Gå til innhold

Nordlendinger er store i kjeften...

Anbefalte innlegg

Skrevet

sies det, men er de egentlig det, ja de banner mye og er brautende, men er de så ille som de fremstilles i media blant annet ? Eller er det vi i sør som er litt for rolig og stille av oss?

Anonymkode: e87fa...9a2

Videoannonse
Annonse
Gjest Paramount
Skrevet

Tror det kjennetegner nordlendinger som har flyttet sørover, de er ofte veldig opptatt av å få oppmerksomhet. Kan være jeg tar feil, men det er slik jeg opplever dem.

Det er litt som med utlendinger i butikken, de hvisker ikke til hverandre, de snakker høyt og tydelig så alle kan høre at de er "spesielle", hvorfor ellers? Selv om andre kanskje ikke forstår hva de kakler om, synes jeg det kan høres unaturlig ut.

Skrevet

Dette er jo stereotyper da. Jeg og min nærmeste venninne kommer fra "bøgda" i nordland, og snakker saftig dialekt. Jeg bannes, er drøy og bred dialekt. Men får ofte høre jeg er omgjengelig og lett å være seg selv rundt, så kan ikke være så ille:D Min venninnes dialekt er mer rund i kantene og hun bannes aldri(og vi har vært venner siden vi var i bleier), og hun blir ofte beskrevet som diplomatisk, jordnær og varm.

Jeg har stereotyper om at søringer er snobbete, arrogante og uærlige, men jeg vet jo at det ikke stemmer.

Anonymkode: ebc45...02f

• Liker 4
Skrevet

Gift med en. Beskjeden fyr. Banner ikke vanlig tale men kun når han er sint. Han liker de fleste og de fleste liker han. Hans søster er typen som tar mye plass. Snakker høyt og mye om seg selv. Hun misliker mange og mange henne. Men er ikke pga hvor de er fra. Er mer typene de er. 

Anonymkode: 816ce...63c

• Liker 4
Skrevet

Min erfaring er at mennene er veldig påtrengende og ikke tar nei for et nei når de ber deg ut. Blir jo aldri kvitt de 😛 

Anonymkode: c3144...e4a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke sett at de fremstilles så ille i media? Nordlendingene jeg har møtt har skilt seg mest ut med at de er mer sosiale og tryggere på seg selv i sånne settinger. Har aldri møtt en beskjeden nordlending  😁 alle er ikke like uansett, men vi blir jo karakterisert litt utfra hvor eller har vokst opp, og det er jo på grunn av tendenser. 

Anonymkode: d10c1...8dd

• Liker 2
  • 2 uker senere...
Skrevet

De er ofte direkte vennlige og man kan kanskje ta seg faen på at de har litt bannskap inkludert i dagligtalen. De bor jo nord for folkeskikken!

Skrevet

Stor i kjeften? Tja... Får nesten inn en mariekjeks på høykant.

Fra spøk til revolver, vi nordfra er nok litt mer frisluppet i språket, noen mer enn andre. Fremstilles ofte som at vi banner nærmest fra vi er født til i stomper. Noen gjør sikkert det men ikke alle heldigvis

Anonymkode: da514...743

• Liker 2
Skrevet

Nei, har blitt mer eller mindre slutt på den type nordlenninger. De unge er mer som unge i resten av landet nå.

De over 40 er nok mer av den brautanes og bannende typen. Ikke alltid men ganske ofte.

Anonymkode: 12911...a1c

• Liker 1
Skrevet
On 12/6/2018 at 11:15 AM, AnonymBruker said:

Dette er jo stereotyper da. Jeg og min nærmeste venninne kommer fra "bøgda" i nordland, og snakker saftig dialekt. Jeg bannes, er drøy og bred dialekt. Men får ofte høre jeg er omgjengelig og lett å være seg selv rundt, så kan ikke være så ille:D Min venninnes dialekt er mer rund i kantene og hun bannes aldri(og vi har vært venner siden vi var i bleier), og hun blir ofte beskrevet som diplomatisk, jordnær og varm.

Jeg har stereotyper om at søringer er snobbete, arrogante og uærlige, men jeg vet jo at det ikke stemmer.

Anonymkode: ebc45...02f

"Bannes"? Er det et dialektord for verbet "å banne" i presens ("banner")? Jeg spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig!

Anonymkode: 67e9a...a63

• Liker 1
Skrevet

Hele slekten min er nordfra, er født der selv men oppvokst lenger sør i landet. Det er forskjeller på nordlendingene i slekten, min mor er nok den som banner mest🙈Ikke at hun banner hele tiden og blant hvem som helst, men hun banner f.eks når hun gjør ting, da hører vi henne banne for seg selv. Søsteren banner omtrent aldri.

Anonymkode: 7db00...a8f

Skrevet

Digger nordlendinger. 

Skrevet

Herregud. Jeg klarer ikke måten disse menneskene uttaler seg på. Det er ikke annet enn flåsete kommentarer, patetiske vitser og banneord

Anonymkode: 86a75...604

Skrevet

Jeg er fra Finnmark og det er banning i annenhver setning, på de aller fleste jeg kjenner. Kanskje litt brautende, men mulig nordlendinger er litt ''værre''.

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Bannes"? Er det et dialektord for verbet "å banne" i presens ("banner")? Jeg spør fordi jeg er oppriktig nysgjerrig!

Anonymkode: 67e9a...a63

Jepp, dialekt!

Skrevet
På 18.12.2018 den 15.54, lidodo skrev:

De er ofte direkte vennlige og man kan kanskje ta seg faen på at de har litt bannskap inkludert i dagligtalen. De bor jo nord for folkeskikken!

:fnise:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...