Gå til innhold

Et barn i klassen kommer alltid for sent på skolen

Anbefalte innlegg

Skrevet

5-10 minutter etter det ringer inn. Hvilke konsekvenser kan det bli? 

Anonymkode: acf96...922

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt, hvem er du? Er du lærer til barnet liksom siden du vet dette? 

Kanskje barnet leker ute i skolegården, snakk med barnet og forklar godt viktigheten av å komme inn når det ringer. Går det for sent til skolen, så si ifra til hjemmet at han må gå litt tidligere. Kanskje han bruker litt tid til skolen, mye spennende å se på på veien. Trenger ikke så mye konsekvenser, mer at du forklarer barnet og hjemmet viktigheten at barnet kommer til tiden. 

Anonymkode: 267a8...7b3

• Liker 7
Skrevet

Og er du selv forelder til dette barnet, så gjør det samme. Forklar viktigheten av å komme til tiden, og la han gå i god tid til skolen. Hvis han ikke bryr seg, så må det så klart fra konsekvenser fra deg, ta bort noen goder og forklar skolen problemet. Ikke alltid foreldrene sine skyld, noen barn bruker evig lang tid til skolen pga at verden er spennende på veien. 

Anonymkode: 267a8...7b3

• Liker 2
Skrevet

Hvis det er ditt barn kan du forvente samtaler med lærer til du sørger for at barnet kommer tidsnok. Hvis det ikke er ditt barn: pass dine egne saker.

Anonymkode: 7ecbc...64b

• Liker 2
Skrevet

Det er helt klart at det ikke er bra at et barn alltid kommer for sent. Det store, viktige spørsmålet er HVORFOR barnet kommer for sent.

Det kan være barnet er et vimsehode som ikke klarer å passe tiden. Det også hende at barnet kommer for sent fordi hen før skolen må passe på at småsøsken får mat og kommer seg i barnehagen så ingen skal oppdage at mamma er rusmisbruker. 

Anonymkode: 7bd40...705

• Liker 4
Skrevet

Er du sikker på at barnet kommer for sent? Min nabo, som fulgte med fra kjøkkenvinduet, var overbevist om at jeg kom altfor sent på skolen, men jeg rakk det stortsett. 

Anonymkode: 599b1...efa

• Liker 1
Skrevet

Er dette ett barn du ser, så snakk med foreldrene. Her har jeg to stk som går til skolen selv, de kan vimse seg vekk, så har avtale med lærer om at jeg får beskjed når dette skjer, sånn at vi kan snakke om det. Sende de avgårde litt før. Har og andre mødre som kan si ifra til de på veien at de må kjappe seg. (De blir kjørt mest, så når de endelig får gå, så er det veldig moro) hadde jo ikke visst hvordan det lå an om ingen hadde sagt noe til meg. Kunne ikke lagd avtale med lærer og andre foreldre da. 

Anonymkode: 73243...780

Skrevet

Du kan regne med at skolen tar tak i det. Hvis det ikke er ditt barn trenger du ikke bekymre deg.

Anonymkode: 2f26b...04c

Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Dette er ikke ditt problem, men skolen og foreldrene til barnet.

Skrevet

Er på en måte enig i at andre ikke har noe med dette. Samtidig påvirker det andre barn til å tenke at det ikke er så nøye å holde tida hvis en elev får gjøre det daglig uten at det får konsekvenser. Det har skjedd litt i klassen til mitt barn. Hvis noen har spesielle, gyldige grunner til at de ofte kommer for sent, bør man snakke med resten av klassen om det.

Anonymkode: ca165...73c

Skrevet

Min datter kommer ofte for sent, vi har "gyldig grunn" og det var lærerens forslag, som er diskutert med helsesøster også. Dette fordi hun har en fysisk diagnose som gjør at morgenene er veldig vanskelige, hun får ikke kledd på seg eller gjort noe før hun har spist frokost, og hun nekter å spise (grunnet kvalme og magesmerter). Morgenene går med til å mase og tilby forskjellige typer mat, og hun roer seg som regel best og får noe i seg når søsken har gått for dagen. Så enten raser vi avgårde og rekker det, eller kommer fem, ti, 45 minutter for sent. Vi møter ofte andre foreldre på vei fra skolen etter levering og det har ringt, og lurer på hva de må tro som ser oss så ofte så sent. Klassen hennes vet at det er fordi hun er syk, men resten av trinnet og skolen vet jo ikke det.

Anonymkode: 111b6...426

• Liker 4
Skrevet

For øvrig har skolen vår strenge rutiner på dette: Det blir registrert som fravær i "portalen", etter fem ganger blir foreldrene oppringt av kontaktlærer, etter ti ganger er det møte med foreldre og rektor. I første og andre klasse har de ikke fulgt opp dette så nøye er min erfaring, men så strammer de det inn. Det er i osloskolen.

Anonymkode: 111b6...426

Skrevet

Godt mulig det er gyldig grunn. Noen barn for eksempel, kan ikke, av ulike grunner, være i garderobe sammen med andre barn og får gyldig fravær fra skolen de første 5-10 min. Dette er en avtale mellom foreldre, barn og skolen. Altså, ikke noe andre får vite om. 

Anonymkode: 2e58a...823

• Liker 2
Skrevet

Er det barnet ditt - snakk med han/hun og ta ansvar for at barnet ikke kommer for sent.

Er du læreren - snakk med sjefen din, hvis du ikke vet svar.

Ellers - er det saken mellom barnet, foreldre og læreren så hvis du ikke er en av dem så behøver du ikke tenke på det.

• Liker 4
Skrevet

Mitt barn kommer stort sett 5 min for sent, dette er etter avtale med skolen. Han har flere diagnoser.

Anonymkode: 84ecf...703

Skrevet

2 av barna våre hadde en periode hvor de kom for sent på skolen nesten hver dag. Datteren vår slet med kvalme og det var psykisk. Vi tok henne med til legen flere ganger. Legen kunne ikke finne en fysisk årsak til kvalmen. Pluss at hun slet litt med angst også. Sønnen vår slet med det samme når det gjaldt kvalmen. Vi tok også han med til legen. Lærerne tok kontakt for samtale og jeg sørget for å ha med bekreftelse fra legen. Det var for å bevise at vi har vært hos legen med dette problemet flere ganger. Dette varte en kort periode. Det ble bedre etterhvert pga oppfølgning fra både lærere og foreldre, og god kommunikasjon mellom lærere og foreldre. 

Er det ditt barn -. så snakk med det om viktigheten av punktlighet på skolen. Eventuelt spør hva barnet gjør på vei til skolen, er det noen som mobber barnet på skolen eller på vei til skolen.

Er det ikke ditt barn - du har ingenting med det å gjøre

Er du lærer - snakk med foreldre og prøv å komme fram til en løsning. Kanskje er det noe som ligger bak, som du ikke vet.  

Skrevet

Dersom det ikke er ditt barn, er det fint om du ikke blander deg. Dette tar lærer og foreldre seg av.

Jeg har selv avtale om at en av mine elever skal komme 5-10min etter de andre. Dette for å unngå visse situasjoner i garderoben. Ikke noe noen andre har noe med. 

Jeg har også opplevd at noen foreldre har helt spesifikke grunner til at de må komme noen min seinere. Da lager vi en avtale på dette. 

Dersom barn ikke har avtale, og likevel kommer mye seint, tar jeg, som lærer, dette opp med foreldre (og barnet, dersom det er gammelt nok til å ta ansvar selv) 

Anonymkode: cdab9...7fc

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ei jente på 10 år, vi bor ca 10 minutter unna skolen, 5 minutter med sykkel (og hun sykler til skolen)

Hun drar hjemmefra kl 8 på morgenen (starter 0830) For bare et par uker siden huker en lærer tak i meg da jeg skulle levere noe hun hadde glemt å ta med seg, med beskjed om at "datteren din er ofte 5-15 minutter for sen på skolen" Jeg ante ikke at hun kom for sent fordi jeg sender henne avgårde såpass tidlig, og jeg er glad for at læreren sa det til meg. Konsekvensen er nå å gå hjemmefra 15 min tidligere, stå opp 15 minutter tidligere og i seng 15 minutter tidligere, til hun - over en lengre periode, har vist hun kan komme på skolen tidsnok.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har en sønn som i perioder kommer for sent. Han kan plutselig slå seg vrang om morgenen. Vi har en fin dialog med lærer.

(hvis jeg var uvitende om forsentkommingen så hadde jeg satt pris på å få tilbakemelding)

Anonymkode: 19d00...bf2

Skrevet

TS, 

det er min venninne, vi skal i utgangspunktet levere sammen, men de kommer 5-10 minutter for seint ofte.  Derfor lurte jeg på hvilke konsekvenser det kan gi. 

Anonymkode: acf96...922

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...