AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #1 Skrevet 5. desember 2018 Jeg har akkurat vært på biblioteket, og der traff jeg på en gammel klassevenninne. Hun er kommet i en vanskelig situasjon, og må midlertidig leve av sosialhjelp. Hun skal få penger for desember i dag. Hun viste meg vedtaket. Der står det "utbetaling 5. desember". Og hun har sittet på biblioteket siden kl. 09.00 og fulgt med i nettbanken. Hun har også ringt NAV, og de bekreftet at pengene var satt til utbetaling i dag. Og de sa hun bare måtte vente. Jeg forlot biblioteket kl. 14.10. Da hadde hun fremdeles ikke fått penger på konto. Det jeg lurer på er følgende: På alle andre utbetalinger jeg kjenner til er det slik at man har pengene på konto den dagen de skal utbetales. Det vil si fra morgenen av. Det gjelder lønn, bostøtte, diverse trygdeutbetalinger, skattepenger m.m. Merkelig at NAV sitter og venter til absolutt siste frist for å utbetale penger til mennesker som fra før lever på et absolutt minimumsbeløp? Skulle jo tro at NAV kunne legge pengene til utbetaling den 5/12, slik som er vanlig alle steder. Og ikke at de sitter og overfører samme dag, og venter til et par minutter før kl. 14.00, slik at mottaker (som da ofte er ganske sulten og desperat) i beste fall får pengene sine litt før kl. 16.00. Det er nesten som man skulle tro at det er for å "tyne" sosialhjelpsmottakerne litt ekstra? Anonymkode: 4acb3...d58 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #2 Skrevet 5. desember 2018 Dette er ikke nav sin skyld men banken. Nav setter til utbetaling før klokken 13, og så er det opp til hvor fort banken jobber. Jeg får alltid mitt klokken 14, og jeg har DnB. Har ingen tro på at nav sosial får kick ut av å tyne sosialklienter, dette gir jo også nav merarbeid ved at klientene da ringer inn og maser. Anonymkode: 91dc6...863 1
Melkebarten Skrevet 5. desember 2018 #3 Skrevet 5. desember 2018 Det kan være at tidspunktet på dagen ikke sammenfaller med banken hennes, banken min har overføring 4 ganger i døgnet. Er hun heldig så klaffer det tidspunktet ganske bra, er hun uheldig må hun vente til dagen etter.
megda Skrevet 5. desember 2018 #4 Skrevet 5. desember 2018 hun kan vel fortsatt få pengene senere i dag. Bankene overfører jo på ulike tidspunkt og jeg vet at f.eks dnb har siste overføring 15.45. Har hun ikke fått pengene før dagen er omme, så kan hun jo kontakte nav da
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #5 Skrevet 5. desember 2018 Jeg får alltid utbetalinger ca kl 15.45 Anonymkode: 2796f...ce4
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #6 Skrevet 5. desember 2018 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat vært på biblioteket, og der traff jeg på en gammel klassevenninne. Hun er kommet i en vanskelig situasjon, og må midlertidig leve av sosialhjelp. Hun skal få penger for desember i dag. Hun viste meg vedtaket. Der står det "utbetaling 5. desember". Og hun har sittet på biblioteket siden kl. 09.00 og fulgt med i nettbanken. Hun har også ringt NAV, og de bekreftet at pengene var satt til utbetaling i dag. Og de sa hun bare måtte vente. Jeg forlot biblioteket kl. 14.10. Da hadde hun fremdeles ikke fått penger på konto. Det jeg lurer på er følgende: På alle andre utbetalinger jeg kjenner til er det slik at man har pengene på konto den dagen de skal utbetales. Det vil si fra morgenen av. Det gjelder lønn, bostøtte, diverse trygdeutbetalinger, skattepenger m.m. Merkelig at NAV sitter og venter til absolutt siste frist for å utbetale penger til mennesker som fra før lever på et absolutt minimumsbeløp? Skulle jo tro at NAV kunne legge pengene til utbetaling den 5/12, slik som er vanlig alle steder. Og ikke at de sitter og overfører samme dag, og venter til et par minutter før kl. 14.00, slik at mottaker (som da ofte er ganske sulten og desperat) i beste fall får pengene sine litt før kl. 16.00. Det er nesten som man skulle tro at det er for å "tyne" sosialhjelpsmottakerne litt ekstra? Anonymkode: 4acb3...d58 Hvordan skal noen kunne svare deg om Nav kommune og sosialhjelp utbetaler sosialhjelp når? Nav sin kommunale del har sine egne regler i alle landets over 300 kommuner. Og nvorfor sitter dama på biblioteket? De fleste har da banken på mobilen idag? Wifi finnes overalt. Anonymkode: ea568...555
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #7 Skrevet 6. desember 2018 Jeg får penger mellom kl 15 og 16. Anonymkode: 30467...fbe
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #8 Skrevet 6. desember 2018 17 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvordan skal noen kunne svare deg om Nav kommune og sosialhjelp utbetaler sosialhjelp når? Nav sin kommunale del har sine egne regler i alle landets over 300 kommuner. Og nvorfor sitter dama på biblioteket? De fleste har da banken på mobilen idag? Wifi finnes overalt. Anonymkode: ea568...555 Kanskje noen som sliter økonomisk ikke har mobildata i abonnementet sitt? Kanskje de har kontantkort med kun vanlig ring/sms? Kanskje de har det fordi de betaler for wifi hjemme, og ikke har råd til mobildata i tillegg? Anonymkode: 4acb3...d58 2
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #9 Skrevet 6. desember 2018 På 5.12.2018 den 14.25, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat vært på biblioteket, og der traff jeg på en gammel klassevenninne. Hun er kommet i en vanskelig situasjon, og må midlertidig leve av sosialhjelp. Hun skal få penger for desember i dag. Hun viste meg vedtaket. Der står det "utbetaling 5. desember". Og hun har sittet på biblioteket siden kl. 09.00 og fulgt med i nettbanken. Hun har også ringt NAV, og de bekreftet at pengene var satt til utbetaling i dag. Og de sa hun bare måtte vente. Jeg forlot biblioteket kl. 14.10. Da hadde hun fremdeles ikke fått penger på konto. Det jeg lurer på er følgende: På alle andre utbetalinger jeg kjenner til er det slik at man har pengene på konto den dagen de skal utbetales. Det vil si fra morgenen av. Det gjelder lønn, bostøtte, diverse trygdeutbetalinger, skattepenger m.m. Merkelig at NAV sitter og venter til absolutt siste frist for å utbetale penger til mennesker som fra før lever på et absolutt minimumsbeløp? Skulle jo tro at NAV kunne legge pengene til utbetaling den 5/12, slik som er vanlig alle steder. Og ikke at de sitter og overfører samme dag, og venter til et par minutter før kl. 14.00, slik at mottaker (som da ofte er ganske sulten og desperat) i beste fall får pengene sine litt før kl. 16.00. Det er nesten som man skulle tro at det er for å "tyne" sosialhjelpsmottakerne litt ekstra? Anonymkode: 4acb3...d58 Har hun levert alle dokumenter som saksbehandler skulle ha? Det kan være en av grunnene til at det ikke er utbetalt. Ellers vet jeg at siste utkjøring fra Nav var 14.15, men mulig det har blitt endret. De pleide ha utbetaling av penger 4 ganger daglig. Det KAN ha skjedd kluss i utbetalingen om saksbehandler har glemt å godkjenne utbetalingen.. Anonymkode: c9f14...d28
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #10 Skrevet 7. desember 2018 Når vi skriver vedtak leverer vi utbetalingsmelding til økonomisjefen. Vedkommende betaler vanligvis ut umiddelbart, alltid dersom det haster. Dersom de er på kontoret vel å merke - små kommuner er sårbare på den måten. Når de har trykket på knappen er det helt opp til banken. Vi har fått en frist klokken 14 for utbetaling samme dag, men det er kun dersom søkeren har samme bank. Vi får ikke påvirket dette i det hele tatt. I dette tilfellet har søkeren fått et vedtak med utbetalingsdato. Her ville økonomiavdelingen da ha lagt det inn med forfall den dagen, og det er igjen opp til bankene når overføringen skjer. Forøvrig vet jeg ikke om noen sosialkontorer der de ansatte selv har tilgang til å betale ut fra kommunale kontoer. Det går alltid gjennom økonomiavdelingen, det er kun de som har tilgang til slikt. Håper venninnen din fikk pengene til slutt. Anonymkode: cd785...de7 1
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #11 Skrevet 8. desember 2018 På 5.12.2018 den 14.29, AnonymBruker skrev: Har ingen tro på at nav sosial får kick ut av å tyne sosialklienter, dette gir jo også nav merarbeid ved at klientene da ringer inn og maser. Anonymkode: 91dc6...863 Har du ikke merket dette? Hele poenget med systemet, er jo å sørge for at folk kommer seg vekk og ikke bli værende lenge, det innebærer 1 tyne folk hardt i noen år, 2 få dem over på uføretrygd om mulig dersom de ikke har gitt seg etter år med tyn, da er det lite håp så da gidder de ikke mer (men gjelder kun for tvilstilfeller en del blir værende resten av livet i mølla selv om NAV helst vil bli kvitt dem er det noen absolutte krav om sykdom og samtykke som må til for å få noen på trygd, end el psykotiske nekter f.eks dette og blir på sosialen resten av livet men de får da nmooe bedre behandling etterhvert med langttidsstønad og kommunal bolig etc. Dette innebærer at helsen til sosialklienter, blir fryktelig dårlig, og du får også tilfeller hvor noen av dem går lei og fysisk går til angrep på nav ansatte bla.a derfor må de øke sikkerheten hele tiden og nå er det vektere på alle kontor nermest. Anonymkode: 011f6...d02
Stina9 Skrevet 8. desember 2018 #12 Skrevet 8. desember 2018 On 12/5/2018 at 11:37 PM, AnonymBruker said: Hvordan skal noen kunne svare deg om Nav kommune og sosialhjelp utbetaler sosialhjelp når? Nav sin kommunale del har sine egne regler i alle landets over 300 kommuner. Og nvorfor sitter dama på biblioteket? De fleste har da banken på mobilen idag? Wifi finnes overalt. Anonymkode: ea568...555 Hun hadde sikkert ikke per tid smarttelefon, mistet eller blitt ødelagt, og ingen penger til kjøpe ny... Hvorfor så krass? 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå