AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #1 Skrevet 5. desember 2018 Satt på spissen. Jeg vet at mange har sprøyteskrekk, og ofte kommer skrekk av noe man har opplevd tidligere som gjorde at man ble redd. Jeg har ei venninne som får ekstreme angstanfall av å ta sprøyter og blodprøver; uansett hvor mye hun sier på forhånd at det verken er farlig eller gjør vondt, så slår kroppen hennes seg av og hun klarer ikke bevege deler av kroppen. Hun er ikke traumatisert, har hatt et godt liv. Hun vet heller ikke hvorfor hun er redd sprøyter, husker ingen negative opplevelser fra tidligere. Tittelen er veldig polarisert, men, jeg lurer genuint på om det at folk har sprøyteskrekk handler om at de ble stukket som babyer og barn for å bli vaksinert?? Jeg tenker at selv om man ikke blir traumatisert av å ta vaksiner (det er å ta veldig hardt i), så er det mulig at opplevelsen av å få ei nål kjørt inni låret er noe kroppen lagrer- noe som på sikt kan føre til at barnet og ungdommen er redd for å ta sprøyter. Noen som vet om det kan ha sammenheng? Anonymkode: b16e3...87e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #2 Skrevet 5. desember 2018 Det kan ha sammenheng, man kan ha traumer etter seksuelle overgrep uten å huske overgrepene fordi de skjedde da man var for liten til å huske f.eks. Anonymkode: e6bd8...b5b 4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #3 Skrevet 5. desember 2018 Slik jeg ser det, så er det helt naturlig å ha en frykt for ting som perforerer huden. Man vet det gjør vondt. Folk reagerer forskjellig og det trenger vel strengt tatt ikke å være traume involvert. Jeg ville for eksempel stivnet av skrekk om jeg møtte et farlig rovdyr, uten at jeg har opplevd traumer som kan kobles til dette. Man har en innebygd «frykt» som menneske. Venninnen din kan få hjelp for sin sprøyteskrekk om det er så ille. Eksponeringsterapi er en flott ting. Anonymkode: 217f2...560 7
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #4 Skrevet 5. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Slik jeg ser det, så er det helt naturlig å ha en frykt for ting som perforerer huden. Man vet det gjør vondt. Folk reagerer forskjellig og det trenger vel strengt tatt ikke å være traume involvert. Jeg ville for eksempel stivnet av skrekk om jeg møtte et farlig rovdyr, uten at jeg har opplevd traumer som kan kobles til dette. Man har en innebygd «frykt» som menneske. Venninnen din kan få hjelp for sin sprøyteskrekk om det er så ille. Eksponeringsterapi er en flott ting. Anonymkode: 217f2...560 Dette har jeg ikke tenkt på. Kanskje det i seg selv er en rasjonell frykt? TS Anonymkode: b16e3...87e
Duckie Skrevet 5. desember 2018 #5 Skrevet 5. desember 2018 Vi mennesker liker å tro at vi er veldig rasjonelle, men vi er ikke det. Fra reptilhjernens ståsted er det å stikke seg med et spisst objekt for så å sprøyte noe inn i kroppen noe den ikke vil være med på. Det er helt naturlig at man er skeptisk til sprøyter, selv om man rasjonelt burde vite at det ikke er noe farlig. 1
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. desember 2018 #6 Skrevet 5. desember 2018 Da får de bare få traumer, bedre at de får traumer en at de dør av sykdomer man kan slippe å dø av. 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #7 Skrevet 5. desember 2018 Jeg tror også at det handler om at det å putte sprøyter i kroppen er unaturlig, og kroppen reagerer negativt på det. Hvis man kun har angst i situasjoner som involverer sprøyter så er man ganske heldig. Ingen dør av å ha angst i et kort øyeblikk, så da får man bare ha angst da. Anonymkode: be1e8...085
isbjørnungen Skrevet 5. desember 2018 #8 Skrevet 5. desember 2018 Jeg har venninne som har fobi mot føtter, fulger og sprøyter. Skikkelig nysgjerrig på hva som har gitt henne dette traumet. Kanskje hun så noen vise skikkelig skitne føtter til en skummel fugl mens hun fikk vaksine? Egentlig ikke meningen å være teit, så beklager det, men det var det første som slo meg da jeg leste - og det var et litt rart mentalt bilde som nesten måtte deles. Og nei, jeg tror ikke det skyldes traume fra stikket i seg selv hos de fleste, tror oftere stikket føles vondere enn den er (og dermed gir større «traume») på grunn av hvordan barnet har sett foreldrene grue seg til barnet skal stikkes eller skrekkhistorier fra andre barn. I tillegg som andre nevner - man vet at det er vondt, men man vet ikke akkurat hvor vondt (eller hvor lite vondt) før etter at man er stukket - og kroppen/sinnet vil jo naturlig unngå situasjoner som gir smerte. 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #9 Skrevet 5. desember 2018 8 minutter siden, isbjørnungen skrev: Jeg har venninne som har fobi mot føtter, fulger og sprøyter. Skikkelig nysgjerrig på hva som har gitt henne dette traumet. Kanskje hun så noen vise skikkelig skitne føtter til en skummel fugl mens hun fikk vaksine? Egentlig ikke meningen å være teit, så beklager det, men det var det første som slo meg da jeg leste - og det var et litt rart mentalt bilde som nesten måtte deles. Og nei, jeg tror ikke det skyldes traume fra stikket i seg selv hos de fleste, tror oftere stikket føles vondere enn den er (og dermed gir større «traume») på grunn av hvordan barnet har sett foreldrene grue seg til barnet skal stikkes eller skrekkhistorier fra andre barn. I tillegg som andre nevner - man vet at det er vondt, men man vet ikke akkurat hvor vondt (eller hvor lite vondt) før etter at man er stukket - og kroppen/sinnet vil jo naturlig unngå situasjoner som gir smerte. Ja, jeg tenker også at det handler om mangel på kontroll. Anonymkode: b16e3...87e 1
Snaskesnusken Skrevet 5. desember 2018 #10 Skrevet 5. desember 2018 (endret) Vi mennesker har fobier mot forskjellige ting. Jeg har fobier mot slanger og edderkopper, da tenker jeg særlig på taranteller. Husker en gang jeg så flere slanger i bur og trodde at jeg skulle dø. Jeg holdt faktisk på å besvime og følte at jeg måtte kaste opp.. Det endte med at jeg sprang hylende bort fra disse slangene (som var i bur) 🙈 Jeg har ingen erfaring med slanger fra før. Endret 5. desember 2018 av Snaskesnusken 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #11 Skrevet 5. desember 2018 Vel, de kan DØ av å ikke få vaksiner, så... Anonymkode: 1ead1...105 2
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #12 Skrevet 5. desember 2018 Hvis dette var sannsynlig ville barn som har vært alvorlig syke som barn og dermed tvunget til både sprøyter, operasjoner og andre behandlinger ha ikke bare sprøyteskrekk, men alvorlig lege- og sykehusskrekk, noe de ikke har. Uansett er det bedre med sprøyteskrekk enn å potensielt dø eller få alvorlige mén av sykdommer vi kan vaksinere mot. Anonymkode: e5334...7b8
Månespeil Skrevet 5. desember 2018 #13 Skrevet 5. desember 2018 (endret) 31 minutter siden, Snaskesnusken skrev: Vi mennesker har fobier mot forskjellige ting. Jeg har fobier mot slanger og edderkopper, da tenker jeg særlig på taranteller. Husker en gang jeg så flere slanger i bur og trodde at jeg skulle dø. Jeg holdt faktisk på å besvime og følte at jeg måtte kaste opp.. Det endte med at jeg sprang hylende bort fra disse slangene (som var i bur) 🙈 Jeg har ingen erfaring med slanger fra før. Samme her. Helt håpløst, men lett å unngå heldigvis. Jeg ble så glad over å se flere som meg, at jeg glemte trådens tittel. 🙈 Endret 5. desember 2018 av Månespeil 1
Rosatoast Skrevet 5. desember 2018 #14 Skrevet 5. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Satt på spissen. Jeg vet at mange har sprøyteskrekk, og ofte kommer skrekk av noe man har opplevd tidligere som gjorde at man ble redd. Jeg har ei venninne som får ekstreme angstanfall av å ta sprøyter og blodprøver; uansett hvor mye hun sier på forhånd at det verken er farlig eller gjør vondt, så slår kroppen hennes seg av og hun klarer ikke bevege deler av kroppen. Hun er ikke traumatisert, har hatt et godt liv. Hun vet heller ikke hvorfor hun er redd sprøyter, husker ingen negative opplevelser fra tidligere. Tittelen er veldig polarisert, men, jeg lurer genuint på om det at folk har sprøyteskrekk handler om at de ble stukket som babyer og barn for å bli vaksinert?? Jeg tenker at selv om man ikke blir traumatisert av å ta vaksiner (det er å ta veldig hardt i), så er det mulig at opplevelsen av å få ei nål kjørt inni låret er noe kroppen lagrer- noe som på sikt kan føre til at barnet og ungdommen er redd for å ta sprøyter. Noen som vet om det kan ha sammenheng? Anonymkode: b16e3...87e Jeg tenker at folk flest er redd for sprøyter fordi de forbinder dette med noe negativt og vondt. En sprøyte i kroppen er ikke naturlig for et individ i seg selv, derfor vil sikkert instinktet til flere slå full alarm. Tviler sterkt på at det har en sammenheng med vaksiner eller tidligere opplevelser, MEN det kan sikkert forverres hos noen hvis de i tillegg til disse instinktene, har hatt en dårlig opplevelse eller to, med sprøyter.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #15 Skrevet 5. desember 2018 For enkelte kan nok vaksiner/situasjonen rundt oppleves som såpass traumatisk at man utvikler sprøyteskrekk. For andre kan det være en mer fobisk tilnærming, akkurat som man kan ha edderkoppfobi, agorafobi etc uten å ha hatt traumatiske opplevelser. En annen mulighet er reptilhjernen/fight or flight responsen som har til oppgave å beskytte kroppen mot skade. Alle disse er mulige forklaringer. Folk er forskjellige og har sprøyteskrekk av ulike årsaker. Selv har jeg blodprøveskrekk og svimer av hver gang jeg tar blodprøve. Sannsynligvis påført traume fra barndommen da jeg ble holdt fast og forsøkt tatt blodprøve av over lengre tid. Og så har jeg generelt ubehag når noe som hører til inni kroppen kommer ut. Blødninger og oppkast f.eks. (Ikke avføring, for den skal jo ut.) Vaksiner derimot er null stress, for da putter de jo bare noe inn. Merkelige meg. Anonymkode: dfe2f...359
Bambi1995 Skrevet 5. desember 2018 #16 Skrevet 5. desember 2018 Jeg er redd sprøyter fordi jeg ikke liker å bli påført smerte. Altså, er få i verden som liker å bli påført det liksom.
Brunello Skrevet 5. desember 2018 #17 Skrevet 5. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Satt på spissen. Jeg vet at mange har sprøyteskrekk, og ofte kommer skrekk av noe man har opplevd tidligere som gjorde at man ble redd. Jeg har ei venninne som får ekstreme angstanfall av å ta sprøyter og blodprøver; uansett hvor mye hun sier på forhånd at det verken er farlig eller gjør vondt, så slår kroppen hennes seg av og hun klarer ikke bevege deler av kroppen. Hun er ikke traumatisert, har hatt et godt liv. Hun vet heller ikke hvorfor hun er redd sprøyter, husker ingen negative opplevelser fra tidligere. Tittelen er veldig polarisert, men, jeg lurer genuint på om det at folk har sprøyteskrekk handler om at de ble stukket som babyer og barn for å bli vaksinert?? Jeg tenker at selv om man ikke blir traumatisert av å ta vaksiner (det er å ta veldig hardt i), så er det mulig at opplevelsen av å få ei nål kjørt inni låret er noe kroppen lagrer- noe som på sikt kan føre til at barnet og ungdommen er redd for å ta sprøyter. Noen som vet om det kan ha sammenheng? Anonymkode: b16e3...87e Det er uansett bedre at noen få blir traumatisert enn at barnedødeligheten skulle ha vært på samme nivå som før vaksinasjonen kom i gang.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #18 Skrevet 5. desember 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Satt på spissen. Jeg vet at mange har sprøyteskrekk, og ofte kommer skrekk av noe man har opplevd tidligere som gjorde at man ble redd. Jeg har ei venninne som får ekstreme angstanfall av å ta sprøyter og blodprøver; uansett hvor mye hun sier på forhånd at det verken er farlig eller gjør vondt, så slår kroppen hennes seg av og hun klarer ikke bevege deler av kroppen. Hun er ikke traumatisert, har hatt et godt liv. Hun vet heller ikke hvorfor hun er redd sprøyter, husker ingen negative opplevelser fra tidligere. Tittelen er veldig polarisert, men, jeg lurer genuint på om det at folk har sprøyteskrekk handler om at de ble stukket som babyer og barn for å bli vaksinert?? Jeg tenker at selv om man ikke blir traumatisert av å ta vaksiner (det er å ta veldig hardt i), så er det mulig at opplevelsen av å få ei nål kjørt inni låret er noe kroppen lagrer- noe som på sikt kan føre til at barnet og ungdommen er redd for å ta sprøyter. Noen som vet om det kan ha sammenheng? Anonymkode: b16e3...87e Regner med man blir mer traumatisert av å få sykdommene man vaksineres mot. Men ja det kan ha en sammenheng. Anonymkode: d0af4...333
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #19 Skrevet 5. desember 2018 Jeg har virkelig ingenting i mot å ta sprøyter og blodprøver. Aldri hart det, verken som barn eller voksen. Men jeg har en sperre mot å stikke meg selv. Har en sykdom som gjør at jeg må insjisere meg selv med medisin ca 1-2 ganger i måneden (smertestillende). Det er altså så vanskelig, det skjer ikke ofte nok, som eksempelvis hos diabetikere, slik at det blir en vane. Jeg vet det ikke er noen vei utenom, smertene forsvinner hvis jeg gjør det, det er et ubehag i bare 3-4 sekunder, bare, men det er altså så utrolig vanskelig å gjøre handlingen. Jeg utsetter og utsetter. Men altså, blodprøver eller sprøyter hos helsepersonell, det gjør altså ingenring. Anonymkode: 46614...653
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #20 Skrevet 5. desember 2018 Jeg er rar. Gjør meg iiiiiingenting å ta blodprøver eller sette i nål for intravenøst. Men sprøyter med vaksiner og medisiner, DA blir jeg pinglete, engstelig og svimmel. 🤔 Vel, det er bare å bite tenna sammen og så er det over i løpet av kort tid. Anonymkode: 01afd...d0f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå