Gå til innhold

Studentenes helse- og trivselundersøkelse) viser at hver femte student sliter med alvorlige psykiske symptomplager.!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.utetrend.no/2015/02/studenter_sliter/

Oi! Jeg synes det er så forferdelig trist at så mange studenter har det så vanskelig. 1/5. Det er mange! Samtidig kan jeg ikke forstå at det stemmer, at 20 % har alvorlig psykiske plager?? Det høres mye ut. 

Anonymkode: 6a421...738

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det tror jeg ikke på. 

Anonymkode: b5e14...2ba

• Liker 1
Skrevet

Mange må nok innse at A i samtlige fag ikke er oppnåelig. 

Anonymkode: b5e14...2ba

Skrevet

Da vil jeg nesten si at det de fleste av dem føler tydeligvis er normalt. 20% som føler det samme? Da er det jo bare sånn noen er da...

Anonymkode: eb957...b94

• Liker 1
Skrevet

Det er vel ikke så rart egentlig. Det er mange med alvorlige psykiske plager generellt i samfunnet nå. 

• Liker 1
Skrevet

Tror det er forskjell på hva folk ser på som alvorlige psykiske plager. 

Anonymkode: 2151a...d93

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, SoWhat? skrev:

Det er vel ikke så rart egentlig. Det er mange med alvorlige psykiske plager generellt i samfunnet nå. 

Men 20 % som er alvorlig plaget? Som hadde oppfylt kriteriene for en alvorlig diagnose? Det høres helt ekstremt ut. 

Det hadde vært mer interessant å basere undersøkelsen på kliniske vurderinger fra psykologer f.eks. Tror det slår feil ut når det er selvrapportert. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tror det er forskjell på hva folk ser på som alvorlige psykiske plager. 

Tror også problemet med disse undersøkelsene er at de er selvrapporterte. 

• Liker 4
Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Dessverre...

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dessverre...

Ja, absolutt. Og litt skremmende også. 

Skrevet
3 minutter siden, SoWhat? skrev:

Ja, absolutt. Og litt skremmende også. 

Ja, men jeg kan ikke forstå at det stemmer at 1/5 er alvorlig psykisk syke... 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, men jeg kan ikke forstå at det stemmer at 1/5 er alvorlig psykisk syke... 

Jeg tror på at 1/5 har psykiske plager, men ikke at 1/5 har ALVORLIGE psykiske problemer. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tror det kan lønne seg for mange å ta deltidsstudier, å ta seg tid til å jobbe ordentlig med fagene uten å stresse for mye. Alle vil bli ferdig til normert tid, men det er umenneskelig å være student idag og skulle oppfylle kravene til alle rundt seg. 

Anonymkode: 5b46c...372

• Liker 2
Skrevet

Jeg tror på at 1/5 har psykiske plager, men ikke at 1/5 har ALVORLIGE psykiske problemer. 

Dette stusset jeg på. Hva er egentlig alvorlige psykiske plager? Vanskelig å definere det ordet. 

Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men 20 % som er alvorlig plaget? Som hadde oppfylt kriteriene for en alvorlig diagnose? Det høres helt ekstremt ut. 

Det hadde vært mer interessant å basere undersøkelsen på kliniske vurderinger fra psykologer f.eks. Tror det slår feil ut når det er selvrapportert. 

Om 10 år er det over 50%. Ingenting som tyder på at dette snur.

Anonymkode: a1251...96c

Skrevet

Om 10 år er det over 50%. Ingenting som tyder på at dette snur.

Anonymkode: a1251...96c

Vi trenger hvertfall flere psykologer!!!

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hm. Hva er alvorlige? Det er jo mange grader av angst og depresjoner. En del med personlighetsforstyrrelser. Jeg syns dessverre ikke at det er uforståelig. 

• Liker 1
Skrevet

Dette stusset jeg på. Hva er egentlig alvorlige psykiske plager? Vanskelig å definere det ordet. 

Ja. Jeg tror at alvorlige psykiske plager er når symptomene blir så altoppslukende at man ikke lenger får til å f.eks studere. Hvertfall ikke fulltid. 

Tror også mange som har svart på denne selvstudien vil rapportere at milde depresjoner og mild opplevelse av angst regnes som mer alvorlige psykiske plager enn det det faktisk gjør i psykologien som fag. 

(Sier ikke dette for å rakke ned på folk som har det vondt.) 

• Liker 1
Skrevet

Vi trenger hvertfall flere psykologer!!!

Det beste hadde jo vært å forebygge. Ta ting ved roten og finne årsakene til at så mange sliter. Det hadde vært det beste, men ja, psykologer trengs nok i større grad framover. Ganske triste og alvorlige greier  

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler det er mest angst og depresjoner som blir snakket om i media, og det er vel det de selvrapporerte undersøkelsene i hovedsak dreier seg om. 

Jeg tror ikke det er en økning i psykoselidelser, personlighetsforstyrrelser, komplekse traumelidelser og bipolar lidelse f.eks. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...