AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #1 Skrevet 6. desember 2018 Jeg får tilbake en hund jeg solgte. Han har begynt å markere inne. Alder 2,5 år. Det skal sies at han bare får to turer daglig i løpet av døgnet. De bor i blokk og har ikke hage. Han får heller ikke snuse ute på tur for nåværende eier mener det er ekkelt. Dette har jeg fått vite av andre. Jeg har kjøpt bellyband man har truseinnlegg i. Men hvordan fjerner jeg problemet? Veterinær mente det kan være hormoner siden hunden også har blitt mer hissig, men denne markeringen inne kan jo ikke fortsette. Noen råd? Kastrere? Tanken er å omplassere eller selge til et varig hjem, men først må jeg observere hunden og la han få tid på seg. Det er også mulig jeg beholder han, men på grunn av helsa kan det bli vanskelig. Anonymkode: 0aef1...128
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #2 Skrevet 6. desember 2018 Først ville jeg økt hundens mosjon og trening så den ikke kjeder seg og får nye vaner, at den får kipe adferder er ikke unormalt når den har levd et slikt liv. Så vært striks inne på at den ikke får gå å lukte på ting og holdt den ved meg. Vil anse det som helt normalt å utvikle adferdsforstyrrelser med bare to turer ut om dagen. Hunden har tross alt blitt fratatt retten til å være hund. Anonymkode: 60958...67f 3
Tabris Skrevet 6. desember 2018 #3 Skrevet 6. desember 2018 Når en voksen hund tisser inne, så kommer det som regel av èn av to ting: 1. Fysiske plager (f.eks UVI) 2. Mentalt stress og usikkerhet Utfra det du forteller så ser jeg ikke bort fra at det kan være nr. 2. En del hunder kan tisse/markere for å roe seg ned. Min gjør det etter vi har kjørt bil. Det stresser ham opp så det første han gjør når han kommer ut av bilen er å tisse. Ikke fordi han må på do, men fordi det er hans måte å roe seg ned på. Løsningen er å jobbe med å gjøre hunden tryggere. La den få gå ut oftere, la den få være hund og snuse og tisse på tur. Ikke kjeft på hunden (det påfører bare mer stress), gå gjerne et kurs for å lære verktøy for hverdagslydighet. Hvis den bjeffer på andre hunder på tur så vil det også være med på å gjøre den stresset og redd i hverdagen, så da ville jeg gått inn og jobbet med passeringstrening. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #4 Skrevet 6. desember 2018 9 minutter siden, Tabris skrev: Når en voksen hund tisser inne, så kommer det som regel av èn av to ting: 1. Fysiske plager (f.eks UVI) 2. Mentalt stress og usikkerhet Utfra det du forteller så ser jeg ikke bort fra at det kan være nr. 2. En del hunder kan tisse/markere for å roe seg ned. Min gjør det etter vi har kjørt bil. Det stresser ham opp så det første han gjør når han kommer ut av bilen er å tisse. Ikke fordi han må på do, men fordi det er hans måte å roe seg ned på. Løsningen er å jobbe med å gjøre hunden tryggere. La den få gå ut oftere, la den få være hund og snuse og tisse på tur. Ikke kjeft på hunden (det påfører bare mer stress), gå gjerne et kurs for å lære verktøy for hverdagslydighet. Hvis den bjeffer på andre hunder på tur så vil det også være med på å gjøre den stresset og redd i hverdagen, så da ville jeg gått inn og jobbet med passeringstrening. Jeg bruker ikke kjefte på hunder, men kan jeg si et bestemt Nei hvis den markerer inne og så ta den rett ut? Jeg skal sjekke han for uvi. Dette er en liten, dyr og populær rase og jeg vil ikke at han skal havne som veskehund igjen. Anonymkode: 0aef1...128
Jodaneida Skrevet 6. desember 2018 #5 Skrevet 6. desember 2018 Jeg tok over voksen hund som tisset inne. Hadde på bellyband inne slik at den aaldri fikk markert inne, og var ute mye. Roset som man gjør med valper. Ca. 2 uker tok det før han tok poenget Han hadde riktignok vokst opp i kennel ute, så han måtte lære det. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #6 Skrevet 6. desember 2018 Kastrering hjslp på markering inne på min hund, men han markerte inne kun når det var løpetid på tisper i nærheten, og med flere tisper i nærheten ble det alt for ofte. Men tror vel ikke det vil fungere hvis det ikke er en enkel grunn, som løpetid som er grunnen. Anonymkode: 8152f...a4b
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #7 Skrevet 6. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Kastrering hjslp på markering inne på min hund, men han markerte inne kun når det var løpetid på tisper i nærheten, og med flere tisper i nærheten ble det alt for ofte. Men tror vel ikke det vil fungere hvis det ikke er en enkel grunn, som løpetid som er grunnen. Anonymkode: 8152f...a4b Takk for svar. Jeg skal ikke kastrere før jeg har hatt han og observert. I første omgang blir det chip hvis jeg går til skrittet og kastrerer. Vet det ikke bare er fordeler med kastrasjon. Men fortsetter han å markere selv med flere turer og mer aktivisering ser jeg ikke annen utvei. Anonymkode: 0aef1...128 1
Tabris Skrevet 6. desember 2018 #8 Skrevet 6. desember 2018 (endret) 47 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg bruker ikke kjefte på hunder, men kan jeg si et bestemt Nei hvis den markerer inne og så ta den rett ut? Anonymkode: 0aef1...128 Det vil sannsynligvis ikke ha noen effekt å gjøre det. Hvis hunden oppfatter deg som streng/truende, så vil stresset antagelig bare øke. I verste fall kan han lære seg å tisse inne når du ikke ser på for å unngå din reaksjon. Endret 6. desember 2018 av Tabris 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå