AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #1 Skrevet 5. desember 2018 Jeg tar alltid frem adventspynten og det rundt 30 november hvis ikke første advent enda har vært. Tar frem enda mer julepynt så det blir ekstra julestemning så fort ferien er i gang, typ rundt 20 ish hvert år. Vasker hele huset så det er rent og pent, og kjøper sånne der (vet ikke hva dem heter) som gir litt «jul» lukt. Setter opp juletreet 22 desember. Fjerner alt julepynt noen dager etter nyttårsaften Personlig har jeg ikke forstått meg på de som pynter masse til jul og setter opp treet så tidlig som i midten av november eller før. Blir ikke julestemningen borte da på Julaften?🙈 Hvordan gjør du dette? Hva er din tradisjon? Anonymkode: 39897...150 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #2 Skrevet 5. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar alltid frem adventspynten og det rundt 30 november hvis ikke første advent enda har vært. Tar frem enda mer julepynt så det blir ekstra julestemning så fort ferien er i gang, typ rundt 20 ish hvert år. Vasker hele huset så det er rent og pent, og kjøper sånne der (vet ikke hva dem heter) som gir litt «jul» lukt. Setter opp juletreet 22 desember. Fjerner alt julepynt noen dager etter nyttårsaften Personlig har jeg ikke forstått meg på de som pynter masse til jul og setter opp treet så tidlig som i midten av november eller før. Blir ikke julestemningen borte da på Julaften?🙈 Hvordan gjør du dette? Hva er din tradisjon? Anonymkode: 39897...150 Svibler? Et annet navn er hyasint, jeg har alltid en del av dem. Juletreet pyntes lillejulaften, da kommer også all annen pynt. Kun adventsting før det, stjerne og lysestake og 4 lilla lys. Så er alt støvfritt og nytt julaften. Vi fjerner julen ca 13.dag jul. Varierer litt alt ettersom. Anonymkode: 8900a...dec 2
Ariana807 Skrevet 5. desember 2018 #3 Skrevet 5. desember 2018 Må få opp pynten så tidlig som mulig!! 😍😍 Alt var pyntet og klart onsdagen før første søndag i advent. Jeg arbeidet 12 timers skift i helgen, så pynting måtte skje før helgen. Men kunne fint funnet på å ta frem pynten helgen før faktisk elsker jul!! Forsvinner ikke julestemningen? Akkurat det samme spurte de på jobb om da jeg satte på p7 klem jul, men dette er jo oppvarmingen. Alt går opp mot klimakset som er jul. Kjekt å koselig med alt lyset og i romjula og videre og, men jul er nesten litt over allerede når julaften er over 😅😂 Pynten står ofte en uke ut i januar, bare for stemningen sin del. Hadde jeg hatt ekte tre, hadde det kommet opp fredagen før julaften (evt. noen dager før avhengig av når jul er, som regel i helgen før julaften). Det var tradisjonen hjemme fra jeg var liten. Men nå har jeg et falskt ikke helt juletre tre 😊 så da står det oppe allerede 👍🏻 Veldig fint og kjekt med litt stemning 😊😍😍
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. desember 2018 #4 Skrevet 5. desember 2018 Siden jeg flyttet hjemme fra i 2004 har jeg bodd i 7 leiligheter og aldri noen gang har jeg pyntet til jul. Så man kan vel si at min tradisjon er å la være å pynte og jeg forsetter den tradisjonen i år også.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #5 Skrevet 5. desember 2018 2 minutter siden, Eugene Onegin skrev: Siden jeg flyttet hjemme fra i 2004 har jeg bodd i 7 leiligheter og aldri noen gang har jeg pyntet til jul. Så man kan vel si at min tradisjon er å la være å pynte og jeg forsetter den tradisjonen i år også. Det er også helt greit, synes jeg. Alle må gjøre som det passer dem selv. Anonymkode: 8900a...dec 1
Arkana Skrevet 6. desember 2018 #6 Skrevet 6. desember 2018 1. desember eller 1. søndag i advent slår vi på julelysene ute, henger opp krans på ytterdøra og stjerne i kjøkkenvinduet, finner fram adventsstake, henger opp julegardiner, bruker juleputetrekk på pynteputene i sofaen og juletelysholdere og kjøper svibler jevnlig i løpet av desember slik at det alltid lukter fantastisk hjemme. Det er pynten vi har fram til lille julaften hvor vi pynter juletreet og finner fram resten av julepynten. Julepynten fjernes enten kvelden før første arbeidsdag i januar eller maks en dag eller to etter. Når hverdagen er tilbake er all julestemning fullstendig borte så jeg ser ikke poenget med julepynt til langt ut i januar. Jeg har mer stemning nå enn om en måned så jeg forstår godt de som pynter tidlig i desember.
Gjest Paramount Skrevet 6. desember 2018 #7 Skrevet 6. desember 2018 Jeg forsøker alltid å følge tradisjonen, slik jeg er vant med fra jeg var liten. Litt kjedelig kanskje. Men det gir mindre stress, og fred og ro i sinnet, fordi det gjør omgivelsene stabile, forutsigbare og trygge. Bra er godt nok, trenger liksom ikke å toppe fjoråret hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #8 Skrevet 6. desember 2018 Jeg pynter til advent 1. desember/1. søndag i advent avhengig av hva som kommer først. Da er det stjerne i vinduet, adventstaker, lilla duk på bordet, utelys og adventkalender. I dag, 6. desember, har jeg satt fram St. Nikolas-figuren, og den 13. setter jeg fram Lucia og stjerneguttene. Siste frihelg før jul legger jeg på juleduker, finner fram røde pledd til sofaen og pynter med røde lys, røde og hvite tulipaner og noen nisser. Juletreet pynter vi om ettermiddagen 23. desember. Da tar vi også fram julekrybben. Mannen er vant til full julepynt fra 1. desember, og søsteren hans mener at vi har altfor lite pynt. Jeg prøver å forklare at jeg foretrekker kvalitet framfor kvantitet, også når det gjelder julepynt. Jeg kjøper gjerne julepynt som suvenirer når jeg er på reise, eller går på skattejakt i bruktbutikker. I år har vi verken barn eller hund på besøk i jula, så da kan jeg endelig henge oldemors vakre glasskuler på juletreet. Jeg tar vekk julepynten inne 13. dag jul (6. januar). Det som kan ses utenfra får stå til 20. dag jul pga naboene/bygdedyret. Anonymkode: 32e0f...4f9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #9 Skrevet 6. desember 2018 Vi pynter når det nærmer seg første søndag i advent. Da kommer all julepynten opp, inkludert treet. Så koser vi oss med all pynten til begynnelsen/midten av januar. Anonymkode: ba882...e36
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #10 Skrevet 6. desember 2018 Her finner vi fram adventsstaken dagen før 1. Søndag, også blir det gradvis mer jul. Jeg har ikke hatt juletre selv de siste 7-8 årene, men i år skal vi kanskje ha jula her, i så fall blir det tre. Anonymkode: 8d0da...39d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #11 Skrevet 6. desember 2018 I fjor satte jeg opp treet to uker før jul. Det gjør jeg ikke i år. Det skal få vente til lille juleaften, slik jeg er vant til fra barn av. Så våkner barna til pyntet tre på juleaften. Ellers har vi hengt opp julelys ute, adventsstake og julestjerne i vinduet og julekrybbe. Anonymkode: ac82c...ac6
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #12 Skrevet 6. desember 2018 1. desember er det stjerne i vinduet og 1. søndag i advent er det adventsstake. Kanskje noen lilla lys, etc i adventstiden. Julepynten og juletreet kommer ikke opp før rett før jul. Jula forsvinner ut 13. eller 20. dag jul. Det er også den tradisjonelle måten å gjøre det på. Nå begynner flere og flere å ta frem julestasen lagt tidligere enn før. Da blir man etter hvert lei og opplever at jula nesten er ferdig når endelig julaften kommer. Det bekrefter også en bruker over her. For meg blir det helt galt. Her er julaften begynnelsen på julen med den unike stemningen man da har i romjulen og litt ut i januar. Skal man gi noen skylden for at det er slik så må vi nok se til handelsstanden som begynner med bjelleklang og juletrær tidligere og tidligere noe som igjen påvirker oss forbrukere. Anonymkode: 4f6f1...837
MarianneE Skrevet 6. desember 2018 #13 Skrevet 6. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tar alltid frem adventspynten og det rundt 30 november hvis ikke første advent enda har vært. Tar frem enda mer julepynt så det blir ekstra julestemning så fort ferien er i gang, typ rundt 20 ish hvert år. Vasker hele huset så det er rent og pent, og kjøper sånne der (vet ikke hva dem heter) som gir litt «jul» lukt. Setter opp juletreet 22 desember. Fjerner alt julepynt noen dager etter nyttårsaften Personlig har jeg ikke forstått meg på de som pynter masse til jul og setter opp treet så tidlig som i midten av november eller før. Blir ikke julestemningen borte da på Julaften?🙈 Hvordan gjør du dette? Hva er din tradisjon? Anonymkode: 39897...150 Dette er akkurat slik jeg gjør det, med unntak av at treet pyntes på lillejulaften
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå