AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #1 Skrevet 5. desember 2018 Er det slik at folk enda har fordommer mot nordlendinger? Spør bare av nysgjerrighet Anonymkode: f17e6...12c
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #2 Skrevet 6. desember 2018 Er dette en tråd om fordommer mot nordlendinger eller om dialektene til nordlendinger? Personlig liker jeg nok best de dialektene som er i Finnmark, av dialektene i Nord-Norge. Jeg har dessverre ikke nok kunnskap og erfaring til å klare å skille de ulike dialektene i Finnmark fra hverandre, men jeg hører om noen er derfra vs Troms eller Nordland. Dialektene i Nordland er nok de jeg liker minst. Syns ikke de er noe fine å høre på, enten det er folk fra Bodø, Lofoten eller Brønnøysund. Anonymkode: 203ed...083 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #3 Skrevet 6. desember 2018 Favoritt-dialekten min. ❤ Gjerne iblandet noen saftige gloser ingen har hørt sør for Trøndelag. 😁 Anonymkode: 88025...71d 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #4 Skrevet 6. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Favoritt-dialekten min. ❤ Gjerne iblandet noen saftige gloser ingen har hørt sør for Trøndelag. 😁 Anonymkode: 88025...71d Det er jo ikke en dialekt? Anonymkode: 203ed...083 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #5 Skrevet 6. desember 2018 Jeg har aldri truffet en hyggelig nordlending, de er frekke, løgnere og store i kjeften. Anonymkode: 1a331...f77 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #6 Skrevet 6. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er jo ikke en dialekt? Anonymkode: 203ed...083 En nordlending har dialekt ja, men det er så klart små variasjoner. Hvis jeg skulle valgt første og siste plass må det bli siste plass på Myre-dialekten (de uttaler rare R'er) og Harstad-dialekten og Bodø-dialekten på førsteplass. Anonymkode: 88025...71d 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #7 Skrevet 6. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: En nordlending har dialekt ja, men det er så klart små variasjoner. Hvis jeg skulle valgt første og siste plass må det bli siste plass på Myre-dialekten (de uttaler rare R'er) og Harstad-dialekten og Bodø-dialekten på førsteplass. Anonymkode: 88025...71d Ja, nordlendigner har dialekt, men de har ikke èn dialekt. Det er jo ganske store forskjeller vil jeg si. Anonymkode: 203ed...083 1
SPOCA Skrevet 6. desember 2018 #8 Skrevet 6. desember 2018 (endret) Store i kjeften. Og klart, det er jo mange ulike dialekter nordpå, det sier seg selv, men for en som ikke er fra de nordligste fylkene, er det ikke voldsomt stor forskjell, mange høres like ut, selv om jeg klarer å skille en del av dem. De har gjerne enkelte felles trekk. Jeg synes vel egentlig ikke så mye om dialektene nordfra, men det har mest med at jeg ser på de som brautende og store i kjeften, og det ødelegger nok litt av inntrykket. Samtidig kjenner jeg mange hyggelige nordlendinger, som igjen selvfølgelig milder dette inntrykket. Endret 6. desember 2018 av SPOCA 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #9 Skrevet 6. desember 2018 Jeg liker de! Og det er mange herlige dialekter der!! Anonymkode: b83fd...5a2 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #10 Skrevet 6. desember 2018 Nordlandsk er finest når det snakkes rolig og lavmelt. Ikke fint når det snakkes fort og høyt. Anonymkode: 08ec1...f91 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #11 Skrevet 6. desember 2018 Burde legge til at det er mange ganger finere en bergensk. Anonymkode: 08ec1...f91 1
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #12 Skrevet 6. desember 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, nordlendigner har dialekt, men de har ikke èn dialekt. Det er jo ganske store forskjeller vil jeg si. Anonymkode: 203ed...083 Ikke vær så kverulant. Du kan høre at noen er fra Nordland, altså en dialekt, med litt ulikheter mellom de forskjellige plassene. Ang fordommer har jeg ingen mot de fra Nordland, men jeg har det mot de fra Oslo. Du er vel ikke derfra tilfeldigvis? 😉 Anonymkode: 88025...71d
SPOCA Skrevet 6. desember 2018 #13 Skrevet 6. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Ikke vær så kverulant. Du kan høre at noen er fra Nordland, altså en dialekt, med litt ulikheter mellom de forskjellige plassene. Ang fordommer har jeg ingen mot de fra Nordland, men jeg har det mot de fra Oslo. Du er vel ikke derfra tilfeldigvis? 😉 Anonymkode: 88025...71d Jeg er derimot fra Oslo, og godt vant med fordommer. Så man må tåle litt altså, ikke være så hårsåre. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #14 Skrevet 6. desember 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke vær så kverulant. Du kan høre at noen er fra Nordland, altså en dialekt, med litt ulikheter mellom de forskjellige plassene. Ang fordommer har jeg ingen mot de fra Nordland, men jeg har det mot de fra Oslo. Du er vel ikke derfra tilfeldigvis? 😉 Anonymkode: 88025...71d Nordlendinger er faktisk fra både Nordland, Troms og Finnmark, og med mindre du knapt har hørt en dialekt før er det faktisk en ganske markant forskjell på flere av de. Regner du kanskje alle dialekter fra Vestlandet som en også da eller? Anonymkode: 203ed...083 5
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #15 Skrevet 6. desember 2018 Synes den er stygg og det er altfor mye flau "humor" og banning Anonymkode: 77f88...af3 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #17 Skrevet 6. desember 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nordlendinger er faktisk fra både Nordland, Troms og Finnmark, og med mindre du knapt har hørt en dialekt før er det faktisk en ganske markant forskjell på flere av de. Regner du kanskje alle dialekter fra Vestlandet som en også da eller? Anonymkode: 203ed...083 Jeg regner ikke Nord-norge som samme plass (Vet du avstandene der?). Jeg deler det altså inn i Finnmarkinger og Nordlendinger. De fra Troms kaller jeg bare folk i Troms. Ja, jeg drar de fra Vestlandet under en kam. Anonymkode: 88025...71d
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #18 Skrevet 6. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg regner ikke Nord-norge som samme plass (Vet du avstandene der?). Jeg deler det altså inn i Finnmarkinger og Nordlendinger. De fra Troms kaller jeg bare folk i Troms. Ja, jeg drar de fra Vestlandet under en kam. Anonymkode: 88025...71d Du gir jo inntrykk av å gjøre det når du påstår at det omtrent bare finnes en dialekt der med små forskjeller. Jeg tror nok du hadde hatt godt av å oppdatere deg litt på både geografi og dialekter. Anonymkode: 203ed...083 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #19 Skrevet 6. desember 2018 Syns de fineste dialektene er nordfra. Blir litt ekstra positivt innstilt til en nordlending: bare fordi jeg liker dialektene. Anonymkode: 0423a...0a7 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #20 Skrevet 6. desember 2018 Hva som gjør en dialekt fin kommer an på hvem som snakker. Det finnes brautende og yndige personer i alle dialekter, for å sette det på spissen. Nordlandsk dialekt kan være veldig vakkert. Anonymkode: 66962...e56 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå