Gå til innhold

«Ny» studie for privatister: askundervisning. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Gjest Autofyll
Skrevet (endret)

Hittil har jeg avlagt nesten 20 eksamener som privatist før jeg nesten er rett rundt hjørnet - med noen få fag igjen fra påbyggsåret igjen.

Første året på VGs tok jeg via www.Nki.no. (NKI Nettstudier) Erfaringen her var god, med flinke lærere som har fulgt meg opp nøye. 

Andre året og halvparten av tredje året tok jeg helt på egenhånd med mye god lærdom innenfor studieteknikk fra NKI. 

Men så plutselig dukket det opp en annonse som henviste til www.askundervisning.no, og jeg syns jeg ble positivt overrasket over en helt ny type nettundervisning. Her får man hele den nødvendige undervisningen på video, samt. Utspørring gjennom quiz om hvor mye man kan og ikke i faget. 

Fakta fra nettsiden til ASK:

ASK er den eneste skolen i Norge som gir deg samme undervisningen digitalt som om du satt i klasserommet. Og du får også veiledning og eksamenstrening som gir deg de beste forutsetninger for å lykkes på eksamen.

Noen som har vært student på dette kurset? Om så, hva syns du? 

Endret av Autofyll
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva vil du studere? Det er sykt dyrt å være privatist nå. 2000 for fag man har hatt før og dyrt med privatskole.

Anonymkode: 5f311...7b0

Gjest Autofyll
Skrevet (endret)
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva vil du studere? Det er sykt dyrt å være privatist nå. 2000 for fag man har hatt før og dyrt med privatskole.

Anonymkode: 5f311...7b0

Samfunnsvitenskap. Ja, det er dyrt å ta opp VGs når man aldri fullførte det. Det er en av ulempene med å ha droppet ut. 

Da jeg startet som privatist så var kostnadene per eksamen godt under ca. 400kr. Så ble den til ca. 800kr, også steg det gradvis og fort frem til den høye kostnaden det er i dag. Jeg skjønner bare ikke hvorfor? Hvorfor skal de absolutt tjene så mye på én eksamen- spesielt når de vet at man må ofte opp til flere eksamener innen samme fag fordi privatister har ikke trekkfag, men må opp til både muntlig og skriftlig når det er tilfelle. 

Leste i avisen at de hadde forhøyet kostnadene fordi de vil ikke at det skal være så «lett» å ta opp fag fordi det kan gjøre slik at elever ikke tar ordinær skole «seriøst» fordi de «bare kan ta det opp igjen». Synd at de ikke ser det fra den andre siden- at det er en flott måte å få vitnemålet på dersom man ikke er tilpasset ordinær skolegang. Eller at noen kan få muligheten til å ta opp ett fag eller to som en var uheldig og fikk dårligere karakterer i enn de hadde tenkt.

Endret av Autofyll
Skrevet
1 time siden, Autofyll skrev:

Samfunnsvitenskap. Ja, det er dyrt å ta opp VGs når man aldri fullførte det. Det er en av ulempene med å ha droppet ut. 

Da jeg startet som privatist så var kostnadene per eksamen godt under ca. 400kr. Så ble den til ca. 800kr, også steg det gradvis og fort frem til den høye kostnaden det er i dag. Jeg skjønner bare ikke hvorfor? Hvorfor skal de absolutt tjene så mye på én eksamen- spesielt når de vet at man må ofte opp til flere eksamener innen samme fag fordi privatister har ikke trekkfag, men må opp til både muntlig og skriftlig når det er tilfelle. 

Leste i avisen at de hadde forhøyet kostnadene fordi de vil ikke at det skal være så «lett» å ta opp fag fordi det kan gjøre slik at elever ikke tar ordinær skole «seriøst» fordi de «bare kan ta det opp igjen». Synd at de ikke ser det fra den andre siden- at det er en flott måte å få vitnemålet på dersom man ikke er tilpasset ordinær skolegang. Eller at noen kan få muligheten til å ta opp ett fag eller to som en var uheldig og fikk dårligere karakterer i enn de hadde tenkt.

De hevet prisen fordi de opplevde at mange oppmeldte ikke møtte opp til eksamen. De ønsket altså å heve terskelen til å melde seg opp til eksamen. 

Anonymkode: d9203...127

Skrevet

Min sønn tok opp 4 fag via Ask. 2 på høsten og 2 på våren. 495 kr pr fag pr mnd. Han så på forelesninger via nett, men benyttet seg ikke av å snakke med lærerne el være med i grupper. Han kunne også ha levert besvarelser. Men dette holdt for han, besto alle 4. Han fikk lån og stipend også. Det gav ham også en ekstra motivasjon til å klare det, at det kostet ham penger også. 

Anonymkode: 2823f...549

Gjest Autofyll
Skrevet (endret)
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

De hevet prisen fordi de opplevde at mange oppmeldte ikke møtte opp til eksamen. De ønsket altså å heve terskelen til å melde seg opp til eksamen. 

Anonymkode: d9203...127

Løsningen da hadde vært bot for å ikke møte opp- veldig dumt at det skal gå utover studenter som bare trenger å få fullført. 

Endret av Autofyll
Gjest Autofyll
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min sønn tok opp 4 fag via Ask. 2 på høsten og 2 på våren. 495 kr pr fag pr mnd. Han så på forelesninger via nett, men benyttet seg ikke av å snakke med lærerne el være med i grupper. Han kunne også ha levert besvarelser. Men dette holdt for han, besto alle 4. Han fikk lån og stipend også. Det gav ham også en ekstra motivasjon til å klare det, at det kostet ham penger også. 

Anonymkode: 2823f...549

Spennende! Tror jeg vil prøve dette. Men kan man si opp abonnementet når man vil eller er det bindingstid montro? Bra at man kan betale litt hver månede da- passer studenter utmerket. 

• 5 måneder senere...
Skrevet (endret)

Jeg tok opp samfunnsfag på ASK. Jeg kan si jeg er veldig glad for det valget, nå etter endt eksamen.(fra 2 til 5 i karakter på 4 mnd).

Først av alt vil jeg nevne at det krever selvdisiplin som nettbasert elev. Men hvilke nettside du velger kan motivere deg til målet! med ASK tar du ett rimelig valg, og du kan få stipend + studentbevis.

Man har en ''side'' innenfor hvert fag du velger. I hvert ''fagside'' er det godt lagt frem så du får ett godt struktur på lesingen som er på egen hånd. Det er lagret videoer, der lærere snakker om kapittel etter kapittel, videoene kan stoppes, spoles, og sett på så mange ganger du vil! Etter endt vidoe, har man quiz.

Det var noen eksamensoppgaver elever måtte innlevere, du fikk innrettet prøven kjapt og fikk tilbakemelding om hva som kan gjøres bedre, og tilsendt andre elevers besvarelse som hadde fått 6.

Du kan stille spørsmål til lærer, men det som er litt negativt er at du ikke kan sende melding direkte og privat til din lærer. Alle elevene kan se spørsmålene og svarene fra læreren. Noe som også er positivt der du noen ganger ikke trenger å stille spørsmål, for svaret kan ligge i spørsmålsfanen fra før. Læreren er alltid tilgjengelig, du får svar 22-23 tiden på kvelden også, positivt overrasket!

Det beste med å velge ASK i det faget jeg tok opp, var at læreren ga oss alle spørsmålene som var relevante til eksamen! Begge hovedoppgavene jeg fikk på eksamen, var eksakt de spørsmålene læreren på ASK ba meg løse og øve på!! Jeg evig takknemlig for dette teame, og har ett godt inntrykk! håper på det samme med andre elever 

Endret av Liv1994
  • Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...