Gå til innhold

hvordan foregår dette med reiseforsikring ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan beviser du at du har den? hvis du havner på sykehus, er det slik at du må bevise til de at du har reiseforsikring eller er det slik at du viser regning til banken din?

Anonymkode: 66a0b...ce7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Man får et kort med polisenummeret på, og telefonnumre som kan ringes, som man har med seg sammen med passet sitt. Kan være lurt å ha kopi av det hjemme / hos reisefølget, slik at andre kan oppgi dette hvis du er syk.

Utgifter til sykehusopphold eller -behandling i mange land er stort sett så kostbart at de færreste har anledning til å legge ut for dette selv. Så da vil sykehuset ganske raskt sjekke at man har en gjeldende forsikring. 

(På reiser innen Europa bør man også vise et helsetrygdkort: https://helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort )

Men til mindre lege- og medisinutgifter tar man vare på kvitteringer og søker om å få tilbake utleggene av forsikringsselskapet når man kommer hjem.

Lurt å lese forsikringsvilkårene før man reiser, for eksempel kan lengde på reiseopphold (selv om man har helårs forsikring), være begrensende.

• Liker 1
Skrevet

De fleste land i Afrika nekter å behandle deg før de har bekreftet at du har forsikring eller fått penger fra deg. Dersom du er i meget dårlig befatning, vil det altså være til det smarteste å ha et forsikringskort på deg slik at de kan ringe for å bekrefte din forsikring snarest mulig. I noen tilfeller kan det stå på liv eller død. 

Anonymkode: 6ec28...ed0

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

hvordan beviser du at du har den? hvis du havner på sykehus, er det slik at du må bevise til de at du har reiseforsikring eller er det slik at du viser regning til banken din?

Anonymkode: 66a0b...ce7

Du har forsikringskort i lommeboka eller med deg på annen måte. Pass bør man også bære på seg i utlandet.

Sykehuset kan ringe opp forsikringsselskapets vakttelefon, eller kontakte sos København. 

Anonymkode: 974f7...136

Skrevet
4 timer siden, Cottontail skrev:

Man får et kort med polisenummeret på, og telefonnumre som kan ringes, som man har med seg sammen med passet sitt. Kan være lurt å ha kopi av det hjemme / hos reisefølget, slik at andre kan oppgi dette hvis du er syk.

Utgifter til sykehusopphold eller -behandling i mange land er stort sett så kostbart at de færreste har anledning til å legge ut for dette selv. Så da vil sykehuset ganske raskt sjekke at man har en gjeldende forsikring. 

(På reiser innen Europa bør man også vise et helsetrygdkort: https://helsenorge.no/turist-i-utlandet/europeisk-helsetrygdkort )

Men til mindre lege- og medisinutgifter tar man vare på kvitteringer og søker om å få tilbake utleggene av forsikringsselskapet når man kommer hjem.

Lurt å lese forsikringsvilkårene før man reiser, for eksempel kan lengde på reiseopphold (selv om man har helårs forsikring), være begrensende.

Helsetrygdekort har null verdi dersom du kommer på et privat sykehus. 

Helsetrygdekortet gir deg hjelp på lik linje med innbyggerne i det landet du befinner deg i. Men et offentlig sykehus gir deg gjerne dårlige behandling i utlandet enn det et privat sykehus og en reiseforsikring kan gi. 

Se ambulansen at du bare har helsetrygdekort i lommeboka og ikke forsikringskort så havner du automatisk på ket offentlig sykehus. Selv på Gran Canaria så får du da ikke verdens beste behandling. Noen harmogså opplevd å ikke få behandling i utlandet overhode med bare helsetrygdekort. Så kortet er et falskt jåp om hjelp ved behov for hjelp. Noe media også har satt søkelyste på flere ganger. 

Helstrygdekort dekker heller ikke annet enn i beste fall sykehusopphold. Hjemsending ved sykdom kan koste mye. 

Skrevet

Jeg havnet på sykehus i utlandet etter en ulykke. Var bevisstløs under det hele, så jeg vet ikke hva eller hvordan det skjedde men jeg vet at jeg først havnet på et offentlig sykehus. Der fant de min nasjonalitet og at jeg hadde forsikring, så da ble jeg overført til et privat. Hadde ikke med meg annet enn bankkort på den turen, pass og kopi av reiseforsikring lå igjen på hotellet. 

Hadde jeg ikke hatt forsikring hadde jeg blitt på det offentlige og blitt ruinert pga operasjon og undersøkelser. I tillegg hadde jeg fått dårlig oppfølging. 

Anonymkode: b7bfe...9ee

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helsetrygdekort har null verdi dersom du kommer på et privat sykehus. 

Helsetrygdekortet gir deg hjelp på lik linje med innbyggerne i det landet du befinner deg i. Men et offentlig sykehus gir deg gjerne dårlige behandling i utlandet enn det et privat sykehus og en reiseforsikring kan gi. 

Se ambulansen at du bare har helsetrygdekort i lommeboka og ikke forsikringskort så havner du automatisk på ket offentlig sykehus. Selv på Gran Canaria så får du da ikke verdens beste behandling. Noen harmogså opplevd å ikke få behandling i utlandet overhode med bare helsetrygdekort. Så kortet er et falskt jåp om hjelp ved behov for hjelp. Noe media også har satt søkelyste på flere ganger. 

Helstrygdekort dekker heller ikke annet enn i beste fall sykehusopphold. Hjemsending ved sykdom kan koste mye. 

Så du ikke at personen du siterte skrev "også"? Det vil si at man har trygdekortet i tillegg til forsikringskortet. Mange mindre steder er det kun offentlige sykehus.

Helsetrygdkortet kan også gjøre at du slipper egenandel ved mindre legevaktbesøk osv. Så man bør ha begge.

Anonymkode: 7887c...372

Skrevet
15 hours ago, Cottontail said:

Man får et kort med polisenummeret på, og telefonnumre som kan ringes, som man har med seg sammen med passet sitt.

Ikke alle selskaper som har sånt kort. Jeg vet ikke hvordan det virker om man har forsikringen på visakortet feks, holder det med kortet? Uansett er det jo ikke gitt at man fortsatt har det på seg etter en ulykke. 

Anonymkode: de409...1fd

Skrevet

Jeg har ikke noe kort fra mitt forsikringsselskap, bare et dokument på norsk som bekrefter. Har derfor skrevet på engelsk polisenummer, selskap, telefonnummer til 24-timers vakttelefon og mitt navn på en lapp som jeg har sammen med reiseforsikringsdokumentet (på norsk) og passet (og europeisk helsetrygdkort). 

Anonymkode: a4933...d02

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...