Gå til innhold

9 åring som sliter m å sovne alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

H*n har aldri være et lett barn å legge. Kan bruke laaang tid på å sovne og vil at noen skal være på rommet/ sitte v sengen. Dette behøver ikke være en voksen, sover også fint med venner eller småsøsken. Liker å være alene hjemme, men helst når det er lyst i rommene. Vi har prøvd alt! Truet, lokket osv osv. H*m sier selv h*n føler seg uttryggnår h*n skal sovne alene, uansett om det er «dagslys» i rommet eller ikke, dør åpen eller ikke. Dette er ikke en «dårlig uvane» fra h*ns side, men et behov. Noen som har råd til hvordan vi kan løse dette og gjøre barnet vårt trygt nok til sovne alene uten å bruke 1-2 timer på det? 

Anonymkode: e00bb...0c8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle skjønner at det er en gutt når du skriver «h*m, og h*ns».

Anonymkode: 244c5...19e

• Liker 6
Skrevet

Jeg var sånn. Det gikk bare over til slutt da jeg var sånn 11-12. 

Anonymkode: c1e89...599

• Liker 2
Skrevet

Ok. Ser det nå. Men får ikke til å redigere så det får bare være. 

Anonymkode: e00bb...0c8

Skrevet

Vi har ei på 10 som er lik. Vi har bare innsett at vi må være der inne til hun har sovnet hvis hun skal få nok søvn. Før vi aksepterte det var det fryktelig slitsomt, men nå er det bare slik.

Jeg tenker at dem vil vokse det av seg. Det får ta den tiden som trengs. I det siste har hun av og til ville forsøkt selv, så det kommer seg nok etter hvert.

Så nei, jeg har vel egentlig ingen gode råd til hvordan han skal kunne sovne uten dere. Du sier selv at det er ett behov han har, da tenker jeg at det eneste dere kan gjøre er og dekke det behovet!

Anonymkode: ebbd8...570

• Liker 2
Skrevet

Jeg vet om en familie hvor moren legger seg sammen med barnet i dobbeltsenga. Barnet er 11-12 år. Mannen ligger på stua. 

Vet ikke om det er noen løsning hos dere?

Anonymkode: 50e59...0af

Skrevet

Bruk 30 min og legg dere sammen med han da? Eller la han dele rom med søsken, vi mennesker er flokkdyr og alle syns ikke det er greit å sove alene...

Anonymkode: a95db...110

• Liker 1
Skrevet

Hjelper det å ha døren oppe til soverommet og gjøre ting utenfor slik at du er i nærheten? 

Rolig musikk? Eventuelt en slik stjerneprosjektor? Sånn for å få vekk litt fokus? 

Jeg hadde tatt en tur på helsestasjonen å pratet med de sammen med barnet, de har sikkert noen gode råd og tips, som også kan være motiverende for barnet. 

Jeg ville nå trodd at å sitte der med barnet til det sovner kanskje ikke er det lureste? 

Anonymkode: 1b063...3d6

Skrevet

Vår var ikke så gammel, men vi begynte med åpen dør til soverommet, og satt på en stol utenfor, her satt vi og leste. Barnet fikk pludre med sine ting. Svarte ikke hvis han snakket til oss bare "vi er her", men ikke svar på spørsmål. 
Stolen ble flyttet lengre og lengre bort fra døra. Først kunne han se oss, så satte vi oss på andre siden så vi ikke ble sett og så i enden av gangen. Det gikk seg til etter noen mnd. 

Men folkens drop "h*n" på anonyme innlegg, har det noe å si om du har gutt eller jente...

• Liker 2
Skrevet

Barnebarnet mitt var sånn. Så fikk han ha en lydbok lavt på og det hjalp.

Anonymkode: fafdd...621

• Liker 2
Skrevet

Jeg likte heller aldri å sove alene når jeg var liten, så «snek» meg alltid inn på rommet til lillesøsteren min og sov der. Liker fortsatt ikke å sove alene, er ikke like nå som når jeg var mindre da 

Gjest Autofyll
Skrevet

Mørkredd. Ikke true han/hun, men trygg han/hun på at det er ingenting farlig med å sove alene og at han/hun kan komme inn på natten hvis det virkelig skulle skje noe. 

Skrevet

Mitt eldste barn var slik i perioder. Jeg og mannen byttet på å ligge inne hos henne til hun sovnet. Hun var nok litt yngre enn ditt barn,rundt 8 år når hun klarte å sovne på egen hånd. Nå er hun tenåring og sovner fint alene så angrer ikke på at vi invisterte den omsorgen de årene hun hadde behov for det. Så for oss var det en god løsning å ligge hos barnet til hun sovnet. 

Søsknene hennes sovnet alene fra de var 1 og 2 år så de var to helt andre typer. Barn er forskjellige og sånn de det bare 😊

Anonymkode: 75ae4...42e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...