AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #1 Skrevet 6. desember 2018 Hei ! Jeg har bodd store deler av livet mitt i fosterhjem. Har i mange måneder tenkt på å skrive om hvordan det er/svare på spørsmål siden jeg vet at det er mange andre som sitter i samme situasjon som jeg har vært i, men det er ikke et tema som blir prata mye om i media i dag. Har sett mye artikler om det å bli fosterforeldre osv, men finner lite som handler om det å faktisk være fosterbarn, og har derfor lyst til å sette dette mer i lys. Samtidig har jeg aldri turt å faktisk gjøre det, har alltid vært veldig privat på dette område, men har litt lyst til å utfordre meg litt til å bli mer åpen siden det kanskje kan hjelpe andre. Hva tenker dere? Noen som ville vært interessert i å lese i så fall? Mvh. "Amanda" Anonymkode: b9e35...458
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #2 Skrevet 6. desember 2018 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei ! Jeg har bodd store deler av livet mitt i fosterhjem. Har i mange måneder tenkt på å skrive om hvordan det er/svare på spørsmål siden jeg vet at det er mange andre som sitter i samme situasjon som jeg har vært i, men det er ikke et tema som blir prata mye om i media i dag. Har sett mye artikler om det å bli fosterforeldre osv, men finner lite som handler om det å faktisk være fosterbarn, og har derfor lyst til å sette dette mer i lys. Samtidig har jeg aldri turt å faktisk gjøre det, har alltid vært veldig privat på dette område, men har litt lyst til å utfordre meg litt til å bli mer åpen siden det kanskje kan hjelpe andre. Hva tenker dere? Noen som ville vært interessert i å lese i så fall? Mvh. "Amanda" Anonymkode: b9e35...458 Hvordan er det å være fosterbarn? Anonymkode: a431d...cf0
SoWhat? Skrevet 6. desember 2018 #3 Skrevet 6. desember 2018 Du må bare være forberedt på at barnevernsmotstandere kan reagere i kommentarfelt osv. De mer ekstreme er ikke greie å bryne seg på. Du må også være forberedt på mange vanskelige og vonde historier. Det er også mange ulike mennesker, og ulike opplevelser, men det er sikkert dere som har en del felles også. Det må ihverfall være godt gjennomtenkt hvis du skal stå fram med identiteten din. Det er veldig viktig. Så spørs det litt hvor gammel du er også. Jeg ville nok tatt noen store runder i tenkeboksen om jeg var deg. 1
amanda97 Skrevet 6. desember 2018 #4 Skrevet 6. desember 2018 (endret) hvis folk er barnevernsmotstandere så trenger de vel ikke gå imot fosterbarn? Endret 6. desember 2018 av amanda97 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #5 Skrevet 6. desember 2018 9 minutter siden, SoWhat? skrev: Du må bare være forberedt på at barnevernsmotstandere kan reagere i kommentarfelt osv. De mer ekstreme er ikke greie å bryne seg på. Du må også være forberedt på mange vanskelige og vonde historier. Det er også mange ulike mennesker, og ulike opplevelser, men det er sikkert dere som har en del felles også. Det må ihverfall være godt gjennomtenkt hvis du skal stå fram med identiteten din. Det er veldig viktig. Så spørs det litt hvor gammel du er også. Jeg ville nok tatt noen store runder i tenkeboksen om jeg var deg. Har tenkt veldig mye på det, sikkert i nærmere ett år. Så har absolutt tenkt på mye av det du har skrevet Er 21 år, så begynner å bli litt voksen hvertfall. Når det gjelder identitet så har jeg tenkt mye på å ikke dele for mye av min historie siden dette innebærer mange andre personer og derfor kan det gå uttover dem. Så dette er absolutt ikke lett, kunne gjort det lett for meg selv og ikke gjort dette, men har tenkt oftere og oftere på det fordi jeg ønsker å hjelpe andre. Tenker du at folk ville vært interessert da? Anonymkode: b9e35...458
SoWhat? Skrevet 6. desember 2018 #6 Skrevet 6. desember 2018 2 minutter siden, amanda97 skrev: Har tenkt veldig mye på det, sikkert i nærmere ett år. Så har absolutt tenkt på mye av det du har skrevet Er 21 år, så begynner å bli litt voksen hvertfall. Når det gjelder identitet så har jeg tenkt mye på å ikke dele for mye av min historie siden dette innebærer mange andre personer og derfor kan det gå uttover dem. Så dette er absolutt ikke lett, kunne gjort det lett for meg selv og ikke gjort dette, men har tenkt oftere og oftere på det fordi jeg ønsker å hjelpe andre. Tenker du at folk ville vært interessert da? Jeg vet ikke. Det jeg tenker er at det er jo at det er et veldig sårbart tema for mange, men samtidig er det jo mange gode historier også. Men det er jo ingen som jeg vet om som har gjort det; med å ha fokus på at de er fosterbarn. Det er jo litt som du sier med at mange andre også er involvert i deres liv, og som også må bli beskyttet. Som med foreldre og ansatte i bv osv. Jeg ser en del problemer ved å gjøre det, for å være ærlig da 🙂
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #7 Skrevet 6. desember 2018 2 minutter siden, SoWhat? skrev: Jeg vet ikke. Det jeg tenker er at det er jo at det er et veldig sårbart tema for mange, men samtidig er det jo mange gode historier også. Men det er jo ingen som jeg vet om som har gjort det; med å ha fokus på at de er fosterbarn. Det er jo litt som du sier med at mange andre også er involvert i deres liv, og som også må bli beskyttet. Som med foreldre og ansatte i bv osv. Jeg ser en del problemer ved å gjøre det, for å være ærlig da 🙂 Tenker at det går an å være anonym, så slipper man endel problemstillinger. Men om man hadde vært åpen om identiteten sin, så trenger man ikke legge ut om familien og hva som har skjedd osv. Tenker mer på å snakke om hvordan det er å flytte, svare på ting som folk lurer på, normalisere det å være fosterbarn, at det ikke betyr at man er "problembarn" som mange sier osv. Men takk for at du deler ditt synspunkt, trenger litt meninger om dette, hehe Anonymkode: b9e35...458
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #8 Skrevet 6. desember 2018 Jeg ville nok vert veldig nøye på anonymitet. Det er ikke bare familie, fosterfamilie, venner og ansatte i bv som blir berørt men også dine fremtidige barn. Men, temaene kan være interessante og jeg skulle likt å se videoene som tegneserier feks. Da kunne de blitt brukt av studenter feks. Anonymkode: 0b1cd...e92 1
SoWhat? Skrevet 6. desember 2018 #9 Skrevet 6. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at det går an å være anonym, så slipper man endel problemstillinger. Men om man hadde vært åpen om identiteten sin, så trenger man ikke legge ut om familien og hva som har skjedd osv. Tenker mer på å snakke om hvordan det er å flytte, svare på ting som folk lurer på, normalisere det å være fosterbarn, at det ikke betyr at man er "problembarn" som mange sier osv. Men takk for at du deler ditt synspunkt, trenger litt meninger om dette, hehe Anonymkode: b9e35...458 Ok. Ja, jeg tror mange ville stilt spørsmål og lest om det sånn sett, det tror jeg.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #10 Skrevet 6. desember 2018 Kunne trengt flere svar her 🙈 Anonymkode: b9e35...458
Emmelise Skrevet 6. desember 2018 #11 Skrevet 6. desember 2018 12 timer siden, amanda97 skrev: hvis folk er barnevernsmotstandere så trenger de vel ikke gå imot fosterbarn? Hvis fosterbarnet har en positiv erfaring med Barnevernet eller sier noe som helst som ikke passer med den virkelighetsoppfattelsen som barnevernsmotstandere har, så går de enten til angrep mot vedkommende eller påstår at vedkommende er totalt hjernevasket og må "reddes fra seg selv". Klassisk no-win situasjon. Så jeg vil nok anbefale at man tar i bruk et alias og dermed opprettholder en viss anonymitet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå