AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #1 Skrevet 6. desember 2018 Hei, Vet ikke helt hvor jeg skal starte. Men, jeg har en svigermor fra "helvete". Som jeg har prøvd på utallige måter å snakke til henne på, for å få hun til å forstå en rekke ting. Det hele starta med da jeg selv ble mamma til ei nydelig jente, med hennes sønn. Hun har selv kalt seg selv mamma `n til datteren min, og jeg har sagt at det skal hun aldri gjøre igjen. Hun har ønsket seg jente hele tiden, men alltid fått gutter. Så hun lever litt i den bobla at datteren min er "hennes". Hun snakker om datteren min som det er hun som oppdrar henne og vet og kjenner datteren min best. Jeg skal ikke gå inn på alt for det er utrolig mye og lista blir laaaang. Såå.. nå nærmer det seg jul, og denne svigermor har et "alkohol" problem. Leit og si, men jeg ser på det på den måten og flere rundt oss. Hun greier ikke å la vær og drikke når datteren min er rundt henne. Det hun gjør i fritiden er ikke mitt problem og jeg skal ikke henge meg i det. Men rundt min 3 åring, er jeg veldig bestemt. Jeg visste ikke at det var så "ille" før vi dro på ferie med dem for noen dager siden. Maset om at jeg må drikke for å slapp av, etter utallige ganger jeg sa nei jeg slapper helt av uten alkohol. Så klikka det for meg, jeg tok avstand og ignorerte henne totalt. Hun kunne ikke feks leke med datteren min litt på stranda, for hun valgte nok igjen og sette seg på en bar for å ta en "lunsj". Etter 3 timer kommer hun ned og spør om hun sover? Da var jeg kras og sa ja hun pleier som regel og sove denne tiden, hun har lekt i 3 timer mens du har sittet der oppe. Da gikk hun. (datteren min spurte etter henne antall ganger og det her er veldig sårt for meg). Ved flere anledninger der jenta vår ville leke på lekeparken så var det huff jeg har så vondt i kroppen. (VÆRT UTE HELE NATTA FØR). Ba min 3 åring sitte pent rundt bordet og ikke herje. er det rart? hun er 3 år ? alt jenta mi ville gjøre var slitsomt for henne. og det var snakk om 3 dager p ferie der glasset var viktigere for henne. og ikke nok med det hun lyver meg midt opp i trynet flere ganger. Hva gjør jeg?? er så driiit lei.. hun har ingen respekt for meg. Og jeg ønsker at jenta vår skal ha en bestemor, føler meg råtten hvis jeg skal avslutte forholdet mitt med henne. Men jeg føler med hennes nærvær så eter hun meg opp levende. Jeg har hatt ingen problemer med andre i familien hans, men henne er ei alle i familien har et problem med. Og hun er ikke vant til at noen sier ifra til henne, og jeg lar meg heller ikke bli tråkka på lengre.. Så pleas!! anyone!!! Har sagt at vi skal ta en prat når hun er hjemme igjen fra ferien. Jeg vil gj henne et ultimatum. Og kjenner jeg gruer meg til å feire jul med henne på hytta, hvis det samme skal skje igjen. bestemt meg for at vi ikke drar hvis det skal fortsette på den måten. (Sorry for skrive feil og langt innlegg, ble litt rotete.!) Anonymkode: 1bd77...f8f
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #2 Skrevet 6. desember 2018 Er det sånn at hun blir full eller kun tar seg et glass? Hvis det er det siste synes jeg du overdriver voldsomt. Anonymkode: 54794...095 6
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 6. desember 2018 #3 Skrevet 6. desember 2018 Hvor er mannen din, altså sønnen hennes oppi alt dette ? Kan ikke han ta seg en prat med sin mor ?
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #4 Skrevet 6. desember 2018 Det du gjør er at du snakker med mannen din. Så sørger dere for at barnet og bestemor møtes, til bursdager, middag hjemme hos dere, tur på lekeplass/barnearrangement osv med dere. Juleselskap med andre tilstede. Dere drar på korte besøk til bestemor, dere inviterer til «fest i barnehagen» eller lignende. Bestemor er velkommen til å bake pepperkaker sammen med dere lørdag formiddag for eksempel. Vanlig bestemorssamvær med barnebarn. Det dere ikke gjør er å reise på sydenturer, hytteturer, ha langhelger sammen, feste sammen. Julaften avsluttes når dere drar hjem og legger barnet. Da vil barnet ha en bestemor i livet sittt, og hun kan drikke så mye hun vil når hun drar på ferie eller når som helst. Ikke still noe ultimatum, kutt kontakt, lag bråk. Mannen og du får bli enige om hvordan det gjør det i jula. Komme på hytta julaften morgen, og bli til førstedag? å klage på hennes oppførsel i ettertid av ferie blir det bare bråk av. La det ligge, og ikke forvent så mye (du virker litt «alt-eller-ingenting», og det gjør hun også). Anonymkode: 0a970...11e 11
Carrot Skrevet 6. desember 2018 #5 Skrevet 6. desember 2018 Hvordan var forholdet dere mellom før du fikk barn?
Gjest Kritt Skrevet 6. desember 2018 #6 Skrevet 6. desember 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei, Vet ikke helt hvor jeg skal starte. Men, jeg har en svigermor fra "helvete". Som jeg har prøvd på utallige måter å snakke til henne på, for å få hun til å forstå en rekke ting. Det hele starta med da jeg selv ble mamma til ei nydelig jente, med hennes sønn. Hun har selv kalt seg selv mamma `n til datteren min, og jeg har sagt at det skal hun aldri gjøre igjen. Hun har ønsket seg jente hele tiden, men alltid fått gutter. Så hun lever litt i den bobla at datteren min er "hennes". Hun snakker om datteren min som det er hun som oppdrar henne og vet og kjenner datteren min best. Jeg skal ikke gå inn på alt for det er utrolig mye og lista blir laaaang. Såå.. nå nærmer det seg jul, og denne svigermor har et "alkohol" problem. Leit og si, men jeg ser på det på den måten og flere rundt oss. Hun greier ikke å la vær og drikke når datteren min er rundt henne. Det hun gjør i fritiden er ikke mitt problem og jeg skal ikke henge meg i det. Men rundt min 3 åring, er jeg veldig bestemt. Jeg visste ikke at det var så "ille" før vi dro på ferie med dem for noen dager siden. Maset om at jeg må drikke for å slapp av, etter utallige ganger jeg sa nei jeg slapper helt av uten alkohol. Så klikka det for meg, jeg tok avstand og ignorerte henne totalt. Hun kunne ikke feks leke med datteren min litt på stranda, for hun valgte nok igjen og sette seg på en bar for å ta en "lunsj". Etter 3 timer kommer hun ned og spør om hun sover? Da var jeg kras og sa ja hun pleier som regel og sove denne tiden, hun har lekt i 3 timer mens du har sittet der oppe. Da gikk hun. (datteren min spurte etter henne antall ganger og det her er veldig sårt for meg). Ved flere anledninger der jenta vår ville leke på lekeparken så var det huff jeg har så vondt i kroppen. (VÆRT UTE HELE NATTA FØR). Ba min 3 åring sitte pent rundt bordet og ikke herje. er det rart? hun er 3 år ? alt jenta mi ville gjøre var slitsomt for henne. og det var snakk om 3 dager p ferie der glasset var viktigere for henne. og ikke nok med det hun lyver meg midt opp i trynet flere ganger. Hva gjør jeg?? er så driiit lei.. hun har ingen respekt for meg. Og jeg ønsker at jenta vår skal ha en bestemor, føler meg råtten hvis jeg skal avslutte forholdet mitt med henne. Men jeg føler med hennes nærvær så eter hun meg opp levende. Jeg har hatt ingen problemer med andre i familien hans, men henne er ei alle i familien har et problem med. Og hun er ikke vant til at noen sier ifra til henne, og jeg lar meg heller ikke bli tråkka på lengre.. Så pleas!! anyone!!! Har sagt at vi skal ta en prat når hun er hjemme igjen fra ferien. Jeg vil gj henne et ultimatum. Og kjenner jeg gruer meg til å feire jul med henne på hytta, hvis det samme skal skje igjen. bestemt meg for at vi ikke drar hvis det skal fortsette på den måten. (Sorry for skrive feil og langt innlegg, ble litt rotete.!) Anonymkode: 1bd77...f8f Her må du skille snørr og barter. Det eneste jeg reagerer på her er om hun er full sammen med barnebarnet. Alt det andre bør du evne å overse. At hun f.eks. ønsker at barnet kaller henne mamma er litt patetisk, men betyr da ingen verdens ting.
Carrot Skrevet 6. desember 2018 #7 Skrevet 6. desember 2018 1 time siden, Kritt skrev: At hun f.eks. ønsker at barnet kaller henne mamma er litt patetisk, men betyr da ingen verdens ting. Enkelte steder er det ofte brukt mor og ikke mamma, der også bestemor er mor, oldemor er mor osv - det er helt normalt.. 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #8 Skrevet 6. desember 2018 Dette hørtes ut som noe jeg kunne skrevet selv. Før babyen kom så hadde vi et bedre forhold enn etter. Det var viktig for henne å poengtere at hennes sønn har blitt pappa og at hun hadde blitt farmor. Jeg som mor var luft. Og vi måtte reise hit og dit så alle fikk møte den lille, det at jeg hadde født 4 dager tidligere mistet mye blod og sydd, det var ikke viktig. Barnet, ligner kun på henne og hennes familie, viktig å poengtere for henne hele tiden. Selv om de fleste jeg møter sier at han ligner vår familie. Jeg har jo også fått høre at alle hennes barn kun ligner henne, så sånn er vel hun da. Hun var på døren hver dag og visste mest! Bare at hun ikke forsto når han trengte mat, selv om vi sa ifra og ga flasken til henne så klarte hun ikke å få han til å spise. Så hun gikk rundt i stua, dritstressa med en unge som grein. Hun skjønte ikke hva som var galt siden han bare gråt. Så jeg tok han ut av hendene hennes og fikk i maten på et blunk. Her måtte vi begrense henne til besøk 2 timer 1 gang i uken. Vi ble helt tappet for energi! Hun og liker å ta seg et glass alkohol til alt av høytider, problemer er bare at hun ikke klarer å stoppe før hun gråter eller sovner. Så vi har hatt noen runder på at dette ikke er normalt før det gikk inn hos han. Vi begrenser høytider og ferier med henne og mannen hennes. Akkurat nå er det helt stopp pga litt ekstra drama. Anonymkode: a89f1...1ad 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #9 Skrevet 6. desember 2018 Det skal ikke være lett å være besteforeldre, og ihverfall ikke farmor ser jeg. De bryr seg for lite, de bryr seg for mye, og de vet ingenting, og de vet best. Jeg syns du sutrer for ingenting. Nå bryr hun seg tydeligvis for mye på en måte, og for lite på andre måter. Ikke lett. Sett pris på at du har en bestemor som bryr seg, for uansett tror jeg det motsatte ville vært mye verre, og tro det eller ikke, du får aldri en bestemor du syns er perfekt. Ganske enkelt fordi ingen er perfekte. Anonymkode: a4af1...942 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #10 Skrevet 6. desember 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Det skal ikke være lett å være besteforeldre, og ihverfall ikke farmor ser jeg. De bryr seg for lite, de bryr seg for mye, og de vet ingenting, og de vet best. Jeg syns du sutrer for ingenting. Nå bryr hun seg tydeligvis for mye på en måte, og for lite på andre måter. Ikke lett. Sett pris på at du har en bestemor som bryr seg, for uansett tror jeg det motsatte ville vært mye verre, og tro det eller ikke, du får aldri en bestemor du syns er perfekt. Ganske enkelt fordi ingen er perfekte. Anonymkode: a4af1...942 Så du mener at det er helt greit at små barn oppholder seg rundt en full farmor. Her er vi hos svigermor/far en dag i uken. Svigerfar er som regel dritings, og barna har ikke stor respekt for han. Jeg har ikke kontakt med han, men snakker med svigermor. Nå er hun gammel og dement. Anonymkode: 6ec9a...a94 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #11 Skrevet 6. desember 2018 Drikker hun seg dritings eller er det bare ett par glass hun tar?? Anonymkode: eae8d...7b4 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #12 Skrevet 6. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så du mener at det er helt greit at små barn oppholder seg rundt en full farmor. Her er vi hos svigermor/far en dag i uken. Svigerfar er som regel dritings, og barna har ikke stor respekt for han. Jeg har ikke kontakt med han, men snakker med svigermor. Nå er hun gammel og dement. Anonymkode: 6ec9a...a94 Din situasjon har ikke noe med det Ts skriver å gjøre, da hun ikke noe sted skriver at farmoren er full. Hun skriver "alkoholproblem", og det er fordi farmoren drikker alkohol. Ser ikke at det er et problem så lenge hun oppfører seg skikkelig. Ts virker umoden, og skal oppdra farmoren. Noe så irriterende og slitsomt. Unge mødre på sitt verste. Anonymkode: a4af1...942 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #13 Skrevet 6. desember 2018 Sånn jeg ser det s virker det som at du lager full storm i ett vannglass. På tide å bli voksen ts. Du kan ikke kontrollere voksne mennesker å jo før du godtar det jo enklere blir livet ditt. Anonymkode: f98fa...74c 2
Gneis Skrevet 6. desember 2018 #14 Skrevet 6. desember 2018 (endret) Å kalle henne "svigermor fra hevete" er vel en aldri så liten overdrivelse ut i fra det du beskriver? Hun høres bare litt irriterende ut. Ikke værre enn det. Du er sikkert litt irriterende du også i blant... Endret 6. desember 2018 av Gneis Skrivefeil 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #15 Skrevet 6. desember 2018 Hadde det vert snakk om et glass hadde jeg oversett det. Men å drikke seg snydens for så skulle være med og rundt barnet hadde jeg ikke akseptert. Som flere sier er det ikke mye du kan gjøre med farmor, men hadde nok minimert kontakten. Samt bedt mannen snakke med henne. forstår det slik at hun i stor grad invaderer deg og dit liv, har opplevd tilsvarende selv. Det som på utsiden såg ut som god og velment hjelp, opplevdes mer som et «overgrep» og innvandring. For min del endte det med psykisk knekk ok skilsmisse. håpet din mann evner å stille mer opp for dere! Anonymkode: b6887...b10
Gjest Xylo Skrevet 6. desember 2018 #16 Skrevet 6. desember 2018 syns ikke du overdriver. Skjønner godt du blir frustrert, tror ikke de som har kommentert over kan ha barn. Frekt å ska henne å kalle henne mamma. Er jo vilt. Ta det opp med henne og gi klar beskjed om at hennes atferd får konsekvenser. Ærlig talt.
mjauritz Skrevet 7. desember 2018 #17 Skrevet 7. desember 2018 Men ærlig talt TS, du kan ikke gå rundt å kommandere og kontrollere andre menneskers atferd. Ut ifra innlegget virker det mer som om hun har svigerdatteren fra helvete. Syntes også det er veldig dramatisk å kalle det et alkoholproblem når du skriver at du fant ut av dette for noen dager siden, da dere var på ferie. Datteren din er 3 år, så om farmor hadde et alkoholproblem, tror du ikke at du ville ha sett tegnene mye tidligere? Og at andre også syntes det, er det sånn at dere driver å prater om dette bak ryggen på henne? Må også si at jeg syntes det er spesielt at du blir fly forbanna fordi hun ber ditt barn sitte stille ved bordet, samtidig som du selv skal kommandere henne på den måten du gjør? Om man er på restaurant og spiser så er det vanlig å korrigere barns atferd om de er helt ville ved bordet. Det gjør vi også med vårt barn, og hun er 2,5 - man sitter pent ved bordet og spiser, det er ingen lekeplass. Et ultimatum syntes jeg høres over alle hauger overdrevent ut. Og forresten. Det er ditt barn! Om hun velger å ta seg en 3 timers lunsj på ferie, så skal hun vel få lov til det? Hun har ikke foreldreansvaret for ditt barn, og de som ikke har egne små barn har muligheten til å ta 3 timers lunsj på ferie. 6
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå