Gå til innhold

Vanskelig situasjon-min manns eiendom

Anbefalte innlegg

Skrevet
On 12/5/2018 at 10:31 AM, AnonymBruker said:

Hei,

Ønsker synspunkter på situasjonen min.

Er gift med en som er 10 år eldre enn meg. Vi har tre barn sammen og ingen barn fra tidligere forhold.

Da jeg og mannen min fant hverandre hadde jeg en leilighet og han hus.

Vi flyttet etter hvert inn i hans hus og jeg leide ut leiligheten min. 

Etter en tid ville jeg kjøpe meg inn i huset siden det var her vi bodde, fikk barn og skapte en familie. Endte med at jeg kjøpte meg inn 50% i huset mot at mannen min overtok min leilighet. Vi betalte også ned studielånet mitt.

mannen min hadde i tillegg en egen leilighet fra før av som han har leid ut. 

Tiden går og flere barn kommer. Ender med at mannen min selger de to leilighetene som står på han og kjøper et hus til som er nærmere oss og som han leier ut. (Han er veldig flink til å investere og har gjort dette opp igjennom) han er handy og flink! Har alltid mange baller i luften. 

Greia er; Vi har to jenter og en gutt, det er jeg som tar alt av husarbeid, alt med barn, lekser, oversikt over alt som rører seg i hverdagen. Handler inn mat, planlegger jul, påske, sommerferie osv.. jeg har forsøkt flere ganger å få han til å ta mer ansvar og bidra mer hjemme. Han er kun opptatt av sine ‘prosjekter’ og alle de ballene han har i luften. Han er ikke en typisk huslig familiefar. Han er så klart flink med barna på sin måte, er med på treninger osv. 

Jeg kjenner på det at jeg alltid blir værende hjemme og gjøre den utakknemmelige og usynlige jobben, klesvask, matlaging, handling.. mens han bruker tiden sin på investeringer og bygge om ‘huset sitt’ så han får mer ut av det. Han bruker nesten all tid og energi på prosjektene som øker hans verdi. Jeg synes det er litt urettferdig at jeg ikke får samme muligheter som han.. hadde ikke jeg tatt barna og vært huslig, kunne han aldri vært så ‘fri’ og holdt på med dette.

Jeg hadde følt det mer rettferdig om jeg f.eks hadde fått 10% av huset han alltid holder på med. 

Vi betaler på hans lån, men han sier at alt er jo til oss. At han gjør dette for pensjonstiden vår og at leieinntektene vil gå til fellesskapet, men føler likevel at alt vi gjør sammen og verdier vi skaper sammen skal deles på begge.. jeg sier sammen for jeg tar meg av alt her hjemme så han kan holde på i huset!? 

Føles litt urettferdig og jeg er utslitt etter alle år med alt på meg. 

Han sier at etter neste ‘prosjekt’ er der ikke noe mer, men det tror jeg ikke på lenger.. tror han er typen som alltid må ha noe å gjøre. Men vi får se.. Hadde bare føltes litt mer rettferdig om jeg fikk en viss liten %. Jeg er ikke ute etter penger eller ta hans ting  og er fullt klar over at han har investert før jeg kom inn i bildet. Men nå er vi jo sammen og ting vi gjør etter barna kom mener jeg skal komme begge til gode.

Hva tenker dere? 

:)

Anonymkode: decef...0d1

Du har vel krav på den verdistigningrn på hus/leiligheter som skyldes jobben han har lagt ned i dem etter at dere ble gift.

Tror jeg.

Anonymkode: c3861...b3e

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår ikke helt problemet. Dere er jo gift og ikke samboere. Det betyr at alt han opparbeider seg etter at dere er gift er deres felleseiendom og noe du eier 50% av. Det er helt uavhengig av hvilket navn det står på.

Hovedunntaket er for det man bringer inn i ekteskapet og som han har særeie på. Dere gjorde et oppgjør når dere giftet dere slik at skjevheten ble rettet opp. Dere står dermed helt likt. (Arv fra familie er unntak og blir særeie hvis den som arver ønsker dette. Alt annet man tilegner seg (unntatt pensjon) er felleseie.)

Det virker som om TS og mange andre her argumenterer som om de var samboere. Det er himmelvid forskjell på reglene for gifte og samboere. Var man samboere så var det er poeng å diskutere disse prosentene. Men de er gift og da er det 50%-50% uansett.

Anonymkode: 4ab96...e5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...