Gå til innhold

Er det lov å leie ut leilighet uten brannalarm, eller annet sikkerutstyr inni leiligheten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å leie ut leilighet uten brannalarm, eller annet sikkerutstyr inni leiligheten? 

F eks hvis det er rekkeleiligheter?

Anonymkode: e0953...ce0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn brannutstyr

Skrevet

Nei, det er ikke lov. 

Anonymkode: 81af7...522

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke lov. 

Anonymkode: 81af7...522

Hva skjer om de leier ut sånn? 

Har hatt en liten diskusjon med huseier, har egt oppsigelsetid 2 mnd. Men hun sendte meldinger der det plutselig ikke var lov med kjæreste på besøk, og h*n måtte betale 3000kr mer for å ha lov til å ha kjæresten på besøk, så sier jeg at jeg vil finne en annen plass å bo hvis det skal være sånn. 

Skrevet

Brannalarm? Røykvarsler du mener?

Anonymkode: e6e11...450

Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva skjer om de leier ut sånn? 

Har hatt en liten diskusjon med huseier, har egt oppsigelsetid 2 mnd. Men hun sendte meldinger der det plutselig ikke var lov med kjæreste på besøk, og h*n måtte betale 3000kr mer for å ha lov til å ha kjæresten på besøk, så sier jeg at jeg vil finne en annen plass å bo hvis det skal være sånn. 

Bor kjæresten der? Eller kommer h*n bare innom i ny og ne? 

Kan være kontrakten sier noe om dette da man kun har som oftest lov til å la nær familie flytte inn hos seg ( barn, søsken, foreldre )

Hva er inkludert i leien? 

Man skal selvsagt ha innstallert røykvarsler og brannslukningsapparat, samt rømningsveier i alle utleie, leiligheter og hus i Norge i dag. 

Anonymkode: 93003...bac

Gjest Blondie65
Skrevet

Altså, TS.

Du har med viten og vilje inntil nylig valgt å bo i en bolig uten nødvendig sikkerhetsustyr.

Når husverten påpeker at kjæresten din gjerne må bo der - noe som er i henhold til husleieloven - økes husleien med 3.000/mnd (det er heller ikke noe i husleieloven som tilsier at dette ikke er lov) - DA skal du påpeke feil og mangler for å slippe å betale ut oppsigelsestiden?

Er du ikke flau?

Skrevet
2 hours ago, Blondie65 said:

Altså, TS.

Du har med viten og vilje inntil nylig valgt å bo i en bolig uten nødvendig sikkerhetsustyr.

Når husverten påpeker at kjæresten din gjerne må bo der - noe som er i henhold til husleieloven - økes husleien med 3.000/mnd (det er heller ikke noe i husleieloven som tilsier at dette ikke er lov) - DA skal du påpeke feil og mangler for å slippe å betale ut oppsigelsestiden?

Er du ikke flau?

Dette!!!

TS må være ung.

Anonymkode: 95648...47a

• Liker 1
Skrevet

https://www.advokatenhjelperdeg.no/spor-advokaten/lov-til-a-forby-overnattingsbesok/

Samt husleieloven:

Kapittel 7. Opptak i husstand og framleie

§ 7-1. Opptak i husstand

Leieren har rett til å ta opp i sin husstand sin ektefelle eller samboer, sine egne eller ektefellens eller samboerens slektninger i rett opp- eller nedstigende linje og fosterbarn. Opptak av andre personer i husstanden krever godkjenning fra utleieren. Godkjenning kan bare nektes dersom vedkommende persons forhold gir saklig grunn til det eller husrommet klart blir overbefolket.

Anonymkode: c2dbd...3b9

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 timer siden, Blondie65 skrev:

Altså, TS.

Er du ikke flau?

Husleieloven har klare regler for når økning av leien er lov. Den har også regler(sitert over av en annen) som sier at eier bare kan nekte utvidelse av husstanden dersom det er forhold ved vedkommende som gir grunn til å nekte. Det er det neppe her.

Endret av Brunello
Feil
  • Liker 6
Skrevet
10 timer siden, Blondie65 skrev:

Altså, TS.

Er du ikke flau?

Dette er utleiers ansvar. 

Som leietaker skal man selvsagt ha lov til å ha besøk. Besøk av kjæreste er ikke det samme som opptak i husstand. 

Anonymkode: a0e0a...d17

Gjest Blondie65
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dette er utleiers ansvar. 

Som leietaker skal man selvsagt ha lov til å ha besøk. Besøk av kjæreste er ikke det samme som opptak i husstand. 

Anonymkode: a0e0a...d17

Jeg er helt enig i at utleier skal sørge for sikkerhetsutstyr. Når dette mangler sier man fra med en gang man oppdager det. 

Når det gjelder opptak av kjæreste i husstand kontra besøk, så tipper jeg at husvert og leietaker her har totalt forskjellig syn på saken - leietaker hevder at det er sporadisk eller regelmessig besøk, mens husvert anser det som opptak. 

Gjest Blondie65
Skrevet
4 timer siden, Brunello skrev:

Husleieloven har klare regler for når økning av leien er lov. Den har også regler(sitert over av en annen) som sier at eier bare kan nekte utvidelse av husstanden dersom det er forhold ved vedkommende som gir grunn til å nekte. Det er det neppe her.

Oida, jeg ser det nå. Her er det nok mange utleiere som bryter loven.

Skrevet

Nå blandet du to forskjellige emner her, TS. Når det gjelder brannsikkerhet, så kan du si ifra til huseieren. Det koster ikke mer enn 400-500 kr å kjøpe en røykvarsel og brannslukkningsapparat. Du kan også avtale om at du kjøper disse selv, fremlegger kvittering og får en tilsvarende redukjson i leien neste mnd.

Når det gjelder kjæresten, så forstår jeg utleieren. Overnatter kjøresten ofte, så øker boutgiftene (strømforbruk, vannforbruk, slitasje). Passer det ikke å betale mer, så finner dere en rimeligere bolig.

Skrevet

I de leilighetene jeg har leiet alene før har jeg fått beskjed av huseier om at hvis det flytter inn flere så vil det koste mer. Sånn er det bare. Hvis du sier nå at det er mangler er det ikke verre enn at huseier kjøper inn det som mangler og det er ditt ansvar å påpeke manglene når du flytter inn. Hadde jeg flyttet inn i en leilighet uten røykvarsler hadde jeg selvsagt sagt i fra med en gang. 

Anonymkode: b8f12...986

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...