Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke selv gjort det da jeg kun benytter kassene med menneskelige ekspeditører for å støtte og opprettholde folks arbeidsplasser. 

Med tanke på at butikkene velger å bytte ut menneskers arbeidsplasser og levebrød for å selv spare penger som driftssjef og sjef , syns jeg ikke det gjør noe at noen slår inn boller til lavere pris. Det har kjedene uansett råd til og jeg er generelt ikke for at rike får mer. Det er en frekk og dårlig endring å kutte ned på besetningen for å heller bruke maskiner. Til slutt er alt maskindrevet og skillet mellom fattige og rike vil bli enda større

Vi er nødt til å ta et aktivt valg i dette nå og stoppe utviklingen ved å ikke benytte oss av maskinene! 

Anonymkode: 1be42...b66

• Liker 5
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har ikke selv gjort det da jeg kun benytter kassene med menneskelige ekspeditører for å støtte og opprettholde folks arbeidsplasser. 

Med tanke på at butikkene velger å bytte ut menneskers arbeidsplasser og levebrød for å selv spare penger som driftssjef og sjef , syns jeg ikke det gjør noe at noen slår inn boller til lavere pris. Det har kjedene uansett råd til og jeg er generelt ikke for at rike får mer. Det er en frekk og dårlig endring å kutte ned på besetningen for å heller bruke maskiner. Til slutt er alt maskindrevet og skillet mellom fattige og rike vil bli enda større

Vi er nødt til å ta et aktivt valg i dette nå og stoppe utviklingen ved å ikke benytte oss av maskinene! 

Dette var ganske nøyaktig sånn luddittene argumenterte også, da de på 1800-tallet løp rundt og ødela tekstilmaskiner.

Det dere begge overser er at problemet ikke er teknologien, men vårt økonomiske system, kapitalismen.

Hvis det var demokrati på arbeidsplassen, hvis alle arbeiderene eide bedriften og hadde én stemme hver i styringa av den ville man nok ikke ha kvittet seg med noen arbeidere og økt lønningene til noen svært få av de gjenværende (dvs eierene og sjefene), som vi gjør under dagens system.

Man ville ha tatt i bruk den nye teknologien, og brukt overskuddet til å enten gi alle arbeiderene økt lønn, mer ferie eller kortere dager.

• Liker 3
Skrevet
12 timer siden, Elektra skrev:

Har du sneket deg til fordeler du egentlig ikke skal ha når du har brukt selvbetjeningskasser? 

Jeg blir helt matt av folk som gjør seg til tjuv og kjeltring for bare noen usle kroner.. 

https://www.dagbladet.no/mat/lurer-butikkene-med-bolletrikset---det-verste-jeg-har-sett/70472440?fbclid=IwAR1ZFBBGart_gLuro_yuV9OJHvUw3YvAAfZu3iL8PBO9bUoyYLNfJCDFoh0

Nei, gidder ikke å gjøre meg til tyv for småpenger. 

Tenk på hvor dritflaut det må være å bli tatt i kontroll for å ha prøvd å snylte/stjele noen småting? 

Anonymkode: 3b24f...0aa

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper at selvbetjeningkasser vil føre til bedre service og utvalg i butikkene. Jo flere ute i butikkene, jo bedre blir kvaliteten på butikken. Både når det kommer til renhold, vareutvalg og service. 
Håper at sjefene der ute ikke kutter i jobbene, men heller ommøblerer på arbeidsområder i stede. Hater folk som ikke tåler forandring. Verden går fremover folkens, slutt å sitte fast i "Alt var bedre før". Teknologien åpner opp nye arbeidsplasser og nye typer arbeid. Teknologien vil forandre både jobb og hverdag. Om dere ikke tåler at verden går fremover så får du flytte til Afrika. 

Anonymkode: 92003...fe1

• Liker 3
Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

På min lokale Meny butikk har det vært selvbetjeningskasser en stund. De har ikke kuttet i bemanningen, men de ansatte har mer tid "på gulvet" og butikken fremstår som mer velfylt, ren og ryddig enn tidligere. Tommel opp for selvbetjeningskasser fra meg. Jeg bruker dem stort sett alltid når jeg er innom og synes det fungerer veldig greit. Har aldri prøvd å snyte bevisst, men kan nok ha valgt feil type av en grønnsak det er flere varianter av ved et uhell.

Anonymkode: 12938...924

• Liker 4
Skrevet

Tenker problemet kan reduseres med noen enkle holdningskampanjer. Noen ganger tenker folk at det ikke er så stor greie for butikken, eller om de kjenner noen som gjør det så tar de etter. Litt bevisstgjøring på at det går utover butikken og at det ikke er greit kan i noen tilfeller være nok. Noen ganger må mennesker bare minnes på konsekvensene av det de gjør, at selv om de ikke merker noe der og da, så har det fortsatt konsekvenser. 

Men burde ikke gjøres på en moraliserende måte, men en "hey, at du velger gjøre dette har faktisk kjipe konsekvenser for andre mennesker" måte

13 hours ago, AnonymBruker said:

Billigere "arbeidskraft" (maskiner) betyr gjerne billigere varer for kundene. Jeg håper egentlig at det blir mer automatisering og en bra tilpasning i fremtiden. Å ha mennesker gående og jobbe med denne type arbeid er ikke noe man burde strebe etter. For hva er idealet? At mennesker bruker timesvis hver dag på mekaniske, meningsløse arbeidsoppgaver? Om vi kan leve i et samfunn der enkle arbeidsoppgaver blir gjort av maskiner, så ser jeg på det som optimalt. 

Selvsagt er butikkjobber per idag viktige, det er tross alt distribusjon av mat. Men å jobbe med det i årevis er nok ikke alltid givende, eller noe som gir så mye til et individ verdimessig og utviklingsmessig at man burde strebe etter det. Å tro at massene blir bedre mennesker av arbeid som krever lite tankekraft er et tankesett som nedvurderer mennesker til enkle aper som blir glade om de har en maskin de kan putte penger på og en godbit kommer ut. Det er ikke en verdig fremtid for mennesket

• Liker 3
Skrevet
4 hours ago, AnonymBruker said:

På min lokale Meny butikk har det vært selvbetjeningskasser en stund. De har ikke kuttet i bemanningen, men de ansatte har mer tid "på gulvet" og butikken fremstår som mer velfylt, ren og ryddig enn tidligere. Tommel opp for selvbetjeningskasser fra meg. Jeg bruker dem stort sett alltid når jeg er innom og synes det fungerer veldig greit. Har aldri prøvd å snyte bevisst, men kan nok ha valgt feil type av en grønnsak det er flere varianter av ved et uhell.

Anonymkode: 12938...924

Det samme opplever jeg i min Meny-butikk, og nei, jeg har aldri følt meg fristet til å snyte på bollene. En pakke med 5 rosinboller koster 30 kroner, det har jeg råd til å betale!

Skrevet

Tråden er ryddet for oppfordring til brudd på norsk lov.

Papirfly, mod.

Skrevet

Nei. Gidder ikke å gjøre meg til tyv for å spare 10 kr.

Skrevet

Hvorfor slå inn noe i det hele tatt? 

Anonymkode: a12de...42b

Skrevet

Har en gang handlet med selvbetjeningskasse og glemt å slå inn to poteter. Oppdaget det først da jeg kom hjem. 

Anonymkode: 92c89...953

Skrevet
23 timer siden, Elektra skrev:

Har du sneket deg til fordeler du egentlig ikke skal ha når du har brukt selvbetjeningskasser? 

Jeg blir helt matt av folk som gjør seg til tjuv og kjeltring for bare noen usle kroner.. 

https://www.dagbladet.no/mat/lurer-butikkene-med-bolletrikset---det-verste-jeg-har-sett/70472440?fbclid=IwAR1ZFBBGart_gLuro_yuV9OJHvUw3YvAAfZu3iL8PBO9bUoyYLNfJCDFoh0

Nei. Jeg gjør meg ikke til tyv for småpenger. 

Anonymkode: df7a1...7ed

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Jeg gjør meg ikke til tyv for småpenger. 

Anonymkode: df7a1...7ed

Hvis de gjør dette konsekvent hver gang de handler, blir det ganske store beløp gjennom et helt år.

Anonymkode: 6c17d...9ee

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...