at de var 7 uker på dette tidspunktet) Vet ikke om han har lurt meg bevisst eller ubevisst. Likevel plager dette meg noe enormt, jeg vil jo kun det beste for den lille valpen. Litt om valpens atferd nå: når den er våken, løper den rundt som en liten piraya og biter på alt. Ledninger er noe jeg må passe spesielt godt på. Den biter også ofte når vi stryker/holder den. Jeg pleier alltid å avlede den med en annen leke, og rose den når den leker med leken i stedet. Jeg har bare en bitteliten chihuahua valp å sammenligne med, som ikke brukte å bite noe særlig. Jeg har derfor vanskelig for å forstå at det er normalt å bite så mye som valp, eller om det er fordi den ble hentet for tidlig. Noe valpen min derimot er veeldig flink til, er å tisse og bæsje ute, ikke inne. Vi har bare hatt et fåtall uhell. Nå er hun snart 8 uker gammel, dvs. hun har vært her i 1 uke. Fortsatt veldig trygg. Smått trener vi på å være alene, og ofte bryr hun seg ikke om vi er på et annet rom enn henne. Dersom det plager henne, kommer hun tuslende etter.

Jeg tror jo dette vil kunne gå bra, men jeg føler et sterkt behov for å høre andres meninger også. Er dette helt krise, eller har hun sjans til å bli en ordentlig fin hund når hun blir voksen?

Anonymkode: 4edbe...b63

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Valper er ikke klar for og leveres noe som helst hen før de er åtte uker gamle, og det er den minste felles multiplum man skal kunne forvente at valpekjøpere skal vite. Og hvis noen så gjerne vil levere en ein hund før valpene er så gamle, så bør man si ha det godt og farvel til den hundeselgeren og så varsle det lokale dyrevernalliansen, sånn at de kan holde et øye med den "oppdretteren".

Endret av O.G.
Skrevet
3 minutter siden, O.G. skrev:

Valper er ikke klar for og leveres noe som helst hen før de er åtte uker gamle, og det er den minste felles multiplum man skal kunne forvente at valpekjøpere skal vite. Og hvis noen så gjerne vil levere en ein hund før valpene er så gamle, så bør man si ha det godt og farvel til den hundeselgeren og så varsle det lokale dyrevernalliansen, sånn at de kan holde et øye med den "oppdretteren".

Jeg er enig med deg, men les hva jeg skriver. Jeg trodde at valpen var 8 uker når jeg hentet den. Da han sa at valpen var leveringsklar som 7 uker sa jeg også ifra om at jeg syntes dette var for tidlig, og hentet derfor en uke senere. Det er mulig at jeg burde ha tatt dette som et varseltegn, at de ville levere som 7 uker gamle, men hva skal man gjøre? Jeg trodde det skulle gå fint så lenge jeg ventet en uke ekstra. Valpen er allerede født, og noen må ta vare på den. Om ikke får den et dårlig liv å blir i verste fall avlivet. Hvem vet hva folk som vil levere valpene vekk så tidlig, er i stand til å gjøre mot de. 

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye valper biter er hvertfall ingen indikator på hvor gammel den er. Det varierer veeldig. 

• Liker 6
Skrevet

Det skjønner jeg 😊Tenkte bare at det kanskje er en mulighet for at den biter på grunn av at den i allefall har vært uten de andre valpene i kullet fra den var 6-7 uker gammel. Vet ikke nøyaktig ettersom jeg ikke vet når tid de andre ble hentet, men fikk i alle fall vite at jeg var den siste som hentet min valp. Det sies jo at de lærer mye av biting ved å omgås hverandre. Valpen min biter mye, til tider kan det gjøre litt vondt dersom man ikke stopper den tidsnok. Vet jo at dette er helt individuelt, og at det ikke hjelper så mye å måle den opp mot andre jevnaldrede valper. Likevel må det jo være noen som kan si meg om det er normalt at noen valper biter på alt og alle, eller er det på grunn av for tidlig henting? Alt jeg skriver er sikkert hull i hodet, men jeg sitter her som en bekymret valpemamma, og vil egentlig bare høre andres erfaringer. 

• Liker 1
Skrevet
8 minutter siden, Jodaneida skrev:

Hvor mye valper biter er hvertfall ingen indikator på hvor gammel den er. Det varierer veeldig. 

Glemte å sitere innlegget før jeg svarte, men du skjønner sikkert at svaret under her er til deg :)

Skrevet

Hatt 3 valper og alle bet mye de første mnd. Alltid og på alt. 

Anonymkode: 8f2ea...988

Skrevet

Valper som biter masse og hardt er mer vanlig enn valper som biter lite, uavhengig av alder :) Kanskje du kan melde dere på et valpelurs når den blir litt større? Der får dere god hjelp og oppfølging. 

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hatt 3 valper og alle bet mye de første mnd. Alltid og på alt. 

Anonymkode: 8f2ea...988

Takk for svar 😊

Skrevet
3 minutter siden, Jodaneida skrev:

Valper som biter masse og hardt er mer vanlig enn valper som biter lite, uavhengig av alder :) Kanskje du kan melde dere på et valpelurs når den blir litt større? Der får dere god hjelp og oppfølging. 

Det jeg trodde, men fint å høre det av noen andre også 😊Kanskje jeg klarer å legge vekk bekymringen om at hun ble hentet for tidlig etter hvert. Det virker jo som om hun trives veldig godt her, og halen er alltid like høy som humøret er på topp. Satser på at det ordner seg. Valpekurs er absolutt aktuelt! 

Skrevet

Så bra :) Kos deg med valpetiden! Den er tøff når det står på, men man savner den fort når den er over.

Skrevet
Akkurat nå, Jodaneida skrev:

Så bra :) Kos deg med valpetiden! Den er tøff når det står på, men man savner den fort når den er over.

Tusen takk🐶

Skrevet

Alle mine fire valper beit veldig mye på alt og alle. Kos deg med valpen din og nyt valpetiden fordi den går så altfor fort. Og ta masse bilder. Koselig med valp.  🙂

Skrevet

Innen bikkja mi fylte 6 mnd hadde jeg bytta stuebordet tre ganger pga gnaging på det 😂 Så piraya høres riktig ut.

Anonymkode: 54327...f89

Skrevet

På valp som unger, det er ingen fasit og biting er veldig vanlig. Har hatt alt fra valper som ikke beit til de som ikke sluttet før 6 mnd, og fra de som ikke ødela noe til den som tok rotta på absolutt alt den kom over.  Ble fine alle sammen. Når valpen er trygg, frampå og leken så har du et godt utgangspunkt uansett. Lek med den på dens premisser, alle pattedyr lærer gjennom lek.

Anonymkode: 7c4f9...b42

Skrevet

Min valp bet ikke en eneste gang, ødela heller ikke lekene sine. Jeg trodde seriøst han var hjerneskadet fordi han var så rolig. Tror din valp er helt normal.

Anonymkode: 680e7...6cc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...