AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #1 Skrevet 5. desember 2018 da jeg var i tenårene kunne vi synes at de eldre hadde en del rare holdninger, til sex, partnerskap, skilsmisse osv.. For eksempel var det en skam å være skilt, å ligge rundt og ha mange kjærester. Da mamma voks opp var det ikke lenger så "strengt". Nå er det jo helt villt. men det jeg lurer på da er om vi en gang kommer til å bli sett på som gammeldags og "kjipe" ? Skal ikke se vekk fra at det i fremtiden blir normalt med åpne forhold og at de kan synes at det er litt rart at vi bare ville holde oss til en.. Anonymkode: baba4...8bd
SoWhat? Skrevet 5. desember 2018 #2 Skrevet 5. desember 2018 Det er jo sjelden at utvikling stopper opp eller snur, og en ser jo at utroskap er veldig utbredt. Jeg tror nok at det til slutt ender med at det blir akseptert og vanlig. En kan jo si "dessverre" nå, men sånn om en del år så er det liksom helt greit.
Djungelvrål Skrevet 5. desember 2018 #3 Skrevet 5. desember 2018 Det er fremdeles skam og stigma rundt det å ligge rundt og ha mange partnere for kvinner. Det tror jeg alltid det kommer til å være.
Maleficenta Skrevet 5. desember 2018 #4 Skrevet 5. desember 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: da jeg var i tenårene kunne vi synes at de eldre hadde en del rare holdninger, til sex, partnerskap, skilsmisse osv.. For eksempel var det en skam å være skilt, å ligge rundt og ha mange kjærester. Da mamma voks opp var det ikke lenger så "strengt". Nå er det jo helt villt. men det jeg lurer på da er om vi en gang kommer til å bli sett på som gammeldags og "kjipe" ? Skal ikke se vekk fra at det i fremtiden blir normalt med åpne forhold og at de kan synes at det er litt rart at vi bare ville holde oss til en.. Anonymkode: baba4...8bd Jeg er ikke helt sikker... føler ting går i bølgedaler. Noen ting tenker jeg snur om og blir mer konservativt igjen. F.eks nakenhet offrntlig var helt innafor i norge på 70 tallet men så, jeg vet ikke grunnen, så ble nakenhet mer tabu igjen plutselig 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #5 Skrevet 5. desember 2018 28 minutter siden, Peonjenta skrev: Det er fremdeles skam og stigma rundt det å ligge rundt og ha mange partnere for kvinner. Det tror jeg alltid det kommer til å være. nja.... jeg har nå isf følt på press rundt det å ha sex. Har ikke hatt det, gav heldigvis ikke etter..men da jeg gikk på ungdomsskolen så var det et press blandt jentene om hvem som hadde sex først. Anonymkode: baba4...8bd 1
Maleficenta Skrevet 5. desember 2018 #6 Skrevet 5. desember 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: nja.... jeg har nå isf følt på press rundt det å ha sex. Har ikke hatt det, gav heldigvis ikke etter..men da jeg gikk på ungdomsskolen så var det et press blandt jentene om hvem som hadde sex først. Anonymkode: baba4...8bd Ganske enig. Er liksom flaut å fortsatt være jomfru når man er over 16 liksom. Tragisk
AnaVanBieverhuizen Skrevet 5. desember 2018 #7 Skrevet 5. desember 2018 Tror nordmenn i framtida kommer til å synes det var veldig rart at folk bare var opptatt av sex, mote og mat (som Allah sjølv) mens befolkningen ble skiftet ut med Allahs tilhengere. 1
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2018 #8 Skrevet 5. desember 2018 Jeg tror at folk kommer til å syntes det var rart at homofile osv ble så hetset. De kommer nok til å bli sjokkert over at det noen gang har vært tabu, for for dem så blir det nok helt likestilt med det å være hetrofil. De kommer ikke til å tenke over det et sekund engang. Anonymkode: 28805...760
herzeleid Skrevet 5. desember 2018 #9 Skrevet 5. desember 2018 20 timer siden, AnonymBruker skrev: da jeg var i tenårene kunne vi synes at de eldre hadde en del rare holdninger, til sex, partnerskap, skilsmisse osv.. For eksempel var det en skam å være skilt, å ligge rundt og ha mange kjærester. Da mamma voks opp var det ikke lenger så "strengt". Nå er det jo helt villt. men det jeg lurer på da er om vi en gang kommer til å bli sett på som gammeldags og "kjipe" ? Skal ikke se vekk fra at det i fremtiden blir normalt med åpne forhold og at de kan synes at det er litt rart at vi bare ville holde oss til en.. Anonymkode: baba4...8bd Jeg ser kanskje heller for meg at det går motsatt vei, og at en del vil se på "sex og singelliv-generasjonen", med et høyt antall ensomme mennesker og "ødelagte" familier, og tenke at dette er noe en virkelig ikke ønsker for seg selv. 1
Maleficenta Skrevet 5. desember 2018 #10 Skrevet 5. desember 2018 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror at folk kommer til å syntes det var rart at homofile osv ble så hetset. De kommer nok til å bli sjokkert over at det noen gang har vært tabu, for for dem så blir det nok helt likestilt med det å være hetrofil. De kommer ikke til å tenke over det et sekund engang. Anonymkode: 28805...760 Håper du har rett.. men det lovte ikke bra at Russland nå for tiden bestemte seg for å forby homofili...
Aragorn ll Elessar Skrevet 5. desember 2018 #11 Skrevet 5. desember 2018 Vel med tanke på at vi i dage mener at folk for 50,100,200,300,400,500 osv år siden hadde rare holdninger så sier det seg selv at folk om 50,100, 200 års osv vil synes at vi har rare holdninger.
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #12 Skrevet 7. desember 2018 Folk kommer til å slutte drepe dyr for å spise kjøtt. Labdyrket eller plantebasert kommer til å være normen Den overdrevne sminketrenden kommer til å bli erstattet med en mer naturlig variant. Fremtidens mennesker kommer til å være resignerte over hvor mye vi ødela miljøet for tåpeligheter (masseproduserte pynteting, kasting av søppel, matsløsing osv). Anonymkode: 331cd...de6
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #13 Skrevet 7. desember 2018 Jeg føler utviklingen går bakover. Jeg er 40 og vi var vel jevnt over mye mer frigjorte enn de som er unge nå. Mitt inntrykk er at de er jevnt over svært ordentlige. Anonymkode: c9f4f...a02 3
AnonymBruker Skrevet 7. desember 2018 #14 Skrevet 7. desember 2018 På 5.12.2018 den 2.23, SoWhat? skrev: Det er jo sjelden at utvikling stopper opp eller snur Joda, det forekommer! Hva sex angår, har jeg opplevd både de strenge normene i 1950-åra, frislippet i 70-åra og den nyere tids kraftige innstramming igjen. Når det gjelder framtida, må vi ta i betraktning at Norge kommer til å bli muslimsk dominert, så det gir ingen premie å spå at muslimsk kultur og moral vil bli den framherskende. Anonymkode: 90412...69d 1
SoWhat? Skrevet 7. desember 2018 #15 Skrevet 7. desember 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Joda, det forekommer! Hva sex angår, har jeg opplevd både de strenge normene i 1950-åra, frislippet i 70-åra og den nyere tids kraftige innstramming igjen. Når det gjelder framtida, må vi ta i betraktning at Norge kommer til å bli muslimsk dominert, så det gir ingen premie å spå at muslimsk kultur og moral vil bli den framherskende. Anonymkode: 90412...69d Siste setningen din står i kontrast til det du skriver om utvikling. Den kan stoppe opp og reverseres når det gjelder alt, men ikke det du betrakter som naturlig samfunnsutvikling? Bestem deg 🙂
Gjest hind Skrevet 7. desember 2018 #16 Skrevet 7. desember 2018 Det kommer de garantert til å synes. Jeg tror de kommer til å stille seg hoderystende til hvordan vi akkurat nå setter på skylappene, nekter innse at vi må forandre livsstil og bare fortsetter akkurat som før selv om store klimaforandringer er i gang. De kommer også til å klø seg i hodet over at europeiske land frivillig lot seg fylle opp av mennesker fra Afrika og Asia og noen tiår senere skjønte at kulturen deres hadde blitt en minoritetskultur. Det vil også skje store ting på det medisinske feltet. De vil kanskje le litt av hvordan vi i dag behandler enkelte sykdommer og tilstander, hvor lite helhetlig vi tenker, og at vi ikke helt forstår eller vil forstå hvor mye fysisk aktivitet, lys, frisk luft og søvn har å si for fysisk og mental helse. De kommer kanskje til å være like oppgitte over hvor late og bortskjemte voksne nordmenn var i oljeperioden og at vi på fullt alvor mente vi fortjente det beste selv om vi kanskje ikke bidro med noe som helst selv. Jeg tror dette blir en ganske artig periode å se tilbake på. Skulle gjerne vært flue på veggen i en historietime om Norge i oljealderen en gang i framtiden
herzeleid Skrevet 8. desember 2018 #17 Skrevet 8. desember 2018 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg føler utviklingen går bakover. Jeg er 40 og vi var vel jevnt over mye mer frigjorte enn de som er unge nå. Mitt inntrykk er at de er jevnt over svært ordentlige. Anonymkode: c9f4f...a02 Det høres strengt tatt ut som en utvikling som går fremover
AnonymBruker Skrevet 8. desember 2018 #18 Skrevet 8. desember 2018 19 hours ago, hind said: vi ikke helt forstår eller vil forstå hvor mye fysisk aktivitet, lys, frisk luft og søvn har å si for fysisk og mental helse. Det er faktisk mange som er opptatt av fysisk helse for å holde seg yngre lenger. Det er som regel ganske tydelig hvilke eldre personer som har holdt seg i aktivitet og hvem som ikke har det. Idag tenker vi på en 50-åring som en feit, rynkte ball, mens egentlig kan man være slank og ha mindre rynker enn stereotypen.. Men det er ikke vanlig å trene og holde seg fit på den alderen, derfor ser vi mange 50-åringer som ser verre ut enn de hadde om de tok vare på seg selv. På samme måte kunne nok nordmenn sett generelt bedre ut lenger om ikke 7 av 10 var overvektige Anonymkode: 331cd...de6
Gjest hind Skrevet 8. desember 2018 #19 Skrevet 8. desember 2018 2 hours ago, AnonymBruker said: Det er faktisk mange som er opptatt av fysisk helse for å holde seg yngre lenger. Det er som regel ganske tydelig hvilke eldre personer som har holdt seg i aktivitet og hvem som ikke har det. Idag tenker vi på en 50-åring som en feit, rynkte ball, mens egentlig kan man være slank og ha mindre rynker enn stereotypen.. Men det er ikke vanlig å trene og holde seg fit på den alderen, derfor ser vi mange 50-åringer som ser verre ut enn de hadde om de tok vare på seg selv. På samme måte kunne nok nordmenn sett generelt bedre ut lenger om ikke 7 av 10 var overvektige Anonymkode: 331cd...de6 Utseendet er nå det minste problemet. Helsen er viktigere, men ja, vi har blitt bedre på trening og fysisk aktivitet de siste ti årene. Det er likevel skremmende mange både unge og voksne som lever så stillesittende liv at hvis de fortsetter sånn vil de få store helseproblemer før de er 50. Det er noe sykt over at ungdommer setter seg til og gamer, bare snakker med andre på nettet, snur døgnet, beveger seg minimalt og sjelden er utenfor døren mens det er dagslys. Selvfølgelig blir de nedstemte, aggressive eller deprimerte med en sånn livsstil! Jeg tror ikke folk vil få den beste helsehjelpen i framtida hvis de gjør så lite selv for å bedre den fysiske og mentale helsen. Tviler på at de vil kaste penger ut av vinduet på samme måte som vi gjør nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå