Gå til innhold

Hannhund som bjeffer og er aggressiv mot andre hannhunder. Kastering? Erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en hannhund på 3år. Jeg overtok han for 1år siden. Det første halve året gikk alt som regel fint. Han var noen ganger i hundegårder med både tisper og hannhunder. Dette gikk helt fint og han lekte fint med de andre uten å vise tegn på aggresjon. 

Men når han ble ca 1,5år så begynte han å bjeffe mye på andre hannhunder på tur. Vi har vært på kurs og har jevnlige timer hos privat hundetrener. Vi trener på passering og annet og har gjort det i 1,5år nå. Det går alltid fint med tisper, men ikke med hannhunder. På GOD avstand så kan det hende det hjelper med kontakt (positiv forsterkning), men ikke alltid. Jeg har også prøvd å lese tegnene hans i møte med andre hannhunder. 

Han "bykser" fremover. Drar i båndet mot de. Bjeffer mye og konstant. Han har også forsøkt å gå til angrep et par ganger. 

Jeg lurer derfor på om kastrering kan være noe. Jeg må jo selvsagt ta han til dyrelegen for sjekk osv. Men kanskje noen her har erfaring? Vi skal jo selvsagt forsøke å trene videre. 

Jeg har jo ikke kunne sosialisert han så mye pga. dette problemet. Men vi er er sammen med / går tur av og til med andre tisper. Dette går fint og de leker fint sammen. 

Anonymkode: b4972...873

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begynte denne adferden da han var 1,5 eller 2,5? Du skriver du overtok han for ett år siden, da han var 2? Men at adferden begynte etter et halvt år, da han var 1,5.

Og hvilken rase eller blanding er det? Noen kjennskap til fars adferd og morsiden? 

Anonymkode: aa9d5...49e

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser ikke på det som unormalt at en voksen (De er gjerne ikke mentalt voksne før de er 2 - 3 år) hannhund reagerer på andre hannhunder og spesielt ikke når de ikke tilhører "flokken". Du kan selvfølgelig fortsette å trene passering slik at han oppfører seg noenlunde sivilisert i bånd, men selve samkjønnsaggresjonen kan du neppe trene bort. Ved å kastrere ham risikerer du at han blir enda verre fordi han kan ende opp med å bli usikker og dermed enda mer aggressiv. 

Skrevet

Tok over en hannhund som hadde vært igjrnnom mye, og dertil meantalt skadet. Ble etterhvert enig om å prøve kasterering, da han ikke bare var aggresiv mot andre hannhuder, men også tisset  oppover vegger hver gang han luktet løpetid. Det hjalp kun mot urineringen inne. Ble heller ikke roligere, som jo kan være en ting ved kastrering. Men hunden ble jo eldre, tryggere på seg selv som hund og oss som flokk, så ble bedre etter 4 års alder. Kan enda reagere på noen hunder og vil ikke hilse når han har på bånd, men det er helt ok. 

Anonymkode: 21cd7...7fe

Skrevet

Kun 2mnd siden kjemisk kastrering her, men min erfaring så lang er positiv. Før så var det nesten umulig å trene på passering, det gikk en rullegardin ned og han var ikke til å få kontakt med. Godbiter var såklart helt uinteressant. Nå de siste ukene har han vært lettere å få kontakt med, og dermed enklere å jobbe med passering. Det er fortsatt bjeffing, men ikke så samme nivå i det hele tatt. Så for vår del har det blitt enklere å jobbe med problemet. 

Anonymkode: 743e5...b61

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Begynte denne adferden da han var 1,5 eller 2,5? Du skriver du overtok han for ett år siden, da han var 2? Men at adferden begynte etter et halvt år, da han var 1,5.

Og hvilken rase eller blanding er det? Noen kjennskap til fars adferd og morsiden? 

Anonymkode: aa9d5...49e

Jeg overtok for to år siden. Skrev feil. 

Han er en blandingshund (13kg), usikker rase. 

Mor har tydelige jaktinstinkter. Rolig inne blant folk, men hun har også problem med bjeffing på andre hunder. Far vet jeg ikke noe om. 

Anonymkode: b4972...873

Skrevet

Jeg har kastrert min. Først to runder med chipkastrering, deretter kirurgisk. Det hjalp mye. Han var fortsatt like usikker på andre hunder, men nå var stressnivået såpass redusert at han tok godbiter og det gikk an å trene. 

Jeg vil anbefale kjemisk, med chip. Den er midlertidig og du får et innblikk i om det har noen effekt på din hund. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...