AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #1 Skrevet 5. desember 2018 Noen som går på det ? Har fått anbefalt metoprolol mylan av legen pga auramigrene anfall ca 1 gang i uken den siste tiden. Har normalt (ikke lavt) blodtrykk i utgangspunktet. Er bare så redd for bivirkninger så har noen erfaring med dette ? Anonymkode: 638da...aae
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #2 Skrevet 5. desember 2018 Jeg går på 200 mg per dag. Blir fortere andpusten når jeg går på fjelltur, og hadde en periode i starten hvor jeg var veldig trøtt (2-4 uker), men trøttheten gikk over. Anonymkode: 4bb1d...d0a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #3 Skrevet 5. desember 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Jeg går på 200 mg per dag. Blir fortere andpusten når jeg går på fjelltur, og hadde en periode i starten hvor jeg var veldig trøtt (2-4 uker), men trøttheten gikk over. Anonymkode: 4bb1d...d0a Ellers ingen bivirkninger. Jeg er fornøyd. Anonymkode: 4bb1d...d0a
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #4 Skrevet 5. desember 2018 Har prøvd en annen blodtrykksmedisin, Candesartan. Opplevde en kortvarig, forbigående bedring som nok kan tilskrives placeboeffekten. Hadde heller ikke høytvblodtrykk i utgangspunktet, og fikk endel problemer med blodtrykksfall og lavt blodtrykk. Har prøvd mange profylaktika, fra Magnesium til Topimax. ingen har hatt gunstig virkning, men til dels alvorlige bivirkninger ( spesielt Topimax). Disse medisinene blir skrevet ut over en lav sko uten at de egentlig har noen dokumentert god effekt. Har slitt med kronisk migrene i over 10 år, men nå endelig har jeg funnet det som virker. Ketogent kosthold. Har gått fra daglige anfall, samt ukentlige invalidiserende anfall, til i gjennomsnitt 1 mildt anfall i måneden( i forbindelse med menstruasjon). Jeg har fått livet tilbake, rett og slett! Derfor kan jeg ikke få anbefalt deg nok å seriøst prøve kostholdsendringer først, det er ingen negative bivirkninger, endel positive bivirkninger, du trenger ikke kjøpe eller gjøre noe spesielt. og mat må du uansett ha. Anonymkode: 60857...548
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #5 Skrevet 5. desember 2018 Legger ved noen ressurser: https://www.researchgate.net/blog/post/less-carbs-more-fat-ketogenic-diet-treats-migraine-patients Elena Gross, phD student neuroscience, selv migreniker og forsker på ketose/migrene: Intro til Ketogent kosthold: https://www.dietdoctor.com/low-carb/keto Anonymkode: 60857...548
Kalevala Skrevet 4. januar 2019 #6 Skrevet 4. januar 2019 Blodtrykksmedisin er nok den aller mest brukte formen for forebyggende behandling mot migrene i dag. Jeg har god erfaring med det. Da jeg fikk migrenediagnosen for mange år siden, fikk jeg samme medisin som deg. Gikk fra 2 -3 hodepinedager i uka, ned til 2 - 3 i måneden.
AnonymBruker Skrevet 28. april 2023 #7 Skrevet 28. april 2023 Har høyt blodtrykk og har i senere tid fått oftere migrene. Begynte på Candesartan, som er blodtrykksmedisin, og nå har jeg ikke noe særlig med migrene lenger. Bra medisin så lenge man ikke har lavt blodtrykk fra før. Anonymkode: bb709...52d 1
Newbeginnings Skrevet 10. juni 2023 #8 Skrevet 10. juni 2023 Interessant! Dytter denne, vil gjerne høre fra flere. Veldig nysgjerrig på evt bivirkninger av candesartan
CrazyCatLady2500 Skrevet 10. juni 2023 #9 Skrevet 10. juni 2023 Prøvde Metoprolol. Håndledd, ankler og ansikt hovnet opp. Orket ingenting. Lav puls og ble fort andpusten. Slutta etter noen uker!! Vil heller knaske zomig. 1
Kalevala Skrevet 11. juni 2023 #10 Skrevet 11. juni 2023 Candesartan er en moderne blodtrykksmedisin med få bivirkninger. De fleste tåler den godt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #11 Skrevet 11. juni 2023 Jeg fikk Candesartan etter å ha hatt flere migreneanfalle i uka. Ble målt med litt forhøyet blodtrykk, men ikke nok til å få sterk hodepine. Den har hjulpet meg utrolig mye. Har nå migreneanfall kanskje annenhver måned og ikke så mye generell hodepine heller. Har ingen bivirkninger av den. Anonymkode: 7c888...f87 1 1
