Gå til innhold

Montør i hjemmet - fri fra jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi leier leilighet og huseier har bestilt montør neste uke, han forventer at en skal være hjemme. Men man får jo ikke fri fra jobb sånn uten videre og taper inntekt denne dagen. Hva pleier dere andre å gjøre? Hvordan løses dette??

Anonymkode: d019a...067

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tar feriedag

• Liker 1
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi leier leilighet og huseier har bestilt montør neste uke, han forventer at en skal være hjemme. Men man får jo ikke fri fra jobb sånn uten videre og taper inntekt denne dagen. Hva pleier dere andre å gjøre? Hvordan løses dette??

Man kan selvfølgelig ikke regne med betalt fri for å ta i mot montør eller varer hjemme. Enten tar man ut avspasering eller fridag (feriedag). Eller aller helst (med mindre det er en montør han har skaffet for din skyld) - man sier til huseier at man ikke har mulighet til å være hjemme, men man kan legge ut nøkkel.

Skrevet

Feriedag, hjemmekontor, bytte vakt, avspasering, permisjon uten lønn, gi nøkkel til en venn som har fri osv.

• Liker 8
Skrevet

Dette er vel utleiers ansvar og ikke ditt som leietaker. Huseier kan ikke forvente at du skal bruke en feriedag eller ulønnet permisjon for dette. 

Anonymkode: 70c8f...2d5

• Liker 12
Skrevet

Han som skal installere, ikke jeg som har bedt om det. Men fikk egentlig ikke noe valg av han. Jeg vil jo ikke bruke ferien min på noe han har bestemt. Irriterende. Så er det jo slik at de aldri kommer som de skal, og da må man jo ha en hel dag fri:/

• Liker 1
Skrevet

Utleier må selv være tilgjengelig. Hvor blåst går det an å bli. Utrolig mange kunnskapsløse utleiere der ute. Et resultat av at norge har et amatørmarked i motsetning til andre land som har profesjonelle utleiere.

Anonymkode: aeb6d...283

• Liker 2
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Han som skal installere, ikke jeg som har bedt om det. Men fikk egentlig ikke noe valg av han. Jeg vil jo ikke bruke ferien min på noe han har bestemt. Irriterende. Så er det jo slik at de aldri kommer som de skal, og da må man jo ha en hel dag fri:/

Si ifra til huseier at dette er hans ansvar, ikke ditt. Huseier kan ikke kreve at du skal ta deg fri fra jobben. Du har loven på din side.

• Liker 3
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da gir du grei beskjed om at det ikke er aktuelt og går på jobb som vanlig. 

Skrevet

Si fra at du trekker En dagslønn i husleie, da tapet du ikke noe på å ta fri. 

Anonymkode: cf76d...748

• Liker 4
Skrevet

Om huseier skal fikse noe på huset han eier så er det vel ikke du som leieboer som må være hjemme - da må huseier selv være hjemme. Du får gi ham beskjed om at du jobber da så du ikke har mulighet til å være hjemme. Han må ordne dette selv. Du kan være behjelpelig med å låne ut nøkkel, det er det eneste.

Om man selv eier hus så må man ta fri, avspasering, hjemmekontor osv for slike ting. 

Anonymkode: 539bd...818

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig i min jobb å avspasere eller ta hjemmekontor de timene en montør er innom.

Anonymkode: b57d2...317

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er vanlig i min jobb å avspasere eller ta hjemmekontor de timene en montør er innom.

Anonymkode: b57d2...317

Men ikke om man ikke selv er huseier og ikke har bestilt denne håndtverkeren vil jeg tro. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg leier ut, har det siste året hatt både elektriker og rørlegger i utleieleiligheten, har da spurt om de har muligheten til å være hjemme, ene gangen låste jeg inn og ut, andre gangen passet det de å være hjemme.  Du må si til huseier at det ikke passer,  så får han ta seg fri for å komme å møte montøren. 

Anonymkode: 17b46...f0e

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...