Linkas Skrevet 5. desember 2018 #1 Skrevet 5. desember 2018 (endret) Kan noen forklare enkelt hva dette? Er i forbindelse med ett hus til salgs. Prøvd å lese om det, men skjønner ikke helt formuleringen de har brukt. Ble litt for teknisk for meg.. Endret 5. desember 2018 av Linkas
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #2 Skrevet 5. desember 2018 3 minutter siden, Linkas skrev: Kan noen forklare enkelt hva dette er? Prøvd å lese om det, men skjønner ikke helt formuleringen de har brukt. Ble litt for teknisk for meg.. Og sammenhengen er...? Anonymkode: 983ad...982
Linkas Skrevet 5. desember 2018 Forfatter #3 Skrevet 5. desember 2018 Det er oppgitt ifm ett hus til salgs. Oppdatert hovedteksten nå.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #4 Skrevet 5. desember 2018 3 minutter siden, Linkas skrev: Det er oppgitt ifm ett hus til salgs. Oppdatert hovedteksten nå. Enebolig, brl eller selveier? Anonymkode: 983ad...982
Linkas Skrevet 5. desember 2018 Forfatter #5 Skrevet 5. desember 2018 (endret) Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Enebolig, brl eller selveier? Anonymkode: 983ad...982 Enebolig. Er det stor forskjell på de forskjellige? Endret 5. desember 2018 av Linkas
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #6 Skrevet 5. desember 2018 https://www.tvangssalg.net/tvangssalg-av-bolig/tvangssalg-ved-legalpant.html Tvangssalg? Hvorfor kan du ikke komme med relevant info uten at det må hales ut av deg? Anonymkode: 983ad...982
dyptvann Skrevet 5. desember 2018 #7 Skrevet 5. desember 2018 Legalpant betyr rett og slett lovbestemt panterett. Altså en panterett som følger av en eller annen lov og som fungerer som en sikkerhet for at det underliggende kravet blir betalt. Må husker jeg ikke i farten alle typer, men kravet kan være eiendomsskatt eller kommunale avgifter. Dersom ikke et krav blir betalt får kreditor et pant som stiller som sikkerhet for kravet. Når boligen så selges, kontaktes de aktuelle kreditorer av megler som får en reskontro og betaler ut oppgjøret i henhold til dette. Det at det er Legalpant er ikke det samme som at huseier skylder penger! Det som er typisk er at legalpanterett har første prioritet som gjør at den får bedre prioritet enn et boliglån og at den er begrenset opp til en halv eller hel G(folketrygdens grunnbeløp som er snaue 100 000 kroner). Med andre ord, helt vanlig og ikke farlig! 1
Linkas Skrevet 5. desember 2018 Forfatter #8 Skrevet 5. desember 2018 6 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.tvangssalg.net/tvangssalg-av-bolig/tvangssalg-ved-legalpant.html Tvangssalg? Hvorfor kan du ikke komme med relevant info uten at det må hales ut av deg? Anonymkode: 983ad...982 Jeg har sett på div hus, vanlig til salgs, der dette er oppgitt.. Lurte derfor bare på om noen kunne forklare akkurat den delen bedre for meg. Jeg ante ikke det trengtes all info for å forklare akkurat det om legalpanterett.
Linkas Skrevet 5. desember 2018 Forfatter #9 Skrevet 5. desember 2018 13 minutter siden, dyptvann skrev: Legalpant betyr rett og slett lovbestemt panterett. Altså en panterett som følger av en eller annen lov og som fungerer som en sikkerhet for at det underliggende kravet blir betalt. Må husker jeg ikke i farten alle typer, men kravet kan være eiendomsskatt eller kommunale avgifter. Dersom ikke et krav blir betalt får kreditor et pant som stiller som sikkerhet for kravet. Når boligen så selges, kontaktes de aktuelle kreditorer av megler som får en reskontro og betaler ut oppgjøret i henhold til dette. Det at det er Legalpant er ikke det samme som at huseier skylder penger! Det som er typisk er at legalpanterett har første prioritet som gjør at den får bedre prioritet enn et boliglån og at den er begrenset opp til en halv eller hel G(folketrygdens grunnbeløp som er snaue 100 000 kroner). Med andre ord, helt vanlig og ikke farlig! Tusen takk for ett godt forståelig svar dyptvann 🙂 var det jeg var ute etter.
Testosteron Skrevet 5. desember 2018 #10 Skrevet 5. desember 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: https://www.tvangssalg.net/tvangssalg-av-bolig/tvangssalg-ved-legalpant.html Tvangssalg? Hvorfor kan du ikke komme med relevant info uten at det må hales ut av deg? Anonymkode: 983ad...982 Tvangssalg er ikke relevant info. Det er ingen forskjell på frivillig salg og tvangssalg mht legalpant.
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #11 Skrevet 6. desember 2018 Kommuner, sameier eller borettslag får alle automatisk legalpant. Det er for å sikre at de har dekning for kommunale avgifter og/eller fellesutgifter hvis eieren ikke betaler og boligen må selges. Det er legalpant i hver eneste eiendom, og bankene som gir boliglån tar prioritert bak legalpantene. Anonymkode: 9b556...4ad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå