Gå til innhold

Barn, barnehage, jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg har ikke barn, men lurer på en ting. Om man har en turnus der man har mye fri, jpbber lange vakter slik at man har flere dager i strekk med fri. Går det an å betale for å ha bsrnet i barnehagen halvt feks, men at man 1 uke ikke har barnet i barnehagen, mens neste har barnet der 4 dager? Kan det tilpasses eller hvordan fungerer dette? 

Anonymkode: 21d57...4a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I vår kommune er ikke dette mulig. Man kan ha f.eks en halv plass men da er det alltid på faste dager. Si at barnet er der hele mandag og onsdag samt halv fredag. Dette fordi barnehagen helst vil kunne bruke den andre halve plassen til et annet barn.

Anonymkode: 35ca4...275

Skrevet

Det er opp til barnehagen. Mange har bare fulltidsplasser. Og jeg antar at de som har deltidsplasser krever en viss forutsigbarhet (faste dager etc), ellers er det vel umulig å planlegge bemanning eller opp mot andre barn som er deltid. Men det er jo bare å betale fulltid og ha barnet hjemme når der passer. 

• Liker 3
Skrevet

Man kan ha deltidsplass ja, men det du skisserer er jo ikke helt optimalt for barnet. Tror ikke barnehagen vil ha det slik heller, da de gjerne skal fylle opp plassene. Da er det bedre med korte dager og en fridag feks. De trenger å få mulighet til å følge rutiner og etterhvert vennskap i barnehagen. Å ha barnet i bhg annenhver uke blir bare rotete for barnet 

Anonymkode: 45b0f...6fd

Skrevet

Kun hvis du betaler for full plass.

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man kan ha deltidsplass ja, men det du skisserer er jo ikke helt optimalt for barnet. Tror ikke barnehagen vil ha det slik heller, da de gjerne skal fylle opp plassene. Da er det bedre med korte dager og en fridag feks. De trenger å få mulighet til å følge rutiner og etterhvert vennskap i barnehagen. Å ha barnet i bhg annenhver uke blir bare rotete for barnet 

Det forstår jeg, men når de er rundt året så er det vel ikke så mange vennskap de skaffer seg. Så at det er best for barnet forstår jeg ikke helt. At det ikke er mulig og at det er best for barnehagen at det ikke er slik forstår jeg. 

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det forstår jeg, men når de er rundt året så er det vel ikke så mange vennskap de skaffer seg. Så at det er best for barnet forstår jeg ikke helt. At det ikke er mulig og at det er best for barnehagen at det ikke er slik forstår jeg. 

Det er ikke best for en 1 åring nei, de har behov for rutiner og trygghet. De må få bli kjent med personalet i barnehagen og omgivelsene. Å ha de en uke hjemme kan være nok til at det er vanskelig for dem å være i barnehagen igjen. Det opplevde vi ved hver ferie da vår var første året i bhg. Samme med flere på hans avdeling. 

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! Jeg har ikke barn, men lurer på en ting. Om man har en turnus der man har mye fri, jpbber lange vakter slik at man har flere dager i strekk med fri. Går det an å betale for å ha bsrnet i barnehagen halvt feks, men at man 1 uke ikke har barnet i barnehagen, mens neste har barnet der 4 dager? Kan det tilpasses eller hvordan fungerer dette? 

Du kan ha 50% barnehage men når du har 50% eller mer så mister du kontantstøtten som kan søkes om i perioden 13-23mnd dersom barnet ikke går i barnehagen for å dekke inn for alternative løsninger som f.eks. hjemmeværende foreldre eller tilpassing av arbeidstider.. 

Anonymkode: bbd39...672

Skrevet

I vår barnehage går ikke dette. De med halv plass (eller 40%, 60% etc) må ha faste dager de er der. Det er kommunal barnehage. Kanskje er det større muligheter i liten, privat bhg? Familiebarnehage f.eks? Verdt å sjekke litt rundt hvertfall. 

Skjønner godt at du ønsker dette. Det ville jeg også ha ønsket om jeg jobbet lignende turnus. 

Men, selv om du/dere «taper» litt penger på full plass, så hugs å tenke over hvor heldig barnet er som kan få være hjemme en del dager likevel. Korte dager er jo også helt supert. Deilig for barnet å ha rolig morgen med mamma, kose seg i barnehagen f.eks kl.09.30-14.00 og få lang ettermiddag/kveld hjemme. 

Tenker at dette må være en super start på barnehagelivet for barnet ditt :hjerte: 

Anonymkode: 65be1...e35

• Liker 4
Skrevet

Det er opp til barnehagen, men jeg tror ikke du finner så mange som tillater dette. SFO på mine barns skole har derimot denne muligheten. Man kan ha halv plass og velge selv om man vil ha tre dager en uke og to dager neste eller at barnet går der fem dager annenhver uke. 

Skrevet

En annen sak er at om du er så heldig å få innvilget 50 % barnehageplass (det er ofte avhengig av at en annen på samme base også har det), så er det ikke nødvendigvis sikkert at du som forelder får bestemme hvilke dager barnet får ha fri. Det er opp til barnehagen. 

Anonymkode: 6798e...5bd

Gjest BearMama
Skrevet

Bedre å ha fulltidsplass og ha barnet der i kjernetiden og heller ha en en dag fri iblandt. Barnehagen blir etterhvert et trygt sted for barnet og barn liker faste rutiner å forholde seg til. 

Skrevet

Så vidt jeg har skjønt, kan man ha deltidsplasser, men da får ungene sine faste plasser. Ikke så de kan komme og gå når de vil. Jeg jobber hjemmefra, og gir ungene stadig fridager og litt ekstra ferier. Og betaler for fullplass pga det. 

Anonymkode: 17e83...5d8

• Liker 1
Skrevet

Vi hadde deltidsplass til et av barna, da var det faste dager hver uke (dvs 3 dager en uke, 2 neste) vi kunne ha han der, for resten av plassen tilhørte noen andre. Vi kunne altså ikke veksle mellom som det passet oss :)

Med de to  yngste jobbet jeg også turnus, hadde mye fridager og korte dager, men hadde da full plass til begge. 

Anonymkode: f5f5d...023

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen steder er det mulig med delt plass. Men tenk heller på hva som er det beste for barnet. Det beste for barnet er en stabil hverdag med rutine. Barn blir trygg av rutiner. Også kan det være vanskelig å danne gode relasjoner til venner dersom man bare er i barnehagen annenhver uke. Kommer man for eksempel sent hver dag til barnehagen, når leken allerede er etablert, er det ofte vanskelig å komme inn i  god lek med venner. Tenk på det samme når det gjelder annenhver uke. 

Anonymkode: 198f5...72f

Skrevet

Ok takk for svar. Jeg tenkte ikke på at det skulle være forutsigbart for barnet. Men da går det an å hente tidlig eller levere seint  da de dagene man ikke er på jobb 🙂

Skrevet

Jeg jobber turnus. Barna har fulltidsplass. Når jeg jobber kveld eller har fri, er barna hjemme. Det blir en eller to ganger i uka. Mannen jobber når han vil så han leverer sent (09-09.30 tiden). Jeg henter igjen 14-15 tiden. Siden jeg jobber turnus varierer det veldig når jeg har fri og når jeg har kveldsvakt så det hadde aldri fungert med faste dager for oss. Tenker også det er lurt og ha plassen der, i tilfelle det vil være nødvendig. At en av oss er syke for eksempel. 

Anonymkode: 18356...924

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ok takk for svar. Jeg tenkte ikke på at det skulle være forutsigbart for barnet. Men da går det an å hente tidlig eller levere seint  da de dagene man ikke er på jobb 🙂

Eller ha de hjemme :) Jeg tror de minste barna har best av og være sammen med foreldrene sine og ikke i barnehagen. Vi gjør det sånn. Men selvsagt forskjellig.

Anonymkode: 18356...924

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...