AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #1 Skrevet 5. desember 2018 Jeg, en jeg ikke kjenner så godt og vår felles venninne skulle ha en hyggelig kveld med god mat. Det har vært avtalt i månedsvis. Jeg har ordnet at barna er hos pappaen sin den kvelden, ordnet overnattingssted og generelt gledet meg. For meg har det vært en tung høst. Jeg har startet på antidepressiva og ikke vært noe sosial. Derfor gledet jeg meg til denne kvelden. Dette hadde jeg ikke fortalt venninna mi enda (at det har vært spesielt tungt). Så, fire dager før vi skulle møtes, fikk jeg en mld om at det måtte avlyses. Den andre venninna har det så tungt og vanskelig, så hun ville at bare de to skulle prate. Ville ikke være sosial med meg. Er dette virkelig greit? Jeg sliter med å vite hva jeg skal godta og hva jeg skal reagere på, men dette kjenner jeg at ikke er ok. Jeg hadde blitt der kanskje i fire timer, mens de andre skulle uansett ha vært sammen både før og etter jeg var der. Og likevel går det ikke å gjennomføre planen. Jeg vet at det ikke hadde blitt gjort slik hvis jeg fortalte at ting var vanskelig. Da hadde aldri den andre venninna fått beskjed om at vi ikke kunne være med henne. Vi er voksne mennesker, man klarer vel å gjennomføre en kveld på tre-fire timer? De kunne til og med sagt at vi holder oss til to timer, men å avlyse helt er ufint! Eller burde jeg ha forståelse? Anonymkode: dc047...c0b
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 5. desember 2018 #2 Skrevet 5. desember 2018 Ikke ok, de to kunne funnet en annen kveld å prate sammen. Det der var bare frekt.
Gjest Dævendøtte Skrevet 5. desember 2018 #3 Skrevet 5. desember 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg, en jeg ikke kjenner så godt og vår felles venninne skulle ha en hyggelig kveld med god mat. Det har vært avtalt i månedsvis. Jeg har ordnet at barna er hos pappaen sin den kvelden, ordnet overnattingssted og generelt gledet meg. For meg har det vært en tung høst. Jeg har startet på antidepressiva og ikke vært noe sosial. Derfor gledet jeg meg til denne kvelden. Dette hadde jeg ikke fortalt venninna mi enda (at det har vært spesielt tungt). Så, fire dager før vi skulle møtes, fikk jeg en mld om at det måtte avlyses. Den andre venninna har det så tungt og vanskelig, så hun ville at bare de to skulle prate. Ville ikke være sosial med meg. Er dette virkelig greit? Jeg sliter med å vite hva jeg skal godta og hva jeg skal reagere på, men dette kjenner jeg at ikke er ok. Jeg hadde blitt der kanskje i fire timer, mens de andre skulle uansett ha vært sammen både før og etter jeg var der. Og likevel går det ikke å gjennomføre planen. Jeg vet at det ikke hadde blitt gjort slik hvis jeg fortalte at ting var vanskelig. Da hadde aldri den andre venninna fått beskjed om at vi ikke kunne være med henne. Vi er voksne mennesker, man klarer vel å gjennomføre en kveld på tre-fire timer? De kunne til og med sagt at vi holder oss til to timer, men å avlyse helt er ufint! Eller burde jeg ha forståelse? Anonymkode: dc047...c0b Tja, vanskelig å svare på, skuffet har du i hvert fall lov til å være. Har selv vært i dårlig form og avlyst veldig mange avtaler i mitt liv. Tidligere avlyste jeg bare med en dårlig unnskyldning, men etter hvert sa jeg helt ærlig at formen var ræva. Da forstod folk litt mer. Og to timer i sosialt samvær for meg, kunne føles som en lang helvetesuke. Så jeg har litt forståelse for situasjonen andre veien også. Kanskje din nære venninne og du kan finne på noe sammen, bare dere to i stedet for senere?
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #4 Skrevet 5. desember 2018 Jeg synes du kan si tydelig ifra om at dette ikke var OK. Du har selv en ordentlig tøff periode og går på antidepressiva som følge av det - dette var din aller første sosiale greie som du hadde gledet deg lenge til, og du forventer jo ikke at den andre blir «avlyst» for i siste liten. Anonymkode: 70a12...653 14
Hulderen Skrevet 5. desember 2018 #5 Skrevet 5. desember 2018 Jeg skjønner godt at du er skuffet! Men ikke avlys barnepass. Hiv deg rundt og arranger noe sammen med noen andre. Du kan likevel få en flott kveld! 17
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #6 Skrevet 5. desember 2018 Litt delt her. Det er ugreit, men samtidig har jo ikke du sagt noe om at sliter og har hatt en tung høst, så venninnen din vet ikke at dette er første sosiale greiene du har tenkt å være med på på lang tid. Har du noen andre du kan finne på noe med? Anonymkode: 7eb49...7af 8
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #7 Skrevet 5. desember 2018 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Litt delt her. Det er ugreit, men samtidig har jo ikke du sagt noe om at sliter og har hatt en tung høst, så venninnen din vet ikke at dette er første sosiale greiene du har tenkt å være med på på lang tid. Har du noen andre du kan finne på noe med? Anonymkode: 7eb49...7af Men skal hun virkelig måtte vite det for å ikke avlyse på så kort varsel? Altså, hun vet at jeg går mot ufør pga psyken, og jeg har sagt tidligere at jeg er utslitt pga behandling. Så noe vet hun jo. Nei, ingen andre. Hun vet også at hun er omtrent den eneste vennen min, og vi sees kanskje en gang i halvåret. Anonymkode: dc047...c0b 6
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #8 Skrevet 5. desember 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men skal hun virkelig måtte vite det for å ikke avlyse på så kort varsel? Altså, hun vet at jeg går mot ufør pga psyken, og jeg har sagt tidligere at jeg er utslitt pga behandling. Så noe vet hun jo. Nei, ingen andre. Hun vet også at hun er omtrent den eneste vennen min, og vi sees kanskje en gang i halvåret. Anonymkode: dc047...c0b I startinnlegget sier du at du har hatt en tung tid og begynt på antidepressiva, men ikke sagt noe om det. Det er rimelig stort forskjell på den opplysningen og det du nå kommer med om at du snart er ufør pga psyken. Men jeg kan forstå at man bryter en avtale fordi det skjer noe alvorlig i en venninnes liv, når du sier hun aldri ville gjort det for din del så er dere kanskje ikke så gode venner som du tror? Uansett burde du vel kunne svare at du syns det er synd siden du aldri kommer deg ut av huset og ikke har sett henne på lenge, og at du håpet på et par timer med sosialt om det ikke passer med mer. Anonymkode: 7eb49...7af 3
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #9 Skrevet 5. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: I startinnlegget sier du at du har hatt en tung tid og begynt på antidepressiva, men ikke sagt noe om det. Det er rimelig stort forskjell på den opplysningen og det du nå kommer med om at du snart er ufør pga psyken. Men jeg kan forstå at man bryter en avtale fordi det skjer noe alvorlig i en venninnes liv, når du sier hun aldri ville gjort det for din del så er dere kanskje ikke så gode venner som du tror? Uansett burde du vel kunne svare at du syns det er synd siden du aldri kommer deg ut av huset og ikke har sett henne på lenge, og at du håpet på et par timer med sosialt om det ikke passer med mer. Anonymkode: 7eb49...7af Ja, jeg vet det. Jeg måtte skrive så fort imorges, så jeg rakk ikke å tenke ordentlig gjennom alt. Hun vet at jeg også sliter, men ikke eksakt at det har vært verre nå i høst 😊 Anonymkode: dc047...c0b
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #10 Skrevet 5. desember 2018 Kanskje hun tenker at du ikke syntes det betyr så mye at det ble avlyst? Hun aner ikke hvor mye du gledet deg og tenkte ikke du ville bry deg? Anonymkode: 93b78...924 3
Katten.2.0 Skrevet 5. desember 2018 #11 Skrevet 5. desember 2018 Jeg tenker at det er drøyt å avlyse med en slik unnskyldning når de vet at du har ordnet barnepass og overnatting. Det at hun vet du går mot uføre pga psyken er jo bare toppen av kransekaken. 13
Edie Skrevet 5. desember 2018 #12 Skrevet 5. desember 2018 Ryddet for innlegg av utestengt bruker. Edie, adm.
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #13 Skrevet 5. desember 2018 Siden det allerede har skjedd tenker jeg at det er viktig at du gir beskjed om at du ikke synes det var greit. Anonymkode: cc840...2cd 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #14 Skrevet 6. desember 2018 Jeg skrev en mld om at jeg synes det var dårlig å avlyse. Jeg skrev at de hadde hatt tid før og etter, og at jeg ikke er særlig kravstor. Det hadde gått an å si at vi bestiller mat og ser en film, for x orker ikke være sosial,feks. Hun skrev tilbake at det var dårlig gjort av meg å bli sur. Jeg skrev tilbake igjen at jeg kun har to venner og da hadde det vært hyggelig om de forsøkte å gjennomføre det som er planlagt (skrev det for at hun skulle forstå hvor mye denne kvelden betyr for meg). Jeg skrev også mer direkte at en slik kveld betyr kjempemye for meg og at jeg hadde planlagt og gledet meg. Fikk svar tilbake :"det er ærlig talt ikke mitt problem at du kun har to venner. Høres kanskje slemt ut (...)". Shit, det var et slag under beltestedet 😳🙁 Konklusjonen er tydeligvis at jeg bare overreagerer og ikke hadde noen rett i å bli verken skuffet eller lei meg. Hvert fall ikke fortelle det til henne. Anonymkode: dc047...c0b 4
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #15 Skrevet 6. desember 2018 Jeg skrev for øvrig også at jeg selvsagt ikke mente at hun var ansvarlig for mitt antall venner, men at jeg måtte få lov til å synes at det var kjipt. Likevel følte hun for å svare slik. Anonymkode: dc047...c0b 3
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #16 Skrevet 6. desember 2018 Så dumt hun svarte deg slik. Tror hun følte seg truffet og gikk til angrep istedenfor forsvar. Ikke ta det hun sier til deg. Denne kvelden betydde mye for deg og du har rett til å føle det slik du gjør. Hun følte seg bare angrepet av svaret ditt og gikk derfor til angrep selv. Jeg hadde svart tilbake at jeg synes det er sårende at hun angriper meg slik. Du forstår hun har hatt det tøft, men det har du også. Du har ikke sagt det før men du har begynt på antidepressiva og denne kvelden betydde så mye for deg, så derfor ble du så lei deg og føler deg "ikke god nok". Dumt hun ikke orker å ha deg på besøk bare noen få timer når hun kan snakke med den andre vennen både før og etterpå. Så ville jeg tatt det derfra. Er hun spydig tilbake hadde jeg sluttet å svare henne og prøvd å finne noen andre venner. ❤️❤️ Anonymkode: 36c2e...615 9
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #17 Skrevet 6. desember 2018 Helt ærlig høres venninnen din ut som en egoistisk person. Utrolig ufin venninne du ikke burde bruke tid på. Hvem sier til sin «gode venninne» at det ikke er hennes feil du ikke har venner!? For en ting å si! Det er ikke greit å ha en avtale for så å avlyse fordi de to skal henge sammen. De kunne fint møttes en annen kveld. Dere er ikke småjenter. Dette er en veldig barnslig situasjon og jeg hadde faktisk valgt å gå videre uten denne personen i mitt liv. Sånne «venner» kaster man ikke bort tiden på. Du skal ikke måtte behøve å være alvorlig syk for at hun skal klare å holde en avtale. Hun avlyste 4 dager før så da kunne de fint ha møttes en eller annen tid før deres møte om hun var så «lei seg». Dette er sånn ungdomsskole opplegg. Anonymkode: c7983...83b 12
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #18 Skrevet 6. desember 2018 Dårlig gjort😡 Anonymkode: 95d43...ce1 6
Ulven Skrevet 6. desember 2018 #19 Skrevet 6. desember 2018 6 hours ago, AnonymBruker said: Jeg skrev en mld om at jeg synes det var dårlig å avlyse. Jeg skrev at de hadde hatt tid før og etter, og at jeg ikke er særlig kravstor. Det hadde gått an å si at vi bestiller mat og ser en film, for x orker ikke være sosial,feks. Hun skrev tilbake at det var dårlig gjort av meg å bli sur. Jeg skrev tilbake igjen at jeg kun har to venner og da hadde det vært hyggelig om de forsøkte å gjennomføre det som er planlagt (skrev det for at hun skulle forstå hvor mye denne kvelden betyr for meg). Jeg skrev også mer direkte at en slik kveld betyr kjempemye for meg og at jeg hadde planlagt og gledet meg. Fikk svar tilbake :"det er ærlig talt ikke mitt problem at du kun har to venner. Høres kanskje slemt ut (...)". Shit, det var et slag under beltestedet 😳🙁 Konklusjonen er tydeligvis at jeg bare overreagerer og ikke hadde noen rett i å bli verken skuffet eller lei meg. Hvert fall ikke fortelle det til henne. Anonymkode: dc047...c0b Dette er ikke en venn. Så hadde jeg vært deg hadde jeg heller avsluttet "vennskapet", enn å være sammen med mennesker med så lite empati og innlevelse. Det er mer ensomt å være ensom i et slikt vennskap, enn å våre ensom alene. 10
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2018 #20 Skrevet 6. desember 2018 Hun hadde jeg ikke orket å ofre mer tid eller energi på. Kanskje du kan prøve å finne deg noen nye venner? Foreldre til barnas venner, naboer eller andre. Anonymkode: 1b634...862 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå