Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet ikke om det gjelder så mange her, men dagens barn vokser jo veldig opp i et rosa/ blått delt miljø- der alle leker på butikken er inndelt etter kjøtt. Man "kan ikke" kjøpe dinosaurlego til jenter, for den pakken er blå og ment for gutter for eksempel. På samme måte kan man ikke kjøpe eventyrlego til gutter, for den er rosa. Samme når det gjelder bøker: gutter får biler og dinosaurer, jenter får prinsesser og søte dyr

Noen her som har vokst opp der 70%+ av gavene var "jenteleker"? (sier jenter fordi dette er kvinneguiden)

Jeg vokste opp litt før denne tiden, så jeg fikk litt "guttespill" eller "gutteleker", noe jeg likte veldig godt. Jeg likte gaming, drager, dinosaurer, biler osv da jeg var barn. Jeg ser jo at lekene nå er mye kulere enn de jeg hadde som barn, men samtidig tenker jeg at om jeg hadde vært barn idag, så hadde jeg aldri fått de lekene, fordi de var "gutteleker", tydelig understreket av blå innpakning, samt hvor de er i lekebutikken.

Føler på det samme når jeg skal kjøpe leker til nieser og nevøer, føler at jeg ikke kan kjøpe feilkjønnet gave til dem, selv om det hender at jeg tenker den leken hadde passet perfekt. For eks det å kjøpe en dinosaur til ei jente. Tenker at det kan oppleves frekt, som om jeg er en ekstremfeminist som mener at jenter burde leke med gutteleker. Mens egentlig handler det mer om at jeg tenker man aldri får eksperimentert og utforsket hva man liker om man holder seg til 1 tema, samt at jeg vet jeg selv ville likt å få enkelte "gutteleker" da jeg var barn. Hadde jeg vokst opp slik som dagens barn, så hadde jeg kanskje aldri funnet ut at jeg likte videospill eller dinosaurer. 

Lurer litt på hvordan det blir med de jentene og guttene som vokser opp med denne type tydelig kjønnsforskjell gjennom hele barndommen. Om man aldri får mulighet til å utforske mange ulike interesser, så vil man da ende opp med veldig kjønnsdelte voksne mtp interesser og jobbvalg?

Anonymkode: 81269...63e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ble vist rettet til kjøtt, ikke kjønn den første setningen

Skrevet

Når var rosatiden ?

Anonymkode: 3f197...4f9

Skrevet

Ja, selvsagt vil kjønnsdelte leker kunne påvirke hvordan barna tenker om seg selv og sine muligheter/interesser. Man blir formet av det sosiale, helt fra man er bitteliten - på mange ulike, små og store måter.

Til å være så opptatte av likestilling, som vi nordmenn liker å fortelle oss selv, så er vi samtidig merkelig opphengt i kjønn og inndeling av ulike "feminine" og "maskuline" egenskaper. Hadde du gitt en dukke med langt lyst hår som julepresang til en liten gutt, tør jeg vedde på at veldig mange foreldre hadde reagert negativt også i 2018. Faktisk enda mer en motsatt, altså å gi en dinosaur til en jente. "Typiske jenteleker/interesser/egenskaper" har som regel veldig lav status, og det merker man jo også i arbeidslivet.

Anonymkode: e25c6...f69

• Liker 3
Skrevet

Jeg var barn på 90tallet, og kan huske at det var sånn da og. Mye rosa, Barbie og dukker. Til gutter var det biler og sånt. Lego tror jeg var mer nøytral, men så kom jo friendsserien til lego og gjorde det mer delt inn, men den kom kanskje på 2000tallet? 

Anonymkode: 1fb17...cd6

• Liker 1
Skrevet

Da jeg var barn lekte jeg med togskinner/tog, lego, heisekran, bilbane, turtles figurer og barbie. 

Mange jenter lekte kun med dukker, barbie og bamser. Og gutter lekte med det samme som jeg gjorde, unntatt barbie. 

Skrevet

Ser ikke problemet... jenta mi på 2.5 leker med dukker, biler, dinosaurer, lekemat, playdoh, gravemaskiner... samma hvilken farge som er på boksen.

Gjest Krampus
Skrevet (endret)

Vokste opp med kun arveleker fra andre unger i bygda. Bodde timesvis unna nærmeste sted du kunne få kjøpt leker. Så det var en salig blanding av leker. Hadde automatisk tiltrekning til jenteleker selv om foreldrene mine oppdro meg relativt kjønnsnøytralt når det kom til sånne ting. Jeg lekte mor og baby med lekebilene og og gravemaskiner var hester og enhjørninger. Noen unger bare er sånn. Syns utviklingen av leker er kjempeflott da, nå får du rosa gravemaskiner og det er barn av begge kjønn på boksene med leker uavhengig av hva som er i dem. 

