Gå til innhold

Alene med 2 barn i jula - julemiddag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med barna mine på julaften og har ikke lyst til å stå flere timer på kjøkkenet og lage julemat. De er begge under 8år og vi er alle lettspiste. 

Er det noen som har tips til hva jeg kan lage som er julemat, men som jeg ikke trenger bruke lang tid på? Jeg er ikke ute etter ferdigmat som fjordland ;) 

Anonymkode: 72290...084

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Julegrøt? 

Ellers så er jo potet, medisterkaker og julepølse veldig greit å lage da.. Sleng det i ovnen og la det godtgjøre seg til det får farge. Kok potet og lag saus, evt kok noen grønnsaker ved siden av. Tar ikke noe lenger tid enn en vanlig middag. 

• Liker 5
Skrevet

Kalkunfiltet, med "julete" tilbehør? Det bruker vi her, heller ikke så glad i tung mat :) 

Du får kjøpt sånne passe stykker, som er til 2-3 voksne porsjoner. Pleier å bare putte i stekepose og la den godgjøre seg selv i ovnen. Tilbehør etter hva du gidder og dere liker, en god del velsmakende av ferdiglaga tilbehør som bare skal varmes i butikkene før jul også. Poteter, fløtesaus, rosenkål? Rld surkål? Eller waldorfsalat?

Anonymkode: 0748d...e06

• Liker 4
Skrevet

Julepølse!

Skrevet

All vanlig julemat er jo lettlagd mat?

Anonymkode: 3a988...fef

• Liker 7
Skrevet

Antar en stor ribbe blir litt mye for dere? 😅 

Hva med pinnekjøtt? Det lager seg selv. 

Julepølse og medisterkaker er enkelt. 

Anonymkode: 7ff75...f69

• Liker 1
Skrevet

Lag vanlig julemat. Du trenger ikke stå å niglo på ribba i ovnen eller panna med pinnekjøtt i. Er jo bare å sette det i gang, så lager maten seg selv.

• Liker 4
Skrevet (endret)

Pinnekjøtt er superenkelt. Legg mandelpoteter i bunnen av en kasserolle. Fyll på med juleøl til det nesten dekker potetene og legg på pinnekjøttet. La det putre i ca 3 timer på egenhånd med lokk og så er det ferdig. Du trenger bare å vente på at det lager seg selv. Hvis dere liker vossakorv kan du skjære det i tykke biter og legge på toppen av pinnekjøttet de siste 15 minuttene.

Kålrabistappe kan du lage ferdig dagen i forveien og varme opp på julaften. 

Edit: Potene blir faktisk super og er bare å skrelle de når det er ferdig.

Endret av Salvie
  • Liker 1
Skrevet

Det høres koselig ut å være alene med barna sine på julaften. :) Jeg ser også poenget at du ikke vil bruke mye tid på kjøkkenet da.

Når det gjelder maten så er det ganske enkelt å lage et fullt julemåltid uten at det krever mye. Ribbe, pølser, etc er ofte å finne ferdig stekt i varmedisken. Kjøp det nå, putt i fryseren, ta det opp lillejulaften og varm i ovnen på julaften. Poteter får du kjøpt ferdig kokt om du virkelig vil spare tid. ;) De kan også varmes i ovnen.

Anonymkode: 1e541...333

• Liker 2
Skrevet

Svinestek. Og fyll på med medisterkaker som å er laget før.   Mye enklere og kan lages dagen før . Og bare varme opp når du koker poteter.  Og kjøp pudding eller riskrem ferdig laget.  Hilsen mamman som også skal feire jul alene med to barn. Pluss jobbe juleaften . Og vi gleder oss.

Anonymkode: 6ab2c...f64

• Liker 1
Skrevet

Man får kjøpt ferdig stekt ribbe i menydisken på coop :) Og ferdigkokte poteter.

Skrevet (endret)

Hos os får barna fiskepinner, pommes frittes, broccoli og ketchup - deres favorit. Vi skal få pinnekjøtt og de får spise hvis de vil, men jeg vet at de kommer ikke å smake på :) Og siden det er jul og alle skal få lov å kose seg med maten, får barna det de liker best.

Kan du ikke spøre barna dine og servere det de liker?

Endret av evelynn
  • Liker 1
Skrevet

Jeg synes du skal spørre barna om hva de vil ha. Så hadde jeg lagd det! 

Anonymkode: 70ad0...73c

Skrevet

Takk for svar! 

Jeg spurte barna og de ville ha pizza. Så da blir det det :) 

• Liker 2
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

åååh nå starter det....

:popcorn:

• Liker 5
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Hvorfor ba du om tips til julemat da? Du har kastet bort tiden til masse folk som har forsøkt å hjelpe deg. 

• Liker 3
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Jeg er også alene med  barn på juleaften for første gang. Det kom ønske om pizza hos oss også, men har avtalt at vi tar det som lunsj, og så lager noe annet til middag.😉 Jeg vurderer å steke et lite stykke ribbe dagen før, så kan jeg varme opp et par biter til meg og evt til eldste som liker ribbe, på juleaften. Og ellers bare ha medisterkaker til de andre. Eller hva vi nå blir enige om... Jobber med å unngå at det blir taco....😂 Dessert blir nok is med masse godt tilbehør. Selv om vi har sagt at vi tar det enkelt og gjør akkurat som VI har lyst til i år siden det er første gang det bare er oss, så vil jeg ikke helt kaste alt av tradisjon på døra heller... Det skal jo være litt jul tross alt. Men vi gleder oss hele gjengen!

Anonymkode: b27d6...5f5

• Liker 3
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Tidlig juleferie for ungene der du bor? Godt dere fant ut av det da😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...