Kalevala Skrevet 11. juni 2023 #12 Skrevet 11. juni 2023 NorHEAD (Norsk senter for hodepineforskning) har en studie på Candesartan mot migrene nå, som det går an å melde seg på til. Fyll ut skjemaet og kryss av for CandMig https://www.ntnu.no/norhead/delta-i-forskning 1
Ugresset Skrevet 11. juni 2023 #13 Skrevet 11. juni 2023 Jeg har prøvd både Candesartan og Selo zok (betablokker), og begge gjorde meg så svimmel at jeg ikke kunne gå på de. Jeg hadde helt perfekt blodtrykk ved oppstart. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #14 Skrevet 11. juni 2023 Det virket ikke på meg. Betablokkere hjalp, men jeg fikk så ubehagelige bivirkninger av den så jeg måtte slutte. Nå får jeg botox og er nesten anfallsfri. Anonymkode: 1be26...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #15 Skrevet 11. juni 2023 Candesartan/atacand funket litt på anfallene mine. Men mye bedre i kombinasjon med Topimax. Metoprolol fungerte også fint som forebyggende i 2,5 før effekten avtok. Jeg kunne da ikke øke dosen mer pga blodtrykket ble for lav. Jeg har i utgangspunktet helt fint blodtrykk. Husk at man har alltid litt bivirkninger under opptrapping, jeg vil alltid anbefale deg å vente noen uker når du har oppnådd dosen for å se om bivirkningene avtar. Av og til kan det også hjelpe Anonymkode: 812fc...f2a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juni 2023 #16 Skrevet 11. juni 2023 Ble sendt før jeg ble ferdig å skrive😅 Av og til kan det hjelpe å justere bittelitt ned for å unngå bivirkninger. Feks må jeg stå på 100mg Topimax isteden for 125 mg slik nevrologen egentlig planla. Da har jeg ingen bivirkninger. Anonymkode: 812fc...f2a
snøpust Skrevet 11. juni 2023 #17 Skrevet 11. juni 2023 Jeg har gått på en lav dose av atenolol mylan i 7 år og har hatt færre enn 10 migreneanfall på den tiden. Tidligere hadde jeg kraftige migreneanfall minst en gang hver måned. Jeg har ikke opplevd andre bivirkninger enn lavere puls enn før og periodevis svimmelhet. 1 1
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #18 Skrevet 13. juni 2023 AnonymBruker skrev (På 11.6.2023 den 19.57): Candesartan/atacand funket litt på anfallene mine. Men mye bedre i kombinasjon med Topimax. Metoprolol fungerte også fint som forebyggende i 2,5 før effekten avtok. Jeg kunne da ikke øke dosen mer pga blodtrykket ble for lav. Jeg har i utgangspunktet helt fint blodtrykk. Husk at man har alltid litt bivirkninger under opptrapping, jeg vil alltid anbefale deg å vente noen uker når du har oppnådd dosen for å se om bivirkningene avtar. Av og til kan det også hjelpe Anonymkode: 812fc...f2a så du går på en kombo av blodtrykksmedisin og epilepsimedisin, stemmer det? var det fordi det ikke funket med bare blodtrykksmedisin alene? Hvor ofte og kraftige anfall hadde du før du startet med forebyggende tiltak? Anonymkode: b723c...78f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #19 Skrevet 13. juni 2023 Takk for mange og interessante svar!! Jeg har hatt migrene hele mitt voksne liv, trigga av sult, lite søvn, stress, sol/varme.. det har ødelagt så mye for meg. Imigran fungerer riktig nok som behandling, men det å kunne slippe å kjenne at smerten kommer krypende i det hele tatt høres jo fantastisk ut! Skal høre med legen min om jeg kan få teste ut candesratan el.l. Anonymkode: b723c...78f
AnonymBruker Skrevet 13. juni 2023 #20 Skrevet 13. juni 2023 Newbeginnings skrev (På 10.6.2023 den 20.05): Interessant! Dytter denne, vil gjerne høre fra flere. Veldig nysgjerrig på evt bivirkninger av candesartan Eneste bivirkningen jeg har av candesartan er at jeg blir sliten/andpusten ved aktivitet. Annet enn det ingenting. Og jeg er sånn som får alle bivirkninger av alt. Anonymkode: a9544...504 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå