Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg gikk ikke bjørknes 1+5 men kom direkte hit til Slovakia. Startet å studere i år må si at man virkelig må være forberedt å studere. Føler at jeg angrer litt siden jeg rett og slett suger i mange av fagene her. Men såklart så har vi alle forskjellige erfaringer også er det greit å bare gi det ett forsøk.

• 1 år senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 12.12.2018 den 12.01, Sania skrev:

jeg gikk ikke bjørknes 1+5 men kom direkte hit til Slovakia. Startet å studere i år må si at man virkelig må være forberedt å studere. Føler at jeg angrer litt siden jeg rett og slett suger i mange av fagene her. Men såklart så har vi alle forskjellige erfaringer også er det greit å bare gi det ett forsøk.

Hei, vurderer å prøve ut medisin etter å ha fullført en annen bachelor men er usikker på vanskelighetsgraden. Du skrev at du suger i mange av fagene der? Hvordan går det nå, fortsatte du på studiet?

Skrevet
På 6.12.2018 den 20.12, AnonymBruker skrev:

Har ikke studert i Slovakia, men i et naboland hvor det er minst like tøft, og spør du meg, handler det om at kravene rett og slett er tøffere i Øst-Europa enn i Norge. Jeg har studert i Norge også, så jeg har endel sammenligningsgrunnlag. I Øst-Europa får du synke eller svømme, universitetet gir blaffen. Hvis du ikke møter kravene, er det rett ut. Null tilrettelegging.

Jeg tror også vi har et for dårlig grunnlag fra videregående i realfag i forhold til de lokale studentene, og at det spiller inn. Jeg fikk helt sjokk da en ungarsk venninne på samme studium som meg sa at hele det første året var nesten bare repetisjon fra videregående for henne. De er til og med ferdige ett år før oss på videregående! Mens jeg og alle andre i klassen fra Norge (egentlig alle fra alle land som ikke hadde studert realfag på universitetsnivå i flere år tidligere) slet noe enormt med å henge med på det vanvittige tempoet de første par årene, og vi hadde IKKE lært alt på videregående, for å si det sånn! Og før det kommer noen og sier at det var fordi jeg hadde for dårlige karakterer... Jeg hadde 6 i både tredjeklasse-biologi og -kjemi, og fem i tredjeklassematte (den som tilsvarer den tøffeste matten i dag). Likevel måtte jeg jobbe beinhardt for å ta igjen forspranget til de ungarske studentene. 

Jeg kan på ingen måte se for meg at et universitet i Norge, og da særlig ikke en privat høyskole, klarer å holde samme stil når det gjelder tempo, krav til detaljkunnskap, hierarki og mangel på tilrettelegging. Derfor blir nok overgangen tøff fra Norge til Slovakia tøff. Men når det er sagt - det er fullt mulig, man må bare jobbe beinhardt, og være forberedt på at systemet rett og slett er annerledes . Man må akseptere at sånn er det, og tilpasse seg. 

Anonymkode: 2d733...551

Hva er grunnen til at ungarske studenter velger å studere på engelsk? 

Skrevet

Hvor lett/vanskelig er det å få LIS i Norge etter studier i utlandet? Prioriterer de studenter som er utdannet i Norge? 

Skrevet
3 timer siden, Pipaluk skrev:

Hva er grunnen til at ungarske studenter velger å studere på engelsk? 

Hun studerte ikke på engelsk, men på ungarsk. Men samme studium og samme pensum, bare parallelle klasser. 

Anonymkode: 2d733...551

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
Pipaluk skrev (På 11.11.2020 den 9.04):

Hvor lett/vanskelig er det å få LIS i Norge etter studier i utlandet? Prioriterer de studenter som er utdannet i Norge? 

Man søker på LIS1-stillinger som en vanlig jobb (men med felles utlysningstidspunkter, og en enorm søkerbunke til hvert sykehus), sykehusene har i utgangspunktet ikke lov til å diskriminere de som har utdannelse fra utladet, ettersom de også er utdannede leger, men man ser gjerne at det er en liten skjevfordeling. Men dette trenger ikke ha noe med selve utdanningsstedet å gjøre, de som studerer i norge får ofte et større nettverk av bekjente i helsetjenesten enn de som studerer i utlandet igjennom praksisperioder, de har lettere for å kunne jobbe i helserettede yrker under studiet, og de kan også kombinere jobb som LIS1-vikar samtidig som de går siste studieår.

Dersom du studerer i utlandet bør du derfor være litt mer "på" med å skaffe deg relevante jobber i sommerferiene, og skaffe deg utplasseringsplass/praksisplass på sykehus i Norge der du går inn for å vise interesse for faget og faglig kompetanse. Gjerne på mindre sykehus, der forholdene er mindre og det er lettere å vise hvem du er.

Dersom du har tilhørighet til et mindre sted med et mindre sykehus vil du ha en fordel når du søker LIS1 der, uavhengig av hvor du har studert, ettersom mindre sykehus setter tilhørighet høyt fordi de anser det som større sjanse for at du ønsker å bli værende.

Anonymkode: da3aa...374

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...