Gå til innhold

Vanskelig situasjon-min manns eiendom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Ønsker synspunkter på situasjonen min.

Er gift med en som er 10 år eldre enn meg. Vi har tre barn sammen og ingen barn fra tidligere forhold.

Da jeg og mannen min fant hverandre hadde jeg en leilighet og han hus.

Vi flyttet etter hvert inn i hans hus og jeg leide ut leiligheten min. 

Etter en tid ville jeg kjøpe meg inn i huset siden det var her vi bodde, fikk barn og skapte en familie. Endte med at jeg kjøpte meg inn 50% i huset mot at mannen min overtok min leilighet. Vi betalte også ned studielånet mitt.

mannen min hadde i tillegg en egen leilighet fra før av som han har leid ut. 

Tiden går og flere barn kommer. Ender med at mannen min selger de to leilighetene som står på han og kjøper et hus til som er nærmere oss og som han leier ut. (Han er veldig flink til å investere og har gjort dette opp igjennom) han er handy og flink! Har alltid mange baller i luften. 

Greia er; Vi har to jenter og en gutt, det er jeg som tar alt av husarbeid, alt med barn, lekser, oversikt over alt som rører seg i hverdagen. Handler inn mat, planlegger jul, påske, sommerferie osv.. jeg har forsøkt flere ganger å få han til å ta mer ansvar og bidra mer hjemme. Han er kun opptatt av sine ‘prosjekter’ og alle de ballene han har i luften. Han er ikke en typisk huslig familiefar. Han er så klart flink med barna på sin måte, er med på treninger osv. 

Jeg kjenner på det at jeg alltid blir værende hjemme og gjøre den utakknemmelige og usynlige jobben, klesvask, matlaging, handling.. mens han bruker tiden sin på investeringer og bygge om ‘huset sitt’ så han får mer ut av det. Han bruker nesten all tid og energi på prosjektene som øker hans verdi. Jeg synes det er litt urettferdig at jeg ikke får samme muligheter som han.. hadde ikke jeg tatt barna og vært huslig, kunne han aldri vært så ‘fri’ og holdt på med dette.

Jeg hadde følt det mer rettferdig om jeg f.eks hadde fått 10% av huset han alltid holder på med. 

Vi betaler på hans lån, men han sier at alt er jo til oss. At han gjør dette for pensjonstiden vår og at leieinntektene vil gå til fellesskapet, men føler likevel at alt vi gjør sammen og verdier vi skaper sammen skal deles på begge.. jeg sier sammen for jeg tar meg av alt her hjemme så han kan holde på i huset!? 

Føles litt urettferdig og jeg er utslitt etter alle år med alt på meg. 

Han sier at etter neste ‘prosjekt’ er der ikke noe mer, men det tror jeg ikke på lenger.. tror han er typen som alltid må ha noe å gjøre. Men vi får se.. Hadde bare føltes litt mer rettferdig om jeg fikk en viss liten %. Jeg er ikke ute etter penger eller ta hans ting  og er fullt klar over at han har investert før jeg kom inn i bildet. Men nå er vi jo sammen og ting vi gjør etter barna kom mener jeg skal komme begge til gode.

Hva tenker dere? 

:)

Anonymkode: decef...0d1

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Dævendøtte
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere? 

Har du jobbet eller vært hjemme hele tiden? Tenkte mest på pensjon.

Ellers synes jeg du skal ha din del av kaka, har dere skrevet noe mellom dere av papirer? Synes du skal ta en skikkelig prat med ham om alt dette. 

Skrevet

Har han særeie på huset da? Hvis ikke, er det ervervet i ekteskapet, og halve er ditt.

Anonymkode: c5d2a...d76

• Liker 9
Skrevet

Jeg har jobbet hele tiden. Men siste tiden har jeg vært sykmeldt for jeg er utslitt og verker i kroppen hele tiden. Sliter mye med migrene og utmattelse.

men ja, jeg har jobbet 😌

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet hele tiden. Men siste tiden har jeg vært sykmeldt for jeg er utslitt og verker i kroppen hele tiden. Sliter mye med migrene og utmattelse.

men ja, jeg har jobbet 😌

Vil det hjelpe med en 10% eierandel mot å være utslitt da? Kan du ikke heller lage en avtale med din mann at du trapper ned mot at han sparer pensjon til deg? 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har han særeie på huset da? Hvis ikke, er det ervervet i ekteskapet, og halve er ditt.

Anonymkode: c5d2a...d76

Særeie? Kan ikke huske at han har skrevet eller nevnt det, hvis han ikke har gjort det utenom meg? Men huset står kun på han i kartverket. 

Huset vi bor i har vi tinglyst 50% til hver.

Skrevet

Hvorfor i all verden lot du ham overta leiligheten din? 

• Liker 11
Skrevet

Dette høres ut som advokatmat

Anonymkode: 7f57b...7d5

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, The Kitten skrev:

Hvorfor i all verden lot du ham overta leiligheten din? 

For jeg fikk 50% av en stor enebolig og fikk betalt ned studielånet. Jeg gikk i pluss der for å si det sånn..

• Liker 2
Skrevet
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei,

Ønsker synspunkter på situasjonen min.

Er gift med en som er 10 år eldre enn meg. Vi har tre barn sammen og ingen barn fra tidligere forhold.

Da jeg og mannen min fant hverandre hadde jeg en leilighet og han hus.

Vi flyttet etter hvert inn i hans hus og jeg leide ut leiligheten min. 

Etter en tid ville jeg kjøpe meg inn i huset siden det var her vi bodde, fikk barn og skapte en familie. Endte med at jeg kjøpte meg inn 50% i huset mot at mannen min overtok min leilighet. Vi betalte også ned studielånet mitt.

mannen min hadde i tillegg en egen leilighet fra før av som han har leid ut. 

Tiden går og flere barn kommer. Ender med at mannen min selger de to leilighetene som står på han og kjøper et hus til som er nærmere oss og som han leier ut. (Han er veldig flink til å investere og har gjort dette opp igjennom) han er handy og flink! Har alltid mange baller i luften. 

Greia er; Vi har to jenter og en gutt, det er jeg som tar alt av husarbeid, alt med barn, lekser, oversikt over alt som rører seg i hverdagen. Handler inn mat, planlegger jul, påske, sommerferie osv.. jeg har forsøkt flere ganger å få han til å ta mer ansvar og bidra mer hjemme. Han er kun opptatt av sine ‘prosjekter’ og alle de ballene han har i luften. Han er ikke en typisk huslig familiefar. Han er så klart flink med barna på sin måte, er med på treninger osv. 

Jeg kjenner på det at jeg alltid blir værende hjemme og gjøre den utakknemmelige og usynlige jobben, klesvask, matlaging, handling.. mens han bruker tiden sin på investeringer og bygge om ‘huset sitt’ så han får mer ut av det. Han bruker nesten all tid og energi på prosjektene som øker hans verdi. Jeg synes det er litt urettferdig at jeg ikke får samme muligheter som han.. hadde ikke jeg tatt barna og vært huslig, kunne han aldri vært så ‘fri’ og holdt på med dette.

Jeg hadde følt det mer rettferdig om jeg f.eks hadde fått 10% av huset han alltid holder på med. 

Vi betaler på hans lån, men han sier at alt er jo til oss. At han gjør dette for pensjonstiden vår og at leieinntektene vil gå til fellesskapet, men føler likevel at alt vi gjør sammen og verdier vi skaper sammen skal deles på begge.. jeg sier sammen for jeg tar meg av alt her hjemme så han kan holde på i huset!? 

Føles litt urettferdig og jeg er utslitt etter alle år med alt på meg. 

Han sier at etter neste ‘prosjekt’ er der ikke noe mer, men det tror jeg ikke på lenger.. tror han er typen som alltid må ha noe å gjøre. Men vi får se.. Hadde bare føltes litt mer rettferdig om jeg fikk en viss liten %. Jeg er ikke ute etter penger eller ta hans ting  og er fullt klar over at han har investert før jeg kom inn i bildet. Men nå er vi jo sammen og ting vi gjør etter barna kom mener jeg skal komme begge til gode.

Hva tenker dere? 

:)

Slik er det å være gift/samboer og ikke ivareta egne interesser fra starten av. 

Anonymkode: e1351...e13

• Liker 3
Skrevet

For jeg fikk 50% av en stor enebolig og fikk betalt ned studielånet. Jeg gikk i pluss der for å si det sånn..

Hva er det du ønsker? Tenker du på en fremtidig skilsmisse? 

Skrevet
4 minutter siden, AmPo skrev:

Vil det hjelpe med en 10% eierandel mot å være utslitt da? Kan du ikke heller lage en avtale med din mann at du trapper ned mot at han sparer pensjon til deg? 

Hjelper ikke på at jeg er utslitt, det er en egen greie.. må sette ned foten og han må ta mer hjemme rett og slett- men hadde gitt meg en følelse av rettferdighet hvertfall dersom jeg skulle blitt medeier.

Skrevet
2 minutter siden, AmPo skrev:

Hva er det du ønsker? Tenker du på en fremtidig skilsmisse? 

Absolutt ikke. Elsker han og livet våres, men kjenner det er urettferdig for man vet aldri hva fremtiden bringer.

Er mer hva som er rett og galt egentlig.

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hjelper ikke på at jeg er utslitt, det er en egen greie.. må sette ned foten og han må ta mer hjemme rett og slett- men hadde gitt meg en følelse av rettferdighet hvertfall dersom jeg skulle blitt medeier.

Da har du jo to ting du må ta tak i. Arbeidsfordeling og deres felles økonomi. Å sette foten ned det klarer du. Men det med økonomien høres ut som litt mer arbeid. Jeg tenker at så lenge dere er gifte, og dedikerte, med tre barn, burde dere ha delt alt 50/50. Du burde også trappet ned om du har mange helseplager. Vil han forstå det trur du? Han prater jo om at alt skal komme alle til gode. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Slik er det å være gift/samboer og ikke ivareta egne interesser fra starten av. 

Anonymkode: e1351...e13

Vi har sørget før alt fra starten av egentlig. Jeg er medeier i huset vi bor i og har fått betalt ned studielånet. 

Han hadde eiendom fra før som han har vært flink å investere og pusse opp i før jeg kom inn i bildet, dette er så klart hans. 

Men etter barna kom mener jeg at verdier vi skaper skal deles. Selv om han gjør den fysiske jobben, gjør jeg alt det rundt som er ‘usynlig’ hadde kjentes mer rett om jeg fikk en viss %

Jeg er en familie jente som elsker å gjøre det koselig og fint for gjengen min. Men det er også en del av pakka av hele invisteringsbiten mener jeg. 

• Liker 3
Skrevet
6 minutter siden, AmPo skrev:

Da har du jo to ting du må ta tak i. Arbeidsfordeling og deres felles økonomi. Å sette foten ned det klarer du. Men det med økonomien høres ut som litt mer arbeid. Jeg tenker at så lenge dere er gifte, og dedikerte, med tre barn, burde dere ha delt alt 50/50. Du burde også trappet ned om du har mange helseplager. Vil han forstå det trur du? Han prater jo om at alt skal komme alle til gode. 

Tenker du at verdiene han hadde før han møtte meg også skal deles 50/50? Jeg tenker det er hans men, en viss prosent kunne stått på meg. For at det skal bli likt.

vi har felles økonomi og deler alt. Leieinntektene går til oss og fellesskapet, men mye går også til oppussing.

Han er veldig forståelsesfull og god når det gjelder at jeg er syk. Vi har det bra og håper og tror vi holder sammen for alltid, men det skal være rettferdig samtidig 😊

Skrevet

Hvor mye hadde du egentlig i studielån siden du mener du har gått i pluss etter at dere betalte det ned? Hvor mye er leiligheten verdt? Hvor mye er huset verdt? Betalte du leie hos ham før du kjøpte deg inn i huset?

• Liker 1
Skrevet

Tenker du at verdiene han hadde før han møtte meg også skal deles 50/50? Jeg tenker det er hans men, en viss prosent kunne stått på meg. For at det skal bli likt.

vi har felles økonomi og deler alt. Leieinntektene går til oss og fellesskapet, men mye går også til oppussing.

Han er veldig forståelsesfull og god når det gjelder at jeg er syk. Vi har det bra og håper og tror vi holder sammen for alltid, men det skal være rettferdig samtidig 😊

De skal jo holdes utenfor, i utgangspunktet. Men får han verdiøkning på disse i ekteskapet er det jo ditt også. Jeg personlig hadde ville ha ført 50% over på deg, men her har folk bestemte meninger. Hvilke meninger har din mann rundt dette da? Har dere snakket sammen om hvordan det økonomiske skal se ut? Eller har han bare bestemt det, og så har du våknet først nå? 

Jeg tenker at du bør starte med å lese ekteskapsloven, der står det mye opplysende rundt hva dere har skrevet under på. Spør han også om han har særeie. 

Skrevet
4 minutter siden, The Kitten skrev:

Hvor mye hadde du egentlig i studielån siden du mener du har gått i pluss etter at dere betalte det ned? Hvor mye er leiligheten verdt? Hvor mye er huset verdt? Betalte du leie hos ham før du kjøpte deg inn i huset?

Leiligheten min var ikke så stor og eneboligen er mer verdt rett og slett. Samtidig betalte vi ned studielånet som var på 250,- tusen ca. 

Skrevet

Det dere sammen bruker på oppussing skal jo stå på deg. 

Det vet han. Skjønner ikke hvorfor han skulle motsette seg å dele alt 50/50 (utenom det han hadde av verdier fra før). 

Ellers så viser jo helsa di at han må bidra mer hjemme. Ta opp dette med han.

Anonymkode: 3769c...582

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...