Endret av Krampus
Vanvittige skrivefeil
Skrevet

Jeg tror duvlager et større problem enn det er. Om du synes noe passer perfekt til niesa men ikke kjøper det pga det er guttefarge. 

Anonymkode: 5ee1d...f58

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg tror duvlager et større problem enn det er. Om du synes noe passer perfekt til niesa men ikke kjøper det pga det er guttefarge. 

Når kjøpte du sist en gutteleke til ei jente eller omvendt, uten at du hadde fått høre fra foreldrene at de ønsket eller ville ha det? Altså da snakk om barn fra ca 11 år og nedover til ca 3-4. 

Om du skulle gi gave til en et barn av en bekjent eller et barn du kun møter et par ganger i året, hadde du vært komfortabel med å kjøpe "feilkjønnet" gave?

Man ser jo mange tråder om hva man skal kjøpe til jente eller gutt 15 og til og med da får man kjønnsrettede gavetips. Gutter får science fiction tips i bøker, jenter får sminke og body lotion

Så på en måte virker det ikke som om dette endrer seg med alderen heller. Man kjøper riktig gave til riktig kjønn. Man kjøper ikke sci fi bøker til jenter på 15 og man kjøper ikke biler til jenter på 5

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. Det blir merkelig om man lar være å kjøpe noe fint pga fargen på pakken eller frykt for at andre skal tolke veldig mye inn i gavevalget. 

Det er jo heller ikke sånn at vi som vokste opp på 70- og 80-tallet ikke lekte med kjønnsspesifikke leker. Det var kanskje ikke rosa Lego og sånt, men det var likevel leker som det var klart flest jenter som lekte med og andre leker som det var klart flest gutter som lekte med, og jenter leker da med togbane og vanlig Lego like mye nå som de gjorde for 30 år siden. Det er nok ikke fargen som gjør at jenter velger dukker framfor dinosaurer.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Når var rosatiden ?

Noen som gidder å svare ?

Skrevet

Når kjøpte du sist en gutteleke til ei jente eller omvendt, uten at du hadde fått høre fra foreldrene at de ønsket eller ville ha det? Altså da snakk om barn fra ca 11 år og nedover til ca 3-4. 

Om du skulle gi gave til en et barn av en bekjent eller et barn du kun møter et par ganger i året, hadde du vært komfortabel med å kjøpe "feilkjønnet" gave?

Man ser jo mange tråder om hva man skal kjøpe til jente eller gutt 15 og til og med da får man kjønnsrettede gavetips. Gutter får science fiction tips i bøker, jenter får sminke og body lotion

Så på en måte virker det ikke som om dette endrer seg med alderen heller. Man kjøper riktig gave til riktig kjønn. Man kjøper ikke sci fi bøker til jenter på 15 og man kjøper ikke biler til jenter på 5

Jeg tror egentlig ikke det er et så stort problem. I barnehagen leker de med det de vil, samme når de er på besøk. Hvis man har barn med ulike kjønn leker de sikkert med hverandres leker. I tillegg ser jeg det er vanlig med både biler til jenter og perler til gutter.

Forøvrig vokste jeg opp med mest jenteleker som barn men jeg tror egentlig ikke det har formet meg noe nevneverdig.

Skrevet

Jeg var barn på 90tallet, og kan huske at det var sånn da og. Mye rosa, Barbie og dukker. Til gutter var det biler og sånt. Lego tror jeg var mer nøytral, men så kom jo friendsserien til lego og gjorde det mer delt inn, men den kom kanskje på 2000tallet? 

Anonymkode: 1fb17...cd6

Friends er nytt og moderne 😛 Lenge før den tid hadde vi Belville, og så Scala :) Og flere runder med prinsesser og slott og barn og hus og hjem :)

Med mindre leker og annet spesifikt krever et visst kjønnsorgan så kjøper jeg ting til mine tantebarn som jeg tror vil glede dem. 2 av 3 er så langt veldig opphengt i ting som er "rett" i forhold til kjønn, og hvis niesen min absolutt vil ha prinsessedukke og nevøen min vil ha brannbil så får de jo det. Men de får det ikke fordi lekene er tilpasset deres kjønn, men fordi det er det de ønsker seg. Hvis nevøen min og vil ha prinsessedukke så er det selvfølgelig ikke noe problem.

Samtidig så kjøper jeg helst bøker av den kjønnsnøytrale typen (for da kan søsken av ulike kjønn glede seg over dem sammen). 

Selv var jeg nok ganske typisk jente, elsket dukker og dukkehus og Polly pocket. Men leste og alle slags bøker, lekte ute, likte datamaskiner.. Hvis noen hadde ment jeg ikke kunne gjøre det fordi jeg var jente så hadde jeg ikke blitt spesielt blid 😛

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke om det gjelder så mange her, men dagens barn vokser jo veldig opp i et rosa/ blått delt miljø- der alle leker på butikken er inndelt etter kjøtt. Man "kan ikke" kjøpe dinosaurlego til jenter, for den pakken er blå og ment for gutter for eksempel. På samme måte kan man ikke kjøpe eventyrlego til gutter, for den er rosa. Samme når det gjelder bøker: gutter får biler og dinosaurer, jenter får prinsesser og søte dyr

Noen her som har vokst opp der 70%+ av gavene var "jenteleker"? (sier jenter fordi dette er kvinneguiden)

Jeg vokste opp litt før denne tiden, så jeg fikk litt "guttespill" eller "gutteleker", noe jeg likte veldig godt. Jeg likte gaming, drager, dinosaurer, biler osv da jeg var barn. Jeg ser jo at lekene nå er mye kulere enn de jeg hadde som barn, men samtidig tenker jeg at om jeg hadde vært barn idag, så hadde jeg aldri fått de lekene, fordi de var "gutteleker", tydelig understreket av blå innpakning, samt hvor de er i lekebutikken.

Føler på det samme når jeg skal kjøpe leker til nieser og nevøer, føler at jeg ikke kan kjøpe feilkjønnet gave til dem, selv om det hender at jeg tenker den leken hadde passet perfekt. For eks det å kjøpe en dinosaur til ei jente. Tenker at det kan oppleves frekt, som om jeg er en ekstremfeminist som mener at jenter burde leke med gutteleker. Mens egentlig handler det mer om at jeg tenker man aldri får eksperimentert og utforsket hva man liker om man holder seg til 1 tema, samt at jeg vet jeg selv ville likt å få enkelte "gutteleker" da jeg var barn. Hadde jeg vokst opp slik som dagens barn, så hadde jeg kanskje aldri funnet ut at jeg likte videospill eller dinosaurer. 

Lurer litt på hvordan det blir med de jentene og guttene som vokser opp med denne type tydelig kjønnsforskjell gjennom hele barndommen. Om man aldri får mulighet til å utforske mange ulike interesser, så vil man da ende opp med veldig kjønnsdelte voksne mtp interesser og jobbvalg?

Hmm jeg kjenner ikke igjen dette. Jeg fikk de lekene jeg ønsket meg. Jeg ville ha barbiedukker og typiske jenteleker. Samtidig som jeg likte lego. Hadde jeg fått Harry Potter lego hadde det vært himmelen, men det hadde også vært himmelen med rosa lego! Broren min lekte mest med biler og lego, men var med meg og lekte med dukker. 

Kjenner heller ikke igjen at leker trebger være enten eller. Mange av lenene til min sønn kan jenta mi leke med også. 

Anonymkode: 27583...4e5

Skrevet

Jeg husker jeg bestandig ønsket meg bilbane, biler, sverd og typiske "gutteleker", men fikk det aldri fordi det var "gutteleker". Mi jente elsker å leke med "gutteleker" og jeg synes det er greit. Synes det burde være mindre skille mellom det som er gutteleker og jenteleker slik at de for utfolde kreativiteten sin på andre områder enn kun det som er ment for gutter eller jenter. 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen som gidder å svare ?

Neivel

Skrevet

Jeg lurer også på når rosa-tiden var???:klo:

Anonymkode: 46e0a...3f6

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg lurer også på når rosa-tiden var???:klo:

Anonymkode: 46e0a...3f6

Tipper 2000 

Anonymkode: 27583...4e5

Skrevet

Vokste opp på 90tallet. Var jo barbie og my little pony til jenter, action man og slikt til gutta, men ingen i familien reagerte på at jeg ville ha masse lego (både den paradis serien og politi/cowboy lego osv.) jeg var ikke så glad i barbie men veldig glad i MLP og LEGO. Det var ikke slik at alle antok jenter likte rosa osv hos oss i alle fall. Mesteparten av min lego var nøytrale/"maskuline" (riddere, cowboy, politi osv) selv om jeg også lekte med mer feminine ting. Føler det er litt mer polarisert nå. Her i fjor overhørte jeg ei voksen mor si til datra si i lego-avdelinga at "nei her er jente-legoen!" 

Kan jo være at de lette etter akkurat det men jeg syns det var litt trist. Forsåvidt heter der jo lego friends, ikke "jente-lego" 

Anonymkode: 7d86d...57b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...