AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #1 Skrevet 5. desember 2018 Leser flere steder at det er boligprisfall for tiden. Jeg har fremdeles ikke kommet meg ut i boligmarkedet. Har litt i tankene å kjøpe en bolig til sommeren. Vil muligens bare bo der i 2 år, ettersom jeg da er ferdig med studiene og kanskje vil flytte. Men er det lurt å vente? Uten er prisvekst vil det kanskje heller lønne seg å leie i to år til, for å så kjøpe seg noe litt finere om 2 år. Hva tenker dere? Anonymkode: d8c11...34e
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #2 Skrevet 5. desember 2018 Du kan jo være fattig en stund slik at du kan få startlån, da får du ca 10% av lånet gratis også laveste renter. De eneste som får mer støtte enn en vanlig nordmann er en innvandrer. Med så mange bedrifter som driver migrasjonsveldedighet, så er det nesten som jeg tenker på å bruke det spanske migrasjonstrikset for å få alle fordeler ved å bo I Norge. Busslappen og sertifikat og hus og hjem og alt er spandert på meg da! Anonymkode: 49c28...ce9
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #3 Skrevet 5. desember 2018 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan jo være fattig en stund slik at du kan få startlån, da får du ca 10% av lånet gratis også laveste renter. De eneste som får mer støtte enn en vanlig nordmann er en innvandrer. Med så mange bedrifter som driver migrasjonsveldedighet, så er det nesten som jeg tenker på å bruke det spanske migrasjonstrikset for å få alle fordeler ved å bo I Norge. Busslappen og sertifikat og hus og hjem og alt er spandert på meg da! Anonymkode: 49c28...ce9 Ehh? Jeg får startlån og får ingenting gratis. De som får tilskudd er de som er enslige og har VARIG nedsatt inntekt. Anonymkode: 2be75...1db 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #4 Skrevet 5. desember 2018 Vanskelig å seie, dårlig priser på kjøp kan presse leige prisen opp. I tilegg veit ingen når prisen får ned eller opp, ofte lokale variasjoner.. Anonymkode: 231ed...639
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #5 Skrevet 5. desember 2018 Det høres helt ærlig litt bortkastet ut når du trolig bare kommer til å bo der i to år. Ville ha ventet til du har en fast jobb å gå til. Anonymkode: f9d4b...505 5
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #6 Skrevet 5. desember 2018 Markedet er i balanse. Dvs tilbudet er lik etterspørselen. Om hovedmålet ditt ved å kjøpe er å tjene raske penger, så er ikke dette tidspunktet å kjøpe på. Det toget har gått. Er målet ditt å komme inn på markedet; ha et 3-5 års perspektiv på kjøpet. 2 år er uansett for lite i et marked i balanse, kostnadene ved kjøp/ salg er for høye, du kan risikere å gå i minus på 2 korte år. På en annen side er du inne. Jeg ville kjøpt, bodd 2 år, og hvis du flytter- leid ut det tredje, deretter evt solgt. Da er du inne på markedet, og jeg lover deg; det blir uansett dyrere å bo for hvert år som går, men 2års perspektiv er det aldri anbefalt å ha når det gjelder eiendom. Anonymkode: 211f1...5f2
Trolltunge Skrevet 5. desember 2018 #7 Skrevet 5. desember 2018 Det lureste er å kjøpe bolig når man finner bolig man liker, og har råd til. 5
Gjest Lily_88 Skrevet 5. desember 2018 #8 Skrevet 5. desember 2018 Ikke for en toårig bo periode. Da lønner det seg ikke. Hvis du ikke leier ut huset istedet. Boligmarkedet er stabilt, kvartalsvise variabler er det jo, men om 2 år? Vanskelig å si.
_popcorn_ Skrevet 5. desember 2018 #9 Skrevet 5. desember 2018 Jeg tenker at det er i nedgangstidene man bør kjøpe. Nedgangen kommer neppe til å vare, og kjøper man i nedgangstider, så får man jo med seg framtidig vekst! Hadde det vært meg, så hadde jeg begynt se etter noe i min prisklasse uten å stresse. Og da prøvd finne noe som man kunne tenkt seg bo 5-7 år i. Selv om du kanskje skal flytte etter studier, så kan det jo hende du får jobb rundt studiestedet, eller at du blir sittende en stund uten å få fast jobb. Jeg kjøpte selv litt "det er i området jeg jobber i for tiden, og grei nok stand i forhold til prisklassen jeg kan være i". Fikk ny jobb med 1 times reisevei, men trives så godt i leiligheten min, og med naboer/nabolag at jeg bestemte meg raskt for at jeg heller vil bli boende med lang reisevei, enn å finne noe nærmere jobb. Skal også sies at jeg var på visninger i nesten ett år før jeg fant meg noe jeg ville/kunne kjøpe! 1
Knirke Skrevet 5. desember 2018 #10 Skrevet 5. desember 2018 Renta skal opp, befolkningsveksten er negativ, og det bygges fortsatt mye nytt, så prisene skal nok lengre ned... Men det kommer HELT an på hvem du spør. Optimistene tror jo som kjent på vekst inn i himmelen og enda litt til.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #11 Skrevet 5. desember 2018 11 minutter siden, Knirke said: Renta skal opp, befolkningsveksten er negativ, og det bygges fortsatt mye nytt, så prisene skal nok lengre ned... Men det kommer HELT an på hvem du spør. Optimistene tror jo som kjent på vekst inn i himmelen og enda litt til. Dette har de prediket og sagt og spådd om i over 20 år nå hehe. Det skjer ikke. Og om det skjer noe negativt så er det en utflatning før det stiger igjen. Ting blir aldri billigere slik vi driver landet vårt på. Dessuten har folk såpass høy gjeldsgrad at det vil være etisk umulig for bankene å sette opp renten med mer enn en liten promille, altså ikke nok til å stoppe videre prisvekst. Anonymkode: 49c28...ce9 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #12 Skrevet 5. desember 2018 41 minutter siden, _popcorn_ skrev: Jeg tenker at det er i nedgangstidene man bør kjøpe. Nedgangen kommer neppe til å vare, og kjøper man i nedgangstider, så får man jo med seg framtidig vekst! Hadde det vært meg, så hadde jeg begynt se etter noe i min prisklasse uten å stresse. Og da prøvd finne noe som man kunne tenkt seg bo 5-7 år i. Selv om du kanskje skal flytte etter studier, så kan det jo hende du får jobb rundt studiestedet, eller at du blir sittende en stund uten å få fast jobb. Jeg kjøpte selv litt "det er i området jeg jobber i for tiden, og grei nok stand i forhold til prisklassen jeg kan være i". Fikk ny jobb med 1 times reisevei, men trives så godt i leiligheten min, og med naboer/nabolag at jeg bestemte meg raskt for at jeg heller vil bli boende med lang reisevei, enn å finne noe nærmere jobb. Skal også sies at jeg var på visninger i nesten ett år før jeg fant meg noe jeg ville/kunne kjøpe! Nå er vel neppe den marginale boligprisnedgangen som er sett de siste måneden for "nedgangstider"å regne. Nedgangstider var det på slutten av 1980-tallet med boliglånsrenter på 15 - 16%. Problemet i dag er at de fleste som skal inn på boligmarkedet aldri har opplevd særlig høye lånerenter, og de tror faktisk på mediaoppslag om at en boligrente på 3% er helt hinsides høyt !! Jeg tror ikke på noen særlig prisvekst, men en stabilisering etterhvert som det går opp for folk at det faktisk er mulig å leve med en lånerente som er litt høyere enn i dag. Anonymkode: 5f6ba...d91 1
Knirke Skrevet 6. desember 2018 #13 Skrevet 6. desember 2018 17 hours ago, AnonymBruker said: Dette har de prediket og sagt og spådd om i over 20 år nå hehe. Det skjer ikke. Og om det skjer noe negativt så er det en utflatning før det stiger igjen. Ting blir aldri billigere slik vi driver landet vårt på. Dessuten har folk såpass høy gjeldsgrad at det vil være etisk umulig for bankene å sette opp renten med mer enn en liten promille, altså ikke nok til å stoppe videre prisvekst. Anonymkode: 49c28...ce9 Bankene låner ikke ut penger for å være snille, de gjør det for å tjene penger. Sentralbanken som styrer bankene har ikke noe etisk eller moralsk ansvar overhodet, og kan kun i liten grad påvirkes av politikere. Den rekordlave renten vi har hatt var et tiltak for å stimulere økonomien i nedgangstider. Når økonomien går bra og arbeidsledigheten går ned, slik den gjør nå, så SKAL renta opp, sånn er det bare. 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #14 Skrevet 6. desember 2018 12 minutter siden, Knirke skrev: Bankene låner ikke ut penger for å være snille, de gjør det for å tjene penger. Sentralbanken som styrer bankene har ikke noe etisk eller moralsk ansvar overhodet, og kan kun i liten grad påvirkes av politikere. Den rekordlave renten vi har hatt var et tiltak for å stimulere økonomien i nedgangstider. Når økonomien går bra og arbeidsledigheten går ned, slik den gjør nå, så SKAL renta opp, sånn er det bare. Ja, men det spørs hvor mye prisen går ned i populære områder som i byene og de største tettstedene. Det kan flate ut litt, eller gå litt ned, men det blir neppe noe krakk med det første. Til det er netto tilflytning til de største stedene for stor, og det er ganske mange med mye penger som ønsker å kjøpe bolig på disse stedene. Anonymkode: ea5cb...f87 1
Tvist Skrevet 6. desember 2018 #15 Skrevet 6. desember 2018 Ville ikke kjøpt bolig for to år. Du kan risikere å sitte igjen med et usikret lån etter å ha solgt boligen under det du kjøpte den for, eller å måtte bli boende i boligen fordi du ganske enkelt ikke har råd til å flytte (melgerkostnader, flyttekostnader osv).
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #16 Skrevet 6. desember 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Dessuten har folk såpass høy gjeldsgrad at det vil være etisk umulig for bankene å sette opp renten med mer enn en liten promille, altså ikke nok til å stoppe videre prisvekst. Anonymkode: 49c28...ce9 Dette er feil. Det ble spådd allerede tidlig iår at bankene skulle sette opp renten i høst og det har skjedd. Det er forventet at bankene kommer til å sette opp rentene videre frem til 2020, der renten vil stabilisere seg på ca 4%. Jeg tror det er sannsynlig, renten har vært altfor lav i mange år. Tror du bankene tar hensyn til folks gjeldsgrad? Anonymkode: ac574...580
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #17 Skrevet 6. desember 2018 4 timer siden, Knirke skrev: Bankene låner ikke ut penger for å være snille, de gjør det for å tjene penger. Sentralbanken som styrer bankene har ikke noe etisk eller moralsk ansvar overhodet, og kan kun i liten grad påvirkes av politikere. Den rekordlave renten vi har hatt var et tiltak for å stimulere økonomien i nedgangstider. Når økonomien går bra og arbeidsledigheten går ned, slik den gjør nå, så SKAL renta opp, sånn er det bare. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Dersom renten blir veldig høy, vil det ikke bare medføre at en del mennesker i dette landet vil kunne gå personlig konkurs- men det vil også ha store konsekvenser for forbruket i befolkningen. Det merkes jo allerede ved mindre endringer i økonomien (som f.eks litt økt arbeidsledighet). Hvis forbruket i befolkningen går markant ned, vil det selvsagt ha negative konsekvenser for hele Norges økonomi. Dette er noe både politikere og sentralbanken er opptatt av å unngå- og nettopp derfor er det i begges (og hele befolkningens) interesse at renten ikke går for høyt opp. Det sagt kan renten selvsagt gå opp til både 5 og 6 %, og sikkert enda litt mer enn det også, på sikt. Men renter opp mot 15-20 %, som var tilfelle på 80-tallet, tror jeg neppe vi ser igjen i vår levetid. Anonymkode: 376c9...dea
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #18 Skrevet 6. desember 2018 53 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er en sannhet med modifikasjoner. Dersom renten blir veldig høy, vil det ikke bare medføre at en del mennesker i dette landet vil kunne gå personlig konkurs- men det vil også ha store konsekvenser for forbruket i befolkningen. Det merkes jo allerede ved mindre endringer i økonomien (som f.eks litt økt arbeidsledighet). Hvis forbruket i befolkningen går markant ned, vil det selvsagt ha negative konsekvenser for hele Norges økonomi. Dette er noe både politikere og sentralbanken er opptatt av å unngå- og nettopp derfor er det i begges (og hele befolkningens) interesse at renten ikke går for høyt opp. Det sagt kan renten selvsagt gå opp til både 5 og 6 %, og sikkert enda litt mer enn det også, på sikt. Men renter opp mot 15-20 %, som var tilfelle på 80-tallet, tror jeg neppe vi ser igjen i vår levetid. Anonymkode: 376c9...dea Alle som tar opp boliglån får beskjed om at de skal kunne takle 5% renteheving. Det er mange som har tatt altfor stort lån, men det er en dårlig beslutning staten og banker ikke kan tenke på, folk må ansvarliggjøres for sine egne valg. Det som skjedde på 80-tallet kan fint skje igjen. Anonymkode: ac574...580 1
Knirke Skrevet 6. desember 2018 #19 Skrevet 6. desember 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Dette er en sannhet med modifikasjoner. Dersom renten blir veldig høy, vil det ikke bare medføre at en del mennesker i dette landet vil kunne gå personlig konkurs- men det vil også ha store konsekvenser for forbruket i befolkningen. Det merkes jo allerede ved mindre endringer i økonomien (som f.eks litt økt arbeidsledighet). Hvis forbruket i befolkningen går markant ned, vil det selvsagt ha negative konsekvenser for hele Norges økonomi. Dette er noe både politikere og sentralbanken er opptatt av å unngå- og nettopp derfor er det i begges (og hele befolkningens) interesse at renten ikke går for høyt opp. Det sagt kan renten selvsagt gå opp til både 5 og 6 %, og sikkert enda litt mer enn det også, på sikt. Men renter opp mot 15-20 %, som var tilfelle på 80-tallet, tror jeg neppe vi ser igjen i vår levetid. Anonymkode: 376c9...dea Joda, vi er helt enige i hva som er mekanismene her, men mitt poeng er at rentene er kunstig lave slik de er i dag. Sentralbanken er forsiktig med å sette opp altfor mye altfor fort, men det er som kjent varslet at de skal jekke opp 2-4 ganger i 2019. Om folk går personlig konkurs fordi de ikke tåler renteøkning så har de laget ris til egen bak og det er hverken banken eller Sentralbanksjefens skyld. Gjeldsgraden i befolkningen er skremmende høy (250% av inntekten, faktisk), og den blir bare høyere av fortsatt lav rente. https://www.dagsavisen.no/nyemeninger/norge-et-land-i-gjeld-1.1102583 1
prt90 Skrevet 6. desember 2018 #20 Skrevet 6. desember 2018 På 5.12.2018 den 14.56, AnonymBruker skrev: Leser flere steder at det er boligprisfall for tiden. Jeg har fremdeles ikke kommet meg ut i boligmarkedet. Har litt i tankene å kjøpe en bolig til sommeren. Vil muligens bare bo der i 2 år, ettersom jeg da er ferdig med studiene og kanskje vil flytte. Men er det lurt å vente? Uten er prisvekst vil det kanskje heller lønne seg å leie i to år til, for å så kjøpe seg noe litt finere om 2 år. Hva tenker dere? Anonymkode: d8c11...34e Det lønner seg veldig sjeldent kjøpe hvis du bare skal eie det i 2 år. Da har du nemlig bare 2 år å fordele meglerutgifter, dokumentavgift, oppussingsutgifter osv på. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå