Gå til innhold

Folkeregisteret

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal flytte,men ønsker å melde flytting så langt ut i 2018 som mulig fordi jeg vil ha god tid til å selge en annen bolig. Samtidig vil jeg helst ha den nye boligen som min primærbolig skattemessig. Kan jeg registrere flytting 31.12 og dermed få den "dyreste" som primærbolig og den "rimeligste" som sekundærbolig ?

Anonymkode: abc57...2ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvilket sted som skal angis som folkeregistrert adresse beror på ditt faktiske bosted. Du kan ikke bo et sted og ha folkeregistrert adresse et annet sted av skattemessige årsaker.

Anonymkode: f36a4...0a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal flytte,men ønsker å melde flytting så langt ut i 2018 som mulig fordi jeg vil ha god tid til å selge en annen bolig. Samtidig vil jeg helst ha den nye boligen som min primærbolig skattemessig. Kan jeg registrere flytting 31.12 og dermed få den "dyreste" som primærbolig og den "rimeligste" som sekundærbolig ?

Anonymkode: abc57...2ab

Du skal ikke kunne spekulere i flyttemeldinger. Der du fysisk bor, skal du og være folkeregistrert. Husk også på forsikringers betydning mht. hvor du fysisk bor dersom noe uheldig skulle oppstå.

Anonymkode: 4c9e9...bee

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

Hvilket sted som skal angis som folkeregistrert adresse beror på ditt faktiske bosted. Du kan ikke bo et sted og ha folkeregistrert adresse et annet sted av skattemessige årsaker.

Det går faktisk helt fint. Jeg har folkeregistrert adresse i en annen by enn den jeg bor i. Det eneste som skjer er at offisielle brev kommer dit og jeg er nødt til å stemme der ved kommunevalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, Knirke skrev:

Det går faktisk helt fint. Jeg har folkeregistrert adresse i en annen by enn den jeg bor i. Det eneste som skjer er at offisielle brev kommer dit og jeg er nødt til å stemme der ved kommunevalget.

Feilopplysninger kan sanksjoneres etter folkeregisterloven kap. 12. Videre er faktisk bosted avgjørende for spørsmålet om gevinst av boligsalg er skattepliktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest padawan
19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feilopplysninger kan sanksjoneres etter folkeregisterloven kap. 12. Videre er faktisk bosted avgjørende for spørsmålet om gevinst av boligsalg er skattepliktig.

hvor mange studenter med borteboerstipend er det som ikke risikerer en eller annen form for straff hvis man skal følge den der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, padawan skrev:

hvor mange studenter med borteboerstipend er det som ikke risikerer en eller annen form for straff hvis man skal følge den der?

Studenter kan selv velge om de vil endre adresse, det kan ikke andre. Folkeregistrert adresse har blant annet betydning dersom du på et tidspunkt har behov for ytelser fra det offentlige.

Står enkelt forklart hos Skatteetaten: https://www.skatteetaten.no/person/folkeregister/flytte/i-norge/

Anonymkode: 6d7fd...912

